Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 51 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 9 Clase Interactiva: 12 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Centro Escola Politécnica Superior de Enxeñaría
Convocatoria: Anual
Docencia: Sen docencia (En extinción)
Matrícula: Non matriculable (Só plans en extinción)
Coñecer os procesos básicos que se desenvolven na área funcional de xestión de riscos do proxecto. Coñecer as bases dunha metodoloxía de xestión de riscos aplicable a calquera tipo de proxecto (informática, construción, I+D, axuda ao desenvolvemento, etc.).
Coñecer as técnicas de identificación de riscos de uso máis frecuente. Coñecer as técnicas de análises de riscos de uso máis frecuente, e a súa posible utilización.
Ser capaces de realizar un proceso básico de xestión do risco, identificando e analizando cualitativamente os principais riscos dos devanditos proxectos, e establecendo estratexias e accións de resposta.
Coñecer como se poden aplicar as principais técnicas cuantitativas de análises de riscos á determinación da rendibilidade do proxecto (e, por tanto, á estimación e control do custo) e á programación do proxecto, a través de exemplos moi sinxelos, usando software comercial.
Coñecer os proles e contras básicos da utilización das técnicas de análises de riscos que se inclúen no temario, e os criterios básicos para decidir cales son as que se debe usar, tendo en conta as características do proxecto e a madurez e outras características da organización.
A memoria do título contempla para esta materia os seguintes contidos:
1. Conceptos da xestión de oportunidades e riscos (GROP): incerteza, risco, probabilidade, impacto, risco individual e nivel de risco do proxecto, riscos secundarios, actitude ante o risco, crise, xestión da crise, xestión de riscos. Metalinguaxe para a descrición dos riscos de proxecto.
Dinámica do risco. Beneficios e limitacións do enfoque actuarial.
2. Metodoloxía de xestión de oportunidades e riscos do proxecto do Project Management Institute. 2.1. Planificación. 2.2. Identificación. 2.3. Análise cualitativo. 2.4. Análise cuantitativa. 2.5. Planificación da resposta. 2.6. Control.
3. Adaptación de procesos estándar e uso de técnicas de análises segundo as características do proxecto (tamaño, complexidade e outras) e da organización que o leva a cabo (madurez e outras).
4. Equipo necesario para a GROP.
5. Prazo necesario para a GROP.
6. Custo da GROP
7. Técnicas de identificación de oportunidades e riscos. 7.1 Revisión de documentacións do proxecto. 7.2. Técnicas de xeración de información: treboada de ideas, entrevistas. 7.3. Listas de recoñecemento. 7.4. Análise de hipóteses asumidas. 7.5. DAFO. 7.6. Opinión de expertos.
8. Técnicas cualitativas de análises de riscos. 8.1. Descrición cualitativa e impacto. 8.2. Matrices Probabilidade-Impacto. 8.3. Avaliación do prazo de resposta. 8.4. Opinións de expertos.
9. Software para apoio na identificación, a análise cualitativa e o seguimento e control do risco.
10. Técnicas cuantitativas de análises de riscos. 10.1. Motivación e necesidade de análise cuantitativa. 10.2. Opinión de expertos. 10.3. Análise de sensibilidade. 10.4. Análise do valor esperado. 10.5. Simulación Monte Carlo.
11. Estimación e control de reservas para continxencias e de reservas de xestión.
12. Claves para unha GRP eficaz.
Bibliografía básica
• PMI Standards Committee (2021) A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide) - The Standard for Project Management. Project Management Institute, Newtown Square, Pennsylvania, USA.
Bibliografía complementaria
• del Caño, A., de la Cruz, M.P. (2002) Integrated methodology for project risk management, ASCE Journal of Construction Engineering and Management, Vol. 128, Nº 6, pp. 473-485. Comentario: Artigo profundando na xestión do risco en proxectos de gran tamaño e complexidade. De interese para os alumnos que traballen neste tipo de proxectos.
• del Caño, A., de la Cruz, M.P. (2003) Ferramentas informáticas para a implantación do modelo do PMI para a xestión de riscos dun proxecto, Revista electrónica Cadernos de Xestión-line, Nº 13, maio de 2003, RENFE, Madrid, España. Comentario: Artigo que trata sobre o apoio informático na identificación, análise cualitativa, planificación da resposta e seguimento e control do risco. De interese para os alumnos que desexen ter un apoio deste tipo mediante o uso de follas electrónicas de cálculo.
• Grey, S. (2005) Practical risk assessment for project management, John Wiley, Chichester, UK. Comentario: Libro de tipo práctico para ampliación de coñecementos sobre análise cuantitativa do risco.
• Hillson, D.A. (2006) Effective opportunity management for projects. Exploiting positive risk. Marcel Dekker, New York, USA. Comentario: Excelente libro para ampliar coñecementos sobre metodoloxías de xestión do risco particularizadas para a incerteza que ten consecuencias positivas.
Competencias básicas, xerais e transversais:
CB6 – Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación.
CB7 - Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
CB8 - Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos.
CG01 - Capacidade para a elaboración, seguimento e control dun plan de xestión dun proxecto.
CT01 – Liderar e traballar eficazmente en equipos interdisciplinares.
CT02 – Traballar de forma autónoma e con iniciativa.
CT03 – Aprender a aprender.
CT04 – Aplicar pensamento crítico, lóxico e creativo.
CT05 – Capacidade de análise e síntese.
Competencias específicas:
CES01 - Capacidade para comprender e aplicar o concepto de proxecto e de dirección de proxectos (orientación a proxectos), en contorna de orientación aos resultados.
CES09 – Coñecer unha metodoloxía e técnicas para a xestión de riscos en proxectos
CES10 - Capacidade para xestionar os datos do proxecto e para redactar informes periódicos e finais do proxecto
CES14 - Capacidade para identificar e xestionar os cambios do proxecto.
CES15 - Capacidade para establecer modos de apreciar cando a dirección do proxecto foi exitoso.
Leccións maxistrais e participativas
Seminarios para o desenvolvemento de traballos prácticos
Realización de presentacións dos traballos
Resolución de problemas. Elaboración e presentación de traballos de curso
Aprendizaxe baseada na resolución de casos prácticos
Tutorías individualizadas e colectivas
Traballo autónomo e estudo individual dos alumnos
Traballo en grupo e aprendizaxe cooperativa. Sesión/óns de discusión activa
A actividade formativa levase a cabo coa seguinte intensidade:
• Docencia expositiva en grupos de 25 alumnos – 9 horas presenciais
• Docencia interactiva en grupos de 25 alumnos – 10 horas presenciais
• Actividades de avaliación – 2 horas presenciais
• Titorías – 3 horas presenciais
O Campus Virtual será empregado como plataforma para a comunicación co alumno e subministro da información que precisa tanto para as sesións expositivas, coma para a docencia interactiva e o traballo persoal.
• Proba escrita (50%): competencias avaliadas CB06, CB07, CB08, CG01, CES01, CES09, CES10 e CES 14.
• Traballos prácticos vinculados coas competencias a adquirir (50%): competencias avaliadas CB06, CB07, CB08, CT01, CT02, CT03, CT04, CT05, CES01 e CES09.
• Para superar a materia esíxeselle ao alumno a asistencia a un 75 % das clases teóricas e prácticas. O non cumprimento da asistencia levará que, para a superación da materia, o alumno teña que facer un traballo adicional proposto polo profesor. As cualificacións dos traballos prácticos e do exame escrito conservaranse unicamente durante o curso académico.
Estes criterios son válidos para a convocatoria de 1ª e 2ª oportunidade e as calificacións conservaranse únicamente durante o curso académico. Aos alumnos con dispensa aplicaránselle os mesmos criterios que ao resto.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas, aplicarase o disposto no" Regulamento para a avaliación do rendemento académico dos estudantes e a revisión de cualificacións ".
Lectura e preparación de temas – 20 horas
Realización de exercicios – 21 horas
Preparación das probas de avaliación – 10 horas
Total traballo autónomo e estudo individual dos alumnos – 51 horas
Adecuarse á programación de contidos teóricos e prácticos de acordo cos manuais da materia, para un máximo aproveitamento á hora de cursala. Estudo previo dos materiais docentes antes de chegar a clase, para comprender e asimilar mellor os conceptos da materia. Asistencia a todas as actividades docentes. Consulta da bibliografía recomendada. Facer uso frecuente das titorías para calquera tipo de cuestión relacionada coa materia. Utilización da aula virtual da materia.
Materia en extinción no curso 2024/2025, sen docencia pero con dereito a evaluación con o sistema especificado para estudiantes repetidores.
Cesar Perez Cruzado
- Departamento
- Produción Vexetal e Proxectos de Enxeñaría
- Área
- Proxectos de Enxeñaría
- Correo electrónico
- cesar.cruzado [at] usc.es
- Categoría
- Investigador/a: Ramón y Cajal