ECTS credits ECTS credits: 4.5
ECTS Hours Rules/Memories Hours of tutorials: 2 Expository Class: 23 Interactive Classroom: 20 Total: 45
Use languages Spanish, Galician
Type: Ordinary Degree Subject RD 1393/2007 - 822/2021
Departments: Soil Science and Agricultural Chemistry
Areas: Soil Science and Agricultural Chemistry
Center Faculty of Pharmacy
Call: Second Semester
Teaching: With teaching
Enrolment: Enrollable
To provide students with knowledge about the environment, its constituents, dynamics, routes of contamination, and to help students understand and establish the relationships between environmental health and human health.
The subject is divided into eight topics, which will be worked on in the expository and interactive classes (seminars).
Unit 1. Introduction to the knowledge of the environment. (1 h)
Unit 2. Atmospheric environment. Composition of the atmosphere. Atmospheric dynamics. (5 h)
Unit 3. Air pollution. Incidence of air pollution on human health. (6 h)
Unit 4. Water environment. Water cycle and its components. (5 h)
Unit 5. Water pollution. Environmental and health problems arising from such pollution. (6 h)
Unit 6. Terrestrial environment. The soil: composition, organization and functions. Soil reactivity. Soil health (5 h)
Unit 7. Soil pollution. Environmental and health problems arising from the application of agrochemicals and heavy metal pollution. (6 h)
Unit 8. Waste management. Types of waste and main management systems. Environmental and health aspects. (7 h)
Basic bibliography
Jiménez, S., Doadrio, A. Pollution and health. Royal National Academy of Pharmacy. 2007. 475 pp. EMA-384.
Porta, J., Acevedo, M. and Roquero, C. Soil Science for Agriculture and the Environment. Mundi-Press Editions. 3rd edition 2003. Madrid. 929 pp. ATS-14 and electronic resource
Tchobanoglous, G., H. Theisen, S.A. Vigil, Comprehensive solid waste management. McGraw Hill. 1996. EMA-159.
Complementary bibliography
Baird, C .; Cann, M. Environmental Chemistry. Editorial Reverté. 5ª Editing. 2014. EMA 506 and electronic resource.
Brady, N. C. The nature and properties of soils. Upper Saddle River, N.J .: Pearson Prentice Hall, cop. 2008. 965 p. TS-159.
Basset, W.H. (Ed.) Clay's handbook of environmental health. E & FN Spon, London and New York. 1999. 938 pp. EMA-262.
Holgate, S.T .; Samet, J.M .; Koren, H.S .; Maynard, R.L. (Editors). Air pollution and health. Academic Press. London. 1999. 1065 pp. EMA-243.
Mayor, F., Fariñas, F., Vega, S .. One health: climate change, environmental pollution and the impact on human and animal health. Amazing Books, Zaragoza, 2019. 698 pp.VMI 356.
Peirce, J. Jeffrey. Environmental pollution and control. Ed. Butterworth-Heinemann. MA. USA. 4th edition 1998. 392 pp. EMA-217.
Peña, F .. Environmental health. Grafinova. Santiago de Compostela, 1989. 202 pp. V-45.
Pérez, J., Espigares, M. 1999. Sanitary study of water. University of Granada. TH-137.
Sanz Sá, J. M. Air pollution. Environmental thematic units. MOPT, Publications Center. Madrid. 1991. EMA-106.
Wark, K .; Warner, F. Air pollution: origin and control. Ed. Limisa. Mexico. 1999. A-EMA-35.
Conocimientos:
Con 03 - Saber aplicar el método científico y adquirir habilidades en el manejo de la legislación, fuentes de información, bibliografía, elaboración de protocolos y demás aspectos que se consideran necesarios para el diseño y evaluación crítica de ensayos preclínicos y clínicos.
Con 09 - Conocer los principios éticos y deontológicos según las disposiciones legislativas, reglamentarias y administrativas que rigen el ejercicio profesional, comprendiendo las implicaciones éticas de la salud en un contexto social en transformación.
Con 39. - Conocer y comprender la gestión y características propias de la asistencia farmacéutica en las Estructuras Asistenciales de Atención Primaria y de Atención Especializada en el Sistema Sanitario.
Con 41. - Conocer la Naturaleza, mecanismo de acción y efecto de los tóxicos, así como los recursos en caso de intoxicación.
Con 43. - Conocer y comprender la gestión y características propias de la asistencia farmacéutica en el ámbito oficinal y de la industria farmacéutica.
Con 44. - Conocer los fundamentos de la salud pública e intervenir en las actividades de promoción de la salud, prevención de la enfermedad en los ámbitos individual y colectivo y contribuir a la educación sanitaria, reconociendo los determinantes de salud en la población, tanto los genéticos como los dependientes del sexo y estilo de vida, demográficos, ambientales, sociales, económicos, psicológicos y culturales.
Con 47. - Conocer los principios éticos y deontológicos y actuar según las disposiciones legislativas, reglamentarias y administrativas que rigen el ejercicio profesional colaborando con otros profesionales de la salud y adquiriendo habilidades de trabajo en equipo.
Habilidades o destrezas:
H/D 01. - Intervenir en las actividades de promoción de la salud, prevención de enfermedad, en el ámbito individual, familiar y comunitario, con una visión integral y multiprofesional del proceso salud-enfermedad.
H/D 04. - Desarrollar análisis higiénico-sanitarios, especialmente los relacionados con los alimentos y medioambiente.
H/D 08. - Llevar a cabo procesos de laboratorio estándar incluyendo el uso de equipos científicos de síntesis y análisis, instrumentación apropiada incluida.
Competencias:
Comp 06. - Habilidades de gestión de la información (habilidad para buscar y analizar información proveniente de fuentes diversas).
Comp 07. - Resolución de problemas.
Comp 18. - Capacidad de aplicar los conocimientos en la práctica.
Comp 19. - Habilidades de investigación.
Comp 20. - Capacidad de aprender.
Comp 28. - Preocupación por la calidad.
Lectures
Face-to-face master classes in the classroom, encouraging student intervention, with the support of the Virtual Campus.
Interactive classes
Seminars: Face-to-face in the classroom, with the support of the Virtual Campus. Student work under the tutelage of the teacher to study in detail important aspects of the subject; solving case studies, problems and issues.
Tutorials: for the personalized follow-up of the student, face-to-face or telematic, using the virtual platforms available at USC and e-mail.
La evaluación de las competencias adquiridas en la materia se realizará a través de las siguientes vías:
- Examen: Con39, Con41, Con47, Comp07, Comp18, Comp20
- Cuestionarios y tareas realizadas en las clases interactivas: Con3, Con9, Con43, Con44, H/D01, H/D04, H/D08, Comp06, Comp07, Comp18, Comp19, Comp28
Criterios e instrumentos de evaluación:
1.- Conocimientos teóricos y práctico de la materia: resultado del examen final; porcentaje de la calificación final: 70%. Calificación mínima para sumar a la evaluación continua descrita en el siguiente punto: 4 (sobre 10).
2.- Seguimiento y aprovechamiento de la materia: resultado de las actividades propuestas en las sesiones interactivas; porcentaje de la calificación final: 30%.
En el caso de estudiantes a los que se les haya concedido dispensa de asistencia a clase, la evaluación se llevará a cabo mediante la realización de examen teórico.
Para la evaluación de la segunda oportunidad, se realizará un nuevo examen final.
A petición del estudiantado interesado, se guardará, únicamente para el siguiente curso, la evaluación del criterio 2 cuando supere el 50% de la calificación máxima que se puede otorgar.
Para los casos de realización fraudulenta de ejercicios o pruebas, será de aplicación lo recogido en la Normativa de evaluación del rendimiento académico de los estudiantes y de revisión de calificaciones.
Hours of attendance and self study required to pass the subject:
Attendance:
Lectures: 23 hours
Interactive classes (seminars): 18 hours
Interactive classes (tutorials): 2 hours
Exams and revision: 2 hours
Total hours of attendance:45 hours
Student:
Self-study: 51 hours
Completion of exercises: 12 hours
Orientation and resolution of doubts: 3 hours
Exam review/appeals : 1.5 hours
Total hours of autonomous study: 67.5
Total number of hours: 45 +67,5 = 112.5 hours
Attendance to lectures (face-to-face or virtual) on a regular basis; attendance and participation in interactive classes (face-to-face or virtual); use of resources available on the virtual platform; consultation of the bibliography and realization of the suggested complementary activities; tutorial assistance to address the difficulties being encountered.
Beatriz Loreto Prieto Lamas
Coordinador/a- Department
- Soil Science and Agricultural Chemistry
- Area
- Soil Science and Agricultural Chemistry
- Phone
- 881814594
- beatriz.prieto [at] usc.es
- Category
- Professor: University Professor
Remigio Paradelo Nuñez
- Department
- Soil Science and Agricultural Chemistry
- Area
- Soil Science and Agricultural Chemistry
- Phone
- 881815042
- remigio.paradelo.nunez [at] usc.es
- Category
- Professor: University Lecturer
Diana Perez Velon
- Department
- Soil Science and Agricultural Chemistry
- Area
- Soil Science and Agricultural Chemistry
- Phone
- 881814922
- dianaperez.velon [at] usc.es
- Category
- USC Pre-doctoral Contract
Tuesday | |||
---|---|---|---|
15:00-16:00 | Grupo /CLE_01 | Galician, Spanish | ANIMAL PHYSIOLOGY SEMINAR ROOM 5 |
Wednesday | |||
15:00-16:00 | Grupo /CLE_01 | Galician, Spanish | ANIMAL PHYSIOLOGY SEMINAR ROOM 5 |
Thursday | |||
15:00-16:00 | Grupo /CLIS_01 | Spanish, Galician | ANIMAL PHYSIOLOGY SEMINAR ROOM 5 |
15:00-16:00 | Grupo /CLIS_03 | Galician, Spanish | ANIMAL PHYSIOLOGY SEMINAR ROOM 5 |
15:00-16:00 | Grupo /CLIS_02 | Galician, Spanish | ANIMAL PHYSIOLOGY SEMINAR ROOM 5 |