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Doctoral Programme in Advances in Microbial and Parasitic Biology

Modality
In-person
Branch of knowledge
Health Sciences
School(s)
International PhD School
Avenida das Ciencias, 6, 15782
Santiago de Compostela
Campus
Santiago de Compostela
Contact
pd.microbioloxiaparasitoloxia [at] usc.es

Due to the interfaculty and intercampus nature (Santiago and Lugo campuses) of the Department of Microbiology and Parasitology, the scientific interest of this doctoral programme lies in the fact that it brings together the different lines of research in the fields of Biology, Pharmacy, Veterinary Science, Medicine and Food Science and Technology developed by the members of the Department within the areas of knowledge of Microbiology and Parasitology.

Duration: 3 academic years
RUCT code: 5600481
Seats number: 12

Title coordinator:
Maria Alicia Carolina Estevez Toranzo
alicia.estevez.toranzo [at] usc.es

Coordinator university:
University of Santiago de Compostela

Partaker universities:
University of Santiago de Compostela

Xunta de Galicia title implantation authorization date:
05/12/2013

BOE publication date:
11/03/2014

Last accreditation date:
03/06/2022

ISCED codes:
(420) Ciencias de la vida
(421) Biología y Bioquímica
(0511) Biología

Dado el carácter interfacultativo e intercampus (Campus de Santiago y Lugo) del Departamento de Microbiología y Parasitología, el interés científico de este Programa de Doctorado radica en que aglutina las diferentes líneas de investigación en los campos de la Biología, Farmacia, Veterinaria, Medicina y Ciencia y Tecnología de los alimentos que desarrollan los miembros del Departamento dentro de las Áreas de conocimiento de Microbiología y Parasitología.

Este carácter transversal e interdisciplinar del programa de doctorado permitirá al alumno/a profundizar en su tema de investigación desde una perspectiva comparada y especializarse en aspectos clínicos, ecológicos, taxonómicos o biotecnológicos de gran interés socioeconómico, lo cual será de gran utilidad para el doctorando en su futuro profesional como investigador/a.

The transversal and interdisciplinary nature of the doctoral programme enables students to go further into their research topic from a comparative perspective and to specialize in clinical, ecological, taxonomic and biotechnological aspects that are of great socio-economic interest and which will be extremely useful for them in their future careers as researchers.

Generally speaking, the Master's degrees that provide access to this programme without supplementary training are:

  • Aquaculture
  • Biomedical research
  • Innovation in food safety and technology
  • Biodiversity and preservation of the natural environment
  • Biotechnology
  • Marine biology

offered by the USC.

Students holders of the Diploma of Advanced studies obtained through the USC's Doctoral Programme in Microbiology and Parasitology will also have access without supplementary training.

In the case of candidates with profiles different to those mentioned above, the Academic Committee evaluates each case individually. The possibility of requiring supplementary training (maximum 15 ECTS credits) will be considered.

Points for each merit are evaluated by the committee in the following way:

  1. Academic transcript: 50%
  2. Curriculum: 20%
  3. Interview with the Committee: 10%
  4. Proof of English proficiency equivalent to level B1 of the Common European Framework of Reference for Languages: 20 %

De forma general los estudios de Máster que permitirán el ingreso a este programa de doctorado sin complementos de formación serán: Acuicultura, Investigación Biomédica, Innovación en Seguridad y tecnología alimentaria, Biodiversidad y conservación del medio natural, Biotecnología, Biología Marina ofertados por la USC. También tendrán en el programa acceso sin complementos los estudiantes con el título de DEA obtenido a través del Programa de doctorado de Microbiología y Parasitología de la USC regulado por el RD 778/1998.

En el caso de otro tipo de perfiles diferentes de los anteriores, la comisión académica evaluará de forma individualizada cada caso y determinará o no la necesidad de exigirles complementos de formación dentro de los másteres anteriormente señalados hasta un máximo de 15 ECTS.

La realización de estos complementos será previa o simultánea a la matrícula en tutela académica en el programa. En el caso de realización simultánea el alumnado deberá matricularse de estos complementos en el momento de formalizar la matrícula de tutela académica en el programa. En el caso de ser previa sólo se matriculará de estos complementos y no se firmará el Compromiso de Supervisión la que hace referencia el artículo 31 de esta Legislación ni se abrirá el Documento de Actividades del doctorando hasta su superación.

Los complementos de formación deberán superarse en el plazo máximo de tres cuatrimestres consecutivos. De no hacerlo así, el alumnado causará baja en el programa.

Access

1. Con carácter general, para el acceso a un programa oficial de doctorado será necesario estar en posesión de los títulos oficiales españoles de Grado, o equivalente, y de Máster universitario, o equivalente, siempre que se hayan superado, al menos, 300 créditos ECTS en el conjunto de estas dos enseñanzas..

2. Asimismo, podrá acceder quien se encuentre en alguno de los siguientes supuestos:

a) Estar en posesión de un título universitario oficial español o de otro país integrante del Espacio Europeo de Educación Superior, que habilite para el acceso al máster de acuerdo con lo establecido en el artículo 16 del RD 1393/2007, y superar un mínimo de 300 créditos ECTS en el conjunto de estudios universitarios oficiales, de los cuales por lo menos 60 deberán ser de nivel de máster .

b) Estar en posesión de un título oficial español de graduado o graduada, cuya duración, conforme normas de derecho comunitario, sea de por lo menos 300 créditos ECTS. Dichos titulados deberán cursar con carácter obligatorio los complementos de formación requeridos por el programa, excepto que el plan de estudios del correspondiente título de grado incluya créditos de formación en investigación equivalentes en valor formativo a los créditos en investigación procedentes de estudios de máster .

c) Los titulados universitarios que, tras obtener plaza en formación en la correspondiente prueba de acceso a plazas de formación sanitaria especializada, superen con evaluación positiva por lo menos dos años de formación de un programa para la obtención del título oficial de alguna de las especialidades en ciencias de la salud.

d) Estar en posesión de un título obtenido conforme a sistemas educativos extranjeros, sin necesidad de su homologación, tras la comprobación por la Universidad de que éste acredita un nivel de formación equivalente a la del título oficial español de máster universitario y que faculta en el país expedidor del título para el acceso a estudios de doctorado. Esta admisión no implicará, en ningún caso, la homologación del título previo del cual esté en posesión el interesado ni su reconocimiento para otros efectos que el del acceso a enseñanzas de doctorado.

e) Estar en posesión de otro título español de doctor obtenido conforme a anteriores ordenaciones universitarias.

f) Estar en posesión de un título universitario oficial que haya obtenido la correspondencia al nivel 3 del Marco Español de Cualificaciones para la Educación Superior, de acuerdo con el procedimiento establecido en el Real Decreto 967/2014, de 21 de noviembre, por el que se establecen los requisitos y el procedimiento para la homologación y declaración de equivalencia a titulación y a nivel académico universitario oficial y para la convalidación de estudios extranjeros de Educación Superior, y el procedimiento para determinar la correspondencia a los niveles del Marco Español de Cualificaciones para la Educación Superior de los títulos oficiales de Arquitecto, Ingeniero, Licenciado, Arquitecto Técnico, Ingeniero Técnico y Diplomado.

3. Los doctorandos que iniciaran su programa de doctorado conforme a anteriores ordenaciones universitarias podrán acceder a las enseñanzas de doctorado, luego de su admisión de acuerdo con el establecido en el Reglamento de estudos de doctorado de la USC. En todo caso deberán reunir los requisitos establecidos con carácter general en dicho Reglamento para acceder a los estudios de doctorado.

4. Podrán acceder a los estudios de doctorado los licenciados, arquitectos o ingenieros que posean el diploma de estudios avanzados obtenido de acuerdo con lo dispuesto en el Real decreto 778/1998, del 30 de abril, o alcancen la suficiencia investigadora regulada en el Real decreto 185/1985, del 23 de enero.

5. Podrán acceder a los estudios de doctorado los licenciados, arquitectos o ingenieros que posean un título de máster oficial conforme lo Real decreto 56/2005 o el Real decreto 1393/2007, modificado por el Real decreto 861/2010, o tengan superados 60 ECTS de estudios de máster oficial.

6. También podrán acceder los diplomados, ingenieros técnicos o arquitectos técnicos que acrediten tener 300 créditos ECTS superados en el conjunto de estudios universitarios oficiales, de los cuales, por lo menos 60, deberán ser de nivel de máster.

Los criterios de selección serán:

• Expediente Académico: 50%

• Curriculum Vitae: 20%

• Entrevista personal con los miembros de la CAPD: 10%

• Acreditación del nivel de inglés equivalente al nivel B1 del marco europeo de referencia para lenguas: 20% . Esta acreditación se realizará mediante presentación del certificado correspondiente o evaluación de dicho nivel por parte de los miembros de la CAPD.

El programa de doctorado podrá extinguirse por alguna de las siguientes causas:

Que no supere el proceso de renovación de la acreditación establecido en el artículo 10 del RD 99/2011.

• Que no acredite el cumplimiento de los requisitos establecidos por la normativa estatal o autonómica vigente.

• Que se formule una propuesta de extinción del programa al amparo de los procesos de revisión y mejora del título de acuerdo con el procedimiento aprobado por la universidad.

• Que concurra cualquier situación excepcional que impida el correcto desarrollo del programa de doctorado.

La extinción producirá los siguientes efectos:

• Comportará la pérdida de su carácter oficial y la baja en el RUCT.

• No se podrá matricular nuevo alumnado en el programa de doctorado.

• En cualquier caso todo el alumnado afectado deberá ser informado de la extinción y de las consecuencias en lo relativo al desarrollo de sus estudios.

La Universidad adoptará las medidas necesarias para garantizar los derechos académicos del estudiantado que esté cursando dichos estudios en los términos establecidos en la resolución de extinción del plan de estudio, y aprobará el procedimiento de extinción de los programas de doctorado en el seno de la universidad.

Asistencia a Congresos y Jornadas Científicas Nacioanles e Internacionales

  • E1011A01

Estancia en otros Centros de Investigación

  • E1011A02

Presentación del Estado del Proyecto de Investigación del Doctorado

  • E1011A03
Teachers Area
Carlos Pereira Dopazo
Microbiology
Jesús Ángel López Romalde
Microbiology
Maria Alicia Carolina Estevez Toranzo
Microbiology
Manuel Luis Lemos Ramos
Microbiology
Maria Isabel Bandin Matos
Microbiology
Carlos Rodriguez Osorio
Microbiology
Beatriz Magariños Ferro
Microbiology
Teachers Area
Jesús Ángel López Romalde
Microbiology
Maria Elvira Ares Mazas
Parasitology
Hipolito Gomez Couso
Parasitology
Teachers Area
Maria Isabel Santos Rodriguez
Microbiology
Maria Angeles Muñoz Crego
Microbiology
Rafael Seoane Prado
Microbiology
Teachers Area
Maria Sandra Sanchez Poza
Microbiology
Teachers Area
Maria Trinidad De Miguel Bouzas
Microbiology
Teachers Area
Miguel Blanco Alvarez
Microbiology
Jesus Eulogio Blanco Alvarez
Microbiology
Jorge Blanco Alvarez
Microbiology
Azucena Del Carmen Mora Gutierrez
Microbiology
Teachers Area
Ana Maria Otero Casal
Microbiology
Teachers Area
Ana Maria Otero Casal
Microbiology
Teachers Area
Maria Esperanza Paniagua Crespo
Parasitology
Fernanda Romaris Martinez
Parasitology
Teachers Area
Jose Manuel Leiro Vidal
Parasitology
Jesus Lamas Fernandez
Cellular Biology

Dado el carácter interfacultativo e intercampus (Campus de Santiago y Lugo) del Departamento de Microbiología y Parasitología, el interés científico de este Programa de Doctorado radica en que aglutina las diferentes líneas de investigación en los campos de la Biología, Farmacia, Veterinaria, Medicina y Ciencia y Tecnología de los alimentos que desarrollan los miembros del Departamento dentro de las Áreas de conocimiento de Microbiología y Parasitología.

Este carácter transversal e interdisciplinar del programa de doctorado permitirá al alumno/a profundizar en su tema de investigación desde una perspectiva comparada y especializarse en aspectos clínicos, ecológicos, taxonómicos o biotecnológicos de gran interés socioeconómico, lo cual será de gran utilidad para el doctorando en su futuro profesional como investigador/a.

• Comprensión sistemática de un campo de estudio y dominio de las habilidades y métodos de investigación relacionados con dicho campo

• Capacidad de concebir, diseñar o crear, poner en práctica y adoptar un proceso sustancial de investigación o creación

• Capacidad para contribuir a la ampliación de las fronteras del conocimiento a través de una investigación original

• Capacidad de realizar un análisis crítico y de evaluación y síntesis de ideas nuevas y complejas

• Capacidad de comunicación con la comunidad académica y científica y con la sociedad en general acerca de sus ámbitos de conocimiento en los modos e idiomas de uso habitual en su comunidad científica internacional

• Capacidad de fomentar, en contextos académicos y profesionales, el avance científico, tecnológico, social, artístico o cultural dentro de una sociedad basada en el conocimiento.

• Formación específica avanzada en investigación en Microbiología y Parasitología fundamentalmente en lo que se refiere a técnicas de genómica, proteómica y de Inmunología, las cuales podrán variar, adaptándose dependiendo de la línea de investigación en donde se integre el doctorando para realizar su Tesis Doctoral.

• La competencia anterior le permitirá al doctorando su especialización en aspectos clínicos, ecológicos, taxonómicos y biotecnológicos que permita a los futuros doctores liderar equipos competitivos tanto en contextos académicos como profesionales.

The main objective of this Masters degree is to train professionals and researchers in aquaculture; professionals with a solid recognised training at job level and researchers whose training allows them to carry out their research, with cutting-edge technologies, while keeping abreast of problems in production processing.

No data available for the selected academic year.

Coordinator
Maria Alicia Carolina Estevez Toranzo

Secretary
Jesús Ángel López Romalde

Vowels
Jorge Blanco Alvarez
Tomas Gonzalez Villa
Florencio Cesar Martinez Ubeira
Fernanda Romaris Martinez
Rafael Seoane Prado

Indicator

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

ID-01
Offered Places

Number of places offered for each academic year. Provides information on the evolution of the offer of places associated with that program.

Scale info: Whole number

15,0

15,0

12,0

12,0

12,0

12,0

ID-03
New Enrollment

Number of newly enrolled students.

Scale info: Whole number

5,0

3,0

3,0

1,0

7,0

6,0

ID-06
Total Student Enrollment

Total number of students enrolled in the ordinary enrollment system

Scale info: Whole number

48,0

42,0

29,0

24,0

26,0

21,0

ID-07
Percentage of New Students Coming from Master's Studies

Percentage relationship between the number of new students coming from master's studies and the number of newly enrolled students after deducting the number of new students due to adaptation.

Scale info: Percentage with two decimal places

80,0

100,0

66,67

0,0

85,71

50,0

ID-08
Percentage of Students from Other Universities

Percentage relationship between the number of new students with access master's degrees from other universities and the number of newly enrolled students after deducting the number of new students due to adaptation

Scale info: Percentage with two decimal places

20,0

33,33

0,0

0,0

71,43

33,33

ID-09
Percentage of New Students from National Universities Outside SUG

Percentage relationship between the number of new students from other national universities, outside the SUG, and the total number of enrolled students

Scale info: Percentage with two decimal places

20,0

0,0

0,0

0,0

14,29

33,33

ID-10
Percentage of New Students from Other SUG Universities

Percentage relationship between the number of new students from other SUG universities and the number of newly enrolled students.

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

33,33

0,0

0,0

57,14

0,0

ID-11
Percentage of Foreign Students in the Total Enrollment

Percentage ratio of the number of foreign students (from outside Spain) to the total number of enrolled students.

Scale info: Percentage with two decimal places

18,75

16,67

20,69

20,83

11,54

4,76

ID-12
Percentage of Foreign Students from the EHEA

Percentage ratio of the number of foreign students in the EHEA to the total number of enrolled students.

Scale info: Percentage with two decimal places

6,25

4,76

6,9

8,33

3,85

0,0

ID-22
Percentage of Students by Admission Profile

Percentage of students according to entry profile

Scale info: Percentage with two decimal places

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

Indicator

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

ID-13
Percentage of New Students Requiring Bridging Courses

Percentage ratio of the number of new students who need additional training to the number of newly enrolled students, once the number of new students admitted for adaptation is discounted.

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

ID-14
Percentage of Full-Time Students

Percentage ratio of the number of full-time students to the total number of enrolled students. Note: Full-time students are considered those who have the same dedication throughout the academic year.

Scale info: Percentage with two decimal places

83,33

83,33

82,76

79,17

84,62

76,19

ID-15
Percentage of Part-Time Students

Percentage relationship between the number of part-time students and the total number of enrolled students. Note: Part-time students are considered those who have the same dedication throughout the academic year.

Scale info: Percentage with two decimal places

6,25

4,76

0,0

4,17

3,85

19,05

ID-16
Percentage of Students with Mixed Dedication

Percentage ratio of the number of students with mixed dedication to the total number of enrolled students. Note: Students with mixed dedication are considered those who alternate between full-time and part-time dedication during the same academic year.

Scale info: Percentage with two decimal places

10,42

11,9

17,24

16,67

11,54

4,76

Indicator

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

ID-17
Percentage of Students Undertaking Research Stays (Outgoing) Authorized by the CAPD

Percentage ratio of the number of students doing research stays on the number of students enrolled full-time

Scale info: Percentage with two decimal places

17,5

11,43

8,33

15,79

4,55

0,0

ID-19
Percentage of Students Participating in Mobility Programs (Incoming)

Percentage ratio of the number of students participating in mobility programs (incoming) over the number of students enrolled full-time

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

11,43

4,17

5,26

9,09

18,75

ID-21
Percentage of Students with Scholarships or Predoctoral Contracts (FPI, FPU, Xunta, etc.)

Percentage ratio of the number of students with a scholarship or pre-doctoral contract (FPI, FPU, Xunta,...) to the number of students enrolled full-time.

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

28,57

33,33

36,84

31,82

31,25

Indicator

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

ID-24
Ratio of Theses Defended under Co-Supervision Regime

Percentage ratio of the number of theses defended under co-direction to the total number of theses defended.

Scale info: Rational number with two decimal places

1,0

0,6667

0,5

0,3333

0,6667

0,5

ID-25
Total number of six-year periods

Total number of six-year terms.

Scale info: Whole number

117,0

121,0

129,0

116,0

117,0

119,0

ID-26
Average number of six-year periods per PDI

Average number of sexenios per PDI.

Scale info: Rational number with two decimal places

4,1786

4,3214

4,7778

4,4615

4,68

4,76

ID-27
Percentage of PDI with six-year periods

Percentage ratio of the number of POIs with six-year terms over the number of POIs with the option of six-year terms.

Scale info: Percentage with two decimal places

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

ID-28
Percentage of PDI with active six-year periods

Percentage ratio of the number of PDI with six-year-olds living on the number of PDI with option to six-year-olds.

Scale info: Percentage with two decimal places

89,29

96,43

88,89

84,62

88,0

80,0

ID-29
Percentage of Foreign Professors in the Total Program Faculty

Percentage ratio of the number of foreign thesis supervisors to the total number of thesis supervisors

Scale info: Percentage with two decimal places

8,51

8,51

7,84

8,33

5,56

0,0

ID-30
Percentage of International Experts in Thesis Committees

Percentage ratio of the number of foreign members of the courts to the total number of members of the courts

Scale info: Percentage with two decimal places

14,29

5,71

16,67

26,67

0,0

16,96

Indicator

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

ID-31
Number of Defended Theses

Number of theses defended

Scale info: Whole number

5,0

12,0

8,0

6,0

6,0

6,0

ID-32
Percentage of Theses Completed Full-Time

Percentage ratio of the number of full-time theses over the total number of theses defended.

Scale info: Percentage with two decimal places

100,0

91,67

87,5

83,33

100,0

100,0

ID-33
Percentage of Theses Completed Part-Time

Percentage ratio of the number of part-time theses on or total defended theses.

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

8,33

12,5

16,67

0,0

0,0

ID-34
Percentage of Theses Completed with Mixed Dedication

Percentage ratio of the number of theses completed with mixed dedication on the total number of theses defended

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

ID-35
Number of Theses Presented in Galician

Number of theses presented in Galician

Scale info: Whole number

0,0

0,0

1,0

0,0

0,0

0,0

ID-36
Number of Theses Presented in Spanish

Number of theses presented in Spanish

Scale info: Whole number

4,0

10,0

4,0

2,0

3,0

3,0

ID-37
Number of Theses Presented in Other Languages

Number of theses presented in another language

Scale info: Whole number

1,0

2,0

3,0

4,0

3,0

3,0

ID-38
Average Duration of Studies for Full-Time Students

Average duration (in years) of full-time studies

Scale info: Whole number

3,2959

4,5659

4,7671

4,4384

4,8323

4,1123

ID-39
Average Duration of Studies for Part-Time Students

Average duration (in years) of part-time studies.

Scale info: Whole number

-

1,9918

2,626

4,9055

5,2986

5,1288

ID-40
Percentage of Doctoral Students Defending Their Thesis Without Requesting an Extension

Percentage ratio of the number of students defending the thesis without an extension on the total number of theses defended.

Scale info: Percentage with two decimal places

60,0

8,33

25,0

16,67

0,0

16,67

ID-43
Percentage of Theses with International Mention

Percentage ratio of the number of theses that achieve the "cum laude" qualification over the total number of theses defended

Scale info: Percentage with two decimal places

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

ID-44
Percentage of Theses with International Mention

Percentage ratio of the number of theses with international mention over the total number of defended theses

Scale info: Percentage with two decimal places

60,0

33,33

37,5

66,67

16,67

50,0

ID-45
Percentage of Program Dropouts

Percentage ratio of the number of students who did not enroll or defend their thesis in the academic year to the total number of students enrolled in the previous year, after deducting the number of students who defended their thesis in the academic year and students who have been granted a temporary leave of absence.

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

13,89

14,71

21,74

0,0

20,0

The contents of this page were updated on 07.07.2023.