Skip to main content

Programa de Doutoramento en Matemáticas e Aplicacións

  • New offer
Modality
In-person
Branch of knowledge
Science
School(s)
International PhD School
Avenida das Ciencias, 6, 15782
Santiago de Compostela
Campus
Santiago de Compostela
Contact
pd.matematicaseaplicacions [at] usc.es

The degree aims to give a broad and solid training in Mathematics, as it contains a wide range of research topics covering many relevant areas of mathematics, as well as its applications to Physics, Biology, Medicine, Computing, Ecology, Biotechnology, Economics...

Duration: 3 academic years
RUCT code: 5601471
Seats number: 9

Title coordinator:
Manuel Eulogio Ladra Gonzalez
manuel.ladra [at] usc.es

Use languages:
Spanish, Galician, Portuguese, English

Coordinator university:
University of Santiago de Compostela

Partaker universities:
University of Santiago de Compostela University of A Coruña University of Vigo Universidad de Trás-Os-Montes E  Alto Douro University of Minho Universidad do Porto

Xunta de Galicia title implantation authorization date:
08/07/2021

BOE publication date:
22/10/2021

Last accreditation date:
24/05/2021

ISCED codes:
(461) Matemáticas
(460) Matemáticas y estadistica
(0541) Matemáticas
(0549) Matemáticas y estadística (otros estudios)

This doctoral programme is part of the University without Borders (UNISF) project funded by the INTERREG V-A Spain-Portugal Cross-Border Programme (POCTEP). It is a doctoral programme in which the Universities of Galicia and Northern Portugal (Universidade de Santiago de Compostela, Universidade de Vigo, Universidade da Coruña, Universidade do Porto, Universidade do Minho, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro) participate. The degree aims to give a broad and solid training in Mathematics, as it contains a wide range of research topics covering many relevant areas of mathematics, as well as its applications to Physics, Biology, Medicine, Computing, Ecology, Biotechnology, Economics, ... It is intended that the PhD student acquires research, transfer and modelling skills in the areas mentioned above.

Access

1. Con carácter general, para el acceso a un programa oficial de doctorado será necesario estar en posesión de los títulos oficiales españoles de Grado, o equivalente, y de Máster universitario, o equivalente, siempre que se hayan superado, al menos, 300 créditos ECTS en el conjunto de estas dos enseñanzas..

2. Asimismo, podrá acceder quien se encuentre en alguno de los siguientes supuestos:

a) Estar en posesión de un título universitario oficial español o de otro país integrante del Espacio Europeo de Educación Superior, que habilite para el acceso al máster de acuerdo con lo establecido en el artículo 16 del RD 1393/2007, y superar un mínimo de 300 créditos ECTS en el conjunto de estudios universitarios oficiales, de los cuales por lo menos 60 deberán ser de nivel de máster .

b) Estar en posesión de un título oficial español de graduado o graduada, cuya duración, conforme normas de derecho comunitario, sea de por lo menos 300 créditos ECTS. Dichos titulados deberán cursar con carácter obligatorio los complementos de formación requeridos por el programa, excepto que el plan de estudios del correspondiente título de grado incluya créditos de formación en investigación equivalentes en valor formativo a los créditos en investigación procedentes de estudios de máster .

c) Los titulados universitarios que, tras obtener plaza en formación en la correspondiente prueba de acceso a plazas de formación sanitaria especializada, superen con evaluación positiva por lo menos dos años de formación de un programa para la obtención del título oficial de alguna de las especialidades en ciencias de la salud.

d) Estar en posesión de un título obtenido conforme a sistemas educativos extranjeros, sin necesidad de su homologación, tras la comprobación por la Universidad de que éste acredita un nivel de formación equivalente a la del título oficial español de máster universitario y que faculta en el país expedidor del título para el acceso a estudios de doctorado. Esta admisión no implicará, en ningún caso, la homologación del título previo del cual esté en posesión el interesado ni su reconocimiento para otros efectos que el del acceso a enseñanzas de doctorado.

e) Estar en posesión de otro título español de doctor obtenido conforme a anteriores ordenaciones universitarias.

f) Estar en posesión de un título universitario oficial que haya obtenido la correspondencia al nivel 3 del Marco Español de Cualificaciones para la Educación Superior, de acuerdo con el procedimiento establecido en el Real Decreto 967/2014, de 21 de noviembre, por el que se establecen los requisitos y el procedimiento para la homologación y declaración de equivalencia a titulación y a nivel académico universitario oficial y para la convalidación de estudios extranjeros de Educación Superior, y el procedimiento para determinar la correspondencia a los niveles del Marco Español de Cualificaciones para la Educación Superior de los títulos oficiales de Arquitecto, Ingeniero, Licenciado, Arquitecto Técnico, Ingeniero Técnico y Diplomado.

3. Los doctorandos que iniciaran su programa de doctorado conforme a anteriores ordenaciones universitarias podrán acceder a las enseñanzas de doctorado, luego de su admisión de acuerdo con el establecido en el Reglamento de estudos de doctorado de la USC. En todo caso deberán reunir los requisitos establecidos con carácter general en dicho Reglamento para acceder a los estudios de doctorado.

4. Podrán acceder a los estudios de doctorado los licenciados, arquitectos o ingenieros que posean el diploma de estudios avanzados obtenido de acuerdo con lo dispuesto en el Real decreto 778/1998, del 30 de abril, o alcancen la suficiencia investigadora regulada en el Real decreto 185/1985, del 23 de enero.

5. Podrán acceder a los estudios de doctorado los licenciados, arquitectos o ingenieros que posean un título de máster oficial conforme lo Real decreto 56/2005 o el Real decreto 1393/2007, modificado por el Real decreto 861/2010, o tengan superados 60 ECTS de estudios de máster oficial.

6. También podrán acceder los diplomados, ingenieros técnicos o arquitectos técnicos que acrediten tener 300 créditos ECTS superados en el conjunto de estudios universitarios oficiales, de los cuales, por lo menos 60, deberán ser de nivel de máster.

El programa de doctorado podrá extinguirse por alguna de las siguientes causas:

Que no supere el proceso de renovación de la acreditación establecido en el artículo 10 del RD 99/2011.

• Que no acredite el cumplimiento de los requisitos establecidos por la normativa estatal o autonómica vigente.

• Que se formule una propuesta de extinción del programa al amparo de los procesos de revisión y mejora del título de acuerdo con el procedimiento aprobado por la universidad.

• Que concurra cualquier situación excepcional que impida el correcto desarrollo del programa de doctorado.

La extinción producirá los siguientes efectos:

• Comportará la pérdida de su carácter oficial y la baja en el RUCT.

• No se podrá matricular nuevo alumnado en el programa de doctorado.

• En cualquier caso todo el alumnado afectado deberá ser informado de la extinción y de las consecuencias en lo relativo al desarrollo de sus estudios.

La Universidad adoptará las medidas necesarias para garantizar los derechos académicos del estudiantado que esté cursando dichos estudios en los términos establecidos en la resolución de extinción del plan de estudio, y aprobará el procedimiento de extinción de los programas de doctorado en el seno de la universidad.

Seminario de Álgebra

  • E1131A01

Seminario de Análisis

  • E1131A02

Seminario de Geometría

  • E1131A03

Seminario de Topología, Sistemas Dinámicos, Análisis Global, Análisis sobre Variedades

  • E1131A04

Seminario Estadística y Optimización

  • E1131A05

Workshop en Matemática 1

  • E1131A06

Seminarios de Investigación

  • E1131A07

Asistencia a congresos y/o estancias de investigación

  • E1131A08

Workshop en Matemática 2

  • E1131A09

Workshop en Matemática 3

  • E1131A10

Workshop en Matemática 4

  • E1131A11

Workshop en Matemática 5

  • E1131A12

Workshop en Matemática 6

  • E1131A13

No data available for the selected academic year.

The training complements that the CAPD can recommend (up to 15 ECTS) for the different entry profiles can be:

  • Subjects from the university master's degrees offered by the participating universities.
  • Subjects from other official Master's degrees that complement the student's training in the CAPD's opinion.
Teachers Area
Leovigildo Alonso Tarrio
Algebra
Manuel Eulogio Ladra Gonzalez
Algebra
José Javier Majadas Soto
Algebra
Ana Jeremías López
Algebra
Jose Manuel Casas Mirás
International Doctoral School
Teachers Area
Juan José Nieto Roig
Mathematical Analysis
Rodrigo Lopez Pouso
Mathematical Analysis
Maria Victoria Otero Espinar
Mathematical Analysis
Alberto Cabada Fernandez
Mathematical Analysis
Francisco Javier Fernandez Fernandez
Mathematical Analysis
Iván Carlos Area Carracedo
International Doctoral School
Fernando Adrian Fernandez Tojo
Mathematical Analysis
Jorge Losada Rodriguez
Mathematical Analysis
Lucia Lopez Somoza
Mathematical Analysis
Teachers Area
Eduardo Garcia Rio
Geometry and Topology
Modesto Ramon Salgado Seco
Geometry and Topology
Jose Carlos Diaz Ramos
Geometry and Topology
Miguel Brozos Vázquez
International Doctoral School
Miguel Dominguez Vazquez
Geometry and Topology
Teachers Area
Jesús Antonio Álvarez López
Geometry and Topology
Enrique Macías Virgós
Geometry and Topology
Antonio M. Gómez Tato
Geometry and Topology
Teachers Area
Raquel Menezes Mota Leite
International Doctoral School
Alberto Adrego Pinto
International Doctoral School

The PhD programme in Mathematics and Applications aims to provide the PhD student with the most relevant research and transfer skills, which will allow him/her to have better opportunities to establish contacts for future job prospects. Indeed, a joint PhD programme gives students broader and more varied access to the resources of the various institutions, to the professors and researchers, and the opportunities attributed to a programme involving a single institution. Students of this type of doctorate can take advantage of each institution's strengths to initiate and develop their scientific careers.

It is also intended that students acquire the ability to conceive, project and develop research topics, autonomously or in collaboration, respecting standards of academic quality and integrity; that they carry out research work with original results that contribute to the widening of the frontiers of knowledge in the respective areas of research and that are worthy of publication in international peer-reviewed journals; finally, it is intended that they can analyse and synthesise new and complex ideas critically and to communicate with the scientific community and society in general.

In a more general perspective, PhD graduates must be able to: interpret and model scientific-technological problems and perceive their economic and social relevance, constructing a critical vision of knowledge and reality.
The PhD programme in Mathematics and Applications aims to foster the application of relevant aspects of Mathematics to Physics, Biology, Medicine, Computing, Ecology, Biotechnology, Economics, ... and the development of experimental and modelling skills in the areas mentioned above.

It should be emphasised that a programme of this nature attempts to unite potentialities through thematic regrouping to avoid excessive fragmentation and thus achieve multidisciplinary programmes that are more attractive and allow the optimisation of TRS resources, increase the international nature of the programmes (through the incorporation of networks and strategic partners, the participation of international lecturers and students and/or the mobility of lecturers and students), and finally incorporate relations and alliances through agreements with other national and foreign, public and personal institutions, in an environment of scientific collaboration and innovation.

• Comprensión sistemática de un campo de estudio y dominio de las habilidades y métodos de investigación relacionados con dicho campo

• Capacidad de concebir, diseñar o crear, poner en práctica y adoptar un proceso sustancial de investigación o creación

• Capacidad para contribuir a la ampliación de las fronteras del conocimiento a través de una investigación original

• Capacidad de realizar un análisis crítico y de evaluación y síntesis de ideas nuevas y complejas

• Capacidad de comunicación con la comunidad académica y científica y con la sociedad en general acerca de sus ámbitos de conocimiento en los modos e idiomas de uso habitual en su comunidad científica internacional

• Capacidad de fomentar, en contextos académicos y profesionales, el avance científico, tecnológico, social, artístico o cultural dentro de una sociedad basada en el conocimiento.

  • Dealing with contexts in which there is little specific information.
  • Finding the key questions to be answered to solve a complex problem.
  • Design, create, develop, and undertake novel and innovative projects in their field of knowledge.
  • Work both in a team and autonomously in an international or multidisciplinary context. Integrate knowledge, deal with complexity, and formulate judgements with limited information.
  • Intellectual criticism and defence of solutions.

The main objective of this Masters degree is to train professionals and researchers in aquaculture; professionals with a solid recognised training at job level and researchers whose training allows them to carry out their research, with cutting-edge technologies, while keeping abreast of problems in production processing.

No data available for the selected academic year.

Coordinator
Manuel Eulogio Ladra Gonzalez

Secretary
Maria Victoria Otero Espinar

Vowels
Jesús Antonio Álvarez López
Fernando Adrian Fernandez Tojo
Ana Jeremías López

The contents of this page were updated on 09.20.2023.