Skip to main content

Master in Education Processes

Modality
Semipresencial
Branch of knowledge
Social and Legal Sciences
School(s)
Faculty of Education Sciences
Rúa Prof. Vicente Fráiz Andón, s/n, 15782
Santiago de Compostela
881813717
881813879 (Decanato)
educacion.decanato [at] usc.gal
Faculty of Education Sciences (North Campus)
Avda. Xoan XXIII, 15782
Santiago de Compostela
881812016
Campus
Santiago de Compostela
Coordinator
Bibiana Regueiro Fernandez
Contact
bibiana.regueiro [at] usc.es

Joint research and professional master's with content that, firstly, promotes training in research-related competencies and, secondly, training specialists in design, implementation and evaluation of Training, in school contexts as well as business and professional contexts.

Duration: 1 academic year
RUCT code: 4311781
ECTS Number: 60
Seats number: 25

Dean or center director:
MARIA DEL MAR LORENZO MOLEDO

Title coordinator:
Bibiana Regueiro Fernandez
bibiana.regueiro [at] usc.es

Use languages:
Spanish, Galician

Coordinator university:
University of Santiago de Compostela

Partaker universities:
University of Santiago de Compostela

Xunta de Galicia title implantation authorization date:
434/2009 do 3 de decembro (DOG 15/12/2009)

BOE publication date:
24/08/2010 (mod 17/01/2022)

Last accreditation date:
15/10/2019

It is a joint research and professional Master’s. Firstly, it promotes training in research-related competencies to continue studying a doctorate in the various lines of research open in the departments of Didactics and School Organization and Computer Diagnostic and Research Methods in Education for this Master's.

Secondly, the Master's is aimed at training specialists in Training, in both school contexts as well as all business and professional contexts in which today's education professionals perform their duties (companies, town councils, government agencies, research centres, technology centres, trade unions, civil organisations and associations, etc.). The curriculum sets 2 semesters and adopts a modular programme with the idea of providing integrated training as possible and an interdisciplinary view of the training world (needs, strategies, resources, models ...).

Créditos que tiene que realizar un estudiante para obtener el título de máster:

Materias obligatorias: 24 ECTS
Materias optativas: 18 ECTS
Prácticas Obrigatorias 6 ECTS
Trabajo fin de Máster: 12 ECTS
Créditos totales: 60 ECTS

El título contempla dos itinerarios diferentes:

1. Innovación y Calidad
2. Orientación y Asesoramiento

El alumnado puede escoger entre cursar un itinerario, superando todas las materias del módulo correspondiente, ou elegir libremente las materias optativas de la titulación.

Master dissertation

  • P3261105
  •  
  • Compulsory Credits
  •  
  • End of Degree Projects and End of Master's Degree Projects
  •  
  • 12 Credits

Joint research and professional master’s with content that, firstly, promotes training in research-related competencies and, secondly, training specialists in design, implementation and evaluation of Training, in school contexts as well as business and professional contexts.

No se contempla

Créditos que tiene que realizar un estudiante para obtener el título de máster:

Materias obligatorias: 24 ECTS
Materias optativas: 18 ECTS
Prácticas Obrigatorias 6 ECTS
Trabajo fin de Máster: 12 ECTS
Créditos totales: 60 ECTS

El sistema de apoyo y orientación a los estudiantes se fundamenta en la tutoría individualizada y en
un sistema de orientación del conjunto de profesores. El sistema de orientación conjunto utilizará dos estrategias:
a) Reuniones periódicas para el análisis del progreso académico, de las necesidades y líneas para la mejora y de la proyección en los ámbitos profesionales. Se contempla en esta estrategia una reunión avanzado el curso para la asignación de tutores del proyecto final de Máster que incluye la deliberación conjunta sobre el ámbito en el que cada proyecto se centrará. Una vez asignado tutor, el asesoramiento y seguimiento del proyecto será individualizado.
b) Un espacio en red virtual que utiliza una plataforma colaborativa en red donde se pueden
gestionar documentación, grupos de trabajo, se pueden organizar debates y, a través de foros, realizar una reflexión sobre el proceso de formativo que consolide el aprendizaje.

Access

Para acceder aos ensinos oficiais de Máster será necesario estar en posesión de:
A.1. Un título universitario oficial español.
A.2. Un título expedido por unha institución de educación superior pertencente a outro Estado integrante do Espazo Europeo de Educación Superior que faculte no mesmo para o acceso a ensinos de Máster.
A.3. Un título pertencente a un sistema educativo alleo ao Espazo Europeo de Educación, previa comprobación pola Universidade de que o citado título acredita un nivel de formación equivalente aos correspondentes títulos universitarios oficiais españois e faculta no país expedidor do título para o acceso a ensinos de posgrao.
A.4. Un título superior das Ensinanzas Artísticas Superiores do sistema educativo español.

Admission

Modalidad: criterios específicos

Titulaciones por orden de preferencia:

1. Titulaciones de Ciencias de la Educación: Pedagogía, Psicopedagogía, Maestro, e Ed. Social.
2. Titulaciones en Psicología; en Sociología; en Documentación; en Actividad Física y Deporte; en Periodismo; en Comunicación Audiovisual; en Economía; en Administración y Dirección de Empresas; en Ciencias Políticas y de la Administración; en Investigación y Ciencias de Mercado; otras titulaciones de la rama de Ciencias Sociales y Jurídicas
3. Titulaciones de la rama de Humanidades
4. Titulaciones de Ciencias y Ciencias de la Salud

Los alumnos procedentes de países de lengua diferente al gallego, portugués ou español deberán acreditar el nivel de lengua gallega: Celga II, o española: B2, según el Acuerdo del Consejo de Gobierno de la USC de 30 de julio de 2018.
De non poseer alguno de los títulos, la USC les realizará una prueba de nivel y, de no superarla, deberán asistir a un curso intensivo de gallego o español en el primer semestre hasta alcanzar el nivel requerido.

Criterios de Selección:

-Se tendrá en cuenta la nota media del expediente.
-Se multiplicará la nota media por el grado de afinidad de la titulación: 1, 2, 3, 4 (de menor a mayor afinidad).
-Se ordenarán los expedientes de acuerdo con el resultado.

Información actualizada en cada convocatoria de matrícula

 

 

Modalidad: criterios específicos

Titulaciones por orden de preferencia:

1. Titulaciones de Ciencias de la Educación: Pedagogía, Psicopedagogía, Maestro, e Ed. Social.
2. Titulaciones en Psicología; en Sociología; en Documentación; en Actividad Física y Deporte; en Periodismo; en Comunicación Audiovisual; en Economía; en Administración y Dirección de Empresas; en Ciencias Políticas y de la Administración; en Investigación y Ciencias de Mercado; otras titulaciones de la rama de Ciencias Sociales y Jurídicas
3. Titulaciones de la rama de Humanidades
4. Titulaciones de Ciencias y Ciencias de la Salud

Los alumnos procedentes de países de lengua diferente al gallego, portugués ou español deberán acreditar el nivel de lengua gallega: Celga II, o española: B2, según el Acuerdo del Consejo de Gobierno de la USC de 30 de julio de 2018.
De non poseer alguno de los títulos, la USC les realizará una prueba de nivel y, de no superarla, deberán asistir a un curso intensivo de gallego o español en el primer semestre hasta alcanzar el nivel requerido.

Criterios de Selección:

-Se tendrá en cuenta la nota media del expediente.
-Se multiplicará la nota media por el grado de afinidad de la titulación: 1, 2, 3, 4 (de menor a mayor afinidad).
-Se ordenarán los expedientes de acuerdo con el resultado.

Información actualizada en cada convocatoria de matrícula

1. To know and use a variety of resources and specialized techniques for the construction of
scientific knowledge on Training.
2. To pose and solve practical problems using creative problem solving strategies.
3. To adopt favorable attitudes towards participation and involvement in training processes and
a collaborative professional line of action.
4. To organize and manage human, material and Technological resources in training environments.
5. To use teaching methodologies effectively.
6. To assume an ethical and methodological commitment to scientific and professional practice.
7. To have initiative in complex contexts to solve educational situations that affect students with different abilities and different learning pace.
8. To adapt to new or changing situations, react positively and accept, understand or introduce new points of view when necessary.
9. To act professionally and with objectivity when judging according to democratic values.
10. To develop a critical attitude in professional performance.

Desarrollar una actitud positiva, crítica y plural de la investigación como herramienta de
comprensión y mejora de la realidad educativa.
2. Tomar conciencia del valor social del conocimiento científico.
3. Comprender y aplicar técnicas y estrategias metodológicas adecuadas para la resolución de
casos.
4. Identificar aspectos específicos de las problemáticas y tendencias educativas actuales.
5. Desarrollar una actitud positiva hacia la incorporación de las técnicas y/o procedimientos de
recogida de información en el trabajo profesional.
6. Contribuir al establecimiento de políticas o estrategias de actuación para la mejora de la
formación.
7. Participar de forma colaborativa en el desarrollo del conocimiento científico, empleando un
lenguaje formal científico y promoviendo la transferencia de los hallazgos de la investigación
educativa a la práctica profesional.
8. Diseñar y poner en marcha procesos formativos de calidad que respondan a necesidades
de la práctica profesional y nichos formativos emergentes.
9. Implicarse, aconsejar, organizar y dirigir planes de formación, desde el diagnóstico de
necesidades hasta la concreción en acciones de formación organizadas por prioridad, así
como su evaluación y seguimiento.
10. Conocer los fundamentos y la metodología de evaluación, referida a programas, contextos,
procesos, productos, profesionales, instituciones y/o organizaciones y sistemas educativos
11. Promover, planificar y dirigir la implantación de procesos y modelos de gestión de la calidad.
12. Ayudar a otros profesionales en la elaboración de programas de formación tomando como
soporte los medios y redes de información y comunicación.
13. Diseñar materiales didácticos y entornos formativos en red ajustados a las características de
los sujetos y los contextos en los que van a ser implementados.
14. Elaborar y utilizar dispositivos de evaluación diagnóstica de las características de sujetos y
colectivos en relación a sus conocimientos, destrezas, valores y actitudes.
15. Detectar y evaluar los diferentes factores tanto personales, interpersonales o sociales que
inciden en determinadas situaciones y que son generadores o mantienen situaciones de
exclusión.

Mobility

La movilidad de los/as estudiantes está regulada a través del “Reglamento de intercambios interuniversitarios”. A través de la Oficina de Relaciones Exteriores se gestionan programas de intercambio tanto nacionales (SICUE), como europeos (ERASMUS) y extracomunitarios (intercambios con países de América Latina o países de habla inglesa): Portal Internacional

Internships

Se redactará un plan de prácticas, en el que se establecerán los procedimientos: asignación de plazas y tutores, preparación, desarrollo y evaluación.
El proceso de gestión de las prácticas externas que tiene por objeto establecer cómo organizar y gestionar las prácticas de los estudiantes en empresas e instituciones de forma que se garantice la calidad, el reconocimiento académico y el aprovechamiento más adecuado de las mismas por parte de los/las estudiantes de la USC. Estas prácticas están orientadas a completar la formación de los alumnos y titulados universitarios así como facilitar su acceso al mundo profesional.
Con el objetivo de comprobar el correcto desarrollo de las prácticas por parte de las entidades colaboradoras y del propio alumnado así como para detectar situaciones irregulares y carencias del proceso, se ha decidido implantar los siguientes mecanismos de control, sin perjuicio de otros que pudiesen añadirse:
- Orientación al estudiante a través del coordinador de prácticas.
- Medición de la satisfacción de los estudiantes y empresas a través de encuestas.
- Gestión de quejas y reclamaciones a través del Centro y de la Oficina de Análisis de las Reclamaciones.
- Memoria del proceso y Plan de mejora anual.
La metodología de enseñanza incluirá:
- Explicaciones al alumnado por parte del coordinador/a y de los/as supervisores/as sobre el proceso, desarrollo e instituciones en las que se va a realizar la experiencia profesional que supone el Practicum y presentación de las actividades a realizar.
- Contacto y coordinación entre el supervisor/a y el tutor/a en la institución.
- Estancia de los/as alumnos/as en las instituciones.
- Seguimiento y tutoría del alumnado en las instituciones.
- Tutoría y seguimiento para la elaboración del Proyecto del Practicum.
- Evaluación del Practicum.
Las tareas a realizar en el proceso de estancia en distintas instituciones, centros, empresas,administraciones, etc serán.:
- Observación y análisis de las realidades sociales e institucionales que configuran la especialización profesional.
- Organizaciones y relaciones laborales de su familia profesional.
- Diseño, desarrollo y evaluación de programas o proyectos de formación.
- Análisis de los Procesos de Formación en marcha.

El proyecto final del Máster: es el trabajo final y podrá enfocarse desde diversas orientaciones:
- Como elaboración personal de los contenidos trabajados al largo del curso.
- Como profundización tutorizada en alguno de los ámbitos/problemáticas de la profesión que
más hayan interesado al estudiante (análisis conceptual en profundidad).
- Como inicio-continuación en los procesos de investigación a través de un trabajo de investigación, lo que implicaría la incorporación de los estudiantes a los grupos de investigación existentes en los departamentos.
Para iniciar el Trabajo de Fin de Master será necesario haber superado todas las asignaturas del
primer cuatrimestre. En el momento de la presentación del trabajo el alumno deberá tener superado todos los demás créditos necesarios para el título. El Trabajo de Fin de Máster podrá ser presentado en ambos cuatrimestres.

The teaching staff consists of lecturers with PhD from departments of Didactics and School Organization and Computer Diagnostic and Research Methods in Education, with proven experience. 75% of the teaching staff has over 20 years of teaching experience.

Indicator

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

2023-2024

Offer

IN01
Offered places

Number of places offered for each academic year.

Scale info: Whole number

25,0

25,0

25,0

25,0

25,0

25,0

Enrolment

IN02
Enrollment

Number of students enrolled in an academic year without counting students from incoming mobility programs.

Scale info: Whole number

22,0

30,0

30,0

25,0

36,0

22,0

IN03
Access enrollment

Number of students enrolling in a study plan for the first time. This includes students who transfer their transcripts, access by partial validation of foreign studies or who adapt from plans in extinction.

Scale info: Whole number

13,0

21,0

21,0

16,0

24,0

11,0

IN04
New enrollment by pre-registration

Number of students who enroll in the first year of a study plan for the first time, that is, not counting students who access through partial validation of foreign studies, transfers or adaptations from plans in extinction.

Scale info: Whole number

13,0

21,0

21,0

16,0

24,0

11,0

IN05
Variation in new enrollment by pre-registration

Relative variation rate of new admission enrollment by pre-registration.

Scale info: Percentage with two decimal places.

-35,0

61,54

0,0

-23,81

-

-

Admittance profile

IN06
Average access grade by pre-registration

Average entrance grade for pre-registration of students starting studies. Determines the entry profile.

Scale info: Rational number with two decimal places. The range goes from 0 to the maximum value that can be obtained in each academic year for pre-registration (some historical values ​​have been 10.00 points, 12.00 points or 14.00 points).

7,734

7,3372

7,5558

7,2978

7,7996

6,7569

IN08
Percentage of foreign students over total enrolled

Percentage of foreign students over enrolled students, excluding students enrolled in incoming mobility programs.

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

10,0

3,33

0,0

8,33

18,18

IN09
Percentage of national students from outside Galicia over total enrolled

Percentage of national students from outside Galicia on enrolled students, without counting students enrolled in incoming mobility programs.

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

0,0

3,33

0,0

5,56

9,09

IN13
Percentage of enrolled students who are USC graduates

Number of students enrolled in the master's program who graduated from USC.

Scale info: Percentage with two decimal places

-

-

73,33

72,0

72,22

68,18

Adaptation to demand

IN12
Occupancy rate

Number of new students entering through pre-registration divided by the places offered.

Scale info: Percentage with two decimal places

52,0

84,0

84,0

64,0

96,0

44,0

Indicator

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

2023-2024

External mobility

IN18
Percentage of students received by USC from mobility programs over total enrolled

Number of students received at USC in that degree from other universities (mobility programs) divided by the number of students enrolled in the degree.

Scale info: Percentage with two decimal places

4,55

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Indicator

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

2023-2024

IN22
Percentage of graduates in an academic year who completed internships in companies or institutions during their studies

Percentage relationship between graduates of a degree in an academic year who have carried out internships in companies and institutions throughout their studies, out of the total number of students graduating in that degree and in that same academic year.

Scale info: Percentage with two decimal places

100,0

100,0

100,0

100,0

93,33

100,0

Indicator

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

2023-2024

Drop-out

IN41
Dropout rate under RD 1393/2007

Percentage relationship between students in a new admission cohort who should have obtained their degree in the previous academic year and who did not enroll in either that academic year or the previous one.

Scale info: Percentage with two decimal places

25,0

0,0

4,76

33,33

20,0

30,43

Assessment

IN36
Evaluation rate

Percentage relationship between the total number of ordinary credits for which the students applied and the total number of ordinary credits enrolled.

Scale info: Percentage with two decimal places

87,84

89,04

63,58

74,5

72,23

80,0

Average duration of studies

IN38
Average duration of studies

Average duration (in years) in which students take to complete the credits corresponding to the curriculum.

Scale info: Rational number with two decimal places

1,3333

1,5714

1,5833

1,5

1,5714

1,6667

Efficiency of graduates

IN53
Efficiency rate (graduates' performance)

Percentage ratio between the total number of credits that a student passed during the degree in which he graduated and the total number of credits in which he enrolled.

Scale info: Percentage with two decimal places

93,75

89,74

87,59

90,91

88,05

85,71

Students per group

IN32
Average number of students per interactive teaching group

Relationship between the number of enrolled students and the number of interactive teaching groups.

Scale info: Rational number with two decimal places

8,3333

13,9167

14,1667

10,9167

15,5833

7,3333

IN55
Average number of students enrolled in mandatory and basic training courses per theoretical group (lectures)

Relationship between the number of students enrolled in compulsory basic education subjects and the number of theory groups in those subjects.

Scale info: Rational number with two decimal places

13,0

21,0

21,75

16,5

25,25

11,75

IN56
Average number of students enrolled in elective courses per theoretical group (lectures)

Relationship between the number of students enrolled in optional subjects and the number of theory groups in those subjects.

Scale info: Rational number with two decimal places

6,8571

10,375

10,375

8,125

10,75

5,125

Success

IN35
Success rate

Percentage ratio between the total number of ordinary credits that students have passed and the total number of ordinary credits for which they have applied.

Scale info: Percentage with two decimal places

98,46

99,01

93,22

94,68

95,84

95,0

IN50
Success rate of graduates

Percentage relationship between the total number of credits that a student passed throughout the degree from which he/she graduated and the total number of credits that he/she applied for.

Scale info: Percentage with two decimal places

93,75

89,74

99,17

100,0

100,0

96,77

Graduation

IN37
Graduation rate

Percentage ratio between students who completed their studies within the time provided for in the study plan or in an additional academic year and their entry cohort. It shows information on the degree of effectiveness of the students and the institution in relation to their academic activity.

Scale info: Percentage with two decimal places

60,0

100,0

85,71

38,1

60,0

60,87

Performance

IN34
Performance rate

Percentage relationship between the total number of ordinary credits that students passed and the total number of ordinary credits in which they enrolled.

Scale info: Percentage with two decimal places

86,49

88,16

59,27

70,54

69,23

76,0

Satisfaction

IN19
Students' satisfaction with external internships

Average rating of the student satisfaction survey with external internships.

Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00

3,8889

-

5,0

4,74

-

4,6111

IN20
Professional tutors' satisfaction with external internships

Average rating of the professional tutors' satisfaction survey with external internships.

Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00

3,3333

-

4,5

4,75

4,38

-

IN23
Graduates' satisfaction with the public information available

Average rating of the graduate satisfaction survey with available public information.

Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00

2,3

-

-

-

-

-

IN33
Graduates' satisfaction with services

Average rating of the questions relating to satisfaction with the services of the graduate survey.

Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00

3,5

-

-

-

-

-

IN42
General satisfaction of graduates with the degree program

Average rating of questions regarding satisfaction with the degree in the graduate survey.

Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00

2,587

-

3,26

3,55

-

4,82

IN46
Students' satisfaction with the teaching received

Average rating of the student satisfaction survey with the teaching received.

Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00

4,59

4,25

4,4

4,23

4,21

4,15

IN47
Teachers' satisfaction with the teaching provided

Average rating of the teacher satisfaction survey with the teaching provided.

Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00

4,2946

4,3894

4,3628

4,3654

4,2596

4,4144

IN48
Response rate to the satisfaction survey

Percentage of response to the satisfaction survey by students.

Scale info: Percentage with two decimal places

50,0

54,5455

30,4348

47,3684

19,2308

21,4286

Indicator

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

2023-2024

IN24
Percentage of Teaching and Research Staff (PDI) with six-year research periods

Percentage relationship between the PDI with six years and the total PDI with teaching in the degree and which can have six years

Scale info: Percentage with two decimal places

82,35

83,33

100,0

88,89

90,91

91,67

IN25
Percentage of PDI with a PhD over total PDI

Percentage ratio between the doctoral PDI and the total PDI with teaching in the title.

Scale info: Percentage with two decimal places

72,73

73,68

55,0

70,59

80,95

85,0

IN26
Percentage of civil servant PDI over total PDI

Percentage relationship between the official PDI and the total PDI with teaching in the degree.

Scale info: Percentage with two decimal places

50,0

42,11

35,0

35,29

38,1

30,0

The contents of this page were updated on 03.29.2023.