Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Clase Expositiva: 30 Total: 30
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia ordinaria de Cuarto Ciclo
Departamentos: Departamento externo de 4º Ciclo
Áreas: Área externa de 4º Ciclo
Centro IV Ciclo
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
• Iniciarse no coñecemento e comprensión do desenvolvemento e a evolución da ópera occidental en relación contextualizada coa Historia da Música Clásica Occidental.
• Familiarizar ao alumno cun repertorio operístico básico, atendendo a aspectos como o argumento, as tramas dramáticas, o contexto de creación, estilos e recursos operísticos, etc.
• Aprender, recoñecer e diferenzas auditivamente os estilos operísticos principais en función das distintas épocas, e mesmo poder reflexionar nun plano teórico sobre iso.
• Coñecer a terminoloxía operística específica e os elementos característicos desta manifestación artística.
• Sensibilizar ao alumno na importancia da arte en xeral e da música clásica e a ópera como parte desta, en particular.
• Valorar a relación e importancia da música en relación con outras artes.
• Analizar a música de ópera empregada en medios audiovisuais e a relación música-imaxe.
• Profundar na importancia da adaptación do consumo de ópera aos novos tempos e aos novos medios (tecnolóxicos) da sociedade actual.
• Potenciar a información xeral a través da estética musical, o gusto persoal e a capacidade crítica.
• Potenciar o uso das TICs como fonte de autoaprendizaxe e de adquisición de información personalizada e actualizada.
• Novos recursos para consumir e para aprender sobre ópera. Aplicación de novas tecnoloxías á ópera.
• A ópera e a globalización. Novos medios, novas influencias, novas formas de interpretación dos clásicos.
• A ópera como acontecemento social, hoxe e sempre.
• Periodización da Historia da Ópera Occidental: Barroco, Clasicismo, Romanticismo, vanguardias del siglo XX e ópera actual.
• Definicións xerais relacionadas ca ópera.
• Clasificación das voces. Tipoloxías e técnicas.
• Exemplos de “clásicos” da Historia da Ópera Occidental.
AA. VV.: Guía Akal de la Música (Stanley Sadie& A. Latham, ed.s). Madrid, Akal, 1994.
AA. VV.: Historia de la Música (12 vols.). Editorial Turner. Madrid.
AA.VV. Atlas de los Instrumentos. Editorial Alianza Atlas.
ALIER, R. (2007): ¿Qué es esto de la ópera?. Ediciones Robinbook.
ALIER, R. (2007): Guía Universal de la Ópera. Ediciones Robinbook.
ANDRÉS, Ramón: El mundo en el oído: El nacimiento de la música en la cultura. Ed. El Acantilado, 2008.
BATTA, A.: Opera: compositores, obras, intérpretes. Colonia, Konemnan, 1991.
BENNET, R.: Investigando los Estilos Musicales. Barcelona, Akal, 1998.
BERNSTEIN, L. El maestro invita a un Concierto. Editorial Siruela.
CASARES, Emilio (dir.): Diccionario de la Música española e hispanoamericana. Emilio Madrid: SGAE, 19992002, 10 vols.
CASARES, Emilio (dir.): Diccionario de la Zarzuela. España e Hispanoamérica. Madrid: ICCMU, 200203,2 vols.
CITRON, M. (2009): Opera on Screen. New Haven and London: Yale University Press.
COPLAND, A. Como escuchar música. Editorial Fondo de Cultura.
ESSE, M. (2010): “Don’t Look Now: Opera Liveness and the Televisual. Eastmann School of Music”. Opera Quarterly, 26 (1), 81-95.
FUBINI, E.: Estética musical. Madrid, La balsa de la medusa, 2008.
GROUT D. J./PALISCA, C.: Historia de la Música Occidental(2 vols.).Madrid, Alianza, 1997.
HAMELINK, C. J. (1988): The technology gamble. Informatics and Public Policy: a study of technology choice. Norwood, New Jersey: Ablex Publishing Corporation.
HARNONCOURT, Nikolaus: La música como discurso sonoro. Ed. El Acantilado, 2011.
HEYER, P. (2008): “Live from the Met: Digital Broadcast Cinema, Medium Theory, and Opera for the Masses”. Canadian Journal of Communication, 33, 591-604.
HOOGEN, Eckhardt van den: El ABC de la ópera. Madrid: Taurus, 2005.
JEONGWON, J; Rose, T. (2002): Between opera and cinema. New York Routledge.
LACASA, I. y VILLANUEVA, I. (2011): “La digitalización audiovisual de la ópera. Nuevos medios, nuevos usos, nuevo públicos”. Revista TELOS (Cuadernos de Comunicación e Innovaión), Julio-Septiembre de 2011.
LACASA, I. y VILLANUEVA, I. (2012): “El cine exhibe ópera: el público y el futuro mediático de las artes”. Revista Icono 14 [en línea], 20 de Enero de 2012, Año 10, Vol. 1.
LANG, Paul Henry: La experiencia de la ópera. Madrid: Alianza, 2011. [Edición original inglesa 1973]
LIPOVETSKY, G. y SERROY, J. (2009): La pantalla global. Cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Barcelona: Anagrama.
MADDALENO, Jordi (2015): “Rising Alterntive. La ópera en cine en todo su explendor”. Ópera Actual, Nº 184, Octubre de 2015.
MENÉNDEZ TORRELLAS, Gabriel: Historia de la ópera. Madrid: Akal, 2013.
MORRIS, C. (2010): “Digital Diva: Opera on video”. Opera Quarterly, 26 (1), 96-119.
ORREY, Leslie: La ópera: una breve historia. Barcelona: Destino, 1994
PARKER, Roger (compilador): Historia ilustrada de la ópera. Barcelona: Paidós, 1998.
PATIER, Beltrando, M-C.: La música occidental desde la Edad Media hasta nuestros días. Madrid, Espasa, 1997.
PUELLES LÓPEZ, J. (2008):El cine, la ópera y la ópera en el cine. Bubok Publishing.
RAYNOR, H.: Una historia social de la Música desde la edad media hasta Beethoven. Madrid, Siglo XXI, 2007.
REVERTER, Arturo: El arte del canto. El misterio de la voz desvelado. Madrid: Alianza, 2008.
RIDING, Alan: Ópera: Guía visual. Madrid: Espasa, 2008.
RINK, John (Ed.): La interpretación musical. Madrid: Alianza Música, 2006.
• Saber definir os principais conceptos que definen o mundo da ópera.
• Recoñecer auditivamente os principais estilos operísticos en función da periodización da historia da música occidental.
• Saber reflexionar e comentar audicións, interpretacións e textos de contido musical.
• Recoñecer auditivamente e por escrito os compoñentes esenciais da linguaxe musical, as estruturas musicais, estilos, xéneros ou tradicións estudados, así como saber describilos.
• Dominar (como mínimo a un nivel básico) o uso das TICs como fonte de autoaprendizaxe e de adquisición de información personalizada e actualizada.
• Esta materia plantéase en formato mixto o híbrido:
1) parte das sesión estarán impartidas pola docente principal;
2) algunhas sesións estarán impartidas por docentes externos invitados en calidade de ponentes expertos en determinados temas relacionados ca materia; e
3) algunhas sesións realizaranse fóra da aula como prácticas e interrelacionadas ca oferta cultural.
• Exercitarase o hábito da escoita a través de exemplos en diferentes soportes audiovisuais e coa finalidade de poder recoñecer estilos pertencentes a distintos momentos históricos, estéticas, procedencias e formas musicais.
• Traballarase a sensibilización do sentido auditivo como instrumento para poder
• Analizar tecnicamente a oportunidade de emprego de diferentes pezas operísticas.
• Fomentarase o traballo individual e en equipo, procurando potenciar a creatividade do alumnado.
• Traballaranse terminoloxías básicas do ámbito operístico, a organización do material sonoro, as características máis destacadas da linguaxe musical.
• Utilizaranse recursos de importante carga teórica de nivel básico e exemplos prácticos proporcionados polos docentes.
• Realizaranse actividades dentro e fóra da aula na medida do posible.
• Todos os contidos serán postos a disposición do alumnado a través do campus virtual.
PRÁCTICAS EXTERNAS:
• Ao longo do curso, na medida posible en función da oferta cultural levarase aos alunos a desfrutar de distintos eventos: retransmisión en directo dunha ópera no cine, escoita en directo dun concerto lírico, visita guiada polo Palacio da Ópera da Coruña, etc.
Tomando en consideración que o cometido principal desta materia é incentivar o consumo de música clásica e que sexa comprendida polos alumnos, valorarase a asistencia (80% mínimo) e participación en clase co obxectivo de garantir unha avaliación continua, axustada aos obxectivos.
Así mesmo, ao longo do curso realizaranse breves exercicios teóricos-prácticos sinxelos, en formato test, sobre a materia explicada en clase e que o alumno poderá facer desde a súa casa a través do campus virtual.
Asistencia a clase, asistencia a actividades fóra da aula e cumplimentar os cuestionarios no campus virtual.
Asistencia a clase e repaso dos materiais proporcionados polo docente.
-
Laura Touriñán Morandeira
Coordinador/a- Departamento
- Departamento externo de 4º Ciclo
- Área
- Área externa de 4º Ciclo
- Correo electrónico
- laura.tourinan [at] usc.es
- Categoría
- Profesional área externa_máx. 30 h
Luns | |||
---|---|---|---|
16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Galego | 5512 Aula 7 pl baixa Facultade Ciencias |