Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Centro Facultade de Humanidades
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Sen docencia (En extinción)
Matrícula: Non matriculable (Só plans en extinción)
Coñecer as bases conceptuais da antropoloxía cultural. Aprender os métodos da antropoloxía cultural. Recoñecer as estructuras simbólicas presentes nos diferentes actos da comunicación. Comprender diferentes formas de experiencia política, desde a perspectiva antropolóxica.
1. Os temas centrais da antropoloxía cultural
2. Fundamentos antropolóxicos da alimentación humana
3. Antropoloxía Cultural e Bioloxía da conduta humana
4. A diversidade, a diferenza e a desigualdade
5. Etnografía do ritual e da comunicación humana
6. Antropoloxía visual
Amorós, C.: Feminismo y multiculturalismo, Madrid, Instituto de la Mujer 2007.
Augé, M.: La guerra de los sueños. Gedisa, Barcelona 1998.
Augé, M.: Las formas del olvido. Gedisa, Barcelona 1998.
Banks, M.: Los datos visuales en la investigación cualitativa. Madrid, Morata 2010.
Baer, A. &Bernt S.: “Hacia una metodología cualitativa audiovisual. El vídeo como instrumento de investigación social” en Investigación Cualitativa en las Ciencias Sociales: Temas y problemas. Buenos Aires, Cengage Learning 2009.
Barthes, R.: La aventura semiológica. Paidós, Barcelona 1993.
Barthes, R.: La cámara lúcida. Paidós, Barcelona 1995.
Baudrillard,J.: Cultura y simulacro. Kairós, Barcelona 1977.
Belting, H.: Antropología de la imagen. Madrid, Katz Editores 2010.
Burke, P.: Visto y no visto. Usos de la imagen como documento histórico. Barcelona: Crítica 2005.
Buxó, MJ & Miguel, J. de: De la Investigación Audiovisual. Fotografía, Cine, Video y Televisión. Proyecto a/ediciones. Cuadernos A. Biblioteca Universitaria 10. Barcelona, Temas de Ciencias Sociales 1999.
Cantarero, L.: La antropología de la alimentación en España: perspectivas actuales, Barcelona, UOC 2012
Caro Baroja, J.: El Carnaval. Taurus, Madrid 1979.
Cassirer, E.: Filosofía de las formas simbólicas. México, FCE 1964.
Clifford, J.: Itinerarios Transculturales. Buenos Aires: Gedisa 1995.
Contreras, J. & Gracia, M.: Alimentación y cultura desde la perspectiva antropológica. Barcelona: Gedisa 2002.
Colombres, A.: Cine Antropología y Colonialismo Ediciones del Sol – CLACSO, Buenos Aires 1985.
Durand, G.: Las estructuras antropológicas de lo imaginario. Tarrus, Madrid 1982.
Duranti, A.: Antropología Lingüística. Cambridge, Madrid 2000.
Fernández, J.W.: En el dominio del tropo. Imaginación figurativa y cida social en España. Uned, Madrid 2006.
Font, D. El poder de la imagen Barcelona, Ed. Salvat 1985.
García Canclini, N.: Culturas híbridas, estrategias pata entrar y salir de la modernidad. Paidós, Barcelona 2001
Geertz, C.: Negara, el estado-teatro en el Balí del siglo XIX. Paidós, Barcelona 2000.
Geertz, C.: Tras los hechos. Paidós, Barcelona 1996.
Geertz, C.: Reflexiones antropológicas sobre temas filosóficas. Paidós, Barcelona 2002.
Goody, J.: Cocina, cuisine y clase, Barcelona, Gedisa 1995.
Gombrich, E.H.: El uso de las imágenes. Barcelona, Debate 2003.
Gofman, E.: Relaciones en público. Alianza ed., Madrid 1979.
Gracia Arnáiz, M.: Somos lo que comemos estudios de alimentación y cultura en España, Barcelona, Ariel 2002.
Gregory, M.- Carroll, S.: Lenguaje y situación. FCE, México 1986.
Gruzinski, S.: El pensamiento mestizo. Paidós, Barcelona 2000.
Gumperz,J.: Lenguaje y cultura. Anagrama Barcelona 1981.
Habermas, J.: Teoría de la acción comunicativa. Cátedra, Madrid 1989.
Hall, E.T.: El lenguaje silencioso. Alianza ed., Madrid 1979.
Hall, E.T.: La dimensión oculta. Siglo XXI, Madrid 1987.
Harris , M.: Bueno para comer, Madrid, Alianza Editorial 1999.
Knapp, M.L.: La comunicación no verbal, el cuerpo y el entorno. Paidós, Barcelona 1988.
Kottak, Conrad Ph. (2002). Antropología cultural. Madrid: McGraw Hill.
Kroeber, A.: El estilo y la evolución de la cultura. Guadarrama, Madrid 1969.
Kuper, J.: La cocina de los antropólogos, Barcelona, Tusquets 1985.
Lakoff, J. - Johnson,M.: Metáforas de la vida cotidiana. Cátedra, Madrid 1991.
Martín Casares, A.: Antropología del género: culturas, mitos y estereotipos sexuales, Madrid, Cátedra 2006.
Masotta, C. “¿Quién necesita imágenes? Notas sobre la ansiedad etnográfica. Revista Iluminuras. 32, V. 14 n 32. 2013.
McClancy, J. & Macbeth, H.: Researching Food Habits: Methods and Problems, New York-Oxford: Berghahn Books 2004.
Metz, C.: Análisis de las imágenes. Tiempo contemporáneo, Madrid 1973.
Metz, Ch.: El significante imaginario. Psicoanálisis y cine. Paidós, Barcelona 2001.
Miller, B.: Antropología cultural. Uned, Madrid 2010.
Mirzoeff, N.: Una introducción a la cultura visual. Buenos Aires: Paidós 2013.
Montanari, M.: La comida como cultura, Gijón, Trea 2006.
Reynolds,V.: Biología de la acción humana. Villalar, Madrid 1999.
Rodríguez Campos, X.: Lingua, linguaxe e experiencia, a perspectiva antropolóxica e as implicacións filosóficas. Universidade de Santiago de Compostela 2001.
Sánchez Gómez, L.A.: “La reencarnación de lo efímero o cuando las exposiciones universales parían museos” en Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, vol. LXVIII, 1, 2013.
Sapir, E.: El lenguaje. FCE, Madrid 1961.
Taussig, M.: Desfiguraciones, el secreto público y la labor de lo negativo. Fineo, Madrid 2010.
Todorov, T.: Crítica de la crítica. Paidós, Barcelona 1991.
Turner, V.: El proceso ritual. Taurus, Madrid 1988.
Tylor, E.B.: Cultura primitiva. Ayuso, Madrid 1977.
Valle, T. del: Andamios para una nueva ciudad, Madrid, Cátedra 1997.
Vigotsky, L.S.: El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Crítica, Barcelona 1979.
Whorf, B.L.: Lenguaje, pensamiento y realidad. Barral, Barcelona 1971.
O alumnado deberá acadar ó remate da súa formación as competencias que a continuación se reflicten.
3.1. Conceptuais
3.1.1. Coñecer os conceptos fundamentais da disciplina e ver as súas aplicacións nas distintas ramas do saber das ciencias sociais e das humanidades, así como os debates máis relevantes aos que deron lugar en distintos momentos.
3.1.2. Aprender a manexar os textos clásicos máis importantes para comprender a importancia que teñen dentro da disciplina.
3.1.3. Levar a cabo debates sobre temas de actualidade que permitan utilizar a Antropoloxía Social como unha disciplina científica e humanista, que contribúe ao progreso sociocultural das sociedades.
3.2. Metodolóxicas
3.2.1. Neste curso iniciarase a aprendizaxe da metodoloxía da investigación etnográfica. Para isto é necesario que o alumnado realice prácticas de campo. A súa finalidade é dobre. Por unha parte preténdese a iniciación nos métodos da investigación antropolóxica, e por outra achegar o alumnado á realidade sociocultural galega, para aprender a ter unha visión crítica a través dunha metodoloxía de investigación social. O contacto etnográfico coa realidade social galega é outro dos obxectivos que se perseguen coa ensinanza da metodoloxía.
3.3. Humanistas
3.3.1. Unha das metas á que sempre debe ter a ensinanza da antropoloxía debe ser a identificación do cidadán coa súa propia cultura, valorando a súa importancia para a vida e para o progreso sociocultural dos pobos.
3.2.2. Pero a identificación coa cultura propia non pode levar ao desprezo da cultura allea. De maneira que outro dos obxectivos humanistas da antropoloxía ensinada pola academia debe ser o de aprender a valorar a riqueza moral que teñen outras culturas e os valores que aportan ao progreso da humanidade.
Esta materia está afectada polo proceso de extinción da oferta do título. Por este motivo só pode matricularse nesta materia
o alumnado que xa o fixese en cursos anteriores, tendo dereito a titorización e avaliación pero non a docencia lectiva.
A metodoloxía da ensinanza será, pois, de carácter titorial. Ao longo do curso o alumnado matriculado poderá e deberá
concertar sesións de titoría co docente para clarexar calquera aspecto da materia e da súa avaliación.
1ª OPORTUNIDADE: Neste proceso de extinción da oferta do título, a avaliación se fará exclusivamente a través da
cualificación obtida no exame final, no que se valorará a adquisición dos contidos e competencias da materia e se realizará
na data establecida pola Secretaría da Facultade.
2ª OPORTUNIDADE: Neste proceso de extinción da oferta do título, a avaliación se fará exclusivamente a través da
cualificación obtida no exame final, no que que se valorará a adquisición dos contidos e competencias da materia e se
realizará na data establecida pola Secretaría da Facultade.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na "Normativa de avaliación do
rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións".
Sesións de avaliación: 4 horas
Total de horas estimadas: 150
A dedicación continuada ao estudo da materia xunto co uso obrigatorio da aula virtual.
A participación nas sesións e a realización das tarefas dentro dos prazos.
A adquisición dun hábito lector áxil e eficaz, xunto a unha actitude crítica e analítica dos textos e materiais propostos polas profesoras.
Uns mínimos coñecementos informáticos que lle permitan aos alumnos un correito seguimento da materia.
Lingua na que se imparte a materia: galego.
Elena Freire Paz
- Departamento
- Filosofía e Antropoloxía
- Área
- Antropoloxía Social
- Correo electrónico
- elena.freire [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
09.01.2025 12:30-15:00 | Grupo de exame | Aula 12 |
05.06.2025 12:00-14:00 | Grupo de exame | Aula 12 |