Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Historia da Arte
Áreas: Historia da Arte
Centro Facultade de Xeografía e Historia
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
1. Ofrecer unha visión plural e integradora da arte e o contexto cultural en España nas épocas moderna e contemporánea.
2. Saber diferenciar as características básicas e a súa evolución durante este período.
3. Comprender as diferentes linguaxes formais e visuais.
4. Saber enmarcar a obra de arte nos contextos en que foi creada e relacionala con outras
formas de expresión cultural.
5. Coñecer as diferentes técnicas artísticas utilizadas e saber deducir como estas condicionan
e actúan sobre a obra de arte.
6. Adquirir os coñecementos metodolóxicos e básicos a introducir na actividade investigadora.
BLOQUE 1: IDADE MODERNA
Artes plásticas na era moderna
Pintura e escultura española do Século de Ouro
Arquitectura e urbanismo na era moderna.
Teoría das artes na España dos séculos XVII e XVIII.
Arte e arquitectura na España da Ilustración.
BLOQUE 2: SÉCULO XIX
De Goya á modernidade.
Escultura pública: estilo, valores, política.
O retrato burgués na España do século XIX.
Arquitectura e urbanismo do século XIX: a cidade burguesa.
Artes gráficas e fotografía.
BLOQUE 3: SÉCULO XX E SÉCULO XXI
Vangarda, política e conflito social.
Arquitectura e políticas de vivenda en tempos do franquismo.
Abstracción, realismo e arte conceptual: 60s-70s
Políticas culturais no cambio de milenio.
Arte activista, implicado e recuperación conceptual.
Lectura obligatoria:
- ALBARRÁN, Juan: Disputas sobre lo contemporáneo. Arte español entre el antifranquismo y la postmodernidad. Madrid, Cátedra, 2019.
Bibliografía básica:
- BOZAL, Valeriano: Historia del arte en España II. Desde Goya hasta nuestros días. Madrid, Akal, 1994.
- BUSTAMANTE, Agustín: El siglo XVII. Clasicismo y Barroco. Col. “Introducción al Arte Español”. Madrid, Sílex Ediciones, 1993.
- D´ORS, Eugenio: Tres horas en el museo del Prado [1922]. Madrid, Tecnos, 2003.
- MARÍAS, Fernando: El siglo XVI. Gótico y renacimiento. Col. “Introducción al Arte Español”. Madrid, Sílex Ediciones, 1993.
Bibliografía complementaria:
- BONET CORREA, Antonio (coord.): Historia de las Artes Aplicadas e Industriales en España. Madrid, Cátedra, 1994.
- BONET CORREA, Antonio: Figuras, modelos e imágenes en los tratadistas españoles. Madrid, Alianza Editorial, 1993.
- BOZAL, Valeriano: Arte del siglo XX en España. Madrid (colección Summa Artis), 1995.
- BREA, José Luis: Before and After the Enthusiasm = Antes y después del entusiasmo. The Hague, 1989.
- BROWN, Jonathan: Imágenes en la pintura española del siglo XVII. Madrid, Alianza Forma, 1995.
- CARRETE, Juan; VEGA, Jesusa, FONTBONA, Francesc y BOZAL, Valeriano: El Grabado en España (Siglos XIX y XX). Madrid, Summa Artis, XXXII, 1988.
- CARRILLO, Jesús (ed.): Desacuerdos: sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español. Vols. 1, 2, 3, 4 y 8, 2004-2014.
- DÍAZ SÁNCHEZ, Julián: La idea de arte abstracto en la España de Franco. Madrid, Cátedra, 2013.
- DIEGO, Estrella de: La mujer y la pintura del XIX español. Cuatrocientas olvidadas y algunas más. Madrid, Cátedra, 2009.
- GALLEGO, Julián: Visión y símbolos en la pintura del siglo de oro. Madrid, Cátedra, 1972.
- HERNANDO, Javier: El pensamiento romántico y el arte en España. Madrid, Cátedra, 1995.
- FUSI, Juan Pablo, PALAFOX, Jordi: España, 1808-1996. El desafío de la modernidad. Madrid, Espasa, 1997.
- LABRADOR, Germán: Culpables por la literatura. Imaginación política y contracultura en la transición española (1968-1986). Madrid, Akal, 2017.
- MARÍAS, Fernando: El largo siglo XVI. Los usos artísticos del Renacimiento español. Madrid, Taurus, 1989.
- MARTÍN GONZÁLEZ, Juan José: Escultura barroca en España 1600-1700. Madrid, Cátedra, 1983.
- MARZO, Juan Luis; MAYAYO, Patricia: Arte en España (1939-2015): ideas, prácticas, políticas. Madrid, Cátedra, 2015.
- PÉREZ SÁNCHEZ, Alfonso: El Siglo de oro: sentimiento de lo barroco. Barcelona, Planeta, 1996.
- RUIZ CABRERO, Santiago: El moderno en España. Arquitectura 1948-2000. Tanais, Madrid, 2001.
- SEBASTIÁN, Santiago; GARCÍA GAINZA, Concepción, BUENDÍA, Rogelio: El Renacimiento. Historia del Arte Hispánico. Madrid, Alhambra, 1978.
- SUREDA, Joan y VALDIVIESO, Enrique (eds.): Historia del arte español. La época de las revoluciones. De Goya a la modernidad. Barcelona, Planeta-Lunwerg, 1996.
1. Contextualizar as diferentes manifestacións artísticas ao longo da historia.
2. Analizar e sintetizar os coñecementos adquiridos.
3. Utilizar as ferramentas historiográficas e coñecer as perspectivas teóricas.
4. Desenvolver un sentido crítico con respecto ás clasificacións e narrativas da arte español moderno e contemporáneo.
5. Participar na defensa e conservación do patrimonio cultural.
Para facilitar e racionalizar o ensino da materia, utilizaranse as seguintes técnicas:
- Clases expositivas: sesións de 2h baseadas no formato da lección maxistral nas que se explicarán os distintos temas que figuran no programa co apoio de imaxes e recursos multimedia.
- Clases interactivas: nelas os estudantes realizarán comentarios de texto e de materiais audiovisuais, postos á súa disposición polo profesor no campus virtual, organizaranse seminarios, programaranse visitas a exposicións e desenvolveranse traballos academicamente dirixidos, en grupos reducidos, sobre temas da materia.
- Tutorización personalizada para solucionar dúbidas relacionadas coas explicacións teóricas ou cos exemplos de análises abordadas nas prácticas.
- Práctica de campo coordinada coas restantes materias do primeiro cuadrimestre en cuarto curso para visitar: Pontevedra, Valença, Ourense, Celanova e Lugo (sempre que haxa financiamento). A saída correspondente a materia "Historia da arte española moderna e contemporánea" será a Pontevedra. As prácticas terán carácter obrigatorio para todos os alumnos matriculados na materia e serán avaliables. Os destinos poderán ser modificados dentro do ámbito galego segundo as necesidades de cada unha das materias.
Nas clases expositivas e interactivas explicaranse aqueles aspectos que se consideren máis relevantes das materias que aparecen na sección de contidos, sendo en todo caso a totalidade do contido do programa obxecto de avaliación. Na dinámica das clases, alentarase a participación dos estudantes e tentarase fomentar o pensamento crítico sobre os contidos.
TIPO DE ENSINANZA - TOTAL HORAS
Doc. expositiva: 32
Doc. interactiva: 16
Titoría: 3
A avaliación constará de duas partes:
1) Parte teórica: proba escrita ou exercicio, correspondente aos contidos teóricos.
2) Parte práctica: participación en clases interactivas, comentarios de obras de arte, textos e traballo grupal.
- Parte teórica: 60% da cualificación.
- Parte práctica: o 40% restante (traballo interactivo + grupal: 20% + 20%)
A cualificación final alcánzase despois de facer a suma, despois de superar o 50% en cada unha das partes.
O alumnado terá unha lectura obrigatoria sobre a que se preguntará no exame.
Segunda oportunidade: a cualificación nesta opción obterase dunha proba con todos os contidos da materia (teóricos e prácticos). O alumno que superase a parte de interactivas manterá a cualificación e só terá que ser examinado da materia impartida nas clases expositivas. Aqueles que non leven a cabo ou suspendan esta parte estarán obrigados a realizar unha proba que incluirá contidos presentados nas clases expositivas e interactivas.
Dispensa: os estudantes a quen se lles outorgue unha dispensa de asistencia a clase (seguindo a Instrución Non. 1/2017 da Secretaría Xeral sobre a exención de asistencia a clase en certas circunstancias), serán avaliados para unha proba final específica que representará o 100% da cualificación.
Para os casos de realización fraudulenta e/ou plaxio de exercicios ou probas, aplicaranse as disposicións do Regulamento para a avaliación do rendemento académico dos estudantes e a revisión das cualificacións.
- Entre 45 y 60 minutos por hora teórica de clase.
- 3 horas de preparación por cada clase interactiva.
Os estudantes deben estar atentos nas primeiras semanas ás indicacións para o traballo en grupo e notificar ao profesor da composición do grupo e o tema. Recoméndase que se pregunte ao profesor e realícense reunións de titoría para avaliar o desenvolvemento e as dificultades do traballo. Tamén se recomenda consultar bibliografía especializada, en relación cos contidos, e páxinas web especializadas de museos.
Pedro De Llano Neira
Coordinador/a- Departamento
- Historia da Arte
- Área
- Historia da Arte
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Axudante Doutor LOU
Martes | |||
---|---|---|---|
15:00-17:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 09 |
Xoves | |||
15:00-17:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 09 |
17.01.2025 18:30-21:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 12 |
25.06.2025 18:00-20:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 12 |