Créditos ECTS Créditos ECTS: 9
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 148.5 Horas de Titorías: 4.5 Clase Expositiva: 36 Clase Interactiva: 36 Total: 225
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Historia da Arte
Áreas: Historia da Arte
Centro Facultade de Xeografía e Historia
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
Obxectivos da materia
Iniciar ao alumnado no coñecemento da arte do Renacemento, familiarizalo cos seus códigos figurativos e arquitectónicos e destacarlle os logros máis relevantes dunha época cuxa primeira fase ía ditar os parámetros culturais da civilización occidental ata o século XX.
Tras analizar a especificidade do Renacemento, farase especial fincapé na creación dun novo código figurativo e dunha nova linguaxe arquitectónica chamadas a ter unha grande vixencia na arte occidental, ao tempo que se estudarán as máis importante propostas artísticas da época, fundamentalmente en Italia.
Desenvolvemento do temario:
Tema I. Renacemento: concepto e significación. Renacemento e renacementos. Arte e ciencia. O modelo da antigüidade clásica. Artistas e clientes.
Tema II. A arquitectura en Italia. O século XV: Das “primeiras luces” ao amencer. Brunelleschi e Alberti.- Século XVI: A plenitude do sistema regular e a licenza. Vignola e a regra. A renovación veneciana.
Tema III. As artes figurativas en Italia. O Quattrocento: Indefinición estilística e investigación normativa. Florencia na primeira metade do século. A última xeración florentina. Padua. Ferrara. Venecia.- O Cinquecento: O alto renacemento ou a época dos xenios. Anticlasicismo e manierismo. Venecia.
Tema IV. A difusión do Renacemento en Europa.
LECTURA OBLIGATORIA: Nieto Alcaide, V. y Checa Cremades, F., El Renacimiento. Formación y crisis del modelo clásico, Madrid, 1980.
BÁSICA: Freedberg, S. J., Pintura en Italia 1500-1600, Madrid, 1978. Heydenreich, L.H. y Lotz, W., Arquitectura en Italia 1400-1600, Madrid, 1991. Nieto Alcaide, V. El arte del Renacimiento, Madrid, 1996. Pope-Hennessy, J., La escultura italiana en el Renacimiento, Madrid, 1989. Ídem, Italian High Renaissance and Baroque Sculpture, Nueva York, 1985.
COMPLEMENTARIA: Antal, F., El mundo florentino y su ambiente social. La república burguesa anterior a Cosme de Médicis: siglos XIV-XV, Madrid, 1987. Argan ,G.C., Renacimiento y Barroco, Madrid, 1987. Blunt, A., Arte y arquitectura en Francia, 1500-1700, Madrid, 1977. Ídem, La teoría de las artes en Italia 1450-1600, Madrid, 1979. Burke, P., El renacimiento italiano. Cultura y sociedad en Italia, 1450-1600, Madrid, 1993. Chastel, A., El renacimiento meridional 1460-1500, Madrid, 1965. Ídem, El gran taller de Italia 1460-1500, Madrid 1966. Ídem, Arte y humanismo en Florencia en la época de Lorenzo el Magnífico, Madrid, 1982. Ídem, El saco de Roma, Madrid, 1986. Ídem y R. Klein, El humanismos, Madrid, 1971. Checa Cremades, F, Pintura y escultura del Renacimiento en España, Madrid, 1983. Fusco R., El Quattrocento en Italia, Madrid, 1999. Gombrich, E. H., El lagado de Apeles. Estidios sobre el arte del Renacimiento, Madrid, 1982.Ídem, Imágenes simbólicas. Estudios sobre el arte del Renacimiento, Madrid, 1983. Ídem, Norma y forma. Estudios sobre el arte del renacimiento, Madrid 1984. Ídem, Nuevas visiones de viejos maestros. Estudios sobre el arte del Renacimiento, Madrid, 1987. Heydenreich, L.H., Eclosión del Renacimiento. Italia 1400-1460, Madrid, 1972. Ídem y Passavant, G., La época de los genios.Renacimiento italiano 1500-1540, Madrid, 1974. Keller, M., El renacimiento italiano, Madrid, s.a. Marías, F., El largo siglo XVI. Los usos artísticos del Renacimiento español, Madrid, 1989. Murray, P., Arquitectura del Renacimiento, Madrid, 1972. Murray, L., El Alto Renacimiento y el Manierismo, Barcelona, 1995. Murray, P. y L., El arte del Renacimiento, Mexico, 1965. Paoletti, J. T. y Radke, G. M., El arte en la Italia del Renacimiento, Madrid, 2002. Panofsky, E., Estudios sobre iconología, Madrid, 1972. Ídem, La perspectiva como forma simbólica, Barcelona, 1973.Ídem, Renacimiento y renacimientos en el arte occidental, Madrid, 1975. Ídem, Los primitivos flamencos, Madrid 1998. Ramirez, J.A. (coord.), Historia del Arte, vol. 3, Madrid, 1997. Rowe C. y Satkowski L., La arquitectura del siglo XVI en Italia, Barcelona, 2013. Shermann, J., Manierismo, Bilbao, 1984. Warburg, A., El Renacimiento del paganismo. Aportaciones a la historia cultural del Renacimiento europeo, Madrid, 2005. Waterhouse, E. Pintura en Gran Bretaña 1530-1790, Madrid, 1993 (primera parte). Wilde, J., La pintura veneciana de Bellini a Ticiano, Madrid, 1988. Wind, E., Los misterios paganos del Renacimiento, Bercelona 1872. Wittkower, R., Los fundamentos de la arquitectura en la edad del humanismo, Madrid, 1995. Wölfflin, H., Conceptos fundamentales de la historia del arte, Madrid, 1970. Ídem, El arte clásico. Una introducción al renacimiento italiano, Madrid, 1982.
- Familiarizarse cun momento crucial da nosa civilización occidental.
- Recoñecer as diferentes especificacións lingüísticas nas que o Renacemento se expresa e ver a importancia das testemuñas escritas coma fundamento de aproximación ao fenómeno artístico.
- Comprobar as posibilidades de distintos modos de aproximación ao produto artístico en relación cunha época que foi o campo privilexiado da experimentación metodolóxica da disciplina da Historia da Arte.
- Perfeccionar a análise da obra de arte.
Nas clases expositivas realizarase unha aproximación aos temas dende unha perspectiva multidisciplinar que permita o estudo da obra de arte como totalidade, insistindo nos aspectos culturais –para que se poidan contextualizar as obras obxecto de análise–, iconográficos –co obxecto de que poida comprender o seu sentido– e formais –co fin de sensibilizar o ollo en relación cunhas determinadas formas de expresión.
As clases interactivas, por unha banda, centraranse na análise e comentario de diferentes obras relacionadas co programa. O alumnado, individualmente ou en grupo, levará a cabo comentarios de texto e lecturas razoadas, que serán obxecto de discusión en clase, así como traballos relacionados con determinadas partes da materia que deberá preparar e que será obxecto de exposición na aula
É aconsellable a consulta dos manuais antes de adentrarse na preparación de calquera parte da materia que deba ser obxecto de comentario e discusión nas clases co fin de facerse unha idea xeral do tema do que se trata.
As Prácticas de Campo realizaránse na cidade de Santiago de Compostela na fecha sinalada nos horarios do Grao en Historia da Arte
A avaliación levaráse a cabo mediante controis escritos e traballos dos contidos do programa
Os controis da materia explicada nas clases expositivas valoraranse co 70% da cualificación final; algúns dos capítulos da lectura obrigatoria indicada na bibliografía serán obxecto dun control de preguntas curtas e de tipo test: indicarase ao comezo do curso cales son eses capítulos.
As actividades vinculadas coas sesións interactivas (lecturas e elaboración-exposición de traballos) terán unha valoración do 30% da cualificación final.
A nota definitiva alcanzarase unha vez superado o 50% de cada unha das partes sinaladas anteriormente.
A asistencia á aula é obrigatoria e nas clases interactivas pasarase lista
Unha ausencia excesiva, superior al 20%, supoñerá a imposibilidade de ser avaliado na primeira oportunidade
Na segunda oportunidade, quen realizase e aprobase as actividades correspondentes ás clases interactivas só terá que examinarse da materia impartida nas clases expositivas. No caso de non aprobar as actividades correspondentes ás clases interactivas, terán que realizar unha proba sobre a materia vista nas clases interactivas.
Dispensa: O alumnado ao que lle sexa concedida dispénsaa de asistencia a clase (seguindo a Instrución Nº 1/2017 da Secretaría Xeral sobre dispénsaa de asistencia a clase en determinadas circunstancias), será avaliado cunha proba final específica que supoñerá o 100% da cualificación.
Plaxios e outros. Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas aplicarase o recolleito na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
TEMPO PRESENCIAL
- Docencia expositiva 51 horas.
- Docencia interactiva 24 horas.
- Titorías persoalizadas 3 horas.
TEMPO DE ESTUDO E DE TRABALLO
- Entre 45 e 60 minutos por hora teórica de clase.
- 3 horas de preparación por cada clase interactiva.
- 15 horas para o traballo escrito no caso de que se esixa.
-O alumnado está obrigado, a partir da segunda semana, a ter ao día a materia impartida polo profesor nas exposicións teóricas e aquelas partes que, de xeito dosificado, sexan obxecto de discusión nas interactivas, pois, do contrario, anúlase a operatividade das mesmas. Sen esquecer que a correcta aprendizaxe visual require un esforzo continuado.
- Solicitar do profesor, en calquera momento, as aclaracións que estime oportunas en relación con aqueles aspectos que no transcurso da exposición teórica ou nas clases interactivas non quedaran suficientemente explicados, pois non se deberá nunca abandonar a aula sen ter perfectamente clarificado o tema obxecto de exposición e/ou discusión.
- Implicarse plenamente nas clases interactivas por medio da participación.
- Facer uso das titorías para resolver calquera problema que lle xurda en relación coa materia.
Fernando Pérez Rodríguez
Coordinador/a- Departamento
- Historia da Arte
- Área
- Historia da Arte
- Teléfono
- 881812596
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Federico Antonio Lopez Silvestre
- Departamento
- Historia da Arte
- Área
- Historia da Arte
- Teléfono
- 881812605
- Correo electrónico
- federico.lopez.silvestre [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Luns | |||
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17:00-19:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 12 |
Martes | |||
17:00-19:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 12 |
Venres | |||
15:00-17:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 12 |
09.01.2025 11:30-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 10 |
09.01.2025 11:30-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 12 |
20.06.2025 12:00-14:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 12 |