Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Historia
Áreas: Historia Medieval
Centro Facultade de Xeografía e Historia
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
1. Proporcionar un coñecemento racional e crítico do pasado medieval hispano a fin de comprender o presente
2. Percatarse dos procesos políticos, económicos, sociais e culturais e a súa relación coas continuidades e cambios nos Reinos Hispánicos na Idade Media.
3. Estudiar os factores/axentes/conceptos que foron configurando a sociedade feudal hispanocristiana.
4. Identificar as diferentes perspectivas e principais debates historiográficos según os períodos e contextos medievais, a fin de poder desenrolar unha actitude crítica e tomar conciencia de que o saber histórico é una disciplina en permanente construcción.
5. Educar nos valores da igualdade, a paridade de xénero e a non discriminación, a través do coñecemento da loita por estes valores no momento histórico medieval.
6. Contribuír á inculcación de actitudes de tolerancia e respecto polos puntos de vista que se derivan de tradicións históricas e culturais
7. Adquirir un coñecemento básico dos principais métodos, técnicas e instrumentos de análise do historiador para o estudio dos Reinos Hispánicos medievais.
1. Contextos para o estudio do medievo hispánico.
Bloque I. A formación dos Reinos Hispánicos (Séculos V-X)
2. O intento da construcción dunha hexemonía visigoda
3. Os árabes na Península Ibérica ata o Califato Omeya de Occidente
4. As formacións políticas cristiáns no Norte peninsular
5. Os renacimentos culturais altomedievales hispanos
Bloque II. A cristalización dunha sociedade feudal (séculos XI-XIII)
6. A expansión dos reinos cristianos na plenitud medieval e o declive político de Al-Andalus
7. O desenrolo económico e social dos reinos cristianos plenomedievais
8. As institucións políticas e eclesiásticas e o desenrolo do seu programa cultural
Bloque III Os Reinos Hispanos no contexto da crise baixomedieval (séculos XIV-XV).
9. A crise do feudalismo e os Reinos hispánicos na baixa Idade Media
10. Sociedade e economía no período baixomedieval
11. Cultura, igrexa e institucións eclesiásticas na Baixa Idade Media peninsular.
12. Os Reis Católicos e a colonización americana
Bibliografía básica:
- ÁLVAREZ PALENZUELA, V. A. (2011): Historia de España de la Edad Media, Ariel, Barcelona.
- ARIÉ, R. (1982): España musulmana (siglos VIII-XV), Labor, Barcelona.
- BISSON, T. N. (1988): Història de la Corona d’Aragó a l’Edat Mitjana, Crítica, Barcelona.
- BONNASSIE, P., P. GUICHARD y M.-C. GERBET (2001): Las Españas Medievales, Crítica, Barcelona.
- CHEJNE A. G. (1974): Historia de España musulmana, Cátedra, Madrid.
- COLLINS, R. (1986): España en la Alta Edad Media (400-1000), Crítica, Barcelona.
- DUFOURCQ, CH.-E., J. GAUTIER-DALCHÉ (1979): Historia económica y social de la España cristiana en la Edad Media, Siglo XXI, Madrid.
- FERNÁNDEZ CONDE, F. J. (1995): Las Sociedades Feudales. 2. Crisis y Transformaciones del Feudalismo Peninsular (siglos XIV-XV), Nerea, Madrid.
- GARCÍA DE CORTÁZAR Y RUIZ DE AGUIRRE, J. A. (1981): Historia de España Alfaguara 2. La época medieval, Alianza, Madrid.
- GUICHARD, P. (2015): Esplendor y fragilidad de Al-Andalus, Universidad, Granada.
- IRADIEL, P., S. MORETA y E. SARASA (1989): Historia Medieval de la España cristiana, Cátedra, Madrid.
- LACARRA, J. M. (1979): Aragón en el pasado, Espasa, Madrid.
- LADERO QUESADA (1979): Granada. Historia de un país islámico 1231-1571, Gredos, Madrid.
- LADERO QUESADA, M. A. (2004): La formación medieval de España. Territorios, Regiones, Reinos, Alianza, Madrid.
- LEROY, B. (1986): Historia del Reino de Navarra, Swan, Madrid.
- LEROY, B. (1988): L’Espagne au Moyen Âge, Albin Michel, París.
- LÓPEZ-DAVALILLO LARREA, J. (1999): Atlas Histórico de España y Portugal: desde el Paleolítico hasta el siglo XX, Síntesis, Madrid.
- MACKAY, A. (1980): La España de la Edad Media: desde la frontera hasta el Imperio (1000-1500), Cátedra, Madrid.
- MANZANO MORENO, E. (2010): Épocas medievales, Crítica, Barcelona.
- MARQUES, A. H. DE OLIVEIRA (1999): História de Portugal 1. Das Origen sao Renascimento, Presença, Lisboa.
- MARTÍN, J. L. (1976): La Península en la Edad Media, Teide, Barcelona.
- MARTÍN RODRÍGUEZ, J. L. (1993): La España medieval, Historia 16, Madrid.
- MATTOSO, J. (1997): História de Portugal. I. Antes de Portugal, Estampa, Lisboa.
- MATTOSO, J. (1997): História de Portugal. II. A Monarquia Feudal (1096-1480), Estampa, Lisboa.
- MENJOT, D. (2001): Les Espagnes médiévales 409-1474, Hachette, París.
- MÍNGUEZ FERNÁNDEZ, J. M. (1994): Las sociedades feudales. 1. Antecedentes, formación y expansión (siglos VI al XIII), Nerea, Madrid.
- MITRE FERNÁNDEZ, E. (1979): La España medieval. Sociedades. Estados. Culturas, Istmo, Madrid.
- MOXÓ Y ORTIZ DE VILLAJOS, S: DE (1991): Historia medieval de España, Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid.
- RUCQUOI, A. (1993): Histoire médiévale de la Péninsule Ibérique, Éds. du Seuil, París.
- SALRACH, J. M., E. DURÁN y A. BALCELLS (1982): Història dels Països Catalans. Dels origens a 1714, Edhasa, Barcelona.
- SARASA SÁNCHEZ, E. (2001): La Corona de Aragón en la Edad Media, Caja de Ahorros de Aragón, 2001.
- SAYAS ABENGOECHEA, J. J. y L. A. GARCÍA MORENO (1981): Romanismo y germanismo. El despertar de los pueblos hispánicos (siglos V-X), Labor, Barcelona.
- VALDEÓN, J., J. M. SALRACH y J. ZABALO (1983): Feudalismo y consolidación de los pueblos hispánicos (siglos XI-XV), Labor, Barcelona.
VALDEÓN BARUQUE, J. (2007): Historia de Castilla y León, Ámbito, Valladolid.
- VALDEÓN BARUQUE, J. y otros (2002): Historia de las Españas medievales, Crítica, Barcelona.
- VERNET J. y L. MARTÍNEZ MARTÍN (1999): Al-Andalus. El Islam en España, Lunwerg, Barcelona.
- WATT, M. W. (1984): Historia de la España islámica, Alianza, Madrid.
Bibliografía complementaria:
- ÁLVAREZ BORGE, I. (1993): Monarquía feudal y organización territorial: alfoces y merindades en Castilla (siglos X-XV), C.S.I.C., Madrid.
- ÁLVAREZ BORGE, I. (1996): Poder y relaciones sociales en Castilla en la Edad Media. Los territorios entre el Arlanzón y el Duero en los siglos X al XV, Junta de Castilla y León, Salamanca.
- ÁLVAREZ BORGE, I. (2003): Historia de España 3º milenio. La Plena Edad Media (siglos XII-XIII), Síntesis, Madrid.
- ANDRADE, A. AGUIAR (2001): A construçâo medieval do territorio, Horizonte, Lisboa.
- ANTÓN, I., R. PASTOR, A. RODRÍGUEZ y P. SÁNCHEZ (1991): Poder monástico y grupos domésticos en la Galicia foral. Siglos XIII-XIV. La casa. La comunidad, C.S.I.C., Madrid.
- BARBERO DE AGUILERA, A. y M- VIGIL PASCUAL (1978): La formación del feudalismo en la Península Ibérica, Crítica, Barcelona.
- BARBERO, A. (1992): La sociedad visigoda y su entorno histórico, Siglo XXI, Madrid.
- BECEIRO PITA, Isabel y R. CÓRDOBA DE LA LLAVE (1990): Parentesco, poder y mentalidad. La nobleza castellana, siglos XII-XV, C.S.I.C., Madrid.
- BENITO MARTÍN, F. (2000): La formación de la ciudad medieval: La red urbana en Castilla y León, Universidad, Valladolid.
BONNASSIE, P. (1988): Cataluña mil años atrás (siglos X-XI), Eds. 62, Barcelona.
CLAVERO, B. (1989): Mayorazgo: propiedad feudal en Castilla (1369-1836), Siglo XXI, Madrid.
- COLLINS, R. (2005): La España visigoda (409-711), Crítica, Barcelona.
- COLLINS, R. (2013): Califas y Reyes, Crítica, Barcelona.
- DOMÍNGUEZ ORTIZ, A. dir. (1988): Historia de España. 2. La España romana y visigoda (siglos III-VII), 3. Al-Andalus: musulmanes y cristianos (siglos VIII-XIII); 4. De la crisis medieval al Renacimiento (siglos XIV-XV), Planeta, Barcelona.
- ESTEPA DÍEZ, C. (2003): Las Behetrías castellanas, Junta de Castilla y León, Junta de Castilla y León, Valladolid, 2 vols.
- GARCÍA DE CORTÁZAR y RUIZ DE AGUIRRE, J. A. (1975): Nueva Historia de España en sus textos, Pico Sacro, Santiago de Compostela.
- GARCÍA DE CORTÁZAR Y RUIZ DE AGUIRRE, J. A. (1990): La sociedad rural en la España medieval, Editorial Siglo XXI, Madrid.
- GARCÍA DE CORTÁZAR Y RUIZ DE AGUIRRE, J. A. (2004): Sociedad y organización del espacio en la España medieval, Universidad, Granada.
- GARCÍA FITZ, F (1998): Castilla y León frente al Islam. Estrategias de expansión y tácticas militares (siglos XI-XIII), Universidad, Sevilla.
- GERBET, M. C. (1997): Las noblezas españolas en la Edad Media. Siglos XI-XV, Alianza, Madrid.
GUICHARD, P. (1976): Al-Andalus. Estructura antropológica de una sociedad islámica en Occidente, Barral, Barcelona.
- GUINOT RODRÍGUEZ, E. (2003): Historia de España 3º milenio. La Baja Edad Media. Economía y sociedad, Sintesis, Madrid.
- ISLA FREZ, A. (2002): Historia de España 3º milenio. La Alta Edad Media, Síntesis, Madrid.
- KRUS, L- F. LLACH (1994): Passado, Memória e Poder na Sociedade Medieval Portuguesa. Estudos, Patrimonia Historica, Redondo.
- KRUS, L F. LLACH (2011): A construçâo do pasado medieval. Textos inéditos e publicados, Instituto de Estudos Medievais, Lisboa.
- LADERO QUESADA, M. A. (2008): La España de los Reyes Católicos, Alianza Madrid.
- LORING GARCÍA, M. I. y P. DIONISIO FUENTES (2007): Historia de España 3º milenio. La Hispania tardorromana y visigoda, Síntesis, Madrid.
- MARAVALL, J. A. (1964): El concepto de España en la Edad Media, Centro de Estudios Constitucionales, Madrid.
- MATTOSO, J. (1982): Ricos-homens, infançôes e cavaleiros. A nobreza medieval portuguesa nos séculos XI e XII, Guimarâes, Lisboa.
- MATTOSO, J. (1985): Identificaçâo de um país. Ensaio sobre as origens ded Portugal 1096-1325, Estampa, Lisboa.
MATTOSO, J.: A escrita da história. Teoria e métodos, Estampa, Lisboa.
- MONSALVO ANTÓN, J. M. ((2000): Historia de España 3º milenio. La Baja Edad Media en los siglos XIV y XV. Política y cultura, Síntesis, Madrid.
- MONSALVO ANTÓN, J. M. (2014): Atlas histórico de la España medieval, Síntesis, Madrid.
- MONTANOS FERRÍN, E. (1980): La familia española en la Alta Edad Media, Universidad de Navarra, Pamplona. br>- MOXÓ Y ORTIZ DE VILLAJOS, S. (1979): Repoblación y sociedad en la España cristiana medieval, Rialp, Madrid.
- MOXÓ Y ORTIZ DE VILLAJOS, S. (2000): Feudalismo, señorío y nobleza en la Castilla medieval, Real Academia de la Historia, Madrid.
- O’CALLAGHAN, J. (1989): Las Cortes de Castilla y León 1188´1350, Ámbito, Valladolid.
- ORLANDIS, J. (1976): La Iglesia en la España visigótica y medieval, Universidad de Navarra, Pamplona.
- PALLARES MÉNDEZ, M. C. y E. PORTELA SILVA (2006): La reina Urraca, Nerea, San Sebastián.
- PASTOR DE TOGNERI, R. (1980): Resistencias y luchas campesinas en la época del crecimiento y consolidación de la formación feudal. Castilla y León, siglos X-XIII, Siglo XXI, Madrid.
- PASTOR DE TOGNERI, R. coord. (1990): Relaciones de poder, de producción y de parentesco en la Edad Media y Moderna. Aproximación a su estudio, C.S.I.C., Madrid.
- PORTELA SILVA, E. (2001): García II de Galicia, el rey y el reino (1065´1090), La Olmeda, Burgos.
- SALVATIERRA, V. y A. CANTO (2008): Historia de España 3º milenio. Al-Andalus. De la invasión al califato de Córdoba, Síntesis, Madrid.
- SÁNCHEZ ALBORNOZ Y MENDUIÑA, C. (1972-1975): Orígenes de la nación española. Estudios críticos sobre la Historia del reino de Asturias, Instituto de Estudios Asturianos, Oviedo, 3 vols.
- SÁNCHEZ-ALBORNOZ Y MENDUIÑA, C. (1976): En torno a los orígenes del feudalismo, 2ª ed., Eudeba, Buenos Aires.
- SARASA SÁNCHEZ, E. y E. SERRANO MARTÍN (1993): Señorío y feudalismo en la Península Ibérica (siglos XII-XIX), Institución Fernando el Católico, Zaragoza, 4 vols.
- VARIOS: (1999): La Historia Medieval en España: un balance historiográfico (1968-1998), XXV Semana de Estudios Medievales de Estella, Gobierno de Navarra, Pamplona.
Xenerais:
1. Coñecer e analizar a estrutura diacrónica da historia dos Reinos Hispánicos
2. Usar, ordenar e interpretar as fontes históricas medievais hispanas.
3. Coñecer e ter habilidade para usar os instrumerentos de recopilación de información, tales como catálogos bibliográficos, inventarios de arquivos, e referencias electrónicas.
Específicas:
1. Coñecer, analizar e transmitir a historia xeral e a historia propia dos Reinos Hispánicos.
2. Coñecer, analizar e interpretar detalladamente o período medieval peninsular.
3. Comprender, interpretar e elaborar textos históricos e historiográficos orixinais.
4. Coñecer e interpretar a historia dos Reinos Hispánicos como disciplina en construción e debate.
5. Coñecer e analizar os temas e problemáticas obxecto de debate historiográfico nos Reinos Hispánicos
Transversais:
1. Aplicar pensamento analítico, crítico, lóxico e creativo a partir dos coñecementos adquiridos.
2. Traballar de forma autónoma con responsabilidade e iniciativa.
3. Traballar en equipo de forma colaborativa e responsabilidade corporativa
4. Comunicar información e ideas de xeito claro e efectiva en público.
Co obxecto de facilitar e racionalizar a impartición da materia utilizaranse as seguintes técnicas:
-Clases expositivas nas que, preferentemente, farase a explicación dos contidos teóricos. Trátase dunha actividade presencial en aula.
-Clases interactivas, que estarán adicadas á discusión de lecturas e textos previamente seleccionados polo profesor e realizadas polos/as alumnos/as. As actividades incluen a realización de diferentes traballos orais e escritos. O contido das clases interactivas terá como obxectivo o afondamento no coñecemento de temas de especial relevancia para a comprensión da evolución de diferentes aspectos da asignatura. Trátase dunha actividade presencial en aula.
-Tutorización personalizada para o seguimento das actividades programadas
A avaliación de cada alumno/a farase mediante avaliación continua e constará de tres partes: 1) proba escrita ou exame final de toda a asignatura; 2) asistencia e participación en clases presenciais e 3) elaboración de traballos persoais escritos.
Parte 1) A proba escrita suporá un total de 4 puntos na calificación final. Para que esta nota sexa tida en conta na media, o/a alumno/a terá que acadar unha calificación mínima de 1,75 sobre 4.
Parte 2) A asistencia e a participación estará desglosada en 1 punto para a asistencia e 2 puntos para as intervencións nas clases presenciais e para as prácticas de campo.
Parte 3) Se referirá á elaboración de traballos. En total serán 3 puntos.
Para que a nota das partes 2 e 3 sexa tida en conta na media, o/a alumno/a terá que alcanzar unha calificación mínima de 3 sobre 6.
Dado que a avaliación é continuada e a asistencia ás clases é obrigatoria, unha ausencia reiterada ás mesmas superior ao 20%, (tanto en interactivas como en expositivas) suporá a imposibilidade de que o alumno/a poida ser avaliado.
A calificación da convocatoria do mes de xullo e convocatorias posteriores se obterá a partir de
a) Un examen escrito de todos os contidos da asignatura
b) A parte 2 non é recuperable no mes de xullo. Cada alumno/a conservará para esta segunda oportunidade os resultados obtidos na primeira oportunidade
c) Repetición e entrega de traballos.
Os/as alumnos/as que ao longo do curso entreguen todos os traballos prácticos e logren 3 puntos ou mais non teñen obrigación de volver a presentar devanditos traballos, tendo que superar, unicamente, o exame da convocatoria correspondente.
As/os alumnas/os que obteñan dispensa académica terán que desenrolar un programa de traballo especial en acordo co profesor, tendo en conta que non poden cumprir co traballo interactivo na aula nin ter nota de asistencia.
No caso de fraude académica e plaxio aplicarase o artigo 42 da Lei de Convivencia da USC de marzo de 2023, e aplicaranse as sancións previstas no artigo 11.
Cada sesión de docencia expositiva deberá ir acompañada por un traballo complementario do alumno/a de unhas dúas horas
Paralelamente, para cada unha das horas de docencia interactiva, o alumno/a deberá empregar unhas dúas horas de traballo persoal
Tendo en conta a carga docente da asignatura e as previsións antes indicadas, considerase que o tempo de traballo persoal do alumno/a debería rondar as 100 horas
Aínda que no é necesaria ningunha formación previa específica, para o ingreso no grado en historia en xeral e a matrícula desta asignatura en particular, é recomendable que a formación do alumno/a sexa de perfil humanístico
Os/as alumnos/as poderán consultar as súas dúbidas cando o consideren necesario co profesor nas horas establecidas como horario de titorías. Para iso o alumnado deberá consultar os horarios na web ou no correspondente despacho.
Israel Sanmartín Barros
Coordinador/a- Departamento
- Historia
- Área
- Historia Medieval
- Teléfono
- 881812621
- Correo electrónico
- israel.sanmartin [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Pablo Fernandez Perez
- Departamento
- Historia
- Área
- Historia Medieval
- Correo electrónico
- pablofernandez.perez [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Xunta
Iago Brais Ferrás García
- Departamento
- Historia
- Área
- Historia Medieval
- Correo electrónico
- iago.ferras [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Ministerio
Martes | |||
---|---|---|---|
09:00-11:00 | G5021324/CLE_02 | Castelán | Aula 05 |
Mércores | |||
09:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 12 |
Xoves | |||
11:00-13:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 12 |
Venres | |||
11:00-13:00 | G5021324/CLE_02 | Castelán | Aula 05 |
21.01.2025 11:30-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 10 |
21.01.2025 11:30-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 11 |
26.06.2025 12:00-14:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 10 |