Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 92 Horas de Titorías: 1 Clase Expositiva: 47 Clase Interactiva: 10 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
Áreas: Medicina
Centro Facultade de Medicina e Odontoloxía
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
Enténdese por Propedéutica a iniciación ao aprendizaxe dun técnica ou disciplina, polo tanto, os obxetivos da Propedéutica Clínica son a introducción ao estudante do Grao de Medicina nas técnicas de adquisición de información sobre as manifestacións clínicas (síntomas e signos) dos doentes, proporcionándolles as ferramentas conceptuais e técnicas para a sua correcta interpretación. O programa está estructurado en 47 clases expositivas e 10 clases interactivas. As clases expositivas teñense plantexado, en xeral, en forma de problemas clínicos habituais que son motivo de consulta ou atención médica, establecendo as suas causas máis frecuentes e os mecanismos responsables da sua aparición. Ademáis, inclúense un número de clases adicadas ao coñecemento das probas complementarias máis habituais na práctica clínica e a sua interpretación clínica. As clases interactivas incluen seminarios sobre as técnicas de exploración física (seminarios 1-5) e prácticas na Aula de Habilidades Clínicas da Facultade de Medicina.
Clases expositivas
1. Historia Clínica: Anamnese, Antecedentes personais e familiares, exploración física, hipótese diagnóstica e diagnostico diferencial, plan diagnóstico: probas complementarias. Plan terapéutico. Problemas activos e inactivos.
2. Aproximación clínica ao síndrome xeral: astenia, anorexia e adelgazamento.
3. Febre.
4. Síncope e mareo: Semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
5. Disnea e sibilancias: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
6. Tos, expectoración e hemoptise: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
7. Cianose: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
8. Interpretación clínica dunha gasometría arterial.
9. Insuficiencia cardíaca: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos
10. Dor torácica: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
11. Soplos cardíacos: interpretación clínica, etioloxía e fisiopatoloxía.
12. Derrame pleural: significado clínico, mecanismos fisiopatolóxicos. Toracocentese e interpretación do examen do líquido pleural. Consolidación, atelectasia e nódulo pulmonar: avaliación clínica e orientación diagnóstica.
13. Edema: Semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
14. Hipertensión arterial. Avaliación da presión arterial e pulsos periféricos.
15. Shock: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
16. Parada cardio-respiratoria: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
17. Disfaxia, pirose, nauseas e vómitos: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
18. Dor abdominal: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
19. Diarrea e estreñimento: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos
20. Hemorraxia dixestiva: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
21. Ictericia, hepatomegalia e hipertransaminasemia: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
22. Ascite: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos. Paracentesis: técnica e interpretación do examen do líquido ascítico.
23. Oliguria, disuria, polaquiuria e hematuria: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos. Avaliación dunha uroanálise.
24. Elevación da urea e a creatinina. Insuficiencia renal
25. Hipernatremia e hiponatremia: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
26. Hiperkaliemia e hipokaliemia: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
27. Acidose.
28. Alcalose.
29. Bocio e nódulo tiroideo: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
30. Hipotiroidismo e tirotoxicose: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
31. Hipercalcemia e hipocalcemia: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
32. Hipercortisolismo crónico e insuficiencia suprarrenal: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
33. Hiperglucemia e hipoglucemia: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos.
34. Obesidade: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos
35. Dislipemias: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos
36. Síndrome anémico.
37. Avaliación dun hemograma normal e patolóxico. Anormalidades leucocitarias. Avaliación clínica e analítica da coallación.
38. Adenopatías e esplenomegalia: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos
39. Cervicalxia, hombreiro dooroso e lumbalxia: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos. Dor articular e artrite: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos. Artrocentese: técnica e avaliación semiolóxica.
40. Alteracións da corteza cerebral. Afasias, apraxias, amusias e agnosias. Demencia.
41. Alteración do estado de conciencia. Soño. Epilepsia. Coma.
42. Movementos anormais e síndrome parkinsoniano.
43. Alteracións da sensibilidade e da dor. Cefalea.
44. Función motora, tono e reflexos. Debilidade neuromuscular. Patoloxía xeral do cerebelo. Ataxia.
45. Fisiopatoloxía dos nervos craneais e do tronco cerebral. Síndrome menínxeo. Hidrocefalia. Hipertensión intracraneal. Fisiopatoloxía da circulación cerebral.
46. Patoloxía xeral da médula espinal.
47. Prurito. Urticaria e anxioedema: semioloxía, etioloxía e mecanismos fisiopatolóxicos
Seminarios e prácticas
1. Avaliación clínica xeral do doente: constantes vitais, variables antropométricas, nivel de conciencia, coloracion, hidratación, estado nutricional, volemia.
2. Exploración física do aparello respiratorio, do aparello cardio-vascular e abdomen.
3. EKG normal
4. EKG patolóxico
5. Exploración física do sistema nervioso
6. Intubación oro-traqueal en fantomas
7. Venopunción en fantomas
8. Sondaxe uretral en fantomas
9. Punción arterial en fantomas
10. RCP básica.
Introducción a la medicina clínica: Fisiopatología y semiología. 4ª edición (F. Javier Laso Guzmán, 2020, Ed. Elsevier)
Problem-oriented medical diagnosis, 7ª edición (H. Friedman, Ed. Lippincott Williamns&Wilkins, 2000).
Macleod Exploración Clínica, 13ª edición (G Douglas, F Nicol, C Robertson, Ed Elsevier, 2014).
Manual Mosby de Exploración Física, 7ª edición (HM Seidel, JW Ball et al.) Ed. Elsevier 2011.
Otros recursos:
Exploración general (parte 1):www.youtube.com/watch?v=IrrM3tkaUWc&feature=related
Exploración general(parte 2):www.youtube.com/watch?v=p_bLvU8jUuo
Exploración general(parte 3):www.youtube.com/watch?v=2vM32wN4P9g
Auscultación cardiaca básica:www.youtube.com/watch?v=NrdZhCXtc7Q
Exploración de pares craneales: www.youtube.com/watch?v=0rAfmXg4ZJs.
O alumno deberá ser capaz de recoñecer e saber avaliar os principias problemas clínicos plantexados das clases expositivas, coñecer as suas causas principais, así como a sua fisiopatoloxía.
O alumno deberá ser capaz de elaborar unha historia clínica, o que incluirá ser capaz de realizar unha exploración física completa.
O alumno deberá coñecer as bases metodolóxicas das principais probas complementarias e a sua interpretación.
O alumno deberá poder saber realizar os procedementos invasivos básicos en Medicina sobre fantomas.
Docencia expositiva: Nas sesións de docencia expositiva, o profesorado explicará os aspectos teórico-prácticos principais dos contidos, apoiándose en presentacións multimedia. De cada un dos temas indicarase un documento que conteña en maior detalle os coñecementos do tema que é necesario coñecer. Devandito documento poderá ser un capítulo dos libros arriba mencionados ou outros, ou ben outro documento de fácil acceso e do nivel adecuado para un alumno de terceiro curso do Grao en Medicina.
Docencia interactiva: Nos seminarios 1-5 o profesorado explicará as técnicas de exploración física apoiándose en materiais audio-visuais e en voluntarios entre os propios alumnos. Nas clases prácticas 6-10, o profesorado explicará os procedementos exploratorios e a sua interpretación sobre fantomas que dispón a Aula de Habilidades Clínicas da Facultade de Medicina.
Titorías: Estarán destinadas a solucionar as dúbidas dos alumnos.
A asistencia tanto as clases expositivas como interactivas (seminarios) é obrigatoria. Máis de 5 faltas de asistencia que non estean debidamente xustificadas suporá a non superación da asignatura.
A adquisición de coñecementos das clases e seminarios e o estudo individual das lecturas recomendadas serán avaliadas mediante unha proba escrita ou oral, que será preciso superar para aprobar a materia. A proba escrita será, preferentemente, “tipo test” (preguntas curtas con respostas predeterminadas, a elixir entre elas unha válida), cun número amplo de preguntas. Cada pregunta acertada sumará un punto e cada pregunta contestada erroneamente restará un terzo de punto, sendo necesario obter unha puntuación superior ao 50% do total de preguntas para superar a proba, sempre co número de faltas de asistencia sexa inferior a cinco. De considerarse oportuno, a proba escrita poderá ser en formato "pregunta curta".
Nalgúns casos realizarase un mini-test ao final dos seminarios. Poderase avaliar a participación destacada neses seminarios. O peso da avaliación continua na oportunidade extraordinaria de recuperación (probas de Xullo) será o mesmo que na de Xuño (10%).
Nesta materia, o alumnado conta cunhas 57 horas de docencia presencial (47 horas de docencia expositiva e 10 horas de docencia interactiva). Por cada hora de docencia expositiva, considérase necesario dedicar ao estudo ao redor de 1.25 horas de traballo do alumnado (revisión de conceptos e consulta de bibliografía).
En relación á docencia interactiva, por cada hora considérase necesaria unha hora para a preparación e revisión da clase, que en determinados casos pódese realizar, axeitadamente titorizados, na Aula de Habilidades Clínicas da Facultade de Medicina.
A asistencia ás clases expositivas e interactivas é fundamental para o seguimento e superación da materia. A lectura dos documentos recomendados para cada tema tamén é imprescindible para superar a materia. Así mesmo, o alumnado deberá realizar todas as actividades recomendadas polo profesorado, especialmente aquelas relacionadas coas clases interactivas, para superar con éxito a materia.
Para circunstancias de dificultade de acceso ou determinadas cualificacións, poderase considerar o exame oral.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
Está prohibido levar teléfonos móbiles ou calquer outro dispositivo de transmisión de datos ás probas de avaliación.
David Araujo Vilar
Coordinador/a- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Teléfono
- 881815426
- Correo electrónico
- david.araujo [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Antonio Jose Mera Varela
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Correo electrónico
- antoniojose.mera [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Jose Maria Oscar Prieto Gonzalez
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Correo electrónico
- josemaoscar.prieto [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Ciencias da Saúde LOU
Jose Ramon Gonzalez Juanatey
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Correo electrónico
- joseramon.gonzalez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Arturo Gonzalez Quintela
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Correo electrónico
- arturo.gonzalez.quintela [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Juan Enrique Dominguez Muñoz
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Teléfono
- 981951383
- Correo electrónico
- juanenrique.dominguez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Jose Maria Garcia Acuña
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Teléfono
- 981950690
- Correo electrónico
- josemaria.garcia [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Ciencias da Saúde LOU
Julio Pardo Fernández
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Teléfono
- 981950332
- Correo electrónico
- julio.pardo [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Ciencias da Saúde LOU
Carlos Peña Gil
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Correo electrónico
- carlos.pena.gil [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Ciencias da Saúde LOU
Susana Arias Rivas
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Correo electrónico
- susana.arias [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Ciencias da Saúde LOU
Mª Del Carmen Vidal Pan
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Correo electrónico
- mdelcarmen.vidal [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Francisco Javier López González
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Correo electrónico
- franciscojavier.lopez.gonzalez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Ciencias da Saúde LOU
Antonio Rafael Antela López
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina
- Teléfono
- 981951276
- Correo electrónico
- antonio.antela [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Luns | |||
---|---|---|---|
15:30-16:30 | Grupo /CLE_01 | Galego, Castelán | Medicina-Aula 7 |
15:30-16:30 | Grupo /CLE_02 | Galego, Castelán | Medicina-Aula 8 |
Martes | |||
15:30-16:30 | Grupo /CLE_01 | Castelán, Galego | Medicina-Aula 7 |
15:30-16:30 | Grupo /CLE_02 | Galego, Castelán | Medicina-Aula 8 |
Mércores | |||
15:30-16:30 | Grupo /CLE_01 | Galego, Castelán | Medicina-Aula 7 |
15:30-16:30 | Grupo /CLE_02 | Castelán, Galego | Medicina-Aula 8 |
Xoves | |||
15:30-16:30 | Grupo /CLE_01 | Galego, Castelán | Medicina-Aula 7 |
15:30-16:30 | Grupo /CLE_02 | Galego, Castelán | Medicina-Aula 8 |
Venres | |||
15:30-16:30 | Grupo /CLE_01 | Castelán, Galego | Medicina-Aula 7 |
15:30-16:30 | Grupo /CLE_02 | Galego, Castelán | Medicina-Aula 8 |
08.01.2025 09:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 3 |
08.01.2025 09:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 4 |
08.01.2025 09:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 5 |
08.01.2025 09:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 6 |
08.01.2025 09:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 7 |
08.01.2025 09:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 8 |
01.07.2025 09:30-11:30 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 4 |
01.07.2025 09:30-11:30 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 5 |
01.07.2025 09:30-11:30 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 7 |
01.07.2025 09:30-11:30 | Grupo /CLE_01 | Medicina-Aula 8 |