Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 75 Horas de Titorías: 8 Clase Expositiva: 30 Clase Interactiva: 12 Clínicos EEES: 25 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Cirurxía e Especialidades Médico-Cirúrxicas
Áreas: Oftalmoloxía
Centro Facultade de Óptica e Optometría
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
- Que o alumno obteña os coñecementos necesarios para poder valorar, adaptar lentes de contacto e realizar o seguimento en casos especiais.
- Achega-os coñecementos necesarios para face-a adaptación dás lentes, dun tipo determinado de lente de contacto, vantaxes e inconvenientes de cada unha delas, indicacións e técnicas de adaptación.
- Coñece-as limitacións, características de adaptación e seguimento en situacións patolóxicas ou situacións especiais con máis risco de complicacións.
- Coñecemento das síndromes mais frecuentes do portador de lentes de contacto e as medidas de prevención de transmisión de axentes infecciosos na consulta ( con unha relevancia especial das medidas de continxencia frente o COVID-19).
- Para rematar, estuda-as complicacións fisiolóxicas, alteracións refractivas e visuais e patoloxía ocular derivada dá mala adaptación dás lentes ou de situacións patolóxicas dá córnea.
Adaptacións en casos especiaes. Lentes de contacto e presbicia. Lentes de contacto na infancia. Lentes de contacto escleraies. Lentes de contacto e queratocono. Lentes de contacto teñidas, cosméticas e protésicas. Lentes de contacto terapeúticas. Adaptación na afaquia. Adaptación de lentes de
contacto na poscirurxía refractiva. Ortoqueratoloxía. Prótesis oculares.
Complicacións asociadas o porte das lentes de contacto.
Temario das clases expositivas:
I. ADAPTACIÓNS EN CASOS ESPECIAIS
Tema introductorio: Normas de hixiene para a práctica da Contactoloxía
Tema 1 Lentes de contacto híbridas
Tema 2 Lentes de contacto intralimbales, semiesclerales e esclerales
Tema 3 Lentes de contacto na presbicia
Tema 4 Lentes de contacto na infancia. LC para a prevención da progresión da miopía.
Tema 5 Lentes de contacto en ectasias primarias: queratocono e dexeneración pelúcida marxinal
Tema 6 Adaptación de lentes de contacto en queratopastias, INTACS e traumatismos
Tema 7 Adaptación de lentes de contacto post-cirurxía refractiva
Tema 8 Adaptación na afaquia e pseudofaquia
Tema 9 Ortoqueratoloxía
Tema 10 Fármacos e lentes de contacto
Tema 11 Lentes de contacto terapéuticas
Tema 12 Lentes de contacto tintadas, cosméticas e protésicas. Próteses Oculares
II. COMPLICACIÓNS ASOCIADAS A Las LENTES DE CONTACTO
Tema 13 Lentes de contacto: Toxicidade e hipersensibilidad. Síndromes máis frecuentes.
Tema 14 Interacción LC-córnea: Topografía corneal e refracción
Tema 15 Interacción LC-córnea: Tinción corneal
Tema 16 Interacción LC-córnea: Sensibilidade corneal
Tema 17 Infiltrados e opacidades corneales. Infección corneal e LC.
Tema 18 Disfunción lagrimal e alteración conxuntival en portadores de LC.
Temario clases interactivas (seminarios):
1. Sistemas de mantenimiento das LC hidrofílicas e RPG.
2. Procedimentos de adaptación das LC hidrofílicas tóricas
3. Tipos de adaptacións das LC RPG esféricas.
4. Tipos de adaptacións das LC RPG tóricas.
5. Corrección da presibicia con distintas técnicas contactolóxicas.
6. Aportación da tomografía e aberrometría corneal a Contactoloxía.
7. Investigación e novos avances en Contactoloxía.
8. O consentimiento informado en Contactoloxía.
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA:
- Contact lens
A Phillips, L Speedwell
Elsevier, 2019
- Superficie ocular y lentes de contacto.
JM González-Meijome, C villa Collar
Ed. Fundación Salud Visual. Madrid, 2016
- Clinical manual of contact lenses
Bennet and Henry
Ed. Lippincott W&W, 2009
- Contactología.
González-Meijome JM y cols.
Unidixital SL. 2005.
- Clinical manual of contact lens.
Bennett
Ed. Wolters kluwer health,2013
- Contact Lens Prescribing and Fitting.
Hom and Bruce
Ed. Butterworth-Heinnemann, 2006
- Contact Lenses.
Phillips A. and Speedwell L.
Ed. Butterworths Heinnemann, 2007
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA:
- Queratocono. Pautas para su diagnóstico y tratamiento.
Albertazzi
Ediciones científicas argentinas, 2010
- Keratoconus and keratoectasias. Prevention, diagnosis and treatment.
Wang
SLACK incorporated, 2010
- Complicaciones por lentes de contacto.
Durán de la Colina, J.
Tecnomedia Ed. 1998.
- Complicaciones de las Lentes de Contacto
Nathan Efron
Elsevier España, S.A. Madrid, 2005
"Contact lens and anterior eye", revista oficial da asociación británica de lentes de contacto.
** Acceso a libros electrónicos a través de ReBUSCa e a artigos en Google académico.
Competencias básicas e xenerais:
CG1 - Que os estudiantes teñan capacidade para abordar a sua actividade profesional e formativa desde e respeto o código deontolóxico da sua profesión, que inclue, entre outros mais específicos os principios do respeto e a promoción dos dereitos fundamentais das persoas, a igualdade entre as persoas, os principios de accesibilidad universal e diseño para todos e os valores democráticos e de unha cultura de paz
CB1 - Que os estudiantes demostren poseer e comprender conocimentos nunha área de estudio que parte da base da educación secundaria xeral, e se suele encontrar a un nivel que, si ben se apoya en libros de texto avanzados, inclue tamén alguns aspectos que implican conocimentos procedentes da vanguardia do seu campo de estudio
CB2 - Que os estudiantes sepan aplicar os conocimientos o seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posean as competencias que suelen demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da sua área de estudio
CB3 - Que os estudiantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da sua área de estudio).para emitir xuicios que incluyan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
CB4 - Que os estudiantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucions a un público tanto especializado como non especializado
CB5 - Que os estudiantes desarrollaran aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores con un alto grado de autonomía.
Competencias transversales:
CT1 - Que adquiran capacidade de análisis e de síntesis.
CT2 - Que adquiran capacidade de organización e planificación.
CT3 - Que adquiran capacidad de comunicación oral e escrita na lingua nativa.
CT4 - Que adquiran o conocimento dunha lengua extranxiera.
CT5 - Que adquiran conocimentos de informática relativos o ámbito de estudo.
CT6 - Que adquiran capacidade de xestión da información.
CT7 - Que adquiran capacidade para a resolución de problemas.
CT8 - Que adquiran capacidades na toma de decisions.
CT9 - Que sepan traballar en equipo.
CT10 - Que sepan traballar en un equipo de carácter interdisciplinar.
CT12 - Que adquieran habilidades nas relacións interpersonais.
CT14 - Que o alumno adquira habilidades para a emisión dun razonamento crítico.
CT15 - Que o alumno manteña un compromiso ético.
CT16 - Que o estudiante sea capaz de realizar un apendizaxe autónomo.
CT17 - Que sean capaces de adaptarse a novas situacións.
CT22 - Que estén motivados pola calidade.
Competencias específicas:
CE4 - Que o alumno sea capaz de reflexionar criticamente sobre cuestions clínicas, científicas, éticas e sociaies implicadas no exercicio profesional da Optometría, comprendendo os fundamentos científicos da Óptica-Optometría e aprendendo a valorar de forma crítica a terminoloxía, ensayos clínicos e metodoloxía da investigación relacionada con a Óptica-Optometría.
CE5 - Que o alumno sea capaz de emitir opinións, informes e peritaxes cando sea necesario.
CE6 - Que o estudiante puda valorar e incorporar os avances tecnolóxicos necesarios para o correcto desarrollo da sua actividade profesional.
CE9 - Que o estudiante poida ampliar e actualizar as sus capacidades para o exercicio profesional mediante a formación continuada.
Ademais, debe coñecer e utilizar protocolos clínicos e instrumentais na exploración asociada á adaptación de lentes de contacto en casos especiais.
Aplicar os procedementos clínicos asociados á adaptación de lentes de contacto ante diferentes disfuncións refractivas e oculares.
Aplicar técnicas de modificación controlada da topografía corneal co uso de lentes de contacto.
Detectar, valorar e resolver anomalías asociadas ao porte de lentes de contacto.
Adaptar lentes de contacto e próteses oculares no avance da visión e o aspecto externo do ollo.
Habilidade para prescribir, controlar e facer o seguimento das correccións ópticas Realización de adaptacións en pacientes de diversa consideración, especialmente con astigmatismos irregulares. Saber valorar a etapa postadaptacion: observar e coñecer os posibles problemas e as solucións que aparecen tras o porte das lentes de contacto.
Recoñecer as complicacións ou patoloxías previas ou derivadas do porte das lentes de contacto e o seu manexo posterior.
Ensino teórico:
- Leccións teóricas deseñadas coa axuda de diapositivas, fotos, casos clínicos e vídeos. Clases en lousa en grupo grande (30 horas) e en grupo reducido (12 horas).
- Referencias bibliográficas complementarias a cada clase teórica (libros ou publicacións).
Seminarios: deseñados para a ampliación e consolidación de coñecementos, temas de maior complexidade, etc., coa participación activa dos alumnos.
Ensinanza práctica clínica en grupos reducidos:
Ten lugar nos gabinetes de contactología, onde os alumnos aprenderán a manexar e valorar a adaptación das diferentes lentes de contacto en pacientes de diferente consideración, especialmente en condicións de astigmatismos irregulares.
A materia impartirase tamén a través da USC virtual, cos contidos das clases, PDFs relacionados coa materia, vídeos, etc.
Os alumnos con dispensa de asistencia as clases teóricas poderán seguir a materia a través da USC virtual; tenrán que preparar e presentar o traballo do seminario e a asistencia as prácticas e a realización da memoria das mismas.
- Durante o curso realizaranse probas de comprensión dos contidos. Prepararanse traballos escritos propostos polo profesor (5 ou 6 alumnos por traballo) que desoís se presentarán nos seminarios.
Estos traballos, de revisión e con citas bibliográficas, son obligatorios para todos os alumnos-incluidos os que teñen dispensa de asistencia as clases teóricas- e incorporaranse no curso virtual en PDF. A presentación na clase realizarase por grupos.
O exame teórico final consiste nun test de resposta única de 50 preguntas, cada 3 preguntas erróneas restan un punto. Para superar a proba necesítase un 50% de respuestas correctas . Non se penalizará a non asistencia a clase dos alumnos con dispensa. O examen de segunda oportunidad constará de preguntas curtas.
Para ser avaliado na proba teórica é imprescindible a asistencia as clases prácticas de todos os alumnos, incluidos os que teñen dispensa de asistencia a clases teóricas, e superar os contidos das prácticas, así como a realización e presentación do traballo do seminario.
O programa práctico valórase mediante avaliación continuada de acordo cos criterios de asistencia, participación e capacidade adquiridas durante o período de prácticas. Así mesmo, realízase unha memoria final individual das probas e casos clínicos realizados.
CÁLCULO DA NOTA FINAL: Examen teórico entre 0 y 8 (5 para aprobar). Seminarios entre 0 y 1. Prácticas de 0 a 1.
- O tempo de estudo aproximado para os contidos teóricos é de 75 horas.
- Estudo individual ou en grupo de 50 horas.
- Escritura de exercicios, conclusións ou outros traballos, 10 horas.
- Lecturas recomendadas, actividades en biblioteca (10 horas) e preparación de presentacións orais (10 horas). Asistencia charlas e outras actividades (8horas).
- O tempo dedicado aos contidos prácticos en grupo reducido é de 25 horas.
- Asistencia ás clases teóricas e revisións bibliográficas para a elaboración dos traballos dos seminarios.
- Seguimento da materia na aula virtual.
- Utilizar os libros de consulta recomendados, atlas de contactoloxía, así como as diferentes publicacións relacionadas ca materia.
- Accesos "on line" a publicacións recomendadas para a realización dos traballos dos seminarios.
- Recurso do contido electrónico de libros e revistas co EZproxy, ReBUSCa, google académico, medline.
Maria Isabel Lema Gesto
Coordinador/a- Departamento
- Cirurxía e Especialidades Médico-Cirúrxicas
- Área
- Oftalmoloxía
- Teléfono
- 881813523
- Correo electrónico
- mariaisabel.lema [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Maite Lopez Lopez
- Departamento
- Cirurxía e Especialidades Médico-Cirúrxicas
- Área
- Oftalmoloxía
- Correo electrónico
- maitelopez.lopez [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral USC
Luns | |||
---|---|---|---|
10:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 1 |
13:00-14:00 | Grupo /CLIS_01 | Castelán | Aula 1 |
Martes | |||
09:00-10:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 1 |
Venres | |||
13:00-14:00 | Grupo /CLIS_02 | Castelán | Aula 1 |