Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Cirurxía e Especialidades Médico-Cirúrxicas
Áreas: Oftalmoloxía
Centro Facultade de Óptica e Optometría
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
- Coñecer os preparados tópicos oculares, con especial atención os fármacos que facilitan o exame visual e optométrico.
- Coñecer as novas vias de administración e os novos preparados comerciales .
- Preparados tópicos para uso en contactoloxía.
- Coñecer os efectos sistémicos adversos mais frecuentes trala aplicación dos fármacos tópicos oculares habituais.
- Coñecer os efectos oculares adversos mais frecuentes pola administración de fármacos a nivel sistémico.
TEMARIO DAS CLASES EXPOSITIVAS:
TEMA 1.- Medicamentos, productos sanitarios e de higiene ocular. Proceso de I+D de un medicamento.
TEMA 2.- Soluciones y preparados para uso en superficie ocular e irrigación intraocular.
TEMA 3.- Sustancias viscoelásticas. Sustitutos vítreos. Adhesivos.
TEMA 4.- Tintes biológicos y agentes diagnósticos.
TEMA 5.- Absorción, distribución, biotransformación e eliminación de fármacos no ollo.
TEMA 6.- Vías de administración en Oftalmoloxía.
TEMA 7.- Parasimpaticomiméticos.
TEMA 8.- Parasimpaticolíticos.
TEMA 9.- Simpaticomiméticos
TEMA 10.- Simpaticolíticos.
TEMA 11.- Antiglaucomatosos.
TEMA 12.- Antiinflamatorios esteroideos e non esteriodeos.
TEMA 13.- Analxésicos.
TEMA 14.- Antihistamínicos. Vasoconstrictores.
TEMA 15.- Anestésicos locais.
TEMA 16.- Antibióticos.
TEMA 17.- Antivíricos.
TEMA 18.- Antifúnxicos.
TEMA 19.- Antiparasitarios.
TEMA 20.- Antianxioxénicos.
TEMA 21.- Inmunomoduladores.
TEMA 22.- Efectos tóxicos oculares de medicamentos administrados por via sistémica e tópica.
Temario das clases interactivas (seminarios):
1. Nanopartículas para a liberación de fármacos no segmento anterior.
2. Atropina para o control da miopía en nenos.
3. Actualización en productos sanitarios: lubricantes oculares.
4. Liberación controlada de fármacos con lentes de contacto.
5. Proceso de I+D para un medicamento innovador.
6. Nanotecnología para a liberación de fármacos na retina.
7. Fármacos biolóxicos e biosimilares.
Bibliografía básica:
Bartlell J.P., Jaunus S.P. Clinical Ocular Pharmacology. 4th ed. London: Elsevier; 2001.
Cortés C., Arias A., Encinas J.L. y García J. Farmacología Ocular. Madrid: LXXXIII Ponencia Oficial de la Sociedad Española de Oftalmología; 2007.
Flórez J. Farmacología humana. 5ª ed. Barcelona: Elsevier Masson; 2008.
Parafita M.A. y González J. Farmacología ocular. En: Optometría: Aspectos avanzados y consideraciones epeciales. Capítulo 11, pp. 285-308. Ed. R. Montés-Micó. Barcelona: Elsevier España, S.L.; 2012.
Parafita M.A., González J. y Díaz J. Farmacología ocular pediátrica en la práctica clínica. En: Optometría Pediátrica. Capítulo 25, pp.363-377. Ed. A. López-Alemany. Aátiva (Valencia) Eds. Ulleye; 2004.
Bibliografía complementaria:
Ginger BC. Ocular pharmacology and Toxicology. New York:Springer Science, Human Press; 2014.
Zhang K, Wu F. Ophthalmic disease mechanisms and drug discovery. Singapore: World Scientific Publishing Co; 2017.
** Parte de esta bibliografía e outra complementaria podese consultar como libros electrónicos en ReBUSCa.
Tamén artigos para seminarios en Google académico.
BASICAS E XERAIS
CG1 - Que os estudantes teñan capacidade para abordar a súa actividade profesional e formativa dende o respecto ao código deontolóxico da súa profesión, que inclúe, entre outros máis específicos os principios do respecto e a promoción dos dereitos fundamentais das persoas, a igualdade entre as persoas, os principios de accesibilidade universal e deseño para todos e os valores democráticos e dunha cultura de paz
CB1 – Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeneral, e se adoita encontrar a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
CB2 – Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
CB3 –Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
TRANSVERSAIS
CT1 - Que adquiran capacidade de análise e de síntese.
CT2 - Que adquiran capacidade de organización e planificación.
CT3 - Que adquiran capacidade de comunicación oral e escrita na lingua nativa.
CT4 - Que adquiran o coñecemento dunha lingua estranxeira.
CT5 - Que adquiran coñecementos de informática relativos ao ámbito de estudo.
CT6 - Que adquiran capacidade de xestión da información.
CT7 - Que adquiran capacidade para a resolución de problemas.
CT8 - Que adquiran capacidades na toma de decisións.
CT9 - Que saiban traballar en equipo.
CT14 - Que o alumno adquira habilidades para a emisión dun razoamento crítico.
CT15 - Que o alumno manteña un compromiso ético.
CT16 - Que o estudante sexa capaz de realizar unha aprendizaxe autónoma.
CT17 - Que sexan capaces de adaptarse a novas situacións.
CT18 - Que sexan creativos.
CT22 - Que estean motivados pola calidade.
ESPECIFICAS
CE4 - Que o alumno sexa capaz de reflexionar criticamente sobre cuestións clínicas, científicas, éticas e sociais implicadas no exercicio profesional da Optometría, comprendendo os fundamentos científicos da Óptica-Optometría e aprendendo a valorar de forma crítica a terminoloxía, ensaios clínicos e metodoloxía da investigación relacionada coa Óptica-Optometría.
CE5 - Que o alumno sexa capaz de emitir opinións, informes e peritaxes cando sexa necesario.
CE6 - Que o estudante poida valorar e incorporar os avances tecnolóxicos necesarios para o correcto desenvolvemento da súa actividade profesional.
CE9 - Que o estudante poida ampliar e actualizar as súas capacidades para o exercicio profesional mediante a formación continuada
PARTICULARES DESTA MATERIA
Coñecemento dos medicamentos oftalmolóxicos, asemade as suas formas de presentación e administración.
Ter criterio respecto ó uso dos preparados tópicos oculares que facilitan o examen visual e optométrico.
Expresarse axeitadamente coa terminoloxía adecuada cando remita ó oftalmólogo aqueles doentes que, por exemplo, requiran revisión da sua medicación o sexan susceptibles de tratamento médico.
Participar na educación sanitaria oftalmolóxica da población.
Coñecer os fundamentos e técnicas de educación sanitaria.
Coñecer os principais programas xenéricos de saúde os que o optometrista debe contribuir no sea ámbito de actuación.
Enseñanza teórica con clases expositivas e interactivas:
- Leccions teóricas diseñadas con a axuda de diapositivas, fotos, casos clínicos e vídeos. Clases en pizarra en grupo grande e en grupo reducido.
- Referencias bibliográficas complementarias a cada clase teórica (libros ou publicacions).
- Seminarios: diseñados para a ampliación e consolidación de conocimentos, temas de mayor complexidad, etc., con a participación activa dos alumnos.
- A materia impartirase tamén a través da USC virtual, con ls contenidos das clases, PDFs relacionados con a materia, vídeos, etc.
Seminarios interactivos:
O largo do curso desarrollaranse os seminarios referidos, que realizará o alumno (en grupos) con o apoyo do profesor. Os temas dos seminarios serán con búsqueda bibliográfica, desarrollo do tema con citas e posterior presentación en horarios de seminarios.
- Fomentarase que o alumno participe activamente, tanto preguntando como respondendo as cuestions que podan xurdir.
Tutorias:
- O profesor estimulará a participación do alumno para presentar as dudas que poidan xurdirlle no estudio do temario e no transcurso dos seminarios.
- Durante o curso realizaranse probas de comprensión dos contidos. Prepararanse traballos escritos propostos por o profesor (5 o 6 alumnos por traballo) que postiormente se presentarán nos seminarios. Estos traballos, de revisión e con citas bibliográficas, son obligatorios para todos os alumnos- incluidos os alumnos con dispensa de asistencia a clases- e se incorporarán o curso virtual en PDF. A presentación dos traballos realizarase en horas de seminarios, e obligatoria para todos os alumnos e farase por grupos.
- O examen teórico final consiste en un test de resposta única de 50 preguntas, cada tres preguntas erróneas restan un punto. Necesitase o 50% de respuestas correctas para superar o examen. Non se penalizará a non asistencia a clase dos alumnos con dispensa. O examen de segunda oportunidad constará de 20 preguntas cortas.
- Para ser evaluado na proba teórica e imprescindible - para todos os alumnos, -incluidos os que teñan dispensa de asistencia a clases teóricas- a realización e presentación do trabajo do seminario.
CÁLCULO DA NOTA FINAL: Examen teórico entre 0 e 8 (5 para aprobar). Seminarios entre 0 e 1.5
Asistencia y participación en clase entre 0 e 0.5.
A materia require que o alumno dedique ao estudo autónomo e individual unhas 70 horas e 10 horas á escritura do traballo que se derive das clases interactivas.
Tamen adicará 10 horas a lecturas recomendadas de revistas na biblioteca.
Está previsto que os alumnos fagan presentacións orais de traballos en grupo, estimándose que para iso sexan necesarias 10 horas.
Total horas traballo persoal do alumno 100.
- Asistencia as clases teóricas e seguimento do curso virtual.
- Revisions bibliográficas para a elaboración dos traballos dos seminarios.
- Utilizar os libros de consulta recomendados.
- Acceso "on line" a publicacions para a elaboración dos traballos para os seminarios, recomendase a os alumnos que utilicen os sistemas informáticos de búsqueda bibliográfica e de recopilación de datos tales como uso de Medline.
- Recurso de contido electrónico de libros e revistas con o EZproxy e ReBUSCa.
Martes | |||
---|---|---|---|
16:00-17:00 | Grupo /CLE_01 | - | Aula 2 |
Mércores | |||
16:00-17:00 | Grupo /CLE_01 | - | Aula 2 |
13.05.2025 10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2 |
13.05.2025 10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 3 |
07.07.2025 10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 3 |