Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Centro Facultade de Xeografía e Historia
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Sen docencia (En extinción)
Matrícula: Non matriculable (Só plans en extinción)
A materia estruturase como unha introdución teórico/práctica aos SIXs, unha ferramenta que axuda a comprender e analizar o territorio. Deste xeito, é preciso coñecer a natureza dos datos xeográficos, e como estes datos se poden adquirir e tratar.
O alumnado debe rematar sabendo deseñar un SIX básico, construír a súa propia base de datos, e ser quen de presentar a información de xeito claro e preciso, tanto conceptual como visualmente.
Considerase, pois, preciso que manexen os conceptos máis básicos dos sistemas de información xeográfica: ráster, vectorial, sistemas de coordenadas, xeorreferenciación….
Obxectivos:
•Amosar a importancia dos SIX na investigación en Xeografía.
•Coñecer os principios de funcionamento dos Sistemas de Información Xeográfica.
•Desenvolver competencias relacionadas coa adquisición, manipulación e análise de información xeoreferenciada.
•Saber estruturar información xeográfica que poida ser traballada cos SIX.
•Coñecer os formatos de almacenamento ráster e vectorial
•Xestionar bases de datos relacionais
•Realizar análises e consultas espaciais
Definición e elementos dun SIX. Os datos nun SIX: xeográficos e alfanuméricos. Estruturas e modelos de almacenamento: modelos ráster e vectorial. Captura, edición e integración da información xeográfica. Almacenamento de datos. Análise alfanumérica e espacial.
Estes contidos concrétanse nos seguintes temas:
1. A Ciencia da Información Xeográfica (GIScience). Conceptualización e funcionalidade dun SIX. Problemas que pode resolver un SIX. O proxecto SIX e as súas fases típicas. Primeiro contacto con ArcGisPro e QGis.
2. A natureza da información xeográfica. Os compoñentes espacial e temático. A estruturación da información en capas. Os modelos de datos ráster e vectorial. A topoloxía.
3. Fontes de información xeográfica e territorial. A recompilación da información: Bases de datos espaciais de referencia, o IGN. A xeoinformación en Internet: visores e centros de descarga, infraestruturas de datos espaciais (IDE); servizos OGC.
4. A cartografía como fonte básica de información xeográfica e instrumento de análise territorial. O deseño cartográfico: linguaxe e elementos do mapa. Simbolización cualitativa e cuantitativa. O deseño de mapas en ArcGisPro e QGis.
5. Captura e integración da información xeográfica. Formatos dixitais (imaxes, shapefiles e xeodatabases). Sistemas de referencia espacial. Métodos de xeorreferenciación, dixitalización e edición de xeodatos.
6. Análise alfanumérico. O almacenamento dos datos temáticos e o modelo de datos
relacional. A procura selectiva de información: consultas SQL e seleccións por localización espacial. Unión e relación de datos, temática e por localización. Creación e manexo de bases de datos temáticas.
7. Análise espacial Vectorial. Operacións locais. Selección, extracción e superposición xeográficas. A reclasificación espacial e temática da información. As ferramentas de xeoprocesamiento: xerais, extracción e superposición. Operacións de proximidade: Xeración e análise de áreas de influencia.
8. Análise espacial Ráster. Modelos Dixitais do Terreo (MDT): Cálculo de orientacións, pendentes e sombreado dixital. Álxebra e reclasificación ráster.
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA
BARREDO;J. I. (1996): Sistemas de Información Geográfica y evaluación multicriterio del territorio., Ed. Rama.
ESRI (2020): Women and GIS, Volume 2: Stars of Spatial Science.
HARDER, C. (2015): The ArcGis Book. 10 grandes ideas sobre cómo aplicar geografía al mundo que nos rodea, ESRI. Dispoñible en http://downloads.esri.com/LearnArcGIS/pdf/es/The-ArcGIS-Book_ES.pdf
MAGUIRE, D.J., GOODCHILD, M.F. & RHIND, D.R. (2005): Geographical Information Systems and Science., Wiley.
MENKE, K (2019): Discover QGIS 3.x: A Workbook for Classroom or Independent Study, Locate Press
OLAYA, V. (2020): Sistemas de Información Geográfica. Dispoñible en https://github.com/volaya/libro-sig/releases/
ROBINSON, A. H. et alia (1995): Elements of Cartography. New York: Wiley.
SANTOS PRECIADO, J.M. (2004): Sistemas de Información Geográfica. Universidad Nacional de Educación a Distancia. Madrid, 460 pp.
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA
BUZAI, G.D. y BAXENDALE, C.A. (2006): Análisis socioespacial con sistemas de información geográfica. Ed. Lugar, Buenos Aires. 397 pp.
CHRISMAN, N. (2002): Exploring geographic information systems. John Wiley. Nueva York, 305 pp.
BÁSICAS
CB1 - Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio CB2 - Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio CB3 - Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética CB4 - Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado CB5 - Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía
GENERALES
CG1 - Asegurar una formación generalista y de carácter integrado sobre los contenidos fundamentales de los diversos ámbitos temáticos de la Geografía, su desarrollo epistemológico y sus métodos de investigación. CG2 - Conocer, comprender e interpretar el territorio CG3 - Interrelacionar el medio físico y ambiental con la esfera social y humana CG4 - Combinar un enfoque generalista con un análisis especializado CG5 - Interrelacionar los fenómenos a diferentes escalas territoriales CG6 - Explicar la diversidad de lugares, regiones y localizacion CG7 - Comprender las relaciones espaciales. Valorar los aspectos culturales en su interpretación CG8 - Analizar e interpretar los paisajes CG9 - Generar sensibilidad e interés por los temas territoriales y ambientales
TRANSVERSALES
CT4 - Combinar las dimensiones temporal y espacial en la explicación de los procesos socioterritoriales CT7 - Gestionar la complejidad CT5 - Relacionar y sintetizar información territorial transversal CT6 - Generar acuerdos en equipos interdisciplinares CT8 - Ordenar y sintetizar la información CT9 - Exponer y transmitir los conocimientos geográficos
ESPECÍFICAS
CE1 - Realizar análisis integrados del territorio CE3 - Utilizar Sistemas de Información Geográfica CE4 - Expresar información cartográficamente
As clases teóricas teñen por obxecto orientar a adquisición dos coñecementos e resolver aspectos de comprensión complexa. Presentaranse as liñas xerais da materia e proporcionaranse os recursos e referencias bibliográficas necesarias para que o alumnado sexa quen de completar os contidos da materia.
As clases interactivas de laboratorio, en aula de informática, serán adicadas á adquisición de habilidades no desenvolvemento instrumental dos SIX. Contémplase a posibilidade de recibir a expertos na materia tratada.
As titorías centraranse en aclarar conceptos e definir traballos. En suma, en orientar ao alumnado no seu ensino/aprendizaxe.
Usarase a Aula Virtual da USC como ferramenta de comunicación cos/as alumnos/as ofrecéndolles información da programación docente ao longo do curso na aula, e materiais básicos e complementarios para o estudo da materia.
Realizaranse prácticas de campo, coa visita a institución e ou empresas con proxectos SIX de interese para a sociedade e a ordenación do territorio.
Basearase en tres apartados:
1.- Demostración práctica de manexo de ferramentas SIX: 60 % da nota. A avaliación final consistirá nun suposto práctico que terán que resolver os discentes empreñando as ferramentas SIX aprendidas ao longo do curso.
2.- Traballos prácticos de entrega obrigatoria: 30% da nota.
3.- Participación activa nas sesións teóricas e de laboratorio: 10% da nota
O alumnado con dispensa académica de asistencia a clase terá que facer as mesmas probas que o resto do alumnado, e estarán dispoñibles na aula virtual os materiais das aulas de laboratorio e o a información relevante para o suposto práctico final. Nesta modalidade o peso do suposto práctico será un 70% e o dos traballos prácticos de entrega obrigatoria será un 30%.
Na segunda oportunidade a avaliación se fará do mesmo xeito que a primeira. Os alumnos/as terán que entregar todos os traballos prácticos obrigatorios feitos ao longo do curso e resolver o suposto práctico proposto como avaliación final. Neste caso o peso do suposto práctico será un 70%, e o dos traballos prácticos de entrega obrigatoria será un 30%.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
Na USC un crédito ECTS equipárase a 25 horas de traballo do estudante (estas horas contemplan todas as actividades formativas dunha materia: clases maxistrais, clases de seminario e laboratorio, traballo autónomo do estudante, avaliación).
Dado o carácter práctico da asignatura é necesaria unha adicación continuada ao longo da semana.
Tal como marca a lexislación vixente, a asistencia ás aulas será obrigatoria, salvo dispensa.
• Dedicar de forma continua ao longo do curso un tempo de estudo axeitado aos contidos prácticos.
• Para dúbidas sobre a materia, están dispoñibles as titorías.
• Revisar o Campus Virtual de xeito frecuente para estar ao día co material e as tarefas asignadas.
• Entregar as tarefas en tempo e forma a través do Campus Virtual.
• Si se asiste ás aulas con un ordenador portátil, é preciso dispoñer dun rato.
• Realización dos Cursos de Competencias da Biblioteca da Facultade: https://www.usc.gal/gl/servizos/biblioteca/servizos/competencias.html
Maria De Los Angeles Piñeiro Antelo
- Departamento
- Xeografía
- Área
- Análise Xeográfica Rexional
- Correo electrónico
- manxeles.pineiro [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Axudante Doutor LOU
26.05.2025 16:00-18:30 | Grupo de exame | Aula 04 de Informática |
26.05.2025 16:00-18:30 | Grupo de exame | Aula 17 de informática |
04.07.2025 15:30-18:00 | Grupo de exame | Aula 17 de informática |