Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 51
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Historia
Áreas: Historia Contemporánea
Centro Facultade de Xeografía e Historia
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
Raíces históricas da crise ecolóxica contemporánea e implicacións sociais en diversas escalas territoriais: o debate sobre as orixes do chamado Antropoceno e as especificidades do cambio ambiental a partir das revolucións agraria e industrial. A división do mundo en rural e urbano e a quebra dos ciclos metabólicos. A mecanización dos procesos produtivos e o imperio da enerxía fósil. O intercambio ecolóxico desigual entre centros e periferias coloniais. A toxicidade do progreso industrial: grandes accidentes e contaminación cotiá. A época da chamada Grande Aceleración (de 1945 á actualidade): a «revolución verde», a ameaza nuclear e o crecemento exponencial da poboación. As orixes e a evolución dunha conciencia ecolóxica global.
1. Introdución a historia ambiental.
2. O papel da demografía na crise ecolóxica contemporánea. O crecemento do consumo.
3. O fordismo, estandarización e produción en masa. O pacto social de posguerra e a súa crise no neoliberalismo
4. Comercio internacional. Segunda globalización.
5. Revolución Verde e os sistemas agroalimentarios.
6. As transicións enerxéticas e as tendencias no consumo de materiais
7. Os impactos ambientais do crecemento económico
8. Ecoloxismos e transición ecolóxica
Armiero, Marco (2023). Wasteoceno. La era de los residuos. Madrid, Catarata
Barca, Stefania (2020). Forces of reproduction. Notes for a counterhegemonic Anthropocene. Cambridge U.P.
Brand, Ulrich; Wissen, Mark (2021) The imperial mode of living. Everyday life and the ecological crisis of capitalism. Verso
Chakrabarty, Dipesh (2022). El clima de la historia en la época planetaria, Alianza
Ellis, Erle (2022) El Antropoceno. Una breve introducción, Alianza editorial
Fisher-Kowalski, Marina; Haberl, Helmut, orgs (2007) Socioecological transitions and global change. Trajectories of social metabolism and land use. Elgar
Gil Farrero, Judit (2020) “La protección de la naturaleza : problemáticas, métodos e historiografía”, Rubrica contemporanea, Vol. 9, Nº. 18, 2020, págs. 141-159
Gallego, Domingo (2022). Los caminos del progreso. Una historia del desarrollo económico. Granada: Comares.
González de Molina, Manuel, Toledo, Victor (2011). Metabolismos, naturaleza e Historia. Una teoría de las transformaciones socioecológicas, Barcelona: Icaria.
González de Molina, Manuel et al. (2019). Historia de la agricultura española desde una perspectiva biofísica 1900-2010.
Guha, Ramachandra (2000). Environmentalism. A Global History. New York, Longman.
Guillem, Ximo; Nieto, Agustí, orgs (2020). Tóxicos invisibles. La construcción de la ignorancia ambiental. Barcelona: Icaria.
Johnson, Sarah, org (2010), Landscapes, The White Horse Press
Iriarte, Iñaki; Infante, Juan (2024). Impactos ambientales del crecimiento económico en España. Una perspectiva histórica, Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.
Martínez Alier, Joan (2009). El ecologismo de los pobres. Barcelona: Icaria.
Mazoyer, Marcel; Roudart, Laurence (2016), Historia de las agriculturas del Mundo. Oviedo. KRK.
McNeill John R. (2003). Algo nuevo bajo el sol, Historia medioambiental del mundo en el siglo XX, Madrid: Alianza.
McNeill, John R.; Engelke, Peter (2014). The Great Acceleration. An environmental history of the Anthropocene since 1945. Harvard U.P.
McNeill, J.R., Pomeranz, K. (2015). The Cambridge World History, Volume VII: Production, Destruction, and Connection, 1750–Present. Cambridge: Cambridge University Press.
Merchant, Carolyn (2020). La muerte de la naturaleza. Mujeres, ecología y revolución científica, Comares
Mignon Kirchhof, Astrid; McNeill, John R. (2019). Nature and the iron curtain. Environmental policy and social movements in communist and capitalist countries, 1945-1990, Pittsburgh U.P.
Moore, Jason (2020). El capitalismo en la trama de la vida.: Ecología y acumulación de capital. Madrid: Traficantes de sueños.
Moore, Jason (2022). Antropoceno ou Capitaloceno? Natureza, história e a crise do capitalismo, Elefante
Naredo, José Manuel (2019). Taxonomía del lucro, Madrid.: Siglo XXI.
Pérez Cebada, Juan Diego (2014). Tierra devastada. Historia de la contaminación minera. Madrid: Síntesis.
Patel, Raj y Jason W. Moore (2023), Unha historia do mundo en sete cousas baratas, Consorcio Editorial Galego
Scheidel, W. (2018). El gran nivelador. Violencia e historia de la desigualdad desde la Edad de Piedra hasta el siglo XXI”. Barcelona: Crítica.
Coñecementos
Con3: Xeografía humana
Con4: Xeografía física 2 medio ambiente
Habilidades ou destrezas
H/D1: Xestionar a complexidade xeográfica e a ordenación do territorio
H/D2: Entender os problemas xeográficos de forma multidimensional, interrelacionando o medio físico-natural e ambiental coa la esfera humana y social
H/D3: Interrelacionar os fenómenos a diferentes escalas territoriais
H/D4: Buscar, xerar, ordenar e sintetizar información xeográfica
H/D5: Expoñer e transmitir coñecementos, métodos e resultados xeográficos de forma autónoma
Competencias
Comp1: Coñecer, comprender, analizar e interpretar o territorio, o medio físico-natural, o medio ambiente e a paisaxe
Comp6: Elaborar e interpretar información cuantitativa e cualitativa en Geografía
Comp7: Explicar a diversidade de lugares, ambientes, cidades e rexións
Clases maxistrais.
Estudios de casos.
Debates.
Presentación na aula.
Resolución de problemas.
Práctica de campo.
A avaliación será continua e terase en conta a participación dos/as alumnos/as nas actividades propostas ao longo do cuadrimestre.
A nota final obterase do seguinte modo:
Farase un exame final na data que sinale o calendario oficial elaborado pola Secretaría da Facultade, no que o alumnado deberá responder as preguntas relacionadas cos temas do programa desenvolvido nas clases expositivas e interactivas, computando o 50% da cualificación final. Para que esta nota sexa tida en conta, o alumnado terá que obter no exame unha cualificación mínima de 5 sobre 10. Aqueles/as alumnos/as que non acaden a nota mínima esixida terán que examinarse de novo na segunda oportunidade.
O 50% restante obterase polas cualificacións obtidas nas sesións interactivas e traballos de campo, a partir das lecturas e recensións, traballos propostos polo profesorado, actitude e participación na aula, ademais doutras actividades. Para poder facer media coa cualificación do exame, o alumnado ten que obter unha cualificación media global de 5 sobre 10 nas interactivas. A realización das prácticas nos prazos indicados é condición de obrigado cumprimento para poder presentarse aos exames e superar a asignatura. Aqueles/as alumnos/as que non acaden a nota mínima esixida terán que examinarse da parte práctica na segunda oportunidade.
O alumnado con dispensa concedida terá que facer o exame final da materia, na data oficial sobre os contidos expositivos e interactivos.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
CRITERIOS conforme ós que se cualificarán os comentarios/traballos dos alumnos:
1.- Nivel de dominio dos contidos.
2.- Nivel de dominio da terminoloxía específica da materia.
3.- Capacidade de síntese e de xerarquización dos aspectos relevantes na elaboración dun tema.
4.- Capacidade de análise crítica e razoamento interpretativo.
5.- Capacidade de relación e/ou comparación, segundo proceda, á hora de elaborar un tema.
6.- A presentación e organización en xeral dos exercicios.
7.- O nivel de dominio das técnicas de presentación formal dos traballos.
8. Penalizarase o emprego acrítico e sen citar de material obtido da rede.
Docencia teórica: 24 horas.
Docencia interactiva seminario: 12 horas.
Docencia interactiva laboratorio/aula de informática: 12 horas.
Titorización en grupo reducido: 3 horas.
Traballo persoal do/a alumno/a: 99 horas
É fundamental que o alumnado asimile a filosofía e esixencias do sistema de avaliación continua establecido pola nova metodoloxía do EEES, polo que se recomenda:
- Lectura de revistas de cultura.
- Consulta habitual dun dicionario histórico.
- Consulta e lectura das obras recomendadas.
- Consulta de sitios culturais de internet promovidos por institucións de probada solvencia intelectual.
David Soto Fernandez
- Departamento
- Historia
- Área
- Historia Contemporánea
- Teléfono
- 881812638
- Correo electrónico
- david.soto.fernandez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Andrea Rivas Fiel
- Departamento
- Historia
- Área
- Historia Contemporánea
- Correo electrónico
- andrearivas.fiel [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Xunta
Stefania Barca
- Departamento
- Historia
- Área
- Historia Contemporánea
- Correo electrónico
- stefania.barca [at] usc.es
- Categoría
- Investigador/a Distinguido/a
Martes | |||
---|---|---|---|
17:00-19:00 | Grupo /CLE_01 | Galego | Aula 07 |
Xoves | |||
17:00-19:00 | Grupo /CLE_01 | Galego | Aula 07 |
19.12.2024 09:00-11:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 08 |
16.06.2025 09:30-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 09 |