Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 51
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Historia
Áreas: Historia Contemporánea
Centro Facultade de Xeografía e Historia
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
As consecuencias da II Guerra Mundial e a constitución dunha nova orde internacional: xénese, desenvolvemento e desenlace da Guerra Fría (1947-1991). Loitas anticolonialistas, procesos de independencia e emerxencia de novos actores globais. A creación das organizacións supranacionais e a formación dos grandes espazos económicos e políticos no marco dos procesos de globalización. A expansión dos avances científico-técnicos. Os novos movementos sociais e os conflitos e problemas da pos-Guerra Fría: guerras do século XXI, emerxencia climática e crise ambiental.
TEMA 1. AS CONSECUENCIAS DA II GUERRA MUNDIAL E A NOVA ORDE INTERNACIONAL: A GUERRA FRÍA (1945-1989)
1.1 Os cambios políticos e o proxecto dunha nova orde internacional
1.2 Discrepancias e desconfianzas. A formación dos bloques
1.3 Estratexias, fases e principais conflictos da Guerra Fría
1.4 O fin do mundo bipolar e os cambios no contexto internacional
TEMA 2. EUROPA APÓS 1945: DEMOCRACIAS OCCIDENTAIS, DEMOCRACIAS POPULARES E ESTADOS DITATORIAIS
2.1 Democracia e crecemento económico en Occidente. As ditaduras do sur de Europa
2.2 Implantación do socialismo real e construcción das democracias populares
2.3 A disolución do bloque socialista e as transicións á democracia
2.4. Da CEE á UE
TEMA 3. DESCOLONIZACIÓN, TERCEIRO MUNDO E NOVAS POTENCIAS EMERXENTES: DA AMÉRICA LATINA A CHINA
3.1 A fin dos imperios coloniais: causas e etapas
3.2 A fisonomía do Terceiro Mundo: sistemas políticos, economía e ideoloxías
3.3 As novas potencias emerxentes
TEMA 4. RETOS E PERSPECTIVAS NA ERA DA GLOBALIZACIÓN (1990-2019)
4.1 Acción colectiva e novos movementos sociais
4.2 As guerras do século XXI
4.3 Os grandes desafíos (migracións, medio ambiente)
MANUAIS E OBRAS BÁSICAS:
Aracil, R. & Olier, J., & Segura, A. (1995). El Mundo Actual. De la II Guerra Mundial a nuestros días. Universitat de Barcelona.
Aróstegui, J. (2004). La Historia vivida: sobre la Historia del Presente. Alianza Editorial.
Artola, M., & Pérez Ledesma, M. (2005). Contemporánea: la historia desde 1776. Alianza.
Díez Espinosa, J. R. (2006). Historia del Mundo Actual (Desde 1945 hasta nuestros días). Universidad de Valladolid.
Fontana, J. (2011). Por el bien del Imperio. Una historia del mundo desde 1945. Pasado y Presente.
Gaddis, J. L. (2008). La Guerra Fría. RBA.
Judt, T. (2006). Posguerra. Una Historia de Europa desde 1945. Taurus.
Mishra, P. (2017). La edad de la ira. Una historia del presente. Galaxia Gutenberg.
Montero, M. (2023). Historia del Presente. De la Guerra Fría al mundo de hoy. Pinolia.
Núñez Seixas, X. M. (2018). Las utopías pendientes. Una breve historia del mundo desde 1945. Crítica.
Rueda Laffond, J. C. (2016). Historia actual del mundo. De la posguerra a la cultura global. Síntesis.
Veiga, F. (2009). El desequilibrio como orden. Una historia de la posguerra fría, 1990-2008. Alianza.
Veiga, F., & Ucelay-Da Cal, E. & Duarte, A. (2006). La paz simulada. Una historia de la Guerra Fría, 1941-1991. Alianza.
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA:
Aldcroft, D. H. (2002). Historia de la Economía europea, 1914-2000. Crítica.
Anderson, P. (2012). El nuevo viejo mundo. Akal.
Bauman, Z. (2007). Miedo líquido. La sociedad contemporánea y sus temores. Paidós.
Dahrendorf, R. (2006). El recomienzo de la historia. De la caída del muro a la guerra de Irak. Katz.
Dumont, R. (2000). Democracia para África. Bellaterra.
Frieden, J. (2002). Capitalismo Global. El trasfondo económico de la historia del siglo XX. Crítica.
Hobsbawm, E. H. (1997). Historia del siglo XX. Crítica.
Hobsbawm, E. H. (2006). Guerra y paz en el siglo XXI. Crítica.
Huband, M. (2004). África después de la Guerra Fría. Paidós.
Jian, C. (2005). La China de Mao y la Guerra Fría. Paidós.
Leffler, M. P. (2008). La guerra después de la guerra: Estados Unidos, la Unión Soviética y la Guerra Fría. Crítica.
Mahbubani, Kishore (2014). El nuevo hemisferio asiático: el irresistible desplazamiento del poder global hacia el Oriente. Siglo XXI.
Mann, M. (2004). El imperio incoherente. Estados Unidos y el nuevo orden internacional. Paidós.
Mattelart, A. (2007). La mundialización de la comunicación. Paidós.
Mcneill, J. R. (2003). Algo nuevo bajo el sol. Historia medioambiental del mundo en el siglo XX. Alianza Editorial.
Oya, C., & A. Santamaría (2007). Economía política del desarrollo en África. Akal.
Patterson, J. T. (2005). El gigante inquieto. Estados Unidos, de Nixon a G. W. Bush. Crítica.
Prashad, V. (2012) Las naciones oscuras. Una historia del Tercer Mundo. Península.
Prashad, V. (2013). Las naciones pobres: una posible historia global del Sur. Península.
Ramírez Ruíz, R.; Núñez de Prado-Clavell, S. & Debasa Navalpotro, F. (2017). Historia de Asia contemporánea y actual. Universitas.
Stonor, F. (2013). La CIA y la Guerra Fría cultural. Debate.
Con. 2 - Grandes rexións e xeopolítica do mundo.
Con. 3 - Xeografía humana.
H/D1 - Xestionar a complexidade xeográfica e da ordenación do territorio.
H/D2 - Entender os problemas xeográficos de xeito multidimensional, interrelacionando o medio físico-natural e ambiental coa esfera humana e social.
H/D3 - Interrelacionar os fenómenos a diferentes escalas territoriais.
H/D4 - Buscar, xerar, ordear e sintetizar información xeográfica.
H/D5 -Expoñer e trasmitir coñecementos, métodos e resultados xeográficos de maneira autónoma.
Comp1 - Coñecer, comprender, analisar e interpretar o territorio, o medio físico-natural, o medio ambiente e a paisaxe.
Comp6 - Elaborar e interpretar información cuantitativa e cualitativa en Xeografía.
Comp7 - Explicar a diversidade de lugares, ambientes, cidades e rexións.
Clases maxistrais.
Estudios de casos.
Debates.
Presentación na aula.
Resolución de problemas.
Práctica de campo.
A avaliación será continua e terase en conta a participación dos/as alumnos/as nas actividades propostas ao longo do cuadrimestre.
A nota final obterase do seguinte modo:
Farase un exame final na data que sinale o calendario oficial elaborado pola Secretaría da Facultade, no que o alumno deberá responder as preguntas relacionadas cos temas do programa desenvolvido nas clases expositivas e interactivas, computando o 60% da cualificación final. Para que esta nota sexa tida en conta, o alumno terá que obter no exame unha cualificación mínima de 5 sobre 10.
O 40% restante obterase polas cualificacións obtidas nos controis escritos, non fixados no calendario, lecturas e recensión, actitude e participación na aula, ademais doutras actividades. Para poder facer media coa cualificación do exame, o alumno ten que entregar todos os traballos requiridos, sen excepción, e obter unha cualificación media global de 5 sobre 10. A realización das prácticas nos prazos indicados é condición de obrigado cumprimento para poder presentarse aos exames e superar a asignatura. Aqueles alumnos que non acaden a nota mínima esixida terán que examinarse da parte práctica na segunda oportunidade.
A asistencia do alumno ás clases é obrigatoria, por tanto, unha ausencia reiterada e inxustificada ás mesmas superior ao 20%, suporá a imposibilidade de que o alumno poida ser avaliado, o que se comunicará mediante a publicación dunha lista na que constarán os alumnos excluídos por ese motivo.
Os alumnos con dispensa concedida terán que facer o exame final da materia, na data oficial, e deberán de realizar unha serie de traballos de carácter individual que lle serán indicados polo profesor da materia ao comezar o curso.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
CRITERIOS conforme ós que se cualificarán os comentarios/traballos dos alumnos:
1.- Nivel de dominio dos contidos.
2.- Nivel de dominio da terminoloxía histórica xeral e específica da materia ou período abordado.
3.- Capacidade de síntese e de xerarquización dos aspectos relevantes na elaboración dun tema.
4.- Capacidade de análise crítica e razoamento interpretativo.
5.- Capacidade de relación e/ou comparación, segundo proceda, á hora de elaborar un tema.
6.- A presentación e organización en xeral dos exercicios.
7.- O nivel de dominio das técnicas de presentación formal dos traballos.
8. Penalizarase o emprego acrítico e sen citar de material obtido da rede.
Docencia teórica: 24 horas.
Docencia interactiva seminario: 12 horas.
Docencia interactiva laboratorio/aula de informática: 12 horas.
Titorización en grupo reducido: 3 horas.
Traballo persoal do/a alumno/a: 99 horas.
É fundamental que o alumnado asimile a filosofía e esixencias do sistema de avaliación continua establecido pola nova metodoloxía do EEES, polo que se recomenda:
- Lectura de revistas de cultura.
- Consulta habitual dun dicionario histórico.
- Consulta e lectura das obras recomendadas.
- Consulta de sitios culturais de internet promovidos por institucións de probada solvencia intelectual.
Eduardo Rico Boquete
Coordinador/a- Departamento
- Historia
- Área
- Historia Contemporánea
- Teléfono
- 881812735
- Correo electrónico
- eduardo.rico [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
David Soto Fernandez
- Departamento
- Historia
- Área
- Historia Contemporánea
- Teléfono
- 881812638
- Correo electrónico
- david.soto.fernandez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Javier Frieiro Santaya
- Departamento
- Historia
- Área
- Historia Contemporánea
- Correo electrónico
- javier.frieiro.santaya [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Ministerio
Mércores | |||
---|---|---|---|
17:00-19:00 | Grupo /CLE_01 | Galego | Aula 07 |
22.05.2025 09:00-11:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 08 |
02.07.2025 09:30-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 09 |