Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 1.5 Clase Expositiva: 20 Clase Interactiva: 17 Total: 38.5
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Ciencias Morfolóxicas
Áreas: Anatomía e Embrioloxía Humana
Centro Facultade de Bioloxía
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
- Describir o deseño e equipamento do laboratorio de cultivos celulares.
- Coñecer os tipos de cultivos celulares e as súas aplicacións.
- Coñecer os fundamentos e aplicacións da terapia celular e enxeñería tisular.
- Saber describir o concepto e aplicacións das células pluripotentes inducidas (iPS).
- Saber aplicar as técnicas básicas de cultivo celular e as de obtención e manipulación de células nai.
- Saber describir as técnicas de transplante de células e avaliar a eficacia do transplante.
A) Clases expositivas (20h)
Bloque I. Cultivos celulares (14h)
Tema 1. Introdución aos cultivos celulares.
Tema 2. Deseño e equipamento do laboratorio de cultivos celulares.
Tema 3. Asepsia e bioseguridade no laboratorio de cultivos celulares.
Tema 4. Requirimentos básicos para o cultivo de células animais.
Tema 5. Bioloxía das células en cultivo.
Tema 6. Cultivos primarios.
Tema 7. Liñas celulares.
Tema 8. Técnicas de caracterización celular en los cultivos de células.
Bloque II. Medicina rexenerativa: terapia celular e enxeñería tisular (2h)
Tema 9. Terapia celular e medicina rexenerativa.
Tema 10. Enxeñería tisular.
Bloque III. Obtención e manipulación de células nai (4h)
Tema 11. Concepto de célula nai.
Tema 12. Xeración de células nai pluripotentes.
Tema 13. Consideracións ético-legais da investigación con células nai.
B) Clases interactivas
B.1- Seminarios (7h)
Realizaranse actividades baseadas na resolución de problemas e a reflexión crítica sobre temas relevantes no ámbito dos cultivos celulares en biotecnoloxía e a medicina rexenerativa. O alumnado elaborará ademais traballos en equipo sobre temas de actualidade relacionados coa materia.
B.2- Prácticas de laboratorio (10h)
P1. Técnicas básicas de cultivo celular.
P2. Caracterización das células en cultivo I. Ensaios de viabilidade e determinación do fenotipo celular.
P3. Caracterización das células en cultivo II. Cálculo de parámetros indicadores do comportamento das células en cultivo.
P4. Avaliación morfolóxica e funcional dos transplantes en terapia celular.
Básica
Atala, Anthony and Lanza, Robert, eds., 2014. Essentials of stem cell biology. 3th ed. New York: Elsevier Academic Press.
Atala, Anthony, Lanza, Robert, Mikos, Tony and Nerem, Robert, eds., 2019. Principles of regenerative medicine. 3rd ed. New York: Academic Press-Elsevier.
Davis, John M., ed., 2011. Animal cell culture. Essential methods. Chichester: Wiley-Blackwell. Acceso á edición electronica.
Freshney, R. Ian, 2016. Culture of animal cells: A manual of basic technique and specialized applications. 7th ed. New Jersey: Wiley Blackwell. Acceso á edición electronica.
Helgason, Cheryl D. and Miller, Cindy L., eds., 2013 Basic cell culture protocols, 4th ed. New York: Humana Press.
Sell, Stewart, ed., 2013. Stem cells handbook. 2th ed. New Jersey: Springer Humana Press.
Slack, Jonathan M.W., 2018. The science of stem cells. Hoboken: John Wiley. Acceso á edición electrónica.
Complementaria
Clarke, Mary L. and Frampton, Jonathan, 2020. Stem cells: Biology and application. Boca Raton: CRC Press.
Lo Celso, Cristina, Red-Horse, Kristy, Watt and Fiona M., eds., 2020, Stem cells: From biological principles to regenerative medicine. New York: Cold Spring Harbor Laboratory Press.
Rodrigues, Gabriela and Roelen, Bernard, eds., 2020. Concepts and applications of stem cell biology: A guide for student. New Jersey: Springer.
Poderanse empregar artigos científicos e outros recursos de interese para temas ou actividades particulares. De ser necesario, o profesorado facilitará o acceso a estes recursos a través da aula virtual.
Coñecementos
Con01: Coñecer os conceptos, métodos e resultados máis importantes das distintas ramas da Biotecnoloxía.
Con06: Coñecer os fundamentos da bioenxeñería celular e tisular, as posibilidades terapéuticas da medicina rexenerativa e as súas limitacións actuais, tanto técnicas como éticas.
Habilidades e destrezas
H/D02: Buscar, procesar, analizar/interpretar e sintetizar información e resultados relevantes procedente de diversas fontes e obter conclusións en temas relacionados coa Biotecnoloxía.
H/D05: Traballar en equipo.
H/D10: Saber analizar datos e interpretar resultados experimentais propios dos ámbitos de Biotecnoloxía.
H/D12: Saber aplicar as técnicas instrumentais e os protocolos de traballo nun laboratorio, aplicando as normativas e técnicas relacionadas con seguridade e hixiene, xestión de residuos e calidade.
Competencias
Comp01: Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
Comp02: Que os estudantes sexan capaces, tanto por escrito como de forma oral, de debater e de transmitir información, ideas, problemas e solucións relativos á Biotecnoloxía a un público tanto especializado como non especializado/xeral.
Comp03: Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía.
Comp04: Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos teóricos-prácticos adquiridos no grao dunha forma profesional e sexan competentes no formulación/resolución de problemas, así como na elaboración/defensa de argumentos tanto en contextos académicos como profesionais relacionados coa innovación e a industria biotecnolóxica.
Comp05: Estudar e aprender de forma autónoma, con organización de tempo e recursos, novos coñecementos e técnicas en Biotecnoloxía e adquirir capacidade para traballar en equipo.
Nas clases expositivas utilizarase a metodoloxía de clase maxistral con apoio audiovisual, facendo fincapé nos conceptos básicos da materia e que, ao mesmo tempo, poden supoñer maior dificultade de comprensión. Empregaranse metodoloxías activas e promoverase e valorará a participación dos estudantes nas actividades docentes. Nos seminarios, de asistencia obrigatoria, os estudantes realizarán un traballo en equipo, que deberán expoñer e debater co resto de compañeiros/as. Nas sesións prácticas, de asistencia obrigatoria, o alumnado realizará actividades de maneira autónoma e en equipo, baixo a supervisión do profesorado e seguindo os protocolos/indicacións dadas previamente. Realizaranse seguimentos da actividade de cada estudante (asistencia, participación, elaboración e calidade na resolución de actividades programadas etc.)/ etc.). Os/as alumnos/as terán acceso, a través da aula virtual, á información e ao material esencial necesario para o desenvolvemento das actividades da materia. Realizaranse titorías, tanto presenciais como a través da plataforma Microsoft Teams, para orientar a aprendizaxe, como ferramenta complementaria para a preparación dos seminarios/actividades e para solucionar dúbidas da materia. Ademais, poñerase ao dispor do alumnado na aula virtual un foro público de titorías para expor e solucionar dúbidas que poidan resultar de interese xeral para o resto dos estudantes. Os/as alumnos/as realizarán unha proba final como parte da súa avaliación (ver seguinte apartado) e poderán elixir o idioma en que realizala (galego/castelán).
Realizarase unha avaliación continua que representará ata o 30% da nota máxima global, que servirá para avaliar os seguintes resultados da aprendizaxe: Con01, Con06, H/D02, H/D05, H/D10, H/D12, Comp01, Comp02, Comp03, Comp04 e Comp05. A avaliación continua consistirá na valoración dos traballos realizados en grupo nos seminarios, a asistencia a clases, a actitude e participación e a realización e contido das actividades programadas durante o curso, que poderán ser presenciais ou virtuais (síncronas ou asíncronas). Ademais, realizarase unha proba final para avaliar os coñecementos teórico-prácticos da materia, as habilidades/destrezas e competencias seguintes: Con01, Con06, H/D02, H/D12, Comp03, Comp04, Comp05. Este exame representará ata un 70% da nota máxima global e será necesario que o estudante alcance unha nota mínima dun 50% para superalo e poder ponderar a cualificación. Esta proba será ademais obrigatoria para os alumnos que non completen a avaliación continua. A asistencia a clases interactivas é requisito indispensable para superar a materia. O sistema de avaliación será o mesmo en ambas as oportunidades da convocatoria. Aos alumnos/as repetidores/as conservaráselles a asistencia a prácticas e a cualificación obtida na avaliación continua, en caso de existir rexistro.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recolleito na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións (Resolución do 15 de xuño de 2011, DOG do 21 de xullo de 2011).
4,5 créditos ECTS:
Clases expositivas: 20h
Clases interactivas de laboratorio: 10h
Clases interactivas tipo seminario: 7h
Titorías en grupos reducidos: 1h
Titorías individualizadas: 0,5h
Realización e revisión de exames: 2h
Traballo persoal do estudante: 72h
Recoméndase levar a cabo unha aprendizaxe activa dos coñecementos que se adquiren ao longo da materia, usando esquemas e enlazando os coñecementos propios cos novos. Recoméndase a participación en clase, o estudo periódico da materia e o uso de titorías, para orientar o traballo/estudo e liquidar dúbidas. Ademais, o alumno/para debe consultar a bibliografía para resolver dúbidas e complementar a aprendizaxe. É importante que o alumno adquira conciencia da importancia da compresión do fundamento dos conceptos e técnicas a traballar, para desenvolver destrezas para a súa aplicación a situacións reais na súa futura vida laboral.
Para o máximo aproveitamento da materia é recomendable que os estudantes posúan coñecementos previos de bioloxía celular, de inglés para o manexo da bibliografía/recursos didácticos e competencias no uso de tecnoloxías da información e a comunicación. O alumnado terá á súa disposición un aula virtual da materia na plataforma Moodle, cos recursos e canles de comunicación que ofrece. Ademais, poderase empregar como medio de comunicación docente-alumnado a aplicación Microsoft Teams e o correo electrónico.
Jannette Rodriguez Pallares
Coordinador/a- Departamento
- Ciencias Morfolóxicas
- Área
- Anatomía e Embrioloxía Humana
- Teléfono
- 881815466
- Correo electrónico
- jannette.rodriguez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Juan Andres Parga Martin
- Departamento
- Ciencias Morfolóxicas
- Área
- Anatomía e Embrioloxía Humana
- Correo electrónico
- juan.parga [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Andrea Lopez Lopez
- Departamento
- Ciencias Morfolóxicas
- Área
- Anatomía e Embrioloxía Humana
- Correo electrónico
- andrealopez.lopez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Axudante Doutor LOSU
Maria Del Carmen Diaz Ruiz
- Departamento
- Ciencias Morfolóxicas
- Área
- Anatomía e Embrioloxía Humana
- Teléfono
- 881812463
- Correo electrónico
- mdelcarmen.diaz [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Luns | |||
---|---|---|---|
09:00-10:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 08. Louis Pasteur |
Mércores | |||
09:00-10:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 08. Louis Pasteur |
24.01.2025 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 04: James Watson e Francis Crick |
23.06.2025 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 03. Carl Linneo |