Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 74.25 Horas de Titorías: 2.25 Clase Expositiva: 18 Clase Interactiva: 18 Total: 112.5
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Enxeñaría Agroforestal
Áreas: Enxeñaría Agroforestal
Centro Escola Politécnica Superior de Enxeñaría
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
Preténdese que o alumno profunde no estudo de morfoloxía, funcionamento e seguridade das máquinas empregadas nos procesos relacionados coa explotación forestal: aproveitamento, repoboacións, en xeral coas operacións silvícolas.
A memoria do título contempla para esta materia os seguintes contidos:
Custo de utilización das máquinas forestais. Mecanización dos aproveitamentos forestais. Apeo: motoserras, taladoras-amoreadoras, colleitadoras. Saca: autocargadores e arrastradores. Biomasa forestal: fendedoras, empacadoras, leñadoras. Transporte da madeira.
Estes contidos serán desenvoltos de acordo ao seguinte temario (36 h. presenciais / 70.5 h. de traballo non presencial):
Teoría:
1: Mecanización do apeo (1.5 h. - 7.5 h.).
2: Os tractores forestais I. Transmisión (5 h. - 6 h.).
3: Os tractores forestais II. Tracción e rodadura (5 h. - 7h.).
4: Os tractores forestais III. Estabilidade (2 h. - 8h.).
5: Mecanización da saca. Arrastrador, autocargador, cables (4 h. - 7h.).
6: Equipos de aproveitamento de biomasa forestal (3.5 h. - 7.5 h.).
7: Transporte de madeira (3.5 h. - 7.5h.).
8: Custo de maquinaria forestal (1.5 h. - 6.5h.).
9: Mecanización previa ao aproveitamento: Labra do terreo, plantación, transplante, aplicación de produtos fitosanitarios (3.5 h. - 7 h.).
Prácticas:
1. Problemas de transmisión, tracción yrodadura. Problemas de custos de maquinaria forestal (2.5 h. - 2.5 h.)
2. Proxección de videos e análise de funcionamento de diversas máquinas forestais: taladoras, descortezadoras, cosechadora, skidder, autocargador, cadeas forestais, astilladoras, empacadoras, leñadoras e outras máquinas empregadas nos distintos traballos forestais (3h. - 3h.)
3. Elementos de transmisións mecánicas e hidráulicas (1h. - 1h.)
Bibliografía básica:
Macmillan, R.H. 2002. The mechanics of tractor-implement performance. University of Melbourne.
BAYLOT, J. y VAILLEAU, G. (1997). Trois outils portatifs: scie à chaîne, débroussailleuse, taille-haies. Ed, France Agricole, Paris. 165 pp. GIL,J. (1993) "Elementos hidráulicos". Ed. Mundi Prensa. Madrid 1993. 194 pp.
ORTÍZ-CAÑAVATE, J. Y HERNANZ, J.L. (1988) "Técnica de la mecanización agraria". Ed. Mundi Prensa. Madrid 1988. 641 pp. NIETO, R.. (2001) "Manual de mecanización forestal". Ed. Rufino Nieto Ojeda. Jaén.
TOLOSANA, E.; GONZÁLEZ, V.M.; DE LINARES, G. y VIGNOTE, S. (2000). El aprovechamiento maderero. Ed. Mundi Prensa - Fundación Conde del Valle de Salazar. Madrid 2000. 575 pp.
VIGNOTE, S.; MARTOS, J. Y GONZÁLEZ, M.A. (1993) "Los tractores en la explotación forestal". Ed. MAPA-Mundi Prensa. Madrid 1993.150 pp.
Bibliografía complementaria:
ARMEF, CTBA y IDF (1995). Manuel d´exploitation forestière. Tome I. Ed. ARMEF-CTBA, Paris. 442 pp. CIVIDINI, R. (1983). Tecnologia forestale. Ed. Edagricole, Bolonia. 463 pp.
DRUSHKA, K. y KONTTINEN, H. (1997). Tracks in the forest. The evolution of logging machinery. Timberjack Group Oy, Helsinki. 254 pp.
EERONHEIMO, O. y MÄKINEN, P. (1995). Desarrollo de cosecha forestal en las plantaciones de pino radiata en Chile. Instituto de Investigaciones Forestales de Finlandia, Helsinki. 79 pp.
Nesta materia o alumno adquirirá ou practicará unha serie de competencias xenéricas, desexables en calquera titulación universitaria, e específicas, propias da enxeñaría en xeral ou da enxeñaría forestal en particular. Dentro do cadro de competencias que se deseñou para a titulación, traballaranse as seguintes:
Competencias básicas:
CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos na resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
CB4 - Que os estudantes podan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado.
Competencias xerais:
CG6 - Capacidade para medir, inventariar e avaliar os recursos forestais, aplicar e desenvolver as técnicas selvícolas e de manexo de todo tipo de sistemas forestais, parques e áreas recreativas, así como as técnicas de aproveitamento de produtos forestais maderables e non maderables.
Competencias transversais:
CT1 - Capacidade de análise e síntese.
CT2 - Capacidade para o razoamento e a argumentación.
CT3 - Capacidade de traballo individual, con actitude autocrítica.
CT4 - Capacidade para traballar en grupo e abarcar situacións problemáticas de forma colectiva. CT5 - Capacidade para obter información adecuada, diversa e actualizada.
CT6 - Capacidade para elaborar e presentar un texto organizado e comprensible.
CT7 - Capacidade para realizar unha exposición en público de forma clara, concisa e coherente CT8 - Compromiso de veracidade da información que ofrece aos demais.
CT10 - Utilización de información bibliográfica e da internet. CT11 - Utilización de información en lingua estranxeira.
CT12 - Capacidade para resolver problemas mediante a aplicación integrada dos seus coñecementos.
Docencia presencial:
- Clases expositivas de grupo grande: Nas clases teóricas empregarase o método expositivo, de maneira que o/a alumno/a reciba unha base teórica imprescindible para a aplicación dos métodos dialéctico e heurístico, que precisan duns coñecementos mínimos.
En calquera caso, este método didáctico non se usará de forma ríxida, intercalándose preguntas para fomentar o razoamento e estimar o nivel de comprensión da exposición.
A clase teórica debe servir ao alumnado como unha introdución á aprendizaxe dunha cuestión concreta e non como un substituto do seu traballo persoal, que ha de lograrse por outros medios. Competencias: CG6, CT1, CECF9.
- Prácticas: Se considerará tamén a realización de prácticas nas que se aplicarán os coñecementos adquiridos nas clases teóricas, que serán complementados aquí co manexo e despezamento dos elementos mecánicos constitutivos dos motores e máquinas. Para a realización destas prácticas utilizaranse os equipos existentes na nave de Mecanización Agrícola e Forestal.
Para as horas presenciais non definidas como teóricas proponse unha metodoloxía de aprendizaxe baseada no traballo en grupo, aplicando o método dialéctico, método plenamente participativo que leva ao alumnado a razoar e a formular correctamente cuestións, estimulando a actitude crítica e demostrando a necesidade de dubidar e preguntarse.
Competencias: CB2, CB4, CT1, CT3, CT4, CT6, CECF9.
- Titorías: Ademais de posibilitar un contacto directo profesor-alumnado, permiten a orientación sobre calquera tipo de problema relacionado co desenvolvemento da materia. Permiten a orientación individual co fin de lograr unha maior eficacia no traballo persoal do alumnado. Tamén se prevén titorías en grupo, se ben estas se deseñan especificamente para cando o problema que formulan se refira ao conxunto do alumnado.
Utilizarase o campus virtual e, en xeral, as novas tecnoloxías (correo electrónico, etc.) como apoio a titoría tradicional, aproveitando a infraestrutura do centro e a dispoñibilidad do alumnado.
Competencias: CT1, CT4, CT6, CECF9.
- Probas de evaluación: O alumno realizará probas escritas constituídas por cuestión e exercicios do conxunto dos temas da materia. Nestas probas, avaliaranse tanto os coñecementos teóricos coma a resolución de problemas. Así mesmo o traballo de curso deberá ser exposto oralmente. Competencias: CT1, CT3, CT6, CT12, CECF9.
Traballo non presencial
O alumno, preferiblemente en grupo, deberá realizar un traballo de estudo ao longo do semestre dun tema complementario da materia, proposto polo profesor. Deberá tamén presentar un traballo elaborado da súa asistencia ás prácticas no que se recollan os coñecementos complementarios adquiridos. Competencias: CB2, CB4, CT1, CT3, CT4, CT5, CT6, CT10, CECF9.
Proba ou probas escritas: avalíase as competencias CB2, CT3, CT6, CT12 y CECF9. Constituirán o 60% da cualificación.
Traballos entregados e/ou expostos: avalían as competencias CB4, CG9, CT1, CT3, CT4, CT5, CT6, CT10 e CECF9, contando un 40% da cualificación.
Na oportunidade extraordinaria de recuperación, deberanse realizar as probas escritas e/ou traballos que non superasen a cualificación de aprobado na oportunidade ordinaria. En todo caso, manteríase o peso relativo de cada parte indicado no parágrafo anterior.
No caso de alumnos repetidores, o sistema de avaliación será idéntico ao anteriormente citado.
O alumnado que teña concedida dispénsaa de asistencia, segundo a Instrución 1/2017 dá Secretaría Xeral, deberá realizar os exames oficiais e entregar todas as actividades e traballos que se realicen ao longo do curso, xa que estarán á súa disposición no Campus Virtual. Desta forma, a súa avaliación será nas mesmas condicións que o resto do alumnado.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na “Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión das cualificacións”.
Traballo presencial na aula (42 h.):
Clases teóricas (expositivas de grupo grande) 18 h. Prácticas (con grupos reducidos): 18 h.
Titorías en grupo (con grupos moi reducidos): 2 h. Actividades de avaliación: 4 h.
Traballo persoal do alumnado (70.5 h.):
Lectura e preparación de temas: 34 h.
Realización de exercicios: 6 h.
Elaboración dos traballos de curso (en grupo o individuais): 20.5 h. Preparación de probas de avaliación: 10 h.
Total: 112.5 horas ( 4,5 créditos ECTS)
É moi importante o auxilio da lectura, base para a utilización das ensinanzas interactivas e prácticas. A asistencia ás clases expositivas e interactivas é esencial para reforzar o proceso ensino-aprendizaxe do alumno. Persoalmente vai desenvolver a aprendizaxe e vai ser consciente do nivel que vai adquirindo e as súas limitacións, sempre coa axuda e apoio do profesor.
A adición das titorías, por grupos e individuais, vai permitirlle facer fronte ás dificultades que poida presentar a materia o longo do curso.
Maximo Antonio Dugo Paton
Coordinador/a- Departamento
- Enxeñaría Agroforestal
- Área
- Enxeñaría Agroforestal
- Teléfono
- 982823213
- Correo electrónico
- maximo.dugo [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Escola Universitaria