Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Clase Expositiva: 20 Clase Interactiva: 20 Total: 40
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Filosofía e Antropoloxía
Áreas: Antropoloxía Social, Filosofía Moral
Centro Facultade de Humanidades
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
A través dos obxectivos da materia, tentarán acadarse os seguintes resultados da aprendizaxe.
• Avaliar políticas culturais de gobernos e institucions;
• Realizar algunha programación cultural para institucions;
• Comprender a complexidade do fenómeno intercultural e as diferentes aproximacións á multiculturalidade;
• Traballar no ámbito da cultura con grupos humanos con necesidades específicas e/ou con risco de exclusión;
• Fomentar actitudes e valores éticos. Respectar os dereitos fundamentais e a igualdade entre homes e mulleres, respectar e promocionar os Dereitos Humanos e os principios de igualdade de oportunidades, non discriminación e acesibilidade universal das persoas con discapacidade, así como os valores propios da cultura de paz.
Parte A: INTERCULTURALIDADE
1. Aspectos éticos do fenómeno intercultural.
2. A identidade moral e a cidadanía nunha sociedade intercultural.
3. A formación de persoas e cidadáns nunha sociedade intercultural.
Parte B: POLÍTICAS CULTURAIS
1. As políticas culturais no contexto da globalización económica.
2. Políticas de revitalización das culturas populares e das identidades culturais en Europa.
3. Conceptos e prácticas de programación cultural.
A: PARTE DE INTERCULTURALIDADE:
a) Bibliografía Básica:
BASAIL RODRIGUEZ, A. (2022). Interculturalidad crítica y crítica del interculturalismo. LiminaR vol.20 no.1 San Cristóbal de las Casas ene./jun. 2022 Epub 12-Sep-2022
CORTINA, A.: Ciudadanos del mundo. Madrid, Alianza, 1997.
GONZALEZ, Marié; GONZALEZ, Esther; MARIN, María y MARTINEZ, Cynthia.La ética intercultural: una herramienta para formar una ciudadanía cosmopolita. Frónesis [online]. 2005, vol.12, n.1, pp.94-110
KYMLICKA, W.: Ciudadanía multicultural. Barcelona, Paidós, 2000; “El enfoque intercultural en las políticas públicas para el desarrollo humano”. Col. Cuadernos de Q’ anil, nº 2.
PUIG ROVIRA, J.: La construcción de la personalidad moral. Barcelona, Paidós, 1996.
RODRÍGUEZ PALOP, M.E.: Derechos culturales y derechos humanos de los inmigrantes. Madrid, Univ. Pontificia de Comillas, 2000
SORIANO AYALA, E. (coord): Identidad cultural y ciudadanía intercultural. Madrid, La Muralla, 2001.
VILLORO, L.: “Condiciones de la interculturalidad”, en FORNET-BETANCOURT, R.: Nuevos colonialismos en las relaciones Norte-Sur. London, 2005, pp. 219-230.
b) Bibliografía complementaria:
ALSINA, R.: Comunicación intercultural. Barcelona, Anthropos, 1999, pp. 44-87.
BETANCOURT, R: Interculturalidad, género y educación. Documentos del V Congreso Internacional de Filosofía Intercultural. London, 2004, pp. 155-179.
CONILL, J.: Glosario para una sociedad intercultural. Valencia, Bancaza, 2002.
Declaración Universal de los Derechos Humanos
DUSSEL, E. (2016). Transmodernidad e interculturalidad. Astrágalo, 21. PP. 31-54
FARIÑAS DULCE, M.J.: “La tensión del pluralismo”, en FORNET-BETANCOURT, R.: Interculturalidad, género y educación”. Documentación del V Congreso Internacional de Filosofía intercultural. London, 2004, pp. 257-265.
FORNET-BETANCOURT, R.: Transformación intercultural de la filosofía. Bilbao, Desclée de Brouwer, 2001; capítulo VIII: “Los Derechos Humanos, ¿fuente ética de crítica cultural y de diálogo entre las culturas?.
GILLIGAN, C.: La moral y la teoría. México, FCE, 1985.
OLIVÉ, L.: “Relaciones interculturales y justicia social”, en FORNET-BETANCOURT, R.: Nuevos colonialismos en las relaciones Norte-Sur. London,
2005, pp. 123-143; “Pluralismo y cultura”, en file://F:\intercultural\articulos electronicos\Pluralismoycultura.htm
TODOROV, T.: Les morales de l’ histoire. Post.scriptum: “la connaissance des autres. Paris, Grasset, 1991, pp. 37-40.
B: PARTA DE POLÍTICAS CULTURAIS
A.1:
APPADURAI, A.: Modernidad desbordada: dimensiones culturales de la globalización. Buenos Aires: FCE, 2003.
BAYARDO GARCÍA, R.: “Políticas culturales: derroteros y perspectivas contemporáneas”, RIPS. Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas, 1, 2008, pp. 17-29.
BOURDIEU, P.: La distinción: criterios y bases sociales del gusto. Taurus: Barcelona, 1998.
BOURDIEU, P.: Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona, Anagrama, 1997.
BOURDIEU, P.: Contrafuegos. Reflexiones para servir a la resistencia contra la invasión neoliberal. Barcelona, Anagrama, 1999.
CARNACEA CRUZ, A. e LOZANO CÁMBARA, A. (coords.): Arte, intervención y acción social. La creatividad transformadora. Madrid: Editorial Grupo 5, 2011.
GARCÍA CANCLINI, N.: La globalización imaginada. Paidós, Buenos Aires, 1999.
GARCÍA CANCLINI. N. (ed.): Políticas culturales en América Latina, México, Grijalbo, 1987.
GARCÍA CANCLINI, N.: “Políticas Culturales en tiempos de globalización”, Revista de Estudios Sociales, 5, 2000, pp. 50-62.
LACARRIEU, M. e ÁLVAREZ, M. (comp.): La indigestión cultural, cartografía de los procesos culturales contemporáneos. Buenos Aires, La Crujía, 2008.
LINS RIBEIRO, G.: “Antropología de la globalización. Circulación de personas, mercancías e informaciones”, Cuaderno Urbano. Espacio, Cultura, Sociedad, Vol. 10 - Nº 10, 2011, pp. 159-186.
LINS RIBEIRO, G.: Postimperialismo: cultura y política en el mundo contemporáneo. Barcelona, Gedisa, 2007.
LOURENZO, M.: “As políticas culturais en Galicia”, Grial. Revista Galega de Cultura, 215, 2017, pp. 61-73.
MÉNDEZ, L.: Galicia en Europa. El lugar de las artes plásticas en la política cultural de la Xunta. Santiago de Compostela, Edicións do Castro, 2004.
MÉNDEZ, L. e GONDAR, M.: Política cultural: iniciativas de las administraciones, respuestas de los administrados. Fundación El Monte, Sevilla, 2005.
HANNERZ, U.: Conexiones transnacionales. Grijalbo: Barcelona, 1998.
MILLER, T. e YÚDICE, G.: Política cultural. Barcelona: Gedisa, 2004.
WARNIER, J-P.: La mundialización de la cultura. Barcelona, Gedisa, 2002.
YÚDICE, G.: El recurso de la cultura. Usos de la cultura en la era global. Barcelona, Gedisa, 2005.
A.2:
BELLIER, I. E WILSON, T.: An anthropology of the European Union: building, imagining and experiencing the new Europe. Oxford, Berg, 2000.
BERNÁRDEZ RODAL, A.: “Discursos y paradojas de la intermediación cultural: una práctica profesional entre la élite y la pobreza cultural”, Arteterapia - Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, Vol. 10, 2015, pp. 247-268.
BOURDIEU, P.: Contrafuegos 2. Por un movimiento social europeo. Barcelona, Anagrama, 2001.
GARCÍA CANCLINI, N.: Las culturas populares en el capitalismo. México, Nueva Imagen, 1989.
GARCÍA CANCLINI, N. e MONETA, J.C.: Las industrias culturales en la integración latinoamericana. México, Grijalbo, 1999.
ROSEMAN, S., HERRERO, N., FIFE, W., RODRIGUEZ, X.: “The cultural politics of tourism and heritage in Galicia: Anthropological Perspectives”, International Journal of Iberian Studies 21 (2), 2008, pp. 73-86.
SASSEN, S.: La ciudad global. Buenos Aires, Eudeba, 1999.
STOLKE, V. e COELLO, A.: Identidades ambivalentes en América Latina. Barcelona, Bellaterra, 2008.
TURTON, D. e GONZALEZ, J. (eds.): Identidades culturales y minorías étnicas en Europa. Universidad de Deusto, 2001.
WILLIAMS, R.: Marxismo y literatura. Península, Barcelona, 1977.
A.3:
Associació de Professionals de la Gestió Cultural de Catalunya: Guía de buenas prácticas de la gestión cultural, Barcelona, 2011.
Consello da Cultura Galega - Comisión técnica temporal de xestión e políticas culturais (CCG), Sergio Lago (coordinación): Documentos de Traballo. Xestión e Políticas Culturais nos concellos.Retos ante a COVID-19. DOI: 10.17075/xpccrac.2020 Observatorio Vasco de la Cultura/Kulturaren Euskal Behatokia: “Modelos de políticas culturales”, 2018.
Federación Española de Municipios y Provincias: Guía para la evaluación de las políticas culturales locales, FEMP, 2009.
Pedagogías Invisibles: Foto fija. Sobre la situación de la mediación cultural en el Estado español, 2018-2019, Fundación Daniel y Nina Carasso, Valencia, 2019.
QUIROGA, F. (coord.): Informe Cultura e Sustentabilidade. A cultura, cuarto piar da sustentabilidade, Consello da Cultura Galega, Santiago de Compostela 2021. En colaboración con Laura Tobío.
SOLA PIZARRO, B. (ed.): Exponer o exponerse: la educación en museos como producción cultural crítica. Madrid, Catarata, 2019.
Con04: Coñecer a tipoloxía de políticas culturais públicas e privadas das que se nutre a sociedade contemporánea, así como a súa significación histórica, alcance e repercusións na contemporaneidade e o seu valor no deseño de proxectos de programación cultural.
Con05: Comprender a realidade contemporánea como atravesada polos desafíos da interculturalidade, a igualdade de xénero e a integración da diversidade.
H/D03: Valorar criticamente os materiais dispoñibles sobre as realidades da cultura como produto dun tempo, espazo, ideoloxía e corrente interpretativa determinada e en función do seu formato.
H/D04: Detectar e prestar unha atención especial a aqueles fenómenos emerxentes que modifican o rumbo da interpretación das realidades culturais nun tempo e espazo determinados.
H/D05: Adquirir habilidades para o fomento e o respecto dos Dereitos Humanos e os principios de igualdade de oportunidades, non discriminación e accesibilidade universal, así como aos valores democráticos e da cultura de paz.
Comp06: Competencia para aplicar as responsabilidades sociais e éticas vinculadas ao exercicio profesional e para reflexionar e revisar criticamente as dinámicas socioculturais existentes
Clases teóricas: exposición maxistral, aberta á intervención e ó debate.
Clases prácticas: actividades en seminario con participación activa e protagonista do alumnado nas que se realizarán comentarios colectivos e/ou individuais de diferentes materiais para cada unidade temática, así como a posta en común de lecturas e materiais en diversos soportes.
O alumnado será atendido, en grupos reducidos ou individualmente, en titoría para orientar os seus traballos (12 horas)
As consultas realizadas polo alumnado serán atendidas mediante o envío dun correo de resposta nun prazo non superior ás 48 horas de días lectivos e a súa resolución antes de sete días lectivos, sempre e cando a docente non se atope de permiso.
A) Primeira avaliación ordinaria (Xaneiro)
a) Actividades de avaliación continua: ata 1,5 puntos polas actividades de cada unha das dúas partes do programa (3 puntos en total).
B) Traballos finais da materia: ata 2,5 puntos por cada unha das partes (5 puntos en total)
b) Exame final: ata 1 punto por cada parte da materia (2 puntos en total).
B) Segunda avaliación ordinaria (Xullo)
Para a segunda oportunidade, manteranse os criterios de avaliación da primeira oportunidade. O profesorado reservarase a posibilidade de manter a cualificación obtida nalgunha das partes.
As competencias a acadar con esta materia serán desenvolvidas a través das diferentes actividades previstas. Particularmente, as competencias Con04, H/D03 e H/D04 se atenderán a través das actividades de avaliación continua; as competencias Con05 e H/D05, a través da asistencia e participación nas aulas, e a competencia Comp06, a través da proba escrita final. Os obxectivos e competencias a acadar durante o desenvolvemento da materia, serán avaliados a través das diferentes actividades de avaliación previstas.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións
Doc. Presencial. 20 h
Doc non presencial síncrona 12 horas
Doc. Non presencial asíncrona. 16 h.
Traballo persoal. 102 h.
- Os traballos realizados polo alumnado deben entregarse, preferentemente, a través da aula virtual.
- Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificación
- Perspectiva de xénero: Recoméndase facer uso da linguaxe non sexista, tanto no traballo cotiá de aula como nos traballos académicos encomendados, segundo as recomendacións da USC.
- Obrigatoriedade de uso da conta de correo rai.
Beatriz Fernandez Herrero
Coordinador/a- Departamento
- Filosofía e Antropoloxía
- Área
- Filosofía Moral
- Teléfono
- 982824742
- Correo electrónico
- beatriz.fernandez.herrero [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Elena Freire Paz
- Departamento
- Filosofía e Antropoloxía
- Área
- Antropoloxía Social
- Correo electrónico
- elena.freire [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Martes | |||
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16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Galego, Castelán | Aula 14 |
Venres | |||
12:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán, Galego | Aula 14 |
15.01.2025 16:00-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 14 |
10.06.2025 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 10 |