Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 51 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 9 Clase Interactiva: 12 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Centro Facultade de Xeografía e Historia
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Sen docencia (En extinción)
Matrícula: Non matriculable (Só plans en extinción)
Que as/os estudantes coñezan os factores que interveñen na deterioración dos elementos do patrimonio construído.
Que adquiran un coñecemento da diversidade biolóxica asociada ao patrimonio e acerca dos fundamentos biolóxicos da alteración dos materiais que constitúen o patrimonio artístico e arquitectónico.
Que adquiran un coñecemento básico das técnicas de diagnóstico das alteracións biolóxicas para poder discernir cales son as máis apropiadas.
Que coñezan as técnicas analíticas máis comúns de aplicación ás obras de arte, a súas posibilidades e limitacións.
I) Deterioracións e alteracións en Bens Mobles e Inmobles
Rafael Robaina Romero. Doctor en Bioloxía. ULPGC.
1.Biodeterioro. Definición.
2.Biodiversidade asociada.
3.Técnicas biolóxicas ao uso.
II) Metodoloxías e técnicas aplicadas e estudo de casos
Beatriz Prieto Lama. Doctora en CC. Biolóxicas. USC.
1.Metodoloxía de estudo dun monumento con vistas á súa restauración e conservación. Papel dos historiadores da arte.
2.Factores e formas de deterioración máis comúns nos elementos do patrimonio monumental construído. Intervencións máis frecuentes para para a súa restauración e conservación preventiva. Criterios para a restauración de obras de arte.
3.Técnicas de análise aplicadas a obras de arte. Posibilidades e limitacións. Caso da pintura mural. Métodos de avaliación de riscos.
III) En torno á restauración e conservación de obras de arte:
Carlos Rodríguez Morales.Dr. en Historia do Arte. Archivo Histórico Provincial de Tenerife.
O historiador do Arte ante a restauración: unha oportunidade multidisciplinar.
- Para o estudo do biodeterioro ademais da bibliografía utilizada para a revisión bibliográfica
coa que se traballará, de carácter xeral e dispoñible en bibliotecas, recoméndase:
Allsopp, Dennis. Seal, Kenneth J.Gaylarde, Christine C. 2004. Introduction to biodeterioration
Cambridge; New York: Cambridge University Press, NY 2004.
Valgañón, Violeta. 2008. Bioloxía aplicada á conservación e restauración. Editorial Síntese,
Madrid. 254 p.
-Para o estudo dun monumento e técnicas analíticas aplicables a obras de arte, recoméndase:
ESBERT, R.; GONZÁLEZ, T. (1997). Manual de diagnose e tratamento de materiais pétreos e
cerámicos. Editado por Colexio de Aparelladores e Arquitectos Técnicos de Barcelona, n.º 5.
Barcelona.
SILVA, B.; PRIETO, B.; RIVAS, T. (1999). Taller da pedra. Características do granito e os seus
formas de alteración nas edificacións. En SIPAC 97, Salón Internacional Patrimonio Cultural.
Conserva-o futuro. Talleres de Materiais. 237-254 (1999).Ed. Xunta de Galicia.
S. PROUS (Coord): A ciencia e a arte. Ciencias experimentais e conservación do patrimonio histórico. Instituto do Patrimonio
Cultural de España. 2008
http://www.calameo.com/read/00007533584c6b757a9fb
A ciencia e a arte II (2010):
http://www.calameo.com/read/00007533568c114003629
A ciencia e a arte III (2012):
http://es.calameo.com/read/0000753358e5043d10a48
-A materia debe achegar aos alumnos e alumnas os coñecementos imprescindibles acerca dos factores
de deterioración do patrimonio para que poidan integrarse nun equipo multidisciplinar á hora de
realizar estudos ou plans de restauración e/ou conservación.
-Así mesmo deben adquirir a capacidade de interpretar e integrar a información histórico-artística
nun proxecto de restauración ou conservación preventiva dun monumento ou outra obra de arte.
O ensino realizarase a partir de clases expositivas nas que ademais de explicar conceptos e procesos, e para facilitar a comprensión dos anteriores, presentaranse casos de estudo reais levados a cabo no patrimonio cultural. Ademais solicitarase ao alumnado a realización dun traballo que consistirá, ben na discusión dun artigo científico, ben na caracterización do estado de alteración dun edificio de interese histórico-artístico.
Nas sesións expositivas fomentarase a participación do alumnado e deixarase un tempo para o debate ao final de cada sesión.
Na realización do traballo, o alumnado terá un papel activo e as funcións dos profesores serán de orientación e
asesoramento.
Farase uso do Campus virtual para comunicarse co alumnado e achegar información adicional. Ao comezo do curso facilitarase ao alumno a través do campus virtual o material necesario para o desenvolvemento da materia.
Criterios de avaliación:
- Valorarase a asistencia ás clases expositivas e a participación activa nelas.
- Valorarase a capacidade de aplicación dos coñecementos adquiridos a través dun traballo obrigatorio que cada alumna/o pode elixir entre os propostose tutorizados polo profesor Rafael Robaina Romero e pola profesora Beatriz Prieto Lamas.
- Proposta do profesor Rafael Robaina: Os estudantes terán que facer un traballo sobre un artigo (s) dos comentados na clase centrando a súa análise noben afectado (importancia histórico-artística), a descrición do ser vivo (seres vivos) asociados, as condicións que permiten o seu desenvolvemento e astécnicas de diagnóstico usadas. Aínda que a elección é libre, recomendaranse algúns máis apropiados por alcanzables. Será posible abordar unhapanorámica xeral de toda a bibliografía como traballo.
- Proposta da profesora Beatriz Prieto Lamas: Trátase de realizar sobre un edificio de interese histórico-artístico elixido polo estudante o seguinte estudo:unha recensión histórico-artística (estilo, época de construción e posibles reconstrucións); dentificar os materiais construtivos e a súa posible orixe(apoiándose en mapas ou traballos previos); caracterizar o ambiente en que se encontra o edificio (baseándose na información que se encontra eninternet de estacións meteorolóxicas e de control ambiental); identificar visualmente as formas de deterioración (baseándose nos coñecementosadquiridos en clase e na bibliografía achegada), e finalmente razoar sobre as posibles causas de deterioración e criterios para a súa restauración e/ouconservación.
Sistema de avaliación:
- Avaliación continua: Participación activa nas actividades programadas: 50%
- Traballo obrigatorio: 50%
O alumnado ao que lle sexa concedida dispensa de asistencia a clase (seguindo a Instrucción Nº 1/2017 da Secretaría Xeral sobre a dispensa deasistencia a clase en determinadas circunstancias), se avaliará cun exame final específico que suporá o 100% da cualificación.
A avaliación en segunda oportunidade consistirá na entrega do traballo obrigatorio, manténdose a calificación da avaliación continua.
Ao longo das 11 semanas en que se imparte a materia impartiranse 9 horas expositivas e 12 interactivas.
TEMPO DE ESTUDO E TRABALLO PERSOAL:
Actividade formativa Horas Presencialidad
Clases expositivas 9 80
Clases interactivas 12 80
Titorías en grupo 2 80
Titorías individ. 1 100
Traballo e exposición 3 100
Act.Autónomas do est. 58 100
Recomendacións para a docencia telemática
- De acordo coas normas da avaliación telemática, é preciso dispor de micrófono e cámara para a realización de exames telemáticos, ademais de que estes dispositivos melloran grandemente a interacción co profesor.
- Mellorar as competencias informacionales e dixitais cos recursos dispoñibles na USC.
Beatriz Loreto Prieto Lamas
- Departamento
- Edafoloxía e Química Agrícola
- Área
- Edafoloxía e Química Agrícola
- Teléfono
- 881814594
- Correo electrónico
- beatriz.prieto [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade