Créditos ECTS Créditos ECTS: 5
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 16 Clase Expositiva: 8 Clase Interactiva: 16 Total: 40
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Xeografía, Departamento externo vinculado ás titulacións
Áreas: Xeografía Humana, Área externa M.U en Desafíos das Cidades Atlánticas
Centro Facultade de Xeografía e Historia
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
Proporcionar ao alumnado un conxunto de conceptos, métodos e instrumentos relacionados cos principais sistemas da cidade desde unha perspectiva ambiental.
Presentar ao alumnado os modelos e instrumentos mediante logros prácticos, co uso frecuente de estudos e casos de boas prácticas, para lograr unha mellor comprensión dos principais sistemas da cidade.
• As cuestións da sostibilidade urbana e os sistemas urbanos sostibles
• Sistemas asociados á estrutura verde
• Sistemas asociados á calidade do aire e ao clima urbano
• Sistemas asociados ao ciclo urbano da auga
• Sistemas asociados ao transporte e á mobilidade
O cambio a sistemas urbanos sostibles depende de como se organizen o territorio, as cidades, os edificios e as actitudes e comportamentos dos seus habitantes. Este cambio tamén depende da modernización e revisión dos sistemas da cidade que proporcionan os servizos básicos da vida urbana diaria.
Esta materia identifica os retos asociados á sostibilidade urbana, como os derivados do cambio climático, a degradación dos ecosistemas, a exclusión socioeconómica e a contaminación urbana, desde a perspectiva dos sistemas asociados.
Como os sistemas máis favorables para a sostibilidade urbana, determinantes da calidade de vida e da calidade ambiental, identifícanse os seguintes: o sistema de estrutura verde; o sistema asociado á calidade do aire e ao clima urbano; o sistema urbano do ciclo da auga; a rede de sumidoiros; O sistema de transporte/mobilidade.
Para afrontar os retos da sustentabilidade, estes sistemas de cidades requiren procesos periódicos de análise, diagnóstico e reformulación. Así, abordamos: a) estratexias e medidas para promover as funcións da estrutura verde na cidade; b) estratexias e medidas para mitigar e adaptarse aos riscos climáticos c) novas visións para o ciclo urbano da auga, incluídos os sistemas de augas residuais como un todo coherente; d) sistemas de recollida e limpeza de residuos, prevención e recuperación de residuos urbanos; e) o sistema de transporte e mobilidade vs. sostibilidade social, económica e ambiental, incluídos os modos de transporte, os seus impactos e as políticas de redución.
Ilieva, R.T., McPhearson (2018). T. Social-media data for urban sustainability. Nat Sustain 1, 553–565.
P. James (2014). Urban Sustainability in Theory and Practice: Circles of sustainability. Routledge. Londres.
MJG González (2002). La ciudad sostenible. Planificación y teoría de sistemas. Boletín de la Asociación de Geógrafos BAGE nº 33, págs. 93-102.
J González, M De Lázaro (2013). Strategic planning and sustainable development in Spanish cities. European Journal of Geography, Volume 4, Issue 1:48-63.
MJ., González, M.J. ML. Lázaro, M.L. (2005). Indicadores básicos para la planificación de la sostenibilidad urbana local (Basic indicators for the planning of local urban sustainability). Biblio 3W. Revista Bibliografica de Geografía y Ciencias Sociales (Serie
documental de Geocrítica), volumen: X, nº 586, 11 p. Universidad de Barcelona.
I. Sánchez de Madariaga, J. García López y R. Sisto (2018). Mirando hacia el futuro: ciudades sostenibles. Los Objetivos de Desarrollo Sostenible en 100 ciudades españolas. Edita REDS, Red pañola para el Desarrollo Sostenible.
COMPETENCIAS BÁSICAS E XERAIS
CX1 - Ser capaz de buscar e seleccionar a información útil necesaria para resolver problemas complexos, manexando con soltura as fontes bibliográficas do campo.
CX2 - Elaborar adecuadamente e con certa orixinalidade composicións escritas ou argumentos motivados, redactar plans, proxectos de traballo e formular hipóteses razoables.
CX3 - Adquirir coñecementos, ferramentas e recursos de alto nivel para cubrir as expectativas investigadoras e profesionais do estudantado e da sociedade no relativo ao estudo da Ordenación, Planificación e Xestión das cidades.
CX4 - Manexar conceptos, métodos e ferramentas propias da investigación na análise urbanística para fins específicos.
CX5 - Recoñecer a necesidade de desenvolver unha propia perspectiva crítica cos diversos procesos que poden xerar impactos negativos no espazo urbano.
CB6 - Posuír e comprender coñecementos que aporten unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación.
CB7 - Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
CB8 - Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos.
CB9 - Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades.
CB10 - Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo.
COMPETENCIAS TRANSVERSAIS
CT1 - Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais tanto de Portugal como da comunidade autónoma de Galicia.
CT2 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
CT3 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía respectuosa coa cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero.
CT4 - Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social.
CT5 - Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
CT6 - Ter a capacidade de xestionar tempos e recursos: desenvolver plans, priorizar actividades, identificar as críticas, establecer prazos e cumprilos.
COMPETENCIAS ESPECÍFICAS
CE1.1 - Comprender e identificar as demandas ou necesidades das persoas, das organizacións e do medio ambiente, co fin de obter conclusións e formular alternativas que respondan aos problemas relacionados coa transformación e organización do espazo físico.
CE1.2 - Realizar unha planificación urbana que priorice tanto a protección do medio ambiente e a preservación dos espazos naturais, como a conservación do patrimonio construído, utilizando solucións técnicas coherentes e atendendo ás demandas sociais.
CE3.1 - Intervir na análise global do desenvolvemento do compoñente ambiental das cidades, a orixe dos diferentes elementos contribuíntes á súa evolución, a súa cuantificación, coa capacidade de propoñer medidas para diagnosticar a situación en termos específicos e globais.
CE5.2 - Manexar instrumentos, ferramentas e tecnoloxía para fomentar a cooperación e coordinación dos diferentes axentes urbanos e realizar procesos participativos.
O temario desenvolverase da maneira máis equilibrada, combinando a docencia presencial (clases expositivas, interactivas e titorías) coa non presencial, orientada mediante bibliografía, todo iso complementado cunha parte práctica (gráficos, mapas, textos, etc.).
Potenciarase a innovación, creatividade e as habilidades informacionais a través de Internet.
Empregarase a Aula Virtual para docencia síncrona e asíncrona.
Pontenciarase a aprendizaxe autónoma e colaborativa do alumnado.
Programarese un calendario de entregas de informes e traballos.
Activarase un sistema de avaliación mixto, que consistirá na elaboración de traballo práctico titorizado, a realizar de xeito individual ou en grupo, e nunha proba final complementaria. No caso de que sexa concedida oficialmente a dispensa de asistencia ás aulas, o alumnado terá que entregar os traballos programados de acordo coas indicacións pautadas polo profesor ou profesora. A avaliación resultará do rendemento do alumnado ao longo do curso nas actividades e probas realizadas, así como da participación activa nas aulas.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
A materia ten unha carga de traballo persoal de 125 horas (5 ECTS), entre clases e actividades titorizadas.
Recomendacións para o estudo da materia
1. Asistencia e participación activa
2. Utilización de literatura académica especializada.
3. Competencia para a lectura de literatura cientifica en inglés, galego-portugués e castelán.
4. Manexo de software básico.
Diego Cidras Fernandez
Coordinador/a- Departamento
- Xeografía
- Área
- Xeografía Humana
- Correo electrónico
- diego.cidras.fernandez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Axudante Doutor LOU