Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 74.2 Horas de Titorías: 2.25 Clase Expositiva: 18 Clase Interactiva: 18 Total: 112.45
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Psicoloxía Social, Básica e Metodoloxía
Áreas: Psicoloxía Social
Centro Facultade de Psicoloxía
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
* Adquirir un repertorio de coñecementos e información sobre os principais procesos implicados na xestión do comportamento organizacional.
* Adquirir unha progresiva toma de conciencia da importancia do factor humano na organización.
* Adquirir unha serie de coñecementos introductorios sobre os métodos, técnicas, instrumentos, estratexias e procedementos de avaliación e de intervención nas organizacións.
* Adquirir hábitos de observación, análise, comprensión e interpretación dos problemas sobre os que terá que intervir para contribuir á súa solución.
1. A Psicoloxía das Organizacións.
1.1. O comportamento nas organizacións.
1.2. O concepto de organización.
1.3. A análise do comportamento nas organizacións: Un modelo.
1.4. A Psicoloxía do Traballo e das Organizacións e a súa relación con outras disciplinas integradas na análise do Comportamento Orgaizacional (CO).
2. Enfoques teóricos da organización.
2.1. Formulacións teóricas clásicas:
2.1.1. O Taylorismo e a Administración Industrial e Xeral.
2.1.2. Os estudos Hawthorne e a Teoría das Relacións Humanas.
2.1.3. A teoría burocrática.
2.2. Formulacións actuais: A perspectiva do Desenvolvemento Organizacional.
3. A Motivación Laboral.
3.1. A motivación no contexto organizacional: Concepto.
3.2. Teorías de Contido da Motivación.
3.3. Teorías de Proceso da Motivación.
3.4. Aplicación dos principios teóricos á xestión de RR.HH.
4. A Comunicación Organizacional.
4.1. A comunicación: Un enfoque organizacional.
4.2. Funcións da comunicación.
4.3. A comunicación interpersoal nas organizacións.
4.4. A comunicación organizacional formal: Os fluxos de comunicación interna na organización.
4.5. A comunicación organizacional informal.
4.6. Redes organizacionais de comunicación.
5. A Toma de Decisiones.
5.1. Definición, problemas e condicións.
5.2. Modelos normativos da toma de decisións: Home Económico.
5.3. Modelos descriptivos da toma de decisións: Home Administrativo.
6. Equipos de traballo, dirección, participación e liderado.
6.1. Liderado organizacional.
6.2. Os equipos de traballo.
6.3. Liderado e participación: Modelo de Vroom e Yetton.
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA:
- Domínguez, José Luis y Rodríguez, Dámaso (Comp.) (2013). Lecturas de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones. Pearson.
- Robbins, Stephen P. y Judge, Timothy A. (2017). Comportamiento Organizacional (17ª ed.). Pearson. [Dispoñible en formato eBook]
- Robbins, Stephen P. y Judge, Timothy A. (2010). Introducción al Comportamiento Organizativo (10ª ed.). Pearson. [Dispoñible en formato eBook]
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA:
- Aamodt, Michael G. (2010). Evaluación y análisis de puesto. En Michael G. Aamodt (Ed.), Psicología Industrial/Organizacional (6ª ed.) (pp. 33-74). Wadsworth Cengage Learning.
- Collado, Carlos (2012). La comunicación en las organizaciones (3ª ed). Trillas.
- Gil, Francisco y Alcover, Carlos María (Coords.) (2014). Introducción a la Psicología de las Organizaciones. Alianza editorial. [Dipoñible en: https://prelo.usc.es/Record/Xebook1-670]
- Griffin, Ricky y Moorhead, Gregory (2010). Comportamiento Organizacional (9ª ed.). Cengage Learning.
- Luthans, Fred (2008). Comportamiento Organizacional (11ª ed.). McGraw Hill.
- Muchinsky, Paul M. (2007). Psicología Aplicada al Trabajo. Thompson Learning.
- Newstrom, John (2011). Comportamiento humano en el trabajo (13ª Ed.). McGraw-Hill.
- Palací, Francisco J., Osca, Amparo, Moriano, Juan Antonio y Lisbona, Ana María (2016). Nuevas Perspectivas en Psicología de las Organizaciones (1ª Ed.). Sanz y Torres. [Dispoñible en formato eBook]
- Pereda, Santiago, Berrocal, Francisca y Alonso, Miguel A. (2008). Psicología del Trabajo: Teoría y práctica. Síntesis. [Dispoñible en formato eBook]
- Spector, Paul (2010). Psicología Industrial y Organizacional. Investigación y práctica. Manual Moderno.
A súa vez, as/os estudantes terán a súa disposición, no Campus Virtual, diferentes seccións de apoio á docencia, nas que atoparán multitude de ferramentas e recursos.
CE1 - Demostrar coñecementos e comprensión das funcións, características, contribucións e limitacións dos distintos modelos
teóricos da Psicoloxía.
CE5 - Demostrar coñecementos e comprensión dos principios psicosociais que interveñen no comportamento dos individuos e no
funcionamento dos grupos e das organizacións.
CE7 - Demostrar coñecementos e comprensión dos distintos métodos de avaliación, diagnóstico e tratamento psicolóxico en diferentes
ámbitos aplicados da Psicoloxía –clínico e da saúde, social, educativo.
CE8 - Saber identificar as necesidades e demandas dos destinatarios nos diferentes campos de aplicación e establecer as metas de actuación
psicolóxica.
CE9 - Saber identificar as características relevantes do comportamento dos individuos, grupos, organizacións e contextos mediantes os
métodos, técnicas e instrumentos propios da avaliación psicolóxica.
CE10 - Saber promover a saúde e a calidade de vida, a través dos métodos propios da profesión, nos individuos, grupos, comunidades e
organizacións nos distintos ámbitos e contextos: educativo, clínico e dá saúde, do traballo e das organizacións, grupal e comunitaria.
CE11 - Saber seleccionar e administrar técnicas e instrumentos propios e específicos da Psicoloxía.
CE12 - Saber definir os obxectivos, elaborar o plan e as técnicas de intervención en función das necesidades e demandas dos
destinatarios, e avaliar os resultados obtidos.
CE13 - Saber transmitir aos destinatarios, de forma adecuada e precisa, os resultados da avaliación.
CE14 - Saber elaborar informes psicolóxicos en distintos ámbitos de actuación, dirixidos aos destinatarios e a outros profesionais.
CE15 - Saber axustarse ás obrigacións deontolóxicas da Psicoloxía.
A docencia da materia desenvolverase a través de diversos tipos de metodoloxías docentes:
1) Clases expositivas (a impartir en grupos de 75 estudantes aprox.), que están orientadas á capacitación das/dos estudantes respecto á adquisición dos coñecementos relativos aos tópicos incluído no programa.
2) Clases interactivas (a impartir en grupos de 25 estudantes aprox.), que serán de dous tipos: (i) As de carácter "expresivo", orientadas a experimentar e demostrar empiricamente algúns dos procesos ou efectos explicados; e, (ii) as de carácter "instrumental", que teñen por obxecto dotar ás/aos estudantes (a un nivel elemental) das competencias de consultoría necesarias para aplicar en situacións reais as habilidades tratadas a nivel teórico.
3) Titorías personalizadas (en grupos reducidos).
Ademais, cada estudante terá a súa disposición, no Campus Virtual da USC, unha e-aula de apoio á docencia presencial.
Os informes de prácticas e o informe de consultoría que as/os estudantes teñen que presentar ao longo do semestre, ademais de utilizarse como criterio de avaliación da aprendizaxe de contidos e destrezas instrumentais, permitirán obter información sobre a adquisición de habilidades de comunicación verbal (oral e escrita) e non verbal.
As actividades de avaliación continua, xunto coas titorías, permitirán a retroalimentación do progreso de cada estudante ao longo do semestre.
A avaliación final valorará o nivel de coñecementos adquirido respecto aos contidos do programa da materia.
A avaliación de competencias relacionadas coa adquisición de coñecementos realizarase mediante un exame final. A avaliación da adquisición de habilidades e actitudes realizarase de modo continuo, en función do desempeño de cada estudante nas tarefas programadas ao longo do semestre, tal e como estas queden reflectidas nos informes de prácticas e no informe de consultoría.
A cualificación final de cada estudante na materia (máximo de 10,0) resultará do sumatorio das cualificacións parciais obtidas no exame e nos informes de prácticas, de acordo coa seguinte táboa de valores:
* Informes de prácticas: entre 0,0 e 1,0 puntos.
* Informe de consultoría: entre 0,0 e 2,0 puntos.
* Exame final: entre 0,0 e 7,0 puntos.
As condicións de avaliación da materia na segunda oportunidade e para estudante repetidoras/es serán as mesmas que as fixadas para a avaliación final da convocatoria de xuño. No caso das/dos repetidoras/es, a puntuación obtida na avaliación continua gardarase durante outro curso académico máis.
Os/as estudantes con dispensa de asistencia a clase serán avaliados de acordo coa seguinte táboa de valores:
* Traballos e informes de consultoría asignados de xeito individual: entre 0.0 e 3,0 puntos.
* Exame final: entre 0.0 e 7,0 puntos.
NOTA: Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
Do total de 112,5 horas de traballo previsto para que o estudante poida superar a materia, 42,5 horas destinaranse a actividades de tipo presencial, as restantes 70 horas dedicaranse a actividades non presenciais distribuídas de acordo co seguinte plan de traballo:
ACTIVIDADES PRESENCIAIS:
* Clases expositivas: 28 horas.
* Clases interactivas: 10,5 horas.
* Titorías personalizadas: 1 hora.
* Exame final: 3 horas.
ACTIVIDADES NON PRESENCIAIS:
* Lecturas previas ás clases interactivas e/ou expositivas: 15 horas.
* Elaboración de informes de prácticas: 15 horas.
* Preparación de exames: 40 horas.
A asistencia ás clases presenciais facilita a comprensión e asimilación dos contidos da materia; aportando tamén unha grande cantidade de exemplos, referidos a diferentes contextos organizacionais, sobre as aplicacións e implicacións prácticas dos contidos teóricos tratados.
A asistencia ás clases prácticas resulta esencial para, na medida en que o escaso tempo do que se dispón no lo permita, adestrar habilidades básicas e experimentar con algúns dos modelos, técnicas e conceptos necesarios para poder intervir eficazmente no contexto organizacional. Neste sentido, cada ausencia non xustificada a clases interactivas descontará 0.20 puntos da cualificación.
Recoméndase non deixar para última hora a elaboración dos informes correspondentes a cada unha das prácticas ou lecturas realizadas, co obxecto de poder entregalas dentro do prazo fixado (que é inamovible). Se o mencionado traballo non se planifica e executa con tempo suficiente, ao final a carga de tarefas asignadas ao estudantado polas diferentes materias que conforman o semestre pode resultar excesiva.
O/A estudante contará, en todo momento, co apoio e a titorización que necesite, por parte do profesorado da materia, para a correcta realización das tarefas que lle sexan encomendadas; tanto en horario de clases como fóra delas. Así pois, recoméndase que o/a estudante, tanto individualmente como en grupo, utilice de modo frecuente as posibilidades que lle ofrece o horario de titorías do profesor; a saber:
* Luns, de 10:00h a 12:00h.
* Martes, de 10:00h a 12:00h.
* Venres, de 10:00h a 12:00h.
Para un mellor aproveitamento da docencia impartida nesta materia, sería desexable que os estudantes que se matriculen na mesma cursaran, con anterioridade, as materias dos dous primeiros cursos do Grao; pero, en particular, aquelas relacionadas coa análise psicosocial do comportamento humano.
O idioma vehicular da materia será o castelán.
Carlos Montes Piñeiro
Coordinador/a- Departamento
- Psicoloxía Social, Básica e Metodoloxía
- Área
- Psicoloxía Social
- Teléfono
- 881813803
- Correo electrónico
- carlos.montes [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Andrea Velandia Morales
- Departamento
- Psicoloxía Social, Básica e Metodoloxía
- Área
- Psicoloxía Social
- Teléfono
- 881813849
- Correo electrónico
- andrea.velandia [at] usc.es
- Categoría
- Investigador/a: Programa Juan de la Cierva
Martes | |||
---|---|---|---|
09:00-10:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 8 |
11:00-12:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula 9 |
Xoves | |||
09:00-10:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 8 |
10:00-11:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula 9 |
17.01.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_02 | Aula 3 |
17.01.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 3 |
17.01.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 5 |
17.01.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_02 | Aula 5 |
17.01.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 6 |
17.01.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_02 | Aula 6 |
17.01.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_02 | Aula 7 |
17.01.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 7 |
19.06.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 3 |
19.06.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_02 | Aula 3 |
19.06.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_02 | Aula 6 |
19.06.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 6 |
19.06.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_02 | Aula 7 |
19.06.2025 16:30-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 7 |