Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Ciencia Política e Socioloxía
Áreas: Ciencia Política e da Administración
Centro Facultade de Ciencias Políticas e Sociais
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
Xenericamente, os estudantes que cursen esta materia deberán saber como expor unha investigación científica e como avaliar as investigacións científicas alleas. Para iso, é preciso saber como recoñecer un problema cientificamente relevante e como convertelo nunha pregunta de investigación susceptible de resposta científica. A iso contribúe, entre outros medios, dotarse do coñecemento, sequera elemental, dos enfoques teóricos relativamente consolidados na ciencia política. Para a resposta á pregunta de investigación, é preciso saber como extraer hipótese das teorías ou dos «feitos», como construír a evidencia necesaria para someter a proba tales hipóteses, como analizar a evidencia, como interpretala e como transmitir as conclusións obtidas á comunidade epistémica pertinente.
O tránsito por esa secuencia de actividades lógrase mediante o dominio rigoroso dunha serie de conceptos en parte novos para os estudantes. É primordial, entre eles, o concepto de ciencia, cuxo dominio permitirá trazar unha liña de demarcación clara entre o estudo científico da política e outras aproximacións a este ámbito da acción humana, como a historia, a filosofía, a reportaxe xornalística, o faladoiro tabernario radiado ou televisado, ou o sermón dos puritanos politicamente correctos.
Considérase obxectivo esencial a habilidade de achegar evidencia en apoio das propias afirmacións, así como a de avaliar a evidencia allea. Igualmente esencial é saber que inferencias é posible realizar correctamente a partir da evidencia achegada.
Tendo en conta que a produción e a avaliación do coñecemento científico é unha empresa colectiva dos integrantes da denominada comunidade científica, así como que esas actividades requiren dun proceso argumentativo, son habilidades que adquirir as de construír argumentos válidos e correctos, contraargumentar e descubrir os erros tanto dos argumentos propios como dos contraargumentos.
Debido a que boa parte das habilidades mencionadas exhíbense mediante produtos escritos e transmitidos en varias clases de soportes, é unha habilidade esencial a exposición escrita dos propios traballos, axustándose á estrutura pertinente, como o é a de criticar os traballos escritos alleos. En consecuencia, preténdese que os estudantes coñezan as estruturas dos produtos científicos (un proxecto de investigación ou un artigo, por exemplo) e saiban elaborar documentos dotados desas estruturas.
A difusión de multitude de aplicacións informáticas para facilitar a actividade científica en varias das súas fases converte nunha habilidade imprescindible o manexo dalgunhas delas, sequera a un nivel elemental.
Convén salientar que a actividade científica esixe a posesión dunha serie de valores e actitudes que os estudantes deberán adquirir ou potenciar, talles como: a curiosidade intelectual, a autocrítica, a aceptación da incerteza e da imperfección dos coñecementos, a cortesía académica, a disposición a achegar argumentos e probas (en lugar do desexo de «ter razón») ou a capacidade de aceptar as críticas ao propio traballo sen confundilas con ofensas persoais.
- O coñecemento científico e as ciencias sociais
- A teoría nas ciencias sociais
- Os conceptos e o seu operacionalización
- As estratexias de investigación. Niveis e unidades de análises e observación
- Os datos: tipos, recollida, codificación e presentación
- A contrastación de hipótese
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA
Anduiza, E., Crespo, I., & Méndez, M. (1999). Metodología de la ciencia política. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA
Cea D’Ancona, M. A. (2001). Metodología cuantitativa: estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.
Corbetta, P. (2007). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw-Hill.
Gerring, J. (2014). Metodología de las ciencias sociales. Madrid: Alianza Editorial.
Hernández Sampieri, R. et al. (2017). Fundamentos de investigación. Madrid: McGraw-Hill.
Marradi, A. et al. (2012): Metodología de las ciencias sociales. Buenos Aires: Cengage Learning.
Ruiz Rodríguez, L. M. y Otero Felipe, P. (2013). Indicadores de partidos y sistemas de partidos. Madrid: CIS.
Santana Leitner, A. (2013). Fundamentos para la investigación social. Madrid: Alianza Editorial.
Sautu, R. et al. (2005). Manual de metodología. Buenos Aires: Clacso. En https://www.academia.edu/30219477/Manual_de_metodolog%C3%ADa_-_Ruth_Sau…
van Evera, S. (2002). Guía para estudiantes de ciencia política: métodos y recursos. Barcelona: Gedisa.
LECTURAS RECOMENDADAS
Babbie, E. (2000). Fundamentos de la investigación social. México: International Thomson.
Boudon, R., Lazarsfeld, P., & Chacel, F. (1985). Metodología de las ciencias sociales. Barcelona: Laia.
Box-Steffensmeier, J. M. et al. (comps.) (2008). Oxford Handbook of Political Methodology. Nueva York: Oxford University Press.
Curd, M. y Psillos, S. (comps.) (2014). The Routledge Companion to Philosophy of Science. Nueva York: Routledge.
Campbell, D., & Stanley, J. (1973). Diseños experimentales y cuasiexperimentales en la investigación social. Buenos Aires: Amorrortu.
Dalla Chiara, M. L. (2001). Confines: introducción a la filosofía de la ciencia. Barcelona: Crítica.
Díez, J. C. y Moulines, U. (2008). Fundamentos de filosofía de la ciencia. Barcelona: Ariel
Estany, A. (2006). Introducción a la filosofía de la ciencia. Bellaterra: Universidad Autónoma de Barcelona.
García Ferrando, M. (2015). El análisis de la realidad social. Madrid: Alianza Editorial.
Gómez Rodríguez, A. (2003). Filosofía y metodología de las ciencias sociales. Madrid: Alianza Editorial.
Kerlinger, F. (2002). Investigación del comportamiento. México: McGraw-Hill.
King, G., Keohane, R. O., & Verba, S. (2000). El diseño de la investigación social: la inferencia científica en los estudios cualitativos. Madrid: Alianza Editorial.
Kincaid, H. (comp.) (2012). The Oxford Handbook of Philosphy of Social Science. Nueva York: Oxford University Press.
Lago, I. (2008). La lógica de la explicación en las ciencias sociales: una introducción metodológica. Madrid: Alianza Editorial.
Marcos, A. (dir.) (2020). Filosofía de la ciencia. Temas de Investigación y Ciencia, Nº 100.
Marsh, D., & Stoker, G. (Eds.). (1997). Teoría y métodos de la ciencia política. Madrid: Alianza Editorial.
Meltzoff, J. (2000). Crítica a la investigación: psicología y campos afines. Madrid: Alianza Editorial.
Mosterín. J. (2016). Conceptos y teorías en la ciencia. Madrid: Alianza editorial.
Nagel, E., & Cohen, M. R. (1983). Introducción a la lógica y al método científico. Buenos Aires: Amorrortu.
Ragin, C. (2007). La construcción de la investigación social. Introducción a los métodos y su diversidad. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, Universidad de los Andes-Facultad de Derecho.
1. Expor unha investigación científica.
2. Avaliar as investigacións científicas alleas.
3. Recoñecer un problema cientificamente relevante e convertelo nunha pregunta de investigación susceptible de resposta científica.
4. Extraer hipóteses das teorías ou dos «feitos».
5. Construír a evidencia necesaria para someter a proba as hipóteses, analizala, interpretala e transmitir as conclusións obtidas á comunidade epistémica pertinente.
6. Avaliar a evidencia de investigacións alleas.
7. Saber que inferencias é posible realizar correctamente a partir da evidencia achegada.
8. Construír argumentos válidos e correctos, contraargumentar e descubrir os erros tanto dos argumentos propios como dos contraargumentos.
9. Expor por escrito e oralmente os propios traballos, axustándose á estrutura pertinente.
10. Criticar exposicións escritas ou orais de traballos alleos.
11. Coñecer as estruturas dos produtos científicos (un proxecto de investigación ou un artigo, por exemplo) e elaborar documentos dotados desas estruturas.
12. Manexar o software axeitado para a práctica doutras competencias.
13. Practicar unha serie de valores e actitudes que os estudantes deberán adquirir ou potenciar, talles como: a curiosidade intelectual, a autocrítica, a aceptación da incerteza e da imperfección dos coñecementos, a cortesía académica, a disposición a achegar argumentos e probas (en lugar do desexo de «ter razón») ou a capacidade de aceptar as críticas ao propio traballo sen confundilas con ofensas persoais.
Para que os estudantes adquiran e reforcen os coñecementos, as habilidades e as actitudes indicados, usaranse as clases expositivas e as clases interactivas presenciais. Nas clases expositivas, presentaranse e explicaranse aos estudantes os contidos da materia.
Nas clases interactivas realizaranse actividades orientadas ao desenvolvemento de habilidades, en paralelo ás clases expositivas. Leranse e comentarán textos da disciplina que ben exemplifiquen os correctos deseño e execución dunha investigación, ben revelen a comisión de erros de deseño ou de execución. Así mesmo, realizaranse exercicios que esixan a aplicación dos coñecementos adquiridos nas clases expositivas a supostos de investigacións ficticias ou a reflexionar sobre investigacións reais.
O docente da materia porá a disposición dos estudantes na aula virtual os materiais, os textos ou os enlaces a tales materiais e textos que considere conveniente. Tamén se poderá solicitar a entrega dos exercicios realizados en relación coas clases interactivas a través do aula virtual.
As titorías serán presenciais, sen prexuízo de que, de acordo cos estudantes, sexa posible realizar titorías virtuais a través de Ms Teams.
Avaliaranse dúas clases de actividades obrigatorias para todos os estudantes matriculados na materia:
1. coñecemento dos contidos da materia: tanto na primeira como na segunda oportunidade, realizarase un exame escrito tipo test aplicado á solución de problemas, que valerá o 50% da cualificación final;
2. asistencia a e participación en clases interactivas, incluída a entrega en prazo dos exercicios ou as tarefas propostas na aula virtual: 25% da cualificación final. Os estudantes que, na primeira oportunidade, non asistan polo menos ao 80% das clases interactivas ou que suspendan as actividades realizadas nelas terán que responder na segunda oportunidade a unha serie de preguntas sobre os contidos da materia traballados nas clases interactivas; tales preguntas engadiranse ás preguntas que compoñen o exame xeral mencionado no punto anterior;
3. deseño dun proxecto moi elemental de investigación sobre calquera tema das ciencias sociais de interese para o estudante: 25% da cualificación final. Ese traballo realizarase, individualmente ou en grupos de non máis de catro integrantes, coa guía do profesor nas titorías. Algunhas das clases interactivas serán reservadas para exposicións do progreso dos traballos.
Dado que o sistema de avaliación das materias na USC é a avaliación continua, cualificarase toda actividade, por mínima que sexa, realizada por cada estudante, e o resultado desa cualificación representará nótao definitiva que figurará no seu expediente académico.
Reservarase a parte aprobada a aqueles estudantes que teñan que examinarse na convocatoria de xullo.
Tamén se valorará, no seu caso, a adquisición de competencias informacionales, para o que o estudante deberá realizar o curso ofertado ao respecto en colaboración coa biblioteca e superar as probas de avaliación de tal adquisición. O curso chámase CURSO BÁSICO EN COMPETENCIAS EN INFORMACIÓN, e realízase online no Campus virtual da USC. Os participantes adquirirán habilidades para buscar, localizar, seleccionar e analizar información, e construír a partir dela novos coñecementos. Ademais, aprenderán a comunicar, difundir e compartir información reflexivamente e con responsabilidade. Aos estudantes que superen as actividades obrigatorias da materia e tamén este curso incrementaráselles a cualificación con entre 0.25 e 0.5 puntos, en función da puntuación obtida nas probas de avaliación de adquisición de competencias informacionales.
Tal como recolle o plan de estudos, unhas 150 horas. A falta de evidencia empírica algunha, só cabe dicir que cada estudante terá que distribuílas segundo o seu propio xuízo.
Dada a ubicación da materia na secuencia temporal de asinaturas da titulación (o primeiro cuadrimestre do primeiro curso), folga aclarar que non se presupoñen en posesión dos estudantes coñecementos, habilidades ou actitudes intra-disciplinares.
Non obstante, tendo presente o contido da formación pre-universitaria, considéranse prerrequisitos indubidablemente satisfeitos xa polos estudantes coñecementos de inglés, de gramática e ortografía das linguas co-oficiais da Comunidade Autónoma de Galicia, habilidades expresivas oralmente e por escrito, e unha actitude de boa disposición ao estudo, así como ao traballo, sexa individual, sexa en equipo.
Recoméndase asumir que calquera disciplina universitaria caracterízase por unha linguaxe técnica, así como esforzarse por dominar a linguaxe técnica da ciencia política e os seus método e técnicas.
Recoméndase eludir perspectivas ideolóxicas para o estudo da materia, dado que os sesgos introducidos por elas son incompatibles coa aproximación científica ao coñecemento do mundo social e se penalizarán nas cualificacións das tarefas nas cales acábense por manifestar malia esta recomendación.
Recoméndase o seguimento sistemático e regular das clases expositivas e interactivas, porque o carácter técnico da materia non permite o estudo descontinuo dos contidos.
Recoméndase ler detidamente todos os materiais facilitados polo profesor, empezando polo programa da materia, así como cumprir as regras e os prazos establecidos para o desenvolvemento das actividades docentes.
Recoméndase estudar os materiais proporcionados polo profesor da materia e non calquera outros procedentes de fontes distintas, todas elas carentes de crédito algún.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na “Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións”.
Celestino Garcia Arias
Coordinador/a- Departamento
- Ciencia Política e Socioloxía
- Área
- Ciencia Política e da Administración
- Teléfono
- 881815178
- Correo electrónico
- celestino.garcia [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Xoves | |||
---|---|---|---|
11:00-12:00 | Grupo /CLIS_01 | Castelán | 0.1 |
12:30-13:30 | Grupo A - horario de mañá (A-M) | Castelán | 0.1 |
13:30-14:30 | Grupo /CLIS_02 | Castelán | 0.1 |
17:30-18:30 | Grupo /CLIS_04 | Castelán | 0.1 |
18:30-19:30 | Grupo B - horario de tarde (N-Z) | Castelán | 0.1 |
Venres | |||
12:30-13:30 | Grupo A - horario de mañá (A-M) | Castelán | 0.1 |
13:30-14:30 | Grupo /CLIS_03 | Castelán | 0.1 |
17:30-18:30 | Grupo /CLIS_05 | Castelán | 0.1 |
18:30-19:30 | Grupo B - horario de tarde (N-Z) | Castelán | 0.1 |
23.01.2025 10:00-12:00 | Grupo A - horario de mañá (A-M) | 2.1 |
23.01.2025 17:00-19:00 | Grupo B - horario de tarde (N-Z) | 2.1 |
26.06.2025 17:00-19:00 | Grupo B - horario de tarde (N-Z) | 2.1 |
26.06.2025 17:00-19:00 | Grupo A - horario de mañá (A-M) | 2.1 |