Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Centro Escola Politécnica Superior de Enxeñaría
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Sen docencia (Extinguida)
Matrícula: Non matriculable
Presentación
O programa desta materia está dirixido a introducir o alumnado no mundo das bases de datos e dotalo das ferramentas necesarias que lle permitan adquirir os coñecementos necesarios para deseñar, implantar e manipular sistemas de bases de datos existentes sobre o mercado para poder elixir o sistema que mellor se adapte a cada problema.
En primeiro lugar, o alumno debe coñecer os principais conceptos dos sistemas de información, así como os tipos existentes e as características de cada un deles. Para iso, abordaranse os contidos desde tres perspectivas: (i) modelo conceptual, modelo lóxico de bases de datos relacionais, (ii) deseño, indexación e métodos de consulta de información heteroxénea en bases de datos obxecto-relacionais e documentais, (iii) introdución aos datos. tecnoloxías de procesamento e eventos complexos para identificar os patróns máis significativos dun proceso.
En segundo lugar, as actividades prácticas centraranse no uso de: (i) a linguaxe de programación Python como interface de acceso ás diferentes tecnoloxías de bases de datos, (ii) a linguaxe de consulta estándar para sistemas de bases de datos, bases de datos relacionais (SQL) e (iii) linguaxes de consulta. para bases de datos non relacionais (NoSQL).
O enfoque desta materia é eminentemente práctico, polo que o alumnado dispón dunha gran variedade de exemplos que lle permiten acadar as competencias transversais e específicas da materia.
A duración desta materia é de 54 horas de docencia expositiva e interactiva, quedando a parte de actividades para a resolución destas por parte do alumnado, fóra do horario académico.
Obxectivos da materia
Os obxectivos, para o alumno, que se persegue nesta materia son:
● Adquirir coñecementos sobre o funcionamento das bases de datos.
● Coñecer e xestionar sistemas de xestión de bases de datos relacionais (SQL).
● Ser capaz de seleccionar e utilizar tecnoloxías de procesamento de transaccións en liña, baseadas en tecnoloxías NoSQL.
● Toma decisións sobre o modelo de base de datos e a tecnoloxía que mellor se adapte ás características de cada problema.
● Ser capaz de seleccionar e utilizar tecnoloxías complexas de procesamento de eventos baseadas en linguaxes declarativas.
A memoria do título contempla para a materia os seguintes contidos:
● Almacenamento e indexación de datos: representación de rexistros de tamaño fixo e variable, organización de rexistros en arquivos, indexación ordenada (árbores),
● Hashing.
● Sistemas de almacenamento e consulta en memoria principal e persistente: sistemas SQL e NoSQL.
● Procesamento de fluxos de datos (Streaming): tratamento de eventos complexos.
Estes contidos desenvolveranse segundo a seguinte axenda:
● Tema 1: Sistemas de consulta e almacenamento SQL.
○ Áxebra relacional e bases de datos
○ Dependencias funcionais
○ Normalización
○ Linguaxe de definición de datos.
○ Linguaxe de definición manipulación de datos.
○ Linguaxe de consulta de datos.
● Tema 2: Sistemas de almacenamento e consulta NoSQL
○ Distribución e consistencia de datos
○ Tipos de BD NoSQL
■ Chave Valor
■ Documentais
■ “Wide-Column”
■ Grafos
● Tema 3: Estruturas de almacenamento e indexación
○ Representación de rexistros de tamaño fixo e variable
○ Árbores (B+)
○ Hash (hash estático e dinámico)
● Tema 4: Transmisión en fluxo de datos, almacenamento e sistemas de consulta
○ Procesamento de eventos complexos.
Trátase dunha materia fundamentalmente práctica (maior carga de horas interactivas que horas expositivas), na que o alumnado verá os contidos teóricos durante as sesións expositivas pero afondará neles principalmente nas sesións interactivas. É por iso que o programa de prácticas mantén unha estrutura similar aos contidos da materia. O alumno desenvolverá os contidos unha vez expostos nas clases teóricas.
Os principais módulos prácticos que se desenvolverán no curso son:
● P1- Deseño e consulta de Bases de Datos SQL
● P2- Xestión de datos con NoSQL
● P3- Procesamento de fluxo de datos de sensores en tempo real
Python será a linguaxe de desenvolvemento empregada para implementar os algoritmos necesarios para as actividades. O software de código aberto emprégase para actividades que requiren software de terceiros (sistemas de xestión de bases de datos SQL e NoSQL nos módulos P1 e P2, respectivamente, ou un sistema para procesar grandes volumes de datos en tempo real no módulo P3).
Bibliografía básica
● Silberschatz, Abraham, Korth, Henry F., Sudarshan, S. Fundamentals of Databases.6a Edición, Madrid: McGraw-Hill, 2014
● Sadalage, Fowler. NoSQL Distilled: A Brief Guide to the Emerging World of Polyglot Persistence, Addison-Wesley, 2012
Bibliografía complementaria:
As notas compleméntanse con lecturas de interese nalgúns dos temas da seguinte bibliografía:
● Andrew G. Psaltis, Streaming Data: understanding the pipeline en tempo real, Shelter Island, New York : Manning Publications, 2016
Básicas e xerais
CG1: Coñecemento de materias e tecnoloxías básicas, que lle permite aprender novos métodos e tecnoloxías, ademais de proporcionarlle unha gran versatilidade para adaptarse. a novas situacións.
CG2: Capacidade para resolver problemas no ámbito da enxeñaría robótica con creatividade, iniciativa, metodoloxía e razoamento crítico.
CG3: Capacidade para utilizar ferramentas informáticas para a modelización, simulación e deseño de aplicacións de enxeñería.
CG6: Concibir, calcular, deseñar e poñer en marcha algoritmos, equipamentos ou instalacións no ámbito da robótica, para aplicacións industriais ou de servizos, tendo en conta aspectos de calidade, seguridade, criterios ambientais, uso racional e eficiente dos recursos.
CG7: Capacidade para traballar en grupo multidisciplinar e para comunicar, tanto por escrito como oralmente, coñecementos, procedementos, resultados e ideas relacionados coa robótica e a electrónica.
CB1: Que o alumnado demostrou posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e que se adoita atopar nun nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos nos que implican coñecementos. procedentes da vangarda da súa área de estudo.
CB2: Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse mediante a elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
CB3: Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre cuestións relevantes de carácter social, científico ou ético.
CB4: Que o alumnado poida transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado.
CB5: Que o alumnado teña desenvolvido aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía.
Transversais:
CT1: Capacidade de análise e síntese.
CT2: Capacidade de razoamento e argumentación.
CT3: Capacidade de traballo individual, con actitude autocrítica.
CT4: Capacidade para traballar en grupo e abordar situacións problemáticas de forma colectiva.
CT5: Capacidade para obter información adecuada, diversa e actualizada.
CT6: Capacidade para preparar e presentar un texto organizado e comprensible.
CT7: Capacidade para facer unha presentación en público de forma clara, concisa e coherente.
CT8: Compromiso coa veracidade da información ofrecida aos demais.
CT9: Capacidade para xestionar as tecnoloxías da información e da comunicación (TIC).
CT10: Uso da información bibliográfica e de Internet.
CT11: Uso de información complementaria e/ou puntual en inglés.
CT12: Capacidade para resolver problemas mediante a aplicación integrada dos seus coñecementos.
Específicas:
CE05: Capacidade para analizar, deseñar, representar e programar algoritmos, e manexo de estruturas de datos adecuadas para a resolución de problemas no ámbito da robótica.
CE12: Capacidade de coñecer e implementar métodos de extracción de características a partir da información percibida por cámaras e sensores 3D ao desenvolvemento de aplicacións en robots e sistemas intelixentes.
CE14: Capacidade de aplicar sistemas de navegación, localización e construción de mapas en robots, e estar ao corrente das novas tendencias en robótica.
CE15: Coñecer as técnicas de intelixencia artificial utilizadas en robótica industrial e de servizos, saber como utilizalas en aplicacións robóticas fixas e móbiles.
CE16: Utilizar e implementar métodos de recoñecemento de patróns e de aprendizaxe computacional en a análise de datos sensoriais e para a toma de decisións en sistemas robóticos.
CE17: Coñecemento das características, funcionalidades e estrutura dos Sistemas Operativos.
CE19: Coñecer e entender as técnicas para detección, recoñecemento ou seguimento de elementos dentro da contorna dun robot, e saber utilizar ou desenvolver algoritmos para poñer en marcha esas técnicas.
CE22: Capacidade de deseñar robots e programar robots móbiles.
CE23: Capacidade de deseñar robots e sistemas intelixentes orientados a a interacción con persoas, e adaptados a contornas domésticas e urbanas.
Os contidos da materia impartiranse de forma indistinta nas clases expositivas e interactivas. As unidades teóricas e prácticas impartiranse alternativamente ao longo do cuadrimestre, co obxectivo de consolidar os conceptos impartidos nelas e empregar a teoría como base real das prácticas.
É necesaria a realización de todas as prácticas, así como a asistencia a clase, para superar a materia, xa que a teoría e as prácticas se complementan e se imparten indistintamente en clases expositivas e interactivas.
Clases expositivas: as clases teóricas articularanse co apoio de medios electrónicos como vídeos e diapositivas. A través da ferramenta de e-Learning da USC (Campus Virtual), facilitarase ao alumnado o material didáctico da materia tal e como se utiliza e utilizarase de forma sistemática como estratexia de entrega de traballos ou prácticas.
Clases interactivas: ao longo do cuadrimestre o alumnado deberá realizar diferentes exercicios prácticos adecuados aos contidos desenvolvidos ata o momento, de forma individual ou en pequeno grupo.
Titorías: as titorías servirán para resolver dúbidas dos alumnos sobre os contidos da materia e exercicios prácticos.
Os recursos necesarios para a materia son os seguintes:
● Ordenador persoal
● Copias dos apuntes da materia
● Acceso do alumnado á bibliografía na Biblioteca ou en Internet.
● OpenOffice ou LibreOffice para a elaboración da documentación das prácticas.
Para aprobar a materia, o alumnado deberá superar por separado tanto o exame final como a práctica da materia.
A asistencia ás clases interactivas e expositivas é obrigatoria e terase en conta para a avaliación da materia. Será obrigatoria a asistencia como mínimo ao 80% das sesións (salvo por motivos moi xustificados, segundo a normativa da USC).
As clases prácticas desenvólvense ao longo do curso en sesións interactivas. Ao longo do cuadrimestre, os alumnos desenvolverán diferentes exercicios prácticos entregables que servirán para avaliar o progreso do alumno no ámbito práctico da materia.
Primeira oportunidade: as preguntas do exame final centraranse nos contidos específicos, que foron desenvolvidos na materia, en relación coas súas competencias, e que puidese ser adquiridos polo alumno tanto na parte expositiva como na parte interactiva. O exame pode consistir en preguntas tipo test, preguntas curtas e problemas prácticos. O exame avaliará o grao de asimilación dos obxectivos establecidos na programación docente da materia. Non haberá exame parcial de teoría.
O exame final suporá o 40% da nota da materia e as prácticas serán o 60%. Para aprobar a materia e establecendo unha valoración de 10 puntos, será necesario obter polo menos 4 en cada unha das partes (exame final e prácticas) e un 5 na media entre as dúas partes, tendo en conta as porcentaxes detalladas anteriormente (40% e 60%). No caso de que o alumno non realice o exame final, recibirá a cualificación de "non presentado"
Segunda oportunidade: mantense a cualificación obtida nas prácticas durante o curso, así como o seu peso na nota final. O alumnado poderá desenvolver e defender, para a segunda convocatoria, aquelas actividades que non alcanzaran a nota de corte na convocatoria anterior. O exame final suporá o 40% da nota do curso e as prácticas serán o 60%. Para aprobar a materia e establecendo unha valoración de 10 puntos, será necesario obter polo menos 4 en cada unha das partes (exame final e prácticas) e un 5 na media entre as dúas partes, tendo en conta as porcentaxes detalladas anteriormente (40% e 60% respectivamente). Seguindo o mesmo criterio que no caso da primeira oportunidade, o alumno que non realice o exame final recibirá a cualificación de "non presentado".
Exención de asistencia: no caso de dispensa de asistencia, o alumno quedará exento do deber de asistencia ás clases presenciais, pero será obrigatorio a realización e entrega das actividades prácticas propostas, así como a superación da proba final. exame.
O alumnado repetidor de cursos anteriores estará exento do deber de asistencia ás clases presenciais. Para aprobar a materia deberán superar o exame teórico e os exercicios prácticos como o resto dos alumnos.
Realización fraudulenta de exercicios ou probas: para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas aplicarase o disposto na USC "Normas de avaliación do rendemento académico do alumnado e revisión de cualificacións" da USC.
Avaliación de competencias: con carácter xeral, o desenvolvemento das actividades prácticas así como a preparación dos temas teóricos permitirán traballar as competencias básicas, xerais e transversais da materia. En concreto, o desenvolvemento das prácticas así como a proba final permitirá avaliar as competencias CE5, CT12, CB2 e CG6.
A materia ten asignado 6 créditos ECTS, que supoñen unha carga de traballo aproximada de 150 horas. Corresponde ao estudante organizar detalladamente o seu tempo de estudo, pero a recomendación xeral sería dedicar entre 6,5 e 7,5 horas semanais (onde se inclúen as 4 horas de clase presencial).
Docencia:
● Clases expositivas: 18 horas.
● Clases interactivas: 30 horas.
● Titorías en grupo (con grupos reducidos): 6 horas.
● Titorías individualizadas: 3 horas.
● Actividades de avaliación e repaso: 3 horas.
TOTAL: 54 horas.
Traballo persoal do alumno:
● Lectura e preparación de temas: 18 horas.
● Elaboración de prácticas: 54 horas.
● Titorías grupais: 5 horas.
● Titorías individualizadas: 6 horas.
● Actividades de avaliación e repaso: 7 horas.
TOTAL: 96 horas.
Dado que utiliza unha metodoloxía sostida na avaliación continua, é necesario un traballo continuo cos contidos da materia. É o camiño que se planeou para poder superar as diferentes actividades de avaliación que se propoñen.
Tamén se considera importante aproveitar as titorías para a resolución inmediata das dúbidas que xurdan, ben nos contidos expositivos ou interactivos, ben nas actividades formativas das sesións non presenciais.