Créditos ECTS Créditos ECTS: 5
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 2 Clase Expositiva: 8 Clase Interactiva: 30 Total: 40
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Departamento externo vinculado ás titulacións
Áreas: Área externa M.U en Avogacía e Procura
Centro Facultade de Dereito
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
A formación nesta materia ten por obxecto que o alumnado comece a familiarizarse co exercicio das profesións da Avogacía e da Procuradoría. De aí, que se dedique unha atención especial ás funcións propias da Avogacía e de Procuradoría, a súa normativa reguladora e organización institucional, as condicións esixibles para o exercicio destas profesións, as modalidades de exercicio profesional, a forma de organizar un despacho profesional, os sistemas de cobranza e de previsión social, ou o funcionamento dos servizos colexiais de orientación xurídica, quenda de oficio e asistencia letrada ao detido.
Para un adecuado exercicio destas profesións xurídicas, resulta tamén imprescindible que os futuros profesionais coñezan en detalle o conxunto de obrigacións e dereitos derivados da colexiación e do exercicio profesional, con especial énfase nos principios e normas deontolóxicas que rexen as súas respectivas profesións; e que saiban aplicar os dereitos e deberes deontolóxicos profesionais que informan as relacións de profesionais da Avogacía e de Procuradoría, tanto entre si e cos seus compañeiros/as, como cos clientes, as outras partes do procedemento, os órganos xudiciais, as autoridades públicas, outros profesionais, os respectivos Colexios profesionais, etc.
Estes profesionais deben ter un claro coñecemento das previsións legais e estatutarias que regulan un correcto exercicio profesional; así como coñecer e avaliar as distintas responsabilidades vinculadas ao exercicio da actividade profesional, que lles permitan ser plenamente conscientes de todas aquelas condutas que poidan derivar nunha acción de responsabilidade disciplinaria, civil ou penal, contra eles/as, e os beneficios de contar cun adecuado sistema de cobertura da responsabilidade profesional. Por iso, tamén é importante posuír un coñecemento suficiente acerca de como afecta a normativa de protección de datos ao exercicio profesional cotián, e das obrigacións que se derivan para estes profesionais da normativa sobre prevención do branqueo de capitais
Trátase dunha materia que achegará ao alumnado unha serie de coñecementos, habilidades e actitudes que han de estar presentes, e complementar a formación que reciba nas restantes materias da titulación, sendo capaz en todo momento de desenvolver a actividade profesional con suxeición ás normas deontolóxicas e estatutarias.
Máis concretamente, preténdese que o alumnado:
a) Coñeza as funcións propias do avogado/a e do procurador/a e saiba diferencialas das doutros profesionais do ámbito xurídico.
b) Coñeza as condicións esixibles para o exercicio destas profesións xurídicas e sexa capaz de tramitar a incorporación ao correspondente colexio profesional.
c) Coñeza e saiba interpretar a lexislación profesional básica que lle afecta.
d) Coñeza a organización profesional da Avogacía e de Procuradoría, así como a estrutura e funcionamento do Colexio de Avogacía e do Colexio de Procuradores da súa demarcación.
e) Coñeza as distintas posibilidades de organizar o exercicio profesional e sexa capaz de escoller e tramitar a opción máis idónea en cada caso.
f) Adquira as nocións básicas sobre o funcionamento e a organización dun despacho de avogados, tanto na esfera administrativa como de recursos materiais e humanos.
g) Coñeza e saiba organizar e planificar os recursos individuais e colectivos dispoñibles para o exercicio nas distintas modalidades organizativas das profesións de avogado/a e de procurador/a.
h) Coñeza o marco xurídico asociativo e desenvolva as habilidades e actitudes que faciliten o cumprimento das obrigacións profesionais
i) Saiba desenvolver destrezas e habilidades que lle permitan mellorar a eficiencia do seu traballo e potenciar o funcionamento global do equipo ou institución na que o desenvolve, mediante o acceso a fontes de información, a xestión do coñecemento e o manexo de técnicas e ferramentas aplicadas.
j) Saiba desenvolver traballos profesionais en equipos específicos e interdisciplinares.
k) Aprenda a organizar eficazmente o tempo e a controlar as sinalizacións e prazos na axenda profesional.
l) Aprenda a minutar correctamente e a saber cobrar polo traballo realizado.
m) Coñeza as distintas situacións de cobertura e as distintas prestacións das opcións de previsión ás que poden optar os profesionais da Avogacía e da Procuradoría, e aprecie a necesidade de ter cubertas as situacións de xubilación, incapacidade, falecemento, enfermidade e asistencia médica.
n) Coñeza a función social e solidaria da Avogacía e de Procuradoría, en particular, no relativo aos servizos de orientación xurídica, quenda de oficio e asistencia letrada ao detido/a.
o) Coñeza os dereitos e deberes deontolóxicos profesionais nas diversas relacións dos profesionais da Avogacía e de Procuradoría con clientes, partes, tribunais, outras autoridades e compañeiros.
p) Saiba detectar situacións deontoloxicamente relevantes.
q) Sexa capaz de apreciar os beneficios que reportan, para a sociedade e para a Avogacía e Procuradoría, os principios éticos e deontolóxicos da profesión de avogado/a e procurador/a.
r) Manteña un estrito ton profesional en todas as actuacións, utilice unha linguaxe respectuosa nas actuacións e unha indumentaria adecuada.
s) Coñeza o réxime disciplinario, os procedementos, as infraccións e as sancións para impoñer polo incumprimento das obrigacións deontolóxicas.
t) Coñeza e avalíe as distintas formas de responsabilidade vinculadas ao exercicio da actividade profesional, incluíndo a promoción da responsabilidade social do avogado/a e do procurador/a.
u) Coñeza e analice os supostos máis habituais en que o avogado/a e o procurador/para pode incorrer en responsabilidade civil e penal.
v) Distinga os supostos de responsabilidade civil, penal e disciplinaria.
w) Aprecie a necesidade de ter cuberta a responsabilidade civil profesional baixo a modalidade de seguro máis adecuada.
x) Coñeza e cumpra as obrigacións do avogado/a e procurador/a ante as normativas de protección de datos e de prevención do branqueo de capitais.
y) Coñeza a situación actual do réxime de publicidade do avogado e as relacións da profesión cos medios de comunicación.
z) Sexa capaz de poñer o máximo celo en conducirse con profesionalidade e corrección no exercicio profesional, asumindo que a formación debe ser unha actividade continuada e permanente.
Parte I. O EXERCICIO DA PROFESIÓN DA AVOGACÍA E DE PROCURADORÍA.
1. Funcións do profesional da Avogacía: a) Dirección e defensa das partes nos procedementos; b) Asesoramento xurídico.
2. Funcións do profesional de Procuradoría: a) Función actual de Procuradoría e perspectivas de futuro; b) O campo de actividade profesional: Representación e colaboración; c) Preceptividade da intervención profesional. O contrato de mandato. Formas de apoderamento e poderes.
3. A normativa reguladora da Avogacía e de Procuradoría, e a súa organización institucional.
4. Requisitos para o exercicio profesional: a) Formación especializada; b) Proba de avaliación; c) Colexiación (requisitos, tramitación, xura); d) O Ilustre Colexio da Avogacía e o Ilustre Colexio de Procuradores de Santiago de Composetla: Acceso, organización e servizos colexiais.
5. Ámbito territorial de exercicio: O exercicio da Avogacía e da Procuradoría en España e noutros países.
6. Obrigacións previas ao exercicio: a) De carácter tributario; b) De carácter social; c) Outras obrigacións administrativas.
7. A necesaria formación continuada do profesional da Avogacía e de Procuradoría.
8. O exercicio da Avogacía e de Procuradoría en Santiago de Compostela.
9. A Avogacía e Procuradoría nova: Perspectiva da profesión, dificultades iniciais, a formación, os contactos profesionais, a captación de clientes, as agrupacións de avogados/as e de procuradores/as novos.
Parte II. MODALIDADES DE EXERCICIO PROFESIONAL E ORGANIZACIÓN DO DESPACHO.
1. Exercicio individual: a) Por conta propia; b) Por conta allea.
2. Exercicio colectivo: Agrupación baixo calquera forma lícita en dereito.
3. Multiprofesional: Colaboración outros profesionais liberais.
4. Incompatibilidades
5. A realización de prácticas profesionais.
6. Organización do despacho: a) Medios humanos; b) Medios materiais e aplicacións informáticas; c) Medios intelectuais; d) Organización do tempo.
Parte III. A PREVISIÓN SOCIAL DOS PROFESIONAIS DA AVOGACÍA E DA PROCURADORÍA.
1. Os sistemas de previsión.
2. As coberturas e o seu alcance. Beneficiarios.
3. Distribución das cotas nos distintos sistemas.
4. Compatibilidades dos distintos sistemas.
5. Formas de cobertura sanitaria.
6. Prestación por desemprego para os autónomos: custo, prestacións, capitalizacións.
7. Especialidades fiscais.
Parte IV. HONORARIOS E DEREITOS PROFESIONAIS, CUSTAS PROCESUAIS E TAXAS XUDICIAIS.
1. Minutación do profesional da Avogacía: a) Honorarios profesionais; b) Liberdade na fixación dos honorarios; c) Folla de encarga e provisión de fondos; d) Factura e implicacións fiscais; e) Formas de cobranza.
2. O sistema de remuneración do profesional de Procuradoría: a) O Arancel de dereitos, actuacións non arancelarias; b) O orzamento previo ao cliente; c) A provisión de fondos e a conta profesional; d) A reclamación de provisión de fondos, dereitos e suplidos.
3. Custas procesuais: a) Concepto e regulación; b) Imposición; c) Cálculo das costas. Taxación e exacción; d) Impugnación dos honorarios e dos dereitos; e) Costas e xustiza gratuíta; f) Situación actual e perspectiva da súa determinación para a avogacía.
4. Taxas Xudiciais: a) Concepto e regulación; b) Elementos esenciais: ámbito de aplicación, feito impoñible, suxeito pasivo, pagamento, base impoñible, cota tributaria.
5. Depósitos para recorrer: a) Concepto e regulación; b) Recursos e contías.
6. Consignacións: supostos.
Parte V. QUENDA DE OFICIO, ASISTENCIA LETRADA AO DETIDO E SERVIZO DE ORIENTACIÓN XURÍDICA.
1. Funcionamento dos servizos colexiais da quenda de oficio, asistencia ao detido e servizo de orientación xurídica (SOX).
2. Asistencia xurídica gratuíta: requisitos, procedemento, alcance (exencións), revogación, renuncia, insostenibilidade e costas. A intervención do avogado na tramitación do expediente.
3. Quenda de oficio: tipos (xerais e especiais), requisitos de acceso, organización e réxime de asistencia no ICA e no ICP de Santiago, dereitos e obrigacións, infraccións e sanciones.
4. Asistencia letrada ao detido: organización e réxime de asistencia no ICA de Santiago.
5. SOJ: funcións e organización no ICA de Santiago.
6. A retribución destes servizos colexiais.
Parte VI. DEONTOLOXÍA PROFESIONAL DA AVOGACIA.
1. Normativa reguladora da Avogacía e da Procuradoría e principios que inspiran as profesións.
2. O Código Deontolóxico da Avogacía Española: a) A súa función e principios inspiradores; b) Dereitos e deberes: Defensa. Secreto profesional e dispensa do seu garda. Liberdade e independencia. Honorarios; c) Dereitos e deberes en relación co Colexio e cos demais colexiados, cos tribunais, coas partes e con outros profesionais; d) Acatamento de normas e acordos respecto a os órganos corporativos, contribución ao levantamento das cargas corporativas, deber de información e de denuncia; e) Relacións cos compañeiros: principios xerais e exercicio de accións contra compañeiros; f) Relacións con clientes e parte adversa: encargo profesional, límites á aceptación da defensa, documentos e a súa devolución, o trato coa parte adversa etc.; g) Relacións con outros profesionais: obrigacións xerais ante os órganos xurisdicionais; h) Prohibicións, incompatibilidades, restricións especiais (especial consideración da publicidade).
3. O Estatuto Xeral da Avogacía Española. Dereitos e deberes deontolóxicos
4. O Código deontolóxico dos avogados europeos.
5. Emprego das tecnoloxías da información e comunicación.
6. Exercicio a través de sociedades profesionais.
Parte VII. DEONTOLOXÍA PROFESIONAL DA PROCURADORÍA.
1. Normativa e marco xurídico. O Estatuto Xeral e o Código Deontolóxico dos Procuradores dos Tribunais: a) Principios básicos da deontoloxía profesional da Procuradoría; b) Dereitos e deberes do profesional da Procuradoría; c) Obrigacións legais e estatutarias; d) Deberes esenciais, específicos e específicos derivados da aceptación do poder; e) Dereitos dos profesionais da Procuradoría; f) Transcendencia deontolóxica da actuación do profesional da Procuradoría: Principios en relación coa Administración de xustiza, na defensa dos intereses do cliente, en relación coas outras partes, cos seus compañeiros/as e demais operadores xurídicos, co Colexio de Procuradores e os seus órganos de goberno; g) Réxime de incompatibilidades e conflito de intereses.
Parte VIII. A RESPONSABILIDADE DISCIPLINARIA, CIVIL E PENAL DOS PROFESIONAIS DA AVOGACÍA. O SEU ASEGURAMENTO.
1. A responsabilidade disciplinaria: a) Infraccións e sancións; b) Procedemento; c) Recursos; d) Execución.
2. A responsabilidade civil: a) Doutrina do Tribunal Supremo; b) Contrato de prestación de servizos; c) Obrigación de medios, como obrigación de despregar as actividades coa debida dilixencia e acorde coa "lex artis"; d) Supostos nos que se pode incorrer en responsabilidade civil; e) Consecuencias.
3. A responsabilidade penal dos avogados: a) Doutrina do Tribunal Supremo; b) Tipos penais relacionados coa actuación profesional do avogado: suxeito activo e suxeito pasivo do delito; c) Supostos prácticos nos que se pode incorrer en responsabilidade penal.
4. O aseguramento da responsabilidade dos avogados: a) Obrigatoriedade do aseguramento; b) Prestacións mínimas; c) Complementos e prestacións voluntarias; d) Exclusións; e) Tramitación do sinistro; f) Recomendacións; g) Infraccións e sancións.
Parte IX. A RESPONSABILIDADE DISCIPLINARIA, CIVIL E PENAL DOS PROFESIONAIS DA PROCURADORÍA.
1. Intencionalidade ou erro ocasional. Corrección de defectos na Lei de axuizamento civil; Neglixencia e obrigación de medios.
2. Identificación e análise dos diferentes tipos de responsabilidade do profesional de Procuradoría por incumprimento das súas obrigacións profesionais: disciplinaria, gobernativa, civil e penal.
3. Responsabilidade disciplinaria: a) Potestade disciplinaria; b) Infraccións e sancións; c) Procedemento; d) Recursos; e) Execución; f) Responsabilidade disciplinaria no ámbito da substitución por Oficial habilitado, especial referencia á práctica dos actos de comunicación; g) Responsabilidade disciplinaria en materia de xustiza gratuíta.
4. Tramitación do expediente disciplinario gobernativo polos tribunais.
5. Acción de responsabilidade civil contra o profesional de Procuradoría e órganos de goberno dos Colexios de Procuradores. Subscrición de póliza de responsabilidade profesional: Límites e excepcións na cobertura; tramitación de sinistro.
Parte X. PROTECCIÓN DE DATOS E PREVENCIÓN DO BRANQUEO DE CAPITAIS
1. A protección de datos na actividade da Avogacía e da Procuradoría: a) Normativa reguladora; b) Suxeitos; c) Definicións e termos básicos; d) Dereitos das persoas afectadas; e) Delegado de Protección de Datos; f) Diferenza entre Avaliación de Impacto e Análise de Risco; g) Medidas de responsabilidade activa; h) Autoridades de Control: Axencia Española de Protección de Datos; i) Infraccións e sancións: j) Secreto profesional e protección de datos, especial incidencia á substitución de profesionais da Procuradoría.
2. Obrigacións dos profesionais da Avogacía e de Procuradoría en materia de normativa sobre prevención do branqueo de capitais: a) Concepto, ámbito de aplicación e secreto profesional; b) Medidas de dilixencia debida; c) Obrigacións de información; d) Réxime sancionador.
Finalmente, dentro das dispoñibilidades académicas e orzamentarias, formará parte dos contidos desta materia a participación do alumnado en actividades que posibiliten un contacto directo con institucións e profesionais cuxas funcións presentan unha incidencia inmediata noexercicio profesional da Avogacía e Procuradoría, como son os Colexios da Avogacía e de Procuradores de Santiago de Compostela, o Consello Galego da Avogacía, o Consejo General de la Abogacía Española, o Consejo General de Procuradores de España ou as Mutualidades da Avogacía e da Procuradoría. Trátase con iso de potenciar un coñecemento máis directo e real dos ámbitos nos que os profesionais da Avogacía e Procuradoría han de desenvolver o seu exercicio profesional.
NORMATIVA:
O alumnado debe asistir ás clases cun exemplar (última edición actualizada) de:
- Constitución española de 1978.
- Código Civil.
- Código penal.
- Lei Orgánica do Poder Xudicial.
- Lei de Axuizamento Civil.
- Lei de Axuizamento Criminal.
- Lei Xeral da Seguridade Social.
- Lei e regulamento de Asistencia Xurídica Gratuíta.
- Decreto 269/2008, do 6 de novembro, polo que se aproba o Regulamento de Asistencia Xurídica Gratuíta de Galicia.
- Lei 11/2007, do 27 de xullo, de Galicia, para a prevención e o tratamento integral da violencia de xénero.
- Código Deontolóxico da Avogacía Española.
- Código Deontolóxico da Avogacía Europea.
- Código Deontolóxico dos Procuradores dos Tribunais.
- Estatuto Xeral da Avogacía Española.
- Estatuto Xeral dos Procuradores dos Tribunais de España.
- Estatutos do Colexio da Avogacía de Santiago de Compostela.
- Estatutos do Colexio de Procuradores de Santiago de Compostela.
- Regulamento disciplinario da Avogacía Española.
- Decreto 130/1992, do 3 de xuño, de creación do Consello da Avogacía Galega.
- Regulamento da quenda de oficio do ICA de Santiago de Compostela.
- Real Decreto 1373/2003, do 7 de novembro, polo que se aproba o arancel de dereitos dos procuradores dos tribunais.
- Lei sobre acceso ás profesións da Avogacía e Procuradoría.
- Lei e Regulamento de Protección de Datos Persoais e Garantía dos Dereitos Dixitais.
- Lei e Regulamento de prevención do branqueo de capitais.
DOUTRINA:
ASO ROCA/FERNÁNDEZ LÓPEZ, El procurador de los tribunales como eficaz colaborador de la administración de justicia, Ed. Juruá, 2022.
AA.VV, La organización profesional básica del abogado, Mutualidade de la Abogacía, Cátedra Mutualidad, Madrid (última edición).
AA.VV., Responsabilidad disciplinaria de jueces, abogados y procuradores, Ed. Sepín (última edición).
APARISI MIRALLES A., Deontología profesional del abogado, ed. Tirant o Blanch, Valencia (última edición).
BORGIA SORROSAL S., Entorno organizativo del despacho, ed. Dykinson (última edición).
CASTRO ROMERO/PÉREZ GOLPE, Protección de datos. Abogados y Procuradores. Paso a paso, Ed. Colex (última edición).
ESCRIBANO MOLINA, A., Deontología de la Abogacía, Ed. Tirant o Blanch, Valencia, 2021.
FENÁNDEZ LEÓN e outros, La organización profesional básica del abogado, Ed. Cátedra Fundación Mutualidad Abogacía, en https://www.mutualidadabogacia.com/wp-content/uploads/2017/09/libro-cat…
GARRIDO SUAREZ, H.M, Deontología del abogado: el profesional y su confiabilidad, Ed. Edisofer (última edición).
JIMÉNEZ SEGADO, C., La responsabilidad penal en el ejercicio de la abogacía, Ed. Dykinson, 2022.
MEMENTO EXPERTO la responsabilidad civil del abogado, Ed. Lefebvre (última edición).
PELÁEZ MARTOS, M.ª., Manual práctico para la prevención del blanqueo de capitales, Ed. Wolters Kluwer, 3ª edición, 2019.
PÉREZ PEREIRA, M., Marco Jurídico Colegial, ed. Dykinson (última edición).
VILA RAMOS, B., Deontología profesional, ed. Dykinson (última edición).
Nas clases irase anunciando, con suficiente antelación, a bibliografía (doutrina, xurisprudencia e textos legais) que resulte precisa en cada momento para un maior aproveitamento dos ensinos.
BASES DE DATOS: Os estudantes poden acceder a xurisprudencia e a outros recursos a través das bases de datos máis habituais, por medio do servizo de biblioteca da USC e do ICA Santiago. Entre elas, son de uso frecuente Westlaw-Aranzadi, Tirant en liña, A Lei Dixital etc.
Coñecementos
Con08: Coñecer e saber aplicar os dereitos e deberes deontolóxicos profesionais nas relacións da persoa que exerce a Avogacía ou a Procuradoría con clientes, outras partes, tribunais ou autoridades públicas, e entre outras persoas que exercen a Avogacía ou a Procuradoría, así como cos demais profesionais.
Con10: Coñecer e avaliar as distintas responsabilidades vinculadas ao exercicio da actividade profesional, incluíndo o funcionamento básico da asistencia xurídica gratuíta e dos servizos colexiais de quenda de oficio, asistencia letrada e orientación xurídica; e a promoción da responsabilidade social da persoa que exerce da Avogacía ou a Procuradoría.
Con11: Coñecer e aplicar as técnicas dirixidas á identificación e liquidación de honorarios, dereitos arancelarios, obrigacións tributarias, de constitución de depósitos xudiciais e de atención de cuantos gastos e costas sexan necesarios para garantir a efectiva tutela xudicial dos dereitos dos seus representados ou defendidos.
Con12: Coñecer as funcións propias da Avogacía e de Procuradoría; e saber aplicar na práctica a contorna organizativa, de xestión e comercial da Avogacía e Procuradoría, así como o seu marco xurídico asociativo, fiscal, laboral e de protección de datos de carácter persoal, e o réxime de previsión social.
Con13: Coñecer, saber organizar e planificar os recursos individuais e colectivos dispoñibles para o exercicio nas súas distintas modalidades organizativas do exercicio profesional.
Habilidades ou destrezas
H/D01: Posuír motivación pola calidade e a excelencia profesional, mostrar predisposición cara a unha cultura emprendedora, evidenciar capacidade de iniciativa, liderado, adaptación a novas situacións e espírito de superación, e valorar o despacho desde unha óptica empresarial.
H/D02: Desenvolver un compromiso ético e deontolóxico no exercicio profesional cotián, detectando as situacións deontolóxicamente relevantes, e apreciando os beneficios que reportan á sociedade, á Avogacía e a Procuradoría os principios éticos e deontolóxicos destas profesións.
H/D10: Saber manter un estrito ton profesional; e desenvolver habilidades e destrezas interpersoais, que faciliten o exercicio profesional nas súas relacións coa cidadanía, con outros profesionais e coas institucións.
Competencias
Comp01: Saber identificar conflitos de intereses e coñecer as técnicas para a súa resolución; establecer o alcance do segredo profesional e da confidencialidade, e preservar a independencia de criterio.
Comp03: Coñecer e saber aplicar na práctica a contorna organizativa, de xestión e comercial da Avogacía e Procuradoría; así como o seu marco xurídico asociativo, fiscal, laboral e de protección de datos de carácter persoal.
Comp09: Enfrontarse a problemas deontolóxicos profesionais.
Comp13: En xeral, desenvolver as competencias e habilidades necesarias para o exercicio da Avogacía e, no seu caso, da Procuradoría.
Para conseguir que o alumnado do Máster adquira os coñecementos, competencias e habilidades/destrezas esixidas e os obxectivos propostos, a metodoloxía e a programación basearanse nunha formación activa e participativa, e na asimilación progresiva de experiencias (“aprender facendo”) e razoamentos xurídicos.
Desta maneira, partindo da bagaxe teórica que os/as licenciados/as e graduados/as en Dereito adquiriron na Facultade, perséguese que o profesorado se centre nas cuestións prácticas máis relevantes relacionadas cos contidos da materia que expón o exercicio profesional da Avogacía e da Procuradoría, tratando que o alumnado adquira as habilidades e as regras esenciais do usus fori.
A metodoloxía docente centrarase en potenciar todas as capacidades do alumnado, principalmente as competencias, habilidades, técnicas e actitudes necesarias para o exercicio profesional da Avogacía e da Procuradoría. Búscase conseguir un cambio de mentalidade importante no alumnado, pasando de ser simple espectador pasivo a converterse en protagonista activo da súa propia formación. Igualmente, preténdese ofrecer un trato o máis personalizado posible, para conseguir unha formación de calidade.
Trátase de axudar ao alumnado a que "aprendan a aprender" as claves para resolver calquera problema que se lles presente relacionado cos contidos da materia, cuxo contido básico dáse por suposto, dada a súa condición de licenciados/graduados en Dereito.
Seguirase con preferencia o método do caso (“estudos de casos”), como medio para que o alumnado alcance os obxectivos previstos. Traballarase con casos, extraídos ou inspirados, de/na realidade, coas súas diferentes variables e co tratamento da xurisprudencia e doutrina. Cando a materia precíseo, combinaranse outros métodos, como presentación en aula de exercicios, seminarios, debates sobre resolución de problemáticas. Ademais das simulacións, empregaranse outras técnicas coas que o alumnado leve a cabo as mesmas actividades que despois deberá realizar como profesional da Avogacía ou da Procuradoría, sempre baixo un prisma eminentemente práctico e deontolóxico.
Tamén se asesora ao alumnado sobre as técnicas que ha de empregar cando exerza a profesión, tanto no ámbito xudicial como extraxudicial, sen esquecer o enfoque global da profesión. Prestarase especial atención aos aspectos de máis interese profesional, atendida a frecuencia coa que se presentan na vida profesional diaria.
Por tanto, a análise e a resolución dos asuntos/casos por parte do alumnado, a elaboración de escritos profesionais, procesuais e extraxudiciais, a preparación de informes/ditames, as simulacións de actuacións profesionais e procesuais tanto escritas como orais, o traballo tutelado serán os sistemas habituais de traballo.
Isto significa que o alumnado debe responsabilizarse de preparar adecuadamente os contidos concretos que serán obxecto de análise nas clases (“estudo e traballo previo”), así como de resolver de maneira autónoma os casos e actividades que o profesorado lles formule.
Deste xeito, as actividades formativas que se realizarán na aula con presenza do profesorado consistirán en:
I. Docencia expositiva (clase maxistral combinada con actividades de contido práctico):
Utilizarase para actividades presenciais que non requiren unha participación activa e constante dos estudantes.
Poderán ter diferentes formatos (exposicións orais, intercambio de opinións, debates, procura de información polo alumnado, exposicións do alumnado) e contarán con apoio de medios audiovisuais e informáticos, á vez que se procurará a maior implicación do alumnado.
Habitualmente, realizarase unha breve introdución ás cuestións máis relevantes que, desde a óptica da práctica, presenta cada tema. Expoñeranse os supostos prácticos a resolver, os temas ou cuestións a expoñer/debater e os traballos/tarefas a realizar.
Inclúense aquí tamén a realización de diferentes probas aleatorias como preguntas test, resolución de problemas/casos.
Con todo, o recurso á docencia expositiva non será o máis empregado na materia, dado o carácter eminentemente práctico e profesionalizante desta, e as competencias, coñecementos e habilidades/destrezas que debe adquirir o alumnado, dirixidas ao exercicio profesional da Avogacía e da Procuradoría.
II. Docencia interactiva.
Será o recurso máis habitual e consistirá na organización de actividades presenciais que buscan ou requiren unha participación activa e constante dos estudantes, a partir dun estudo previo.
Realizaranse actividades tipo: seminarios; estudo, discusión e resolución de casos prácticos; resolución de problemas; exposición de traballos; procura de información (normativa, xurisprudencia e doutrina) relevante; prácticas en aula informatizada. Tamén as simulacións de actuacións profesionais, escritas e orais... serán recursos formativos que se empregarán habitualmente.
Inclúense tamén actividades consistentes en visitas de traballo a órganos, institucións e oficinas públicas de interese para o exercicio profesional, e de avaliación do tipo: en aula de informática mediante sistemas de docencia virtual, exposición de traballos e memorias.
Tanto nas clases expositivas como interactivas utilizarase o método do caso, que consiste na descrición dunha situación concreta con finalidades pedagóxicas para aprender a razoar e a aplicar os coñecementos teóricos. O caso proponse a un grupo-clase para que individual e/o colectivamente sométano á análise e á toma de decisións. Ao utilizar o método do caso preténdese que o alumnado estude a situación, defina os problemas, chegue ás súas propias conclusións sobre as accións que habería que emprender, contraste ideas, deféndaas e as reelabore con novas achegas.
III. Titorías.
Están especialmente indicadas para o desenvolvemento de actividades presenciais de orientación, dinamización e seguimento do traballo dos estudantes: orientación e tutela para a realización de traballos, preparación de exposicións, procura e selección de material bibliográfico, revisión de prácticas ou problemas.
En aula, grupos reducidos ou personalizadas, estarán destinadas ao alumnado que as precise e nos temas que revistan unha especial dificultade. Nelas, atenderase ao alumnado para discutir cuestións concretas en relación coas súas tarefas ou para tratar de resolver calquera dificultade relacionada cos contidos e actividades da materia.
Os horarios de titorías serán fixados por cada docente e dados a coñecer con suficiente antelación ao alumnado. En todo caso, á finalización de cada clase o alumnado poderá acordar co docente o momento máis idóneo para recibir o apoio necesario.
En definitiva, a actividade que haberá de desenvolver o alumnado consistirá en:
- Chegar ao coñecemento teórico e práctico dos conceptos e das institucións básicas da materia.
- Procura de materiais: lexislación, xurisprudencia, doutrina, consultas etc.
- Asistencia a xuízos e a outras actividades programadas polo profesorado.
- Resolución de supostos prácticos, elaboración de escritos profesionais e demais actividades de índole similar, tanto de maneira individual como en grupo.
- Aplicación das normas e da xurisprudencia a casos concretos.
- Elaborar traballos, individualmente ou en grupo, sobre contidos da materia.
- Preparar e tomar parte nos debates organizados na aula e nas simulacións de actuacións profesionais que se programen.
- Participar periodicamente nos programas de titorías.
A actividade presencial complementarase con soporte virtual ofrecido a través da plataforma USC VIRTUAL e da plataforma informática da Escola de Práctica Xurídica, por medio das que se fornecerán os materiais referidos aos contidos e aos supostos prácticos das diferentes partes que configuran a materia; of receranse ligazóns ás fontes básicas de coñecemento; recolleranse os traballos realizados polo alumnado; realizaranse probas de autoavaliación; habilitaranse métodos de contacto para titorías virtuais e remitiranse as cualificacións ao alumnado.
Para garantir o aproveitamento por parte do alumnado e constatar o seu progreso na consecución dos obxectivos propios da materia, establécense diferentes sistemas de avaliación, entre os que figuran controis de asistencia e probas, parciais e finais, de carácter eminentemente práctico, que revelen o seu adecuado grao de formación e aprendizaxe.
Por tanto, valorarase o rendemento e as aprendizaxes adquiridas a través dunha combinación equilibrada e variada de actividades de avaliación formativa.
A avaliación formativa debe valorar o esforzo e o progreso na aprendizaxe, así como a adquisición dos coñecementos, competencias e habilidades/destrezas propias da materia, e incentivar unha dedicación constante á asimilación e comprensión dos contidos propios da materia.
Como regra xeral, para avaliar o rendemento do alumnado utilizarase o sistema de avaliación continua, por ser o que mellor contribúe a estimular ao alumnado para seguir o proceso e involucrarse na súa propia formación.
De maneira particular, teranse especialmente en conta os seguintes sistemas de avaliación:
A) Avaliación continua
Serán obxecto de valoración:
• Asistencia presencial e diaria ás clases, que se controlará a través de diferentes medios; esixíndose un mínimo dun 90% de asistencia real para poder ser valorado polo sistema de avaliación continua.
• Participación activa nas clases (realización de preguntas, exposicións orais, debates etc.), a través das diferentes actividades programadas polo profesorado.
• Elaboración de traballos individuais ou en grupo, como redacción de escritos profesionais e forenses, ditames, estudo de casos e resolución de problemáticas, procura de información relevante.
• Probas de preguntas obxectivas (test), de preguntas de desenvolvemento e de preguntas tipo caso práctico (con enunciado).
• Simulacións de actuacións, tanto desde a perspectiva da súa tramitación escrita como oral.
A través das actividades, tarefas e probas anteriores obterase o 100 % da nota final, constituíndo:
- A asistencia constante e puntual ás clases: o 5% da nota final.
- A participación activa nas clases e nas tarefas/traballos encomendados: o 5% da nota final.
- As probas parciais teórico-prácticas de coñecementos e habilidades: o 25% da nota final.
- Os traballos escritos e exposicións orais encomendados: o 25% da nota final.
- A proba final teórico-práctica de coñecementos e habilidades: 40%.
Para superar o sistema de avaliación continua e alcanzar a cualificación de aprobado, é necesario, despois de acreditar a porcentaxe de asistencia ás clases indicado anteriormente, evidenciar un coñecemento xeral e equilibrado de toda a materia. Non será posible superar unha materia se o/o alumno/para demostra que descoñece partes esenciais do programa. Ao alumnado que siga o sistema de avaliación continua, a coordinación do Máster comunicaralle con suficiente antelación a súa cualificación, para que, caso de non aprobar por medio deste sistema, poidan presentarse ao exame final.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou de probas será de aplicación o recolleito na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión das cualificacións.
A efectos da Normativa de Permanencia nas Titulacións de Máster, todas as actividades realizadas, tanto durante como fóra das clases, así como a asistencia ás clases, serán valoradas. Por tanto, para que o/a alumno/a figure como “non presentado" na correspondente convocatoria será necesario que non asista a ningunha clase, non realice ningunha actividade, nin se presente ao exame.
B) Exame final
Para o alumnado que non supere a materia a través do Sistema de avaliación continua poderán, establecerase unha proba final.
A finalidade desta proba é comprobar que o alumnado adquiriu os coñecementos, competencias e habilidades/destrezas propias da materia e que é capaz de aplicalas a situacións de índole profesional.
Para acceder á devandita proba final é necesario acreditar unha asistencia real ás clases superior ao 60% das sesións impartidas. Unha porcentaxe inferior de asistencia implica a imposibilidade de poder presentarse ao exame final e, consecuentemente, de superar a materia.
A proba final efectuarase nas datas aprobadas pola comisión académica do Máster, e constará de diferentes exercicios e actividades que evidencien un coñecemento equilibrado da materia, tanto desde unha perspectiva teórico-práctica como exclusivamente práctica.
A este respecto, poderá conter: Preguntas obxectivas (test), preguntas de desenvolvemento, preguntas tipo caso práctico (con enunciado); simulacións de actuacións extraprocesuais e de procesos correspondentes ás diferentes ordes xurisdicionais, tanto desde a perspectiva dos trámites escritos como orais; redacción de escritos profesionais e procesuais, e de informes xurídicos; estudo de casos e resolución de problemáticas; procura de información relevante.
O alumnado que acredite imposibilidade sobrevinda de asistir ás clases poderá solicitar dispénsaa de asistencia. En tal caso, corresponderá á comisión académica do máster decidir acerca de dita solicitude. Para iso, a comisión deberá valorar especialmente, entre outros aspectos, se os coñecementos, habilidades e actitudes que o alumnado debe adquirir coa materia esixen necesariamente a asistencia presencial, á vista do seu contido eminentemente práctico, a metodoloxía empregada, as actividades para realizar. Como regra xeral, todas as materias do máster presentan un elevado compoñente práctico, que esixe a presenza do alumnado para adquirir as competencias esixidas e os obxectivos propostos.
No caso de ser concedida dispénsaa de asistencia ás clases, o profesorado da materia deberá encomendar ao alumnado a realización das tarefas alternativas que considere necesarias para garantir a aprendizaxe, en condicións semellantes ao esixido ao resto dos compañeiros/as, entre as que se poderá incluír tamén a realización dun exame.
C) Revisión de exames
En cumprimento da normativa da USC, a coordinación do Máster publicará, no taboleiro de anuncios da Escola de Práctica Xurídica, a lista coa cualificación final de cada alumno/a en os dez días seguintes á realización do exame final, con indicación da data e horario na que o alumnado poderá exercitar o seu dereito de revisión para percibir o seu nivel de coñecementos e de carencias. En todo caso, esta revisión terá sempre lugar dentro dos dez días seguintes á publicación das cualificacións.
A publicación de cualificacións poderá substituírse polo envío das mesmas de maneira telemática ao correo electrónico de cada alumno/a.
Finalizada a revisión, serán publicadas as notas definitivas no mesmo taboleiro da Escola.
A materia "Iniciación ao Exercicio profesional, Deontoloxía e Réxime de responsabilidade da Avogacía e da Procuradoría" ten un total de cinco créditos.
O tempo de estudo e de traballo individual que debe dedicar o estudantado para superar a materia depende, loxicamente, das capacidades intelectuais particulares de cada alumno/a. Con todo, calcúlase, como media, que o tempo de distribución do traballo do alumno/a, entre horas presenciais e non presenciais, será o seguinte:
Horas presenciais: 40
Horas non presenciais: 85
Volume de traballo mínimo (en horas): 125
A preparación idónea da materia aconsella que o alumnado asista a todas as clases presenciais co material lexislativo e xurisprudencial correspondente aos contidos que se van a impartir, previamente lido, e cos traballos encomendados previamente, realizados na súa totalidade.
O alumnado non debe atopar excesivo problema en superar satisfactoriamente a materia se, xunto co devandito anteriormente, desde o primeiro día de clase trata de introducirse e comprender os principais contidos da materia e a terminoloxía técnica e profesional empregada.
Tamén é necesario ser capaz de dedicar cada día un tempo razoable ao estudo e preparación da materia, e á elaboración dos casos e tarefas encomendadas; ademais de adquirir o hábito de preguntar nas clases e titorías todas as súas dúbidas.
Manuel Merelles Perez
- Departamento
- Departamento externo vinculado ás titulacións
- Área
- Área externa M.U en Avogacía e Procura
- Correo electrónico
- manuel.merelles [at] rai.usc.es
- Categoría
- Profesional área externa_máx. 30 h
Fernando Perfecto González-Concheiro Álvarez
- Departamento
- Departamento externo vinculado ás titulacións
- Área
- Área externa M.U en Avogacía e Procura
- Correo electrónico
- fernandoperfecto.gonzalezconcheiro [at] rai.usc.gal
- Categoría
- Profesional área externa_máx. 30 h
M.jesús Vieito Mayo
- Departamento
- Departamento externo vinculado ás titulacións
- Área
- Área externa M.U en Avogacía
- Correo electrónico
- mjesus.vieito [at] rai.usc.es
- Categoría
- Profesional área externa_máx. 30 h
Javier Constenla Vega
- Departamento
- Departamento externo vinculado ás titulacións
- Área
- Área externa M.U en Avogacía
- Correo electrónico
- javier.constenla [at] rai.usc.es
- Categoría
- Profesional área externa_máx. 30 h
M. Victoria Regueira Rodríguez
- Departamento
- Departamento externo vinculado ás titulacións
- Área
- Área externa M.U en Avogacía
- Correo electrónico
- victoria.regueira [at] rai.usc.gal
- Categoría
- Profesional área externa_máx. 30 h
Manuel Arza Galán
- Departamento
- Departamento externo vinculado ás titulacións
- Área
- Área externa M.U en Avogacía
- Correo electrónico
- manuel.arza [at] rai.usc.es
- Categoría
- Profesional área externa_máx. 30 h
Ana María Martín García
- Departamento
- Departamento externo vinculado ás titulacións
- Área
- Área externa M.U en Avogacía e Procura
- Correo electrónico
- anamaria.martin0 [at] rai.usc.gal
- Categoría
- Profesional área externa_máx. 30 h
Cecilia Barros Díaz
- Departamento
- Departamento externo vinculado ás titulacións
- Área
- Área externa M.U en Avogacía e Procura
- Correo electrónico
- cecilia.barros [at] rai.usc.es
- Categoría
- Profesional área externa_máx. 30 h
Ramón Quintela Miramontes
- Departamento
- Departamento externo vinculado ás titulacións
- Área
- Área externa M.U en Avogacía
- Correo electrónico
- ramon.quintela [at] rai.usc.es
- Categoría
- Profesional área externa_máx. 30 h
José Antonio Pena Beiroa
- Departamento
- Departamento externo vinculado ás titulacións
- Área
- Área externa M.U en Avogacía
- Correo electrónico
- joseantonio.pena [at] rai.usc.es
- Categoría
- Profesional área externa_máx. 30 h
Luns | |||
---|---|---|---|
16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula Práctica Xurídica 1 |
Martes | |||
16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula Práctica Xurídica 1 |
18:30-20:30 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula Práctica Xurídica 1 |
Mércores | |||
16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula Práctica Xurídica 1 |
Xoves | |||
16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula Práctica Xurídica 1 |
Venres | |||
16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula Práctica Xurídica 1 |