Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 10 Clase Interactiva: 17 Total: 30
Linguas de uso Castelán, Galego, Inglés
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Física Aplicada, Departamento externo vinculado ás titulacións, Física de Partículas
Áreas: Física Aplicada, Área externa M.U en Nanociencia e Nanotecnoloxía, Física da Materia Condensada
Centro Facultade de Farmacia
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Sen docencia (Ofertada)
Matrícula: Non matriculable (Só alumnado repetidor)
1) Familiarizar aos estudantes cos principios físicos nos que se basean os sistemas de imaxe biomédica actuais e como a nanotecnoloxía pode axudar a mellorar os seus límites de resolución e sensibilidade.
2) Familiarizar aos estudantes coas diferentes metodoloxías existentes actualmente para realizar unha análise diagnóstica precisa dunha enfermidade / patoloxía e baseada na detección de biomarcadores como anticorpos, proteínas ou fragmentos de ADN/ARN. Ademais, introduciranse neste sentido os conceptos subxacentes ás novas metodoloxías de biodetección sobre as que a nanotecnoloxía xoga un papel primordial, por exemplo, a través da explotación das propiedades dos materiais en nanoescala, como todos aqueles relacionada coa detección óptica.
3) Dar a coñecer o alumno a unha nova rama da nanomedicina, como é a fabricación e a caracterización dos chamados sistemas teranósticos, é dicir, aquelas nanoestruturas capaces de establecer e / ou mellorar unha imaxe biomédica de alta calidade, ao mesmo tempo que serven para iniciar de xeito totalmente controlado unha acción terapéutica para tratar a patoloxía detectada.
Introdución ás técnicas de diagnóstico: Raios X; resonancia magnética; tomografía computerizada; tomografía de coherencia óptica; tomografía simple de emisión; tomografía de emisión de positróns; imaxe fotoacústica, imaxe de ultrasóns.
Nanodiagnóstico: Introdución ao diagnóstico médico. Biomarcadores. Técnicas de diagnóstico baseadas en anticorpos. Técnicas de diagnóstico xenético. Técnicas de diagnóstico baseadas en inmunoensaios (Dot blot, Western blot, ELISA, fluxo lateral). Técnica de diagnóstico baseada en sensores plasmónicos (SERS, SEF, FRET). Técnicas de diagnóstico baseadas en plataformas de microfluídica (lab on a chip).
Nanoterapia: sistemas nanoestruturados para diagnóstico e terapia simultánea. Requisitos físicos e químicos. Tipos de sistemas teranósticos. Sistemas teranósticos activables. Estabilidade. Características. Degradabilidade.
Bibliografía básica:
Nanotechnology for biomedical imaging and diagnostics: from nanoparticle design to clinical
applications. Mikhail Y. Berezin. Wiley, 2015.
Fundamentals of medical imaging / Paul Suetens ; Suetens, Paul. Cambridge : Cambridge University Press, 2005.
Advances in Nanotheranostics I. Design and Fabrication of Theranosic Nanoparticles. Zhifei
Dai. Springer, 2016.
Bibliografía complementaria:
Design and applications of nanoparticles in biomedical imaging. Jeff W.M. Bulte, Michel M.J.
Modo. Springer, 2016.
Nanotheranostics Applications and Limitations by Mahendra Rai, Bushra Jamil (Eds.) Springer.Clinical Oncology for Medical Students: Cancer biology: Molecular and genetic basis. (Version URL: https://wiki.cancer.org.au/oncologyformedicalstudents_mw/index.php?oldi…)
Diagnóstico clínico y tratamiento. Maxine A. Papadakis, Stephen J. McPhee, Michael W. Rabow.
McGraw.Hill, 2017.
COMPETENCIAS BÁSICAS
CB7: Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en entornas novas ou pouco coñecidas dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinarios) relacionados coa súa área de estudo;
CB9: Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións –e os coñecementos e motivos finais que as apoian– a audiencias especializadas e non especializadas dunha forma clara e inequívoca;
COMPETENCIAS XERAIS
CG3: Ser capaz de identificar teorías e modelos científicos e enfoques metodolóxicos adecuados para o deseño e avaliación de materiais nanoestruturados.
CG4: Ter capacidade para comprender as responsabilidades sociais e éticas que se derivan da investigación, o desenrolo e a innovación na área da nanociencia e a nanotecnoloxía.
CG5: Ter coñecementos e habilidades para participar en proxectos de investigación e colaboracións científicas ou tecnolóxicas, en contextos interdisciplinarios e cun alto compoñente de transferencia de coñecemento.
CG7: Ser capaz de usar nanomateriais con seguridade, respectando a normativa vixente en materia de prevención de riscos laborais e tratamento de residuos.
CG9: Ter capacidade de comunicación oral e escrita e interacción científica con profesionais de outras áreas de coñecemento.
CG10: Adquirir a formación necesaria para poder integrarse en futuros estudios de doutoramento en Nanociencia e Nanotecnoloxía, ou en ámbitos relacionados.
COMPETENCIAS TRANSVERSAIS
CT2: Saber desenvolver un traballo colaborativo en equipos multidisciplinarios.
CT4: Ter a capacidade de xestionar a investigación, o desenvolvemento e a innovación tecnolóxica en nanociencia e nanotecnoloxía.
COMPETENCIAS ESPECÍFICAS
CE05 -Avaliar as relacións e diferencias entre as propiedades dos materiais a escala macro, micro e nano
CE07 - Coñecer as interaccións dos materiais nanoestruturados cos seres vivos e o medio ambiente.
CE08 - Coñecer as principais aplicacións dos nanomateriais en diversos campos de coñecemento como física, química, enxeñaría, biomedicina, biotecnoloxía ou arte, entre outros.
CE10- Comprender as etapas de deseño e caracterización de sistemas nanoestruturados para a liberación de substancias activas e/ou encapsulamento/confinamento de biomarcadores ou substancias nocivas, avaliación da súa eficacia e seguridade.
Activarase un curso na plataforma Moodle do Campus Virtual, no que se subirá información de interese para o alumnado así como material docente diverso.
a) Clases de pizarra en grupo grande (expositivas).
Exporanse de forma dedutiva os contidos teóricos de cada tema con apoio de medios audiovisuais, utilizando a pizarra e o material dispoñible na Aula virtual como instrumento de aclaración.
b) Clases de encerado en pequenos grupos (seminarios interactivos).
Clases fundamentalmente prácticas nas que procederemos á discusión de casos e exercicios prácticos, postos a disposición dos estudantes con suficiente antelación a través da aula virtual, ademais da exposición oral e debate de temas previamente propostos e preparados, e asistencia a conferencias e / ou mesas redondas
O obxectivo é que os estudantes apliquen os coñecementos teóricos adquiridos á resolución de problemas prácticos, o que lles axudará a asimilar os contidos desta materia. Aquí é fundamental a participación dos estudantes. Ademais, levaranse a cabo aclaración de dúbidas sobre aspectos teóricos e prácticos que o alumno poida ter á hora de resolver os casos e exercicios, así como a supervisión, presentación, presentación, debate ou comentarios sobre traballos propostos ou calquera outra actividade proposta, por exemplo, visitas a instalacións, realizadas tanto individualmente como en grupo. Esta actividade dos alumnos incluirase na súa avaliación.
c) Clases de laboratorio, onde os estudantes familiarizaranse cos mecanismos de obtención de sistemas nanoestruturados para o diagnóstico, poñendo en práctica o aprendido nas clases expositivas.
d) Titoría
Están orientados á resolución de dúbidas e dificultades específicas de carácter teórico, conceptual e / ou práctico, prestando atención individual ao alumno ou alumna que o precise, tanto de xeito persoal coma electrónico e sempre que o alumno o solicite con antelación.
A avaliación consistirá en:
- Exame escrito sobre contidos básicos da materia (50% da cualificación). O exame da materia, que se realizará na data indicada na guía do curso correspondente, consistirá en preguntas de resposta curta e resolución de problemas. A puntuación máxima será de 5 puntos. Requírese unha cualificación mínima de 2 puntos nesta parte para que se computen as cualificacións dos outros dous ítems que se valoran.
- Participación activa nos seminarios e clases prácticas (30% da cualificación). Avaliarase a participación activa en seminarios e prácticas de laboratorio. Esta avaliación levará a cabo mediante a resolución de cuestións e problemas expostos en clase, a presentación de traballos e a intervención nos debates que poidan xurdir. A puntuación máxima será de 3 puntos.
- Presentacións orais (20% da cualificación). Avaliarase a claridade expositiva e a capacidade para responder as preguntas que se expoñan. A puntuación máxima será de 2 puntos.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación ao recollido na "Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións”:
Artigo 16. Realización fraudulenta de exercicios ou probas.
A realización fraudulenta dalgún exercicio ou proba esixida na avaliación dunha materia implicará a cualificación de suspenso na convocatoria correspondente, con independencia do proceso disciplinario que se poida seguir contra o alumno infractor. Considerarse fraudulenta, entre outras, a realización de traballos plaxiados ou obtidos de fontes accesibles ao público sen reelaboración ou reinterpretación e sen citas aos autores e das fontes."
O número de horas para o traballo persoal é de 75 (30 actividades formativas presenciais + 45 traballo persoal alumno).
O alumno debe evitar o simple esforzo memorístico e orientar o estudo para comprender, razoar e relacionar os contidos da materia. A participación en actividades interactivas permitirá ao estudante unha mellor comprensión dos aspectos desenvolvidos nas clases expositivas, o que facilitará a preparación do exame final.
Gerardo Prieto Estévez
- Departamento
- Física Aplicada
- Área
- Física Aplicada
- Teléfono
- 881814039
- Correo electrónico
- xerardo.prieto [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Pablo Taboada Antelo
Coordinador/a- Departamento
- Física de Partículas
- Área
- Física da Materia Condensada
- Teléfono
- 881814111
- Correo electrónico
- pablo.taboada [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade