Créditos ECTS Créditos ECTS: 5
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 85 Horas de Titorías: 5 Clase Expositiva: 15 Clase Interactiva: 20 Total: 125
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Centro Facultade de Ciencias da Educación
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Sen docencia (Ofertada)
Matrícula: Non matriculable (Só alumnado repetidor)
Os obxectivos da materia consisten en: dar a coñecer as bases de coñecemento e investigación arredor das relacións e roles de xénero, dos estudos da muller, así como dos enfoques teórico-feministas máis relevantes; concretamente, preténdese dominar a bagaxe conceptual central e os paradigmas ou enfoques máis importantes, e as súas implicacións para a explicación dos procesos de socialización humana e das relacións e roles de xénero; coñecer as correntes contemporáneas do pensamento feminista e achegar un kit de ferramentas teóricas que permitan ao alumnado afrontar os retos urxentes da sociedade actual dende unha perspectiva feminista.
PRIMEIRA PARTE
Xenealoxía dos feminismos e investigación feminista
1. Orixes do feminismo: o fillo non desexado da Ilustración
2. Sufraxismo
3. Feminismos socialistas e marxistas
4. O feminismo existencialista de Simone de Beauvoir.
5. A mística da feminidade
6. Feminismos radicais
7. Feminismo da diferenza
8. Feminismos decoloniais
9. Ecofeminismo e ciberfeminismo
10. Feminismos en España e en Galicia
11. Existencias Queer
12. Feminismos na cuarta onda: Novos espazos e resonancias
13. Investigacións desde a socioloxía feminista: teorías feministas críticas e categorías para a análise
SEGUNDA PARTE
Feminismo: teoría política e filosofía
1. Introdución
2. Aclaración conceptual e debate: Sexo-Xénero
3. Xénero e Política
3.1. "O persoal é político"; Privado/Público
3.2. O contrato sexual/social
3.3. Cidadanía e xénero
4. Muller, Xustiza e Globalización
3.1. O liberalismo político: o enfoque das capacidades e a loita polo florecemento humano
3.2. Democracia de terras: foco das necesidades e da loita pola vida
3.3. Pobreza, desigualdades, coidados: mulleres e globalización
3.4. mulleres e guerra
PRIMEIRA PARTE
-ADORNO y OTROS (1973): La disputa del Positivismo en la Sociología Alemana. Grijalbo, Barcelona.
- AMOROS, C. (1997) Tiempo de feminismo, Sobre feminismo, proyecto ilustrado y postmodernidad, Ediciones Cátedra, Madrid.
- AMOROS, C. (1985) Hacía una Crítica de la Razón Patriarcal. Anthropos, Barcelona.
- BENHABIB, S. (1992): "Una revisión del debate sobre las mujeres y la teoría moral, en: ISEGORIA nº 6
- BENHABIB, S. y CORNELLA, D. (1990): Teoría Feminista y Teoría crítica, Alfons El Magnanim, Valencia.
- BEAUVOIR S. (1989): Memorias de una joven formal, Edhasa, Barcelona.
- BEAUVOIR, S. (1977): El segundo sexo. Tomos I y II. Buenos Aires.
- DURÁN, M. A. (1996) Mujeres y Hombres en la Formación de la teoría Sociológica, CIS, Madrid.
- DÚRAN, Mª.A. (2000) Si Aristóteles levantara la cabeza, Ed. Cátedra, feminismos, Valencia.
- FRASER, N. (2001) “Repensar el reconocimiento: superar el desplazamiento y la reificación en las políticas culturales", en: Radl Philipp, R. (ed.) Cuestiones actuales de Sociología del Género, Universidad de Santiago-CIS, Madrid.
- GARCIA DE LEON, Mº A. y otras/os. (1996): Sociología de las mujeres españolas. Ed. Complutense, Madrid.
- GIDDENS, A. (1994): Sociología. Alianza, Madrid. 2ª ed. págs. 195-243.
- - GIL CALVO, E. (1997) El nuevo sexo debil. Los dilemas del varón postmoderno, Ediciones Temas de Hoy, Madrid.
- HABERMAS, J. (1982) Conocimiento e Interés. Taurus, Madrid.
- HABERMAS, J. (1986) Ciencia y Técnica como Ideología, Tecnos, Madrid.
- HARAWAY, D.J. (1995): “Ciencia, cyborgs y mujeres. La reivindicación de la naturaleza”, Cátedra, Madrid.
INSTITUO DE LA MUJER (1995) Los estudios de las Mujeres en las Universidades Españolas. 1975-1991, Libro Blanco, Madrid.
- IRIGARAY, L. (1992): Yo, Tú, Nosotras. Cátedra, Valencia.
- IZQUIERDO, Mª J. (1983): Las, los, les (lis, lus). El sistema sexo-género y la mujer como sujeto de transformación social. La Sal, Barcelona. págs. 12-13 y 17-18.
- IZQUIERDO, Mª J. (1993): "El proceso de constitución de la identidad de género en función del sexo", en: RADL PHILIPP, R y Mª CARME GARCIA NEGRO: A Muller e a súa imaxe. Universidad de Santiago, Santiago de Compostela
- IZQUIERDO, Mº J. (1998): El malestar en la desigualdad, Instituto de la Mujer y ed. Cátedra, Valencia.
- MARAÑON, G. (1969) Ensayos sobre la vida Sexual, Espasa-Calpe, Madrid.
-MILLET, K. (1997) La política Sexual, Ediciones Cátedra, Madrid.
- NICHOLSON, L. J. y otras (1992) " Feminismo/ posmodernismo", Feminae, Buenos Aires.
- MORENO SARDA, A. (1988) La otra política de Aristóteles. Cultura de masas y divulgación del arquetipo Viril, Icaria, Barcelona. págs. 13-30
- MORENO SARDA, A. (2007) De qué hablamos cuando hablamos del hombre. Treinta años de crítica y alternativas al pensamiento androcéntrico Icaria, Barcelona. págs. 89-109.
- POPPER, K. (1973): "La Lógica de las Ciencias Sociales", en: ADORNO, TH. y OTROS. (1973) La disputa del Positivismo en la Sociología Alemana, Grijalbo, Barcelona, págs. 101-119.
-RADL PHILIPP, R. (ed.) 2001) Cuestiones Actuales de Sociología del Género, CIS, Madrid.
-RADL PHILIPP, R. (2001) “Acerca del estatus epistemológico-crítico de las investigaciones de género”, en: Radl Philipp, R. (ed.) Cuestiones Actuales de Sociología del Género, CIS, Madrid.
-RADL PHILIPP, R. (ed.) (2010) Investigaciones Actuales de las Mujeres y del Género, Univ. Santiago.
-RADL PHILIPP, R. (2010) “A modo de introducción: Aspectos epistemológicos de las investigaciones de las mujeres y del género”, en: Radl Philipp, R.(ed.): Investigaciones Actuales de las Mujeres y del Género, Universidade de Santiago, págs. 9-21.
-RADL PHILIPP, R. (2012) “Feminismo y conocimiento. Implicaciones epistemológicas para los estudios de las mujeres y del género”, en: GARCÍA MARÍN, JORGE y GÓMEZ VÁZQUEZ Mª BEGOÑA (eds.) Diálogos de la cultura de la paridad. Reflexiones sobre feminismo, socialización y poder. Editorial: Servizo de Publicacións de la de la Universidade de Santiago, Santiago de Compostela, págs. 17-33.
- RADL PHILIPP, R. (1993): "La nueva definición del rol femenino", en: RADL PHILIPP, R y Mª CARME GARCIA NEGRO: A Muller e a súa imaxe. Universidad de Santiago, Santiago de Compostela. págs 29-52.
- RADL PHILIPP, R. (1996): Sociología Crítica. Perspectivas Actuales, Sintesis, Madrid.
-RADL PHILIPP, R. (2010) Derechos Humanos y Género, en: CADERNOS CEDES, no. 81, vol. 30, maio-agosto. Sao Paolo, Brasil.
-RADL PHILIPP, R. (2008) Questões epistemológicas sobre gênero: O debate atual, en: UEPG, Ciências Humanas, Ciências Sociais Aplicadas, Língua, Letras e Artes, nº16, (Vol. 1), págs. 9-20. Ponta Grossa, Brasil.
-SUBIRATS, M. (1998) Con diferencia. Las mujeres frente al reto de la autonomía, Icaría Antrazyt, Barcelona.
- SCANLON, G. M. (1986): La Polémica Feminista en la España Contemporánea. 1868-1974, Akal, Madrid.
- SCHWARZER, A. (1979): La pequeña diferencia y sus grandes consecuencias, La Sal, Barcelona.
-VALCÁRCEL, A. (1994): El concepto de Igualdad, Ediciones Pablo Iglesias, Madrid.
-VARELA, J. (1997) Nacimiento de la Mujer Burguesa, La Piqueta, Madrid.
- WOLLSTONECRAFT, M. (1998) Vindicación de los derechos de la Mujer, editorial Debate, Madrid.
SEGUNDA PARTE
AGRA ROMERO, Mª X. (1998) (comp.): Ecología y feminismo. Granada: Comares.
-- (2002) “Ciudadanía: el debate feminista” en F. Quesada (Ed.): Naturaleza y sentido de la ciudadanía hoy. Madrid: Publicaciones-UNED, pp. 129-160.
-- (2006) “Ciudadanía, feminismo y globalización” en A. Rubio Castro/ J. Herrera (coords.): Lo Público y lo Privado en el contexto de la Globalización. Instituto Andaluz de la Mujer, Sevilla, pp. 67-97.
-- (2008) “Ciudadanía: ¿un asunto de familia?”, en Isegoria, 38, pp. 139-154.
-- (2009) “Martha C. Nussbaum: liberalismo político de las capacidades”, en R. Maíz (Comp.): Teorías políticas contemporáneas. Valencia: Tirant lo blanch, pp. 365-398.
-- ( 2010) “Multiculturalidad, género y justicia”, en Mª Josefina Clavo Sebastián/Mª Ángeles Goicoechea Gaona (Coords.): Miradas multidisciplinares para un mundo en igualdad: ponencias de la I Reunión científica sobre Igualdad y Género. Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Rioja.
-- (2012) “El feminismo y/en la filosofía política”, en Revista Laguna, 30, pp. 31-45.
-- (2013) “Vulnerabilidad: injusticias y cuidados”, en Margarita Boladeras (ed.): Bioética: justicia y vulnerabilidad. Barcelona: Editorial Proteus, pp. 49-82.
-- (2016) ¿Olvidar a Clitemnestra? Sobre justicia e igualdad. Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións, USC Editora.
-- (2017): “Del sexo y del género: epistemología y política”, en Anuario de Literatura Comparada, 7, pp. 87-106.
AMORÓS, C. (2005): La gran diferencia y sus pequeñas consecuencias… para las luchas de las mujeres. Madrid: Cátedra.
-- (2008) : Mujeres e imaginarios de la globalización. Reflexiones para una agenda teórica global del feminismo. Santa Fé: Homo Sapiens Ediciones.
--(2000) (Comp.): Feminismo y Filosofía. Madrid: Síntesis.
AMORÓS, C./ MIGUEL, A. de (Eds.) (2005): Teoría feminista: De la Ilustración a la Globalización. De la Ilustración al segundo sexo. 1.
-- Teoría feminista: de la ilustración a la globalización. Del feminismo liberal a la posmodernidad. 2.
- Teoría feminista: de la ilustración a la globalización. De los debates sobre el género al multiculturalismo. Madrid: Minerva Ediciones.
AMORÓS, C. / POSADA, L. (eds.) (2007): Multiculturalismo y feminismo. Madrid: Instituto de la Mujer.
BEARD, M. (2019): Mulleres e poder. Un manifesto. A Coruña: Hércules.
BENHABIB, S. y CORNELL, D. (1990): Teoría Feminista y Teoría crítica. Valencia:
Alfons El Magnanim.
BIRULÉS, F. (2005): Entreactos. En torno a la política, el feminismo y el pensamiento. Buenos Air es/Madrid: Katz.
CASTELLS, C. (Comp.) (1996): Perspectivas feministas en teoría política. Barcelona: Paidós.
FRAISSE, G. (2003): Los dos gobiernos: la familia y la ciudad. Madrid: Cátedra.
-- (1975): “El concepto filosófico de género”, en Tubert, S. (ed). Del sexo al género. Los equívocos de un concepto. Madrid: Cátedra.
FRASER, N. (1997): Iustitia Interrupta. Reflexiones críticas desde la posición ‘postsocialista’. Santafé de Bogotá: Siglo del Hombre Ed.
GUERRA, Mª J., HARDISSON, A., (Eds.) (2006): 20 Pensadoras del siglo XX. Vol. I-II. Oviedo: Ediciones Nobel.
HARAWAY, D.J. (1995): Ciencia, cyborgs y mujeres. La reivindicación de la naturaleza. Madrid: Cátedra.
HELD, V. (2020): “Nacimiento y muerte”, en Dilemata, 31, pp. 1-25.
MILLET, K. (1997): La política Sexual. Madrid: Cátedra.
NUSSBAUM, M. C. (2002): Las mujeres y el desarrollo humano: el enfoque de las capacidades. Barcelona, Herder.
--(2007): Las fronteras de la justicia. Consideraciones sobre la exclusión. Barcelona, Paidós, 2007.
PATEMAN, C.(2019): El contrato sexual. Madrid: Ed. Ménades.
PHILLIPS, A. (2020): “Las pretensiones universales del pensamiento político”, en Michele Barrett y Anne Phillips (comp.): Desestabilizar la teoría. Debates feministas contemporáneos. Barcelona: Paidós, pp. 25-44.
PULEO, A. H. (2011): Ecofeminismo para otro mundo posible. Madrid: Cátedra.
QUESADA, F. (ed.) (2014): Mujeres y guerra: cuerpos, territorios y anexiones. Madrid: Biblioteca Nueva.
SEGATO, R. L. (2016): La guerra contra las mujeres. Madrid: Traficantes de sueños.
SEN, A.: “Desigualdad de género y teorías de la justicia”, en Mora. Revista del Instituto Interdisciplinario de Estudios de Género, nº 6, 4-18.
SHIVA, V. (1995): Abrazar la vida: mujer, ecología y desarrollo. Madrid, Horas y horas.
SHIVA, V. (2006): Manifiesto para una democracia de la tierra. Justicia, sostenibilidad y paz. Barcelona: Paidós.
VALCÁRCEL, A. (1997): La política de las mujeres. Madrid: Cátedra.
YOUNG, I. M. (2000): Justicia y política de la diferencia. Madrid: Cátedra.
YOUNG, I. M. (2011): Responsabilidad por la justicia. Madrid: Morata.
Competencias Básicas:
- Capacidade de obtención e xestión da información.
- Capacidade de decisión.
- Traballo en equipo.
- Aprendizaxe autónoma.
- Creatividade.
- Liderado.
- Iniciativa e espírito emprendedor.
-Competencias Xerais:
- Capacidade de comprensión, análise e síntese.
- Capacidade de organización e planificación.
- Capacidade de resolución de problemas en novas áreas e contextos multidisciplinares.
- Capacidade para a integración de coñecementos.
- Razoamento crítico e capacidade de reflexión sobre responsabilidades sociais e éticas en relación co coñecemento.
-Capacidade de comunicación, tanto con colectivos especializados como non especializados.
- Capacidade de seguir unha aprendizaxe de forma continuada e autónoma
- Compromiso ético e deontolóxico.
- Recoñecemento da diversidade e da multiculturalidad.
- Adaptación a novas situacións.
- Motivación pola calidade e a excelencia profesional.
- Sensibilidade cara a temas da realidade social e económica.
- Espírito de superación.
-Competencias específicas:
-Perséguese a adquisición do coñecemento teórico básico na temática da teoría e investigación feminista e das mulleres.
- Capacitar a alumna/alumno para a análise e comprensión do coñecemento de xénero, de investigacións e de teoría feminista e concretemente, das investigacións das mulleres e de xénero, tanto actuais como históricas.
- Capacitar para desenvolver investigacións e elaborar coñecemento propio sobre a temática específica das mulleres e de xénero.
- Capacitar para implementar accións prácticas e impulsar estratexias político-sociais con respecto ao problema da igualdade de xénero para aplicar así o coñecemento teórico e actuar como axentes de igualdade de xénero.
-Competencias transversais:
- Que alumnas e alumnos sexan capaces de impulsar a implementación de accións transformadoras da igualdade de xénero desde unha perspectiva transversal, concretamente nos ámbitos económico e laboral.
- Que alumnas e alumnos sexan capaces de efectuar avaliacións políticas desde unha óptica de interconexións e transversal de xénero.
- Que alumnas e alumnos sexan capaces de impulsar a implementación de accións favorecedoras da igualdade de xénero desde unha perspectiva transversal, de xénero (mainstreaming), nos distintos niveis da educación institucional formal, isto é, da educación infantil, primaria e secundaria, e tamén nos campos da educación formal no ámbito comunitario.
- Que alumnas e alumnos sexan capaces de impulsar a implementación de accións favorecedoras da igualdade de xénero desde unha perspectiva transversal, de xénero (mainstreaming), en todas as esferas sociais, administrativas e políticas.
Perséguese a adquisición do coñecemento teórico básico na temática da teoría e investigación feminista e das mulleres co fin de que a alumna/alumno sexa capaz de analizar, comprender e investigar de forma adecuada as relacións de xénero actuais e poder desenvolver accións prácticas e impulsar estratexias político-sociais con respecto ao problema da igualdade de xénero.
Primeira parte
Metodoloxía participativa, baseada nos postulados de Hooks e do Colectivo de Mulleres de Matagalpa. A exposición teórica combinarase con contidos audiovisuais, textos, casos, análise de contidos en redes sociais, debates, simulacións, teatro espontáneo, entre outros.
Segunda parte
Para a docencia teórica empregarase un modelo de clase interactivo para optimizar a interacción profesor-alumno, ademais das clases teórico-explicativas do profesor. Neste sentido, seguindo unha concepción didáctico-comunicativo-interaccionista, as intervencións activas e os discursos do alumnado (exposicións, resumos, elaboración de preguntas para toda a clase, etc.) considéranse como parte integrante da propia clase, é dicir, achegas. en relación co material que se empregará nas distintas clases para afondar nos distintos complexos temáticos plantexados teoricamente no espazo da aula.
De forma concreta, tamén desenvolveremos sesións prácticas e obradoiros con respecto á temática precisa que nos ocupa ao longo do cuadrimestre e segundo o programa específico da materia. Facilitarase ao alumnado o sentido crítico dos contidos das clases e a súa participación activa favorecerá o desenvolvemento de actitudes críticas mediante a expresión e contraste de opinións e ideas.
Pódese aprobar a materia mediante avaliación continua ou a través do exame final.
Para a avaliación continua contarase:
Primeira parte
Traballar, en concreto, a lectura de textos con propostas de creación propia de material (por exemplo, diario de viaxe do bloque temático). Os contidos elaborados polo alumnado servirán para organizar unha mesa redonda vinculada aos contidos do bloque. Os contidos iranse elaborando ao longo das sesións e ao final da primeira parte organizarase o acto, onde se compartirá todo o material creado a través de presentacións. Ademais de exercer o papel de organizadores, poderán convidar a outras persoas. A mesa redonda ocupará dúas tardes.
Segunda parte
(1) O contido da materia estará dividido en diferentes sesións prácticas nas que os alumnos o expoñerán e debaterán. Neste sentido, as presentacións valoraranse como parte da nota.
(2) Realizarase un traballo final (entre 5 e 10 páxinas como máximo) sobre calquera dos temas ou contidos indicados.
Ademais da entrega en versión dixital (pdf) por parte da plataforma, terá que ser exposta oralmente. Dos 6 puntos da avaliación, 4 serán para o traballo escrito e 2 para a exposición e defensa do mesmo no tempo de preguntas.
DIMENSIÓNS DA AVALIACIÓN
A primeira parte representa o 40% da nota e a segunda o 60%.
Os traballos da primeira parte puntuarán un total de 4 puntos e a nota da segunda parte desglosarase en: traballo final (que se valorará sobre un total de 3,6 puntos, é o 60% da cualificación do alumno). segunda parte), participación activa comentando os traballos realizados sobre os textos na aula (que suporá un 10% da nota da segunda parte, é dicir, 0,6 puntos como máximo) e exposicións temáticas, traballos sobre os textos, resumos e comentarios. que suman 1,8 puntos.
O alumno que, segundo este método de avaliación, non supere a materia ou queira mellorar a cualificación obtida poderá presentarse ao exame final, fixado segundo o calendario oficial da USC.
EXAME FINAL
As persoas que acudan ao exame final terán que dar conta de todo o material impartido no curso, así como da lectura obrigatoria e os textos de apoio empregados nas aulas expositivas e interactivas. O exame final consta dunha proba escrita: un comentario de texto (4 puntos) e dúas preguntas (3 puntos cada unha).
ALUMNADO EXENTO DE ASISTENCIA A CLASE
Quen teña dispensa de asistencia a clase será avaliado mediante un exame final na data oficial, no que realizará os textos de lectura obrigatoria (Comentario de texto dunha das lecturas obrigatorias; 4 puntos) e as lecturas sobre os temas do Programa que indicarase nunha primeira titoría, ao comezo do curso (dúas preguntas: 3 puntos cada unha).
AVALIACIÓN NOS CURSOS SEN DOCENCIA
Dado que o máster é bienal e durante o segundo curso de cada edición non se contempla docencia presencial desta materia, o estudantado matriculado deberá contactar coas docentes responsables para precisar o sistema de avaliación. Se non se acordase outra cousa, a avaliación efectuaríase a partir de traballos ou actividades nas convocatorias previstas.
O tempo estimado de traballo desta materia en correspondencia cos 5 créditos dos que conta é de 125 horas.
-Horario presencial semanal: 2,5 horas (1 hora de docencia expositiva e 1,5 horas de docencia interactiva) no primeiro cuadrimestre do curso. As clases expositivas serán de 15 horas e as interactivas de 20 horas. Ao que se engaden 5 horas de titorías.
-As horas non presenciais, recomendadas para traballo con textos e estudo, son de 85 horas en total.
Recoméndase seguir o traballo, a análise e o estudo dos textos e materiais presentados na clase segundo o requira o traballo na aula e de sesión en sesión.
A axenda precisa, así como a bibliografía específica, explicarase e entregarase na clase ou a través da aula virtual.
PLAXIO: “Para os supostos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o disposto na Normativa de avaliación do rendemento académico do alumnado e revisión de cualificacións”.
17.01.2025 16:00-18:00 | Grupo de exame | AULA 4 (CAMPUS VIDA-Módulo A) |
21.05.2025 16:00-18:00 | Grupo de exame | AULA 4 (CAMPUS VIDA-Módulo A) |