Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Centro Facultade de Enfermaría
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Sen docencia (En extinción)
Matrícula: Non matriculable (Só plans en extinción)
A materia ten por obxectivo que os futuros enfermeiros adquiran as habilidades necesarias para interpretar e analizar criticamente os problemas de saúde da comunidade como o resultado de procesos político-sociais, culturais, e biolóxicos.
Bloque I: CONCEPTOS
Tema 1. Concepto de Saúde.
Tema 2. Concepto de Saúde Pública.
Bloque II: METODOLOXIA EPIDEMIOLOXICA
Tema 3. Concepto e usos da epidemioloxía
Tema 4. Medidas de frecuencia. Epidemioloxía descritiva.
Tema 5. Estudos experimentais
Tema 6. Estudos de cohortes
Tema 7. Estudos de casos e controis.
Tema 8. Estudos de avaliación de probas diagnósticas.
Bloque III: AMBIENTE E SAUDE
Tema 9. Ecoloxía e Saúde.
Tema 10. Contaminación atmosférica.
Tema 11. A auga. Problemas e depuración.
Tema 12. Xestión dos residuos
Tema 13. Entorno humano e saúde.
BLOQUE IV: EPIDEMIOLOXIA E PROFILAXIS DAS ENFERMEDADES TRANSMISIBLES
Tema 14. Epidemioloxía xeral das enfermidades transmisibles.
Tema 15. Profilaxe xeral das enfermidades transmisibles.
Tema 15. Epidemioloxía y prevención das enfermidades de transmisión feco-oral.
Tema 16. Desinsectación e desratización
Tema 17. Clasificación das enfermidades transmisibles. Enfermidades de transmisión feco-oral. Enfermidades de transmisión aérea.
Tema18. Epidemioloxía e prevención da tuberculose pulmonar e da meninxite meningocócica.
Tema 19. Epidemioloxía e prevención das enfermidades transmitidas por contacto: Infeccións de transmisión sexual. Hepatites víricas. VIH-Sida.
Tema 20. Infección de orixe hospitalario.
Programa de clases Interactivas
CONCEPTOS (2 horas)
Desigualdades en Saúde
EPIDEMIOLOXÍA (12 horas)
Seminario 1 Incidencia e Prevalencia. Medidas de efecto
Seminario 2 Ensaios clínicos.
Seminario 3 Estudos de cohorte I
Seminario 4 Estudos de cohorte II
Seminario 5 Estudos de casos e controis I
Seminario 6 Estudos de avaliación de probas diagnósticas. Outros deseños
AMBIENTE (4 horas)
Seminario 1 Cambio climático
Seminario 2 Visita á Estación Depuradora de Augas Residuais de Aríns (Santiago)
TRANSMISIBLES (6 horas)
Seminario 1 Actuación fronte a un abrocho de toxiinfección alimentaria
Seminario 2 Papel da enfermería fronte a tuberculose
Seminario 3 Programa de VIH/SIDA en prostitutas
Alfonso Roca MT, Alvárez-Dardet Díaz C. Enfermería Comunitaria I. Serie Manuales de Enfermería. Masson Salvat S.A. Barcelona. 1992.
Segura Del Pozo J. Desigualdades sociales en Salud: Conceptos, estudios e interpretaciones. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia; 2013.
Fernandez-Crehuet J, Gestal Otero JJ, Delgado Rodríguez M et al. Piédrola Gil. Medicina Preventiva y Salud Pública. 12ª ed. Barcelona:Elsevier- Masson; 2015.
Hernández-Aguado I, Lumbreras Lacarra B. Manual de Epidemiología y Salud Pública para Grados en Ciencias de la Salud. 3ª ed. Ed Panamericana, Madrid, 2018.
Benach J. La salud de todos y sus causas. La salud pública, la equidad y sus causas: ¿de qué depende nuestra salud? Barcelona: Observatorio de la Salud, Universitat Pompeu Fabra; 2012.
Comisión para Reducir las Desigualdades Sociales en Salud en España. Avanzando hacia la equidad. Propuesta de políticas e intervenciones para reducir las desigualdades sociales en España. Madrid: MSPS; 2010.
Gavidia V, Talavera M. La construcción del concepto de salud. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales. 2012; 26: 161-75.
Adolfo Figueiras. Manual de Método Epidemiológico. Santiago: Area de Medicina Preventiva e Saúde Pública, 2013.
Escuela Nacional de Sanidad (ENS). Instituto de Salud Carlos III - Ministerio de Ciencia e Innovación. Miguel Ángel Royo Bordonada, Javier Damián Moreno, “Método epidemiológico”. Madrid: ENS-Instituto de Salud Carlos III, Octubre de 2009.
European Environmental Agency. Air quality in Europe — 2020 report. Disponible en: https://www.eea.europa.eu//publications/air-quality-in-europe-2021
Ministerio para la Transición Ecológica. Perfil Ambiental de España 2019. Disponible en:
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Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente. Programa estatal de prevención de residuos 2014-2020. Disponible en: https://www.miteco.gob.es/es/calidad-y-evaluacion-ambiental/planes-y-es…
Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente. Plan estatal marco de gestión de residuos (PEMAR) 2016-2020. Disponible en: https://www.miteco.gob.es/es/calidad-y-evaluacion-ambiental/planes-y-es…
Observatorio de la Sostenibilidad. Disponible en: https://www.observatoriosostenibilidad.com/
Red Española de Ciudades Saludables. Disponible en: http://recs.es/
Vida sostenible. Disponible en: http://www.vidasostenible.org/
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Capacidade para describir os fundamentos do nivel primario de saúde e as actividades a desenrrolar para proporcionar un cuidado integral de enfermería ó individuo, á familia e á comunidade*.
Comprender a función e actividades e actitude cooperativa que o profesional desenrrolará nun equipo de Atención Primaria de Saúde*.
Promover a participación das persoas, familia e grupos no seu proceso de saúde-enfermidade.
Identificar os factores relacionados coa saúde e os problemas do entorno, para atender as persoas en situacións de saúde e enfermidade como integrantes dunha comunidade*.
Identificar e analizar a influencia de factores internos e externos no nivel de saúde de individuos e grupos. Aplicar os métodos e procedementos necesarios no seu ámbito para identificar os problemas de saúde mais relevantes nunha comunidade*.
Analizar os datos estadísticos referidos a estudios poblacionais, identificando as posibles causas de problemas de saúde*.
Educar, facilitar apoiar a saúde e o benestar dos membros da comunidade, cuyas vidas están afectadas por problemas de saúde, risco, sufrimento, enfermidade, incapacidade ou morte*
A) Clases expositivas en grupo grande: Lección maxistral impartida polo profesor. O profesor contará con apoio de medios audiovisuales e informáticos.
B) Clases interactivas en grupo reducido: Clases teórico/prácticas nas que se traballará sobre os diferentes temas das clases interactivas. Constituiranse grupos estables de 5-6 alumnos. Os alumnos participarán activamente nestas clases de distintas formas: entrega de exercicios ao profesor; resolución de exercicios na aula, etc. Para poder optar a avaliación continua o alumno deberá asistir ás interactivas.
Para as clases interactivas de Metodoloxía Epidemiolóxica é necesario levar calculadora científica, e recomendable ordenador portátil con Epidat 3.1 instalado.
Epidat 3.1 así como o "Manual de método epidemiolóxico" están disponibles na web da materia
O exame final poderá incluír preguntas tipo test, preguntas curtas e preguntas tema de todos os temas abordados nas clases explicativas e interactivas.
As preguntas tipo test do exame serán corrixidas asegurando o control da probabilidade de acertar por azar. Para isto consideraranse tanto as preguntas contestadas correctamente (NR), como o número de opcións posibles (NO) e o número de preguntas totais (NP) de acordo á seguinte fórmula:
Nota=(((NR*NO)-NP)/((NO-1)*NP)))*10
O Exame final cualificarase de 0 a 10.
2. Avaliación continua
Para a avaliación das clases interactivas utilizaranse distintos criterios: entrega de traballos realizados na clase, tests ou asistencia aos seminarios. A avaliación continua cualificarase de 0 a 10.
3. A nota do alumno será:
Exame final*0.7+ Avaliación continua*0,3
Na avaliación extraordinaria de Xullo manterase o sistema de avaliación.
O mesmo sistema de avaliación será utilizado para os alumnos que cursaran a materia noutra universidade vía Erasmus e volvan con ela suspensa
Horas presenciais Horas de traballo autónomo Total
Clases teóricas 24 36 60
Seminarios 30 54 84
Titorías 3 0 3
Exames 3 0 3
Total 60 90 150
É importante a asistencia a clase. Valorarase fundamentalmente o grao no que os alumnos entenden a materia, e a súa capacidade de analizar globalmente os problemas de saúde.
10.01.2025 10:00-12:00 | Grupo de exame | Aula 2.01 |
10.01.2025 10:00-12:00 | Grupo de exame | Aula 2.02 |
10.01.2025 10:00-12:00 | Grupo de exame | Aula 2.03 |
10.01.2025 10:00-12:00 | Grupo de exame | Aula 3.01 |
02.07.2025 16:00-18:00 | Grupo de exame | Aula 5 - Roberto Novoa Santos |
02.07.2025 16:00-18:00 | Grupo de exame | Aula 6 - Roberto Novoa Santos |