Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Tutorías: 7 Clase Expositiva: 23 Clase Interactiva: 10 Total: 40
Lenguas de uso Castellano, Gallego
Tipo: Materia Ordinaria Grado RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Campus Sur
Áreas: Centro Superior de Hostelería
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
O curso ten como obxectivo que o estudante afonde nos fundamentos do Dereito Tributario. Deste xeito, o alumnado debería comprender o significado do imposto e a súa estrutura, o marco do Estado de dereito no que opera o imposto e ter unha visión xeral do sistema tributario español e o seu impacto no sector hoteleiro.
Esta será unha das ferramentas que todos os titulados do CSHG empregarán nas futuras actividades profesionais. Todo o contido do curso preséntase cun enfoque aplicado no sector turístico/hoteleiro. Este obxectivo desenvolverase en todos os temas do curso.
O curso permitirá aos estudantes comprender os conceptos básicos do dereito tributario, os seus principios fundamentais e as directrices operativas que del derivan, con especial referencia ao sector turístico e as súas especificidades:
• Ser capaz de comprender a finalidade da existencia do sistema xurídico-tributario, así como os principios que rexen a súa creación e aplicación a cidadáns e empresas.
• Identificar os elementos que compoñen o imposto e como funciona.
• Ser capaz de recoñecer como se deben aplicar os impostos aos cidadáns, o que require accións por parte destes cidadáns e da propia Administración.
• Diferenciar os diferentes impostos que conforman a tributación directa e indirecta en España, así como analizar o impacto que teñen na actividade hoteleira: xa sexa no seu patrimonio ou no seu beneficio
• Establecer as operacións que se realizan habitualmente no tráfico empresarial (hoteleiro ou turístico) así como os impostos que as gravan
• Autoliquidación de impostos esenciais nun negocio de hostalería
• Manexar a terminoloxía tributaria básica
• Ser capaz de empregar ferramentas teóricas para analizar e reflexionar sobre a realidade tributaria.
• Comprender e dominar o significado dos conceptos e principios fiscais máis relevantes relacionados coa realidade económica que nos rodea.
• Identificar a normativa vixente que afecta aos diferentes tipos de negocios hostaleiros e ser capaz de planificar e desenvolver a actividade empresarial de acordo con esta normativa.
A. Introdución ao sistema tributario.
1. O sistema tributario e as finanzas públicas
2. Os elementos esenciais dos impostos.
B. Impostos directos.
3. Imposto sobre a renda das persoas físicas (IRPF).
4. Imposto de sociedades (IS).
C. Impostos indirectos.
5. Imposto sobre o valor engadido (IVE).
D. Outros impostos
6. IAE, IE, Sucesións e doazóns, ITP y AJD,…
o Bibliografía básica
• AXENCIA TRIBUTARIA (última edición): Manuais prácticos sobre imposto sobre a renda das persoas físicas, imposto sobre sociedades e IVE.
• ALBI IBAÑEZ, E. et al (última edición): Sistema Tributario Español (I e II). Ariel, Economía.
• DIZY MENÉNDEZ, D., ROJÍ CHANDRO, LA e RODRÍGUEZ ONDARZA, JA (última edición): O sistema tributario español. Guía de aprendizaxe e autoavaliación. Exercicios suxeridos. OMM Press.
• MORENO MC, PAREDES R. (última edición: Fiscalidade de persoas físicas e empresariais, exercicios resoltos. Civitas.
• Sánchez Galiana (dir.) Temas de Dereito Financeiro e Tributario II, Tributación directa das persoas físicas, Ed. Clave Granada.
• Martín Queralt, Tejerizo López, e Cayón Galiardo, Manual de Dereito Tributario. Sección Especial. Ed. Thomson-Aranzadi.
• Pérez Royo (dir.): Curso de Dereito Tributario (parte especial), Ed. Tecnos.
LEXISLACIÓN Consultar a lexislación vixente é moi útil para estudar esta materia. Existen numerosas coleccións de lexislación financeira e fiscal no mercado, e calquera delas é útil para prepararse para esta materia. Non obstante, recoméndase que estean actualizadas.
• http://www.meh.es/Portal/Home.htm
Páxina web oficial do Ministerio de Facenda que contén: a) Lexislación tributaria actualizada; b) proxectos de regulamentos; c) doutrina administrativa da Dirección Xeral de Tributos e do TEAC:
• http://www.aeat.es/
Páxina web oficial da Axencia Estatal de Administración Tributaria que contén: a) Lexislación tributaria actualizada; b) guías de liquidación de impostos; c) preguntas frecuentes; e d) ligazóns a outras autoridades tributarias e entidades con competencias tributarias.
• http:www.oecd.org
Sitio web oficial da OCDE que contén: a) materiais importantes que son fontes indirectas de dereito tributario; e b) ligazóns a outras administracións tributarias.
• http://www.atriga.gal
A Axencia Tributaria de Galicia é un organismo público autonómico encargado da organización e funcionamento da administración xeral e do sector público autonómico de Galicia. O seu obxectivo fundamental é garantir o cumprimento do principio constitucional de que todos deben contribuír aos gastos públicos segundo as súas posibilidades económicas.
o Básico e xeral
B1.►Que o alumnado demostrase coñecementos e comprensión nunha área de estudo que se basea nos alicerces da educación secundaria xeral e que normalmente se atopa a un nivel que, aínda que está apoiado por libros de texto avanzados, tamén inclúe algúns aspectos que implican coñecementos da vangarda do seu campo de estudo (a xestión e administración de empresas hostalarías).
B2.►Que o alumnado saiba aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúa as habilidades que se adoitan demostrar mediante o desenvolvemento e a defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo (sector empresarial hostaleiro).
B3.►Que o alumnado teña a capacidade de recompilar e interpretar datos relevantes para emitir xuízos que inclúan a reflexión sobre temas relevantes de natureza social, científica ou ética (normalmente no seu campo de estudo).
B4.►O alumnado será capaz de transmitir información, ideas, metodoloxías, problemas e solucións a públicos tanto especializados como non especializados, tanto a través da comunicación oral como escrita no seu campo de estudo.
B5.►Que o alumnado teña desenvolvido as habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía en todo tipo de contextos.
G1.►Formar profesionais capaces de desempeñar tarefas de xestión e liderado en empresas hostalarías, desenvolvendo habilidades de liderado, cun claro enfoque na atención ao cliente, unha alta capacidade de adaptación e innovación continuas, e unha orientación a resultados nos diferentes ámbitos do sector, promovendo o desenvolvemento sostible e respectando a diversidade e a multiculturalidade: organizar e analizar información, identificar oportunidades, definir obxectivos e estratexias, planificar, deseñar e asignar recursos, dirixir e motivar persoas, resolver problemas e tomar decisións, alcanzar obxectivos e avaliar resultados.
o Transversais
T1-Habilidades de xestión, análise e síntese da información
T4.- Coñecementos de informática e TIC relacionados co campo de estudo
T5-Resolución de problemas e toma de decisións
T10.-Razoamento crítico, compromiso ético e social
T11-Aprendizaxe autónoma continua e adaptación a novas situacións
T17-Capacidade para poñer en práctica os coñecementos cunha perspectiva social e de crecemento
AV3.-Respecto, tolerancia e responsabilidade persoal e profesional
o Específico
E1-Comprender os principios da xestión fiscal no turismo e analizar a súa dimensión económica, así como a súa natureza dinámica e evolutiva.
E2-Recoñecer as principais estruturas políticas e fiscais nas que se enmarca a industria hostaleira
E6.- Xestión de recursos financeiros en empresas do sector hostaleiro
E10.- Comprender o marco xurídico e fiscal que regula as actividades hostalarías.
As habilidades establecidas para o alumnado adquiriranse principalmente a través de dúas vías: sesións presenciais na aula e traballo independente do alumnado, xa sexa individualmente ou en equipo.
As sesións presenciais estarán divididas por parte do profesor en dúas actividades completamente diferentes: por unha banda, a explicación do soporte teórico da materia para cada tema (Clases maxistrais), e por outra banda, a aplicación do soporte teórico á práctica mediante a resolución por parte do profesor na clase dalgúns dos exercicios e casos prácticos planeados no manual da materia (exercicios e casos prácticos).
Clases maxistrais: A finalidade fundamental destas clases será transmitir información organizada que facilite a comprensión e a síntese de coñecementos sobre a materia por parte do estudante.
Exercicios e casos prácticos: Estes materiais están deseñados para que o alumnado os complete de forma independente, aínda que a súa resolución require un estudo previo e a comprensión do tema correspondente do programa do curso.
O traballo autónomo do estudante basearase no estudo de marcos teóricos, na realización de exercicios de clase, no traballo individual ou en grupo sobre casos prácticos da materia e no desenvolvemento de actividades complementarias como a investigación bibliográfica, a lectura de textos, etc.
O sistema de avaliación terá en conta todas as actividades realizadas polo alumnado que se indican a continuación, en cada unha das oportunidades para aprobar a materia. O alumnado que non aprobe a materia no primeiro intento terá dereito a unha segunda oportunidade, que se rexistrará no seu expediente académico se a cualificación obtida é superior.
Primeira oportunidade ordinaria:
O obxectivo principal da avaliación é proporcionarlles aos estudantes a oportunidade de demostrar que adquiriron os coñecementos e as habilidades necesarias para desenvolver as competencias previstas para a materia.
Os métodos que se empregarán serán os seguintes:
• As probas de avaliación continua ao longo do curso inclúen principalmente preguntas prácticas de tipo test, emparellamento de conceptos e resolución de exercicios, que representarán o 100 % da cualificación da avaliación continua.
• Os resultados obtidos do traballo en grupo, estudos de casos reais mediante a recompilación de información e análise de problemas, serán avaliados como aprobado ou suspendido.
• A actitude demostrada ao longo do curso na participación nas clases presenciais e maxistrais (puntualidade, esforzo, traballo, compromiso, respecto polos compañeiros e o profesor, etc.) mellorará aínda máis a cualificación da avaliación continua, na proporción que se determine, que se comunicará ao alumnado.
• Ademais, o profesor poderá, con ou sen previo aviso, impoñer probas e traballos individuais ou en grupo durante o curso. Estes incluiranse na cualificación da avaliación continua nunha proporción determinada e serán comunicados ao alumnado a través da guía docente no Campus Virtual.
Para calcular a cualificación da materia en avaliación continua, é imprescindible ter obtido unha cualificación mínima de 5 en cada unha das probas e un "aprobado" no traballo.
Será responsabilidade do profesorado avaliar o esforzo, a dedicación e a atención do estudante ao longo do curso cara á aprendizaxe da materia, e polo tanto poderá incrementar a cualificación da avaliación continua ata un punto.
As probas con erros ortográficos, ilexibles ou riscadas poderán ser invalidadas. En ningún caso se terán en conta para as repeticións.
No CSHG, a asistencia ás clases é obrigatoria e unha parte importante da educación do estudante. Polo tanto, as ausencias repetidas das actividades presenciais consideraranse unha falta de rendemento e, polo tanto, afectarán á cualificación do curso, do seguinte xeito:
• Total de horas presenciais (40 horas): 30 % de ausencias e penalización de -1 punto (12 horas); 60 % de ausencias e penalización de 2 puntos (24 horas).
• Se o estudante acada o 80 % de ausencias do total de horas presenciais, a materia considerarase suspensa cunha cualificación de 0.
Para aprobar a materia no primeiro intento, o alumnado deberá realizar un exame final que abrangue toda a materia. Este exame constará de preguntas teóricas e prácticas cun nivel de dificultade similar ao das probas administradas na avaliación continua.
Unha vez realizado o exame final, se a cualificación é igual ou superior a 4, esta cualificación suporá o 60 % da cualificación final da materia na primeira convocatoria, mentres que a cualificación obtida na avaliación continua tamén terá unha ponderación do 40 %.
Se un estudante non acada unha cualificación mínima de 4 no exame final, a cualificación final da materia na primeira oportunidade será a obtida no exame final. Non se poderá usar ningunha media ponderada coa cualificación media acadada na avaliación continua.
o Segunda oportunidade extraordinaria:
O alumnado que non aprobe a materia na primeira oportunidade deberá repasar toda a materia e realizar un exame sobre os mesmos contidos que se avaliaron no exame final da primeira oportunidade.
Este exame non se utilizará, baixo ningún concepto, como media da cualificación da avaliación continua obtida durante o curso, e polo tanto, a súa cualificación constituirá a cualificación final da materia nun segundo intento.
o Segundas e seguintes chamadas:
O alumnado que deba aprobar a materia na segunda, terceira ou cuarta convocatoria será avaliado mediante un exame teórico-práctico, no que se poderán formular preguntas sobre calquera aspecto avaliado na primeira convocatoria. Para aprobar, deberá obter un mínimo de 5 puntos.
As actividades formativas e a súa dedicación en horas serán as seguintes:
• Clases maxistrais: clases teóricas (23 horas), estudos de casos (2 horas), traballos en grupo (2 horas), análise de problemas (6 horas), exames, probas e titorías (7 horas) e traballo independente do alumnado (50 horas).
Para unha correcta comprensión da materia, é necesario asistir á clase con regularidade. A constancia no estudo e no traballo é moi importante: axúdanos a comprender as explicacións nas clases presenciais e a facer preguntas durante elas, en lugar de esperar ata os días previos ao exame. Non haberá sesións de titoría e, polo tanto, non se responderá a ningunha pregunta o día laborable anterior a cada exame.
É extremadamente importante que o estudante primeiro repase o contido teórico de cada tema ou concepto e despois intente resolver pola súa conta todos os exercicios prácticos relacionados que se realizaron na clase durante o curso.
Se un estudante suspende algunha das probas incluídas na avaliación, recoméndase que solicite unha revisión da proba co seu profesor. Esta revisión axudaralle a identificar calquera erro e a atopar a solución ou resposta axeitada, evitando así erros futuros e facilitando o dominio da materia.
Pablo Mariño Díaz
Coordinador/a- Departamento
- Campus Sur
- Área
- Centro Superior de Hostelería
- Correo electrónico
- pablomarino.diaz [at] usc.es
- Categoría
- No Aplicable