Skip to main content

Doctoral Programme in Biodiversity and Preservation of the Natural Environment

Modality
In-person
Branch of knowledge
Science
School(s)
International PhD School
Avenida das Ciencias, 6, 15782
Santiago de Compostela
Campus
Santiago de Compostela
Contact
pd.biodiversidade [at] usc.es

The decades to come will decide what fraction of the planet's diversity will survive. Training experts on Biodiversity and Preservation is a commitment to science that seeks to cover the need for connoisseurs and evaluators of the natural environment of a territory such as Galicia.

Duration: 3 academic years
RUCT code: 5600482
Seats number: 9

Title coordinator:
Jesus Dominguez Conde
jesus.dominguez [at] usc.es

Coordinator university:
University of Santiago de Compostela

Partaker universities:
University of Santiago de Compostela

BOE publication date:
11/03/2014

Last accreditation date:
13/03/2023

ISCED codes:
(422) Ciencias del medio ambiente
(420) Ciencias de la vida
(0522) Entornos naturales y vida silvestre

Como consta en los datos históricos de la Universidad de Santiago de Compostela, el programa “Biodiversidad y conservación del medio natural” ha mantenido durante años un considerable número de alumnos, la mayor parte de los cuales han culminado sus estudios con la presentación de trabajos de investigación tutelados, de tesis doctorales, y que actualmente ocupan puestos en la industria, la docencia y la investigación.

Las actividades humanas están causando, en todo el planeta, la devastación de comunidades biológicas. Las amenazas a la diversidad biológica no tiene precedentes, y nunca en la historia de la vida tantas especies habían estado amenazadas de extinción en un período de tiempo tan corto. Las próximas décadas decidirán que fracción de la diversidad del planeta sobrevivirá. Los esfuerzos actuales se centran en conocer la diversidad, salvar especies, establecer nuevas áreas de conservación y proteger los parques naturales existentes.

La formación de expertos en Biodiversidad y Conservación se entiende como un compromiso científico que quiere cubrir una necesidad para un territorio como Galicia de conocedores y evaluadores de su Medio Natural.

As can be seen in the historical data of the University of Santiago de Compostela, for years the programme «Biodiversity and Preservation of the Natural Environment» received a considerable number of students. Most of these students completed their studies with the presentation of papers for supervised research, doctoral dissertations, and are currently occupying positions in the industry, in teaching and in research. In the entire planet, human activity is destroying biological communities. The threats to biological diversity are without precedent, and never in the history of life have so many species been threatened with extinction in such a short period of time. Current efforts focus on understanding diversity, saving species, establishing new preservation areas and protecting existing natural parks.

Generally speaking, the Master's degrees that provide access to this programme without supplementary training are:

  • Environment and Natural Resources; Marine Biology; Aquaculture; Biotechnology (offered by the USC)
  • Biodiversity and Ecosystems; Acquaculture; Land ecosystems, Sustainable Use and Environmental Implicvations (offered by the University of Vigo)
  • Technology and Environmental Management offered by the University of A Coruña
  • The master's with a similar content offered by other Spanish universities
  • Students holders of the Diploma of Advanced Studies obtained by the USC's 5-year graduate degree in Biology or other 5-year graduate degrees from all Spanish universities will also have access to the doctoral programme without supplementary training.

In the case of profiles of prospective students who have not taken a Master’s course, they will need an equivalence of training in research credits, equal to at least the master's degree that provides direct access, which is 60 ECTS credits.

Points for each merit are evaluated by the committee in the following way:

  1. Previous degree to access the programme: 20%
  2. Academic transcript: 20%
  3. Curriculum: 20%
  4. Professional experience: 20%
  5. Research experience: 20%

Although it is not necessary for candidates to certify their knowledge of English , it is advisable, for certain training activities require knowledge of this language. Therefore, it is advisable to have a B1 or B2 level in CEFR knowledge scale.

1.- De forma general los estudios de máster que permitirán el ingreso a este programa de doctorado sin complementos de formación serán:

a.- Medio Ambiente y Recursos Naturales; Biología Marina; Acuicultura; Biotecnología (ofertados por la USC)

b.- Biodiversidad y Ecosistemas; Acuicultura; Ecosistemas Terrestres, Uso Sostenible e Implicaciones Ambientales (ofertados por la Universidad de Vigo).

c.- Tecnología y Gestión Ambiental ofertado por la Universidad de A Coruña.

d.- Los másteres de similar contenido impartidos por otras universidades españolas.

e.- También tendrán acceso al programa sin complementos los estudiantes con el título de DEA obtenido a través del programa de Licenciatura en Biología por la USC o de Licenciaturas en Biología de todas las Universidades Españolas.

2.- En el caso de otros perfiles que no realizaran máster se necesitará una equivalencia de formación en créditos de investigación, iguales por lo menos a los del máster que da acceso directo, que serán 60 ECTS.

3.- Los estudiantes con título extranjero sin homologar podrán solicitar la admisión en los estudios de doctorado siempre que se acredite un nivel de formación equivalente a la del título oficial español de máster universitario y faculte en el país expedidor del título para el acceso a los estudios de doctorado. Esta admisión no implicará, en ningún caso, la homologación del título previo ni el reconocimiento la otros efectos que los de acceso la estas enseñanzas.

Access

1. Con carácter general, para el acceso a un programa oficial de doctorado será necesario estar en posesión de los títulos oficiales españoles de Grado, o equivalente, y de Máster universitario, o equivalente, siempre que se hayan superado, al menos, 300 créditos ECTS en el conjunto de estas dos enseñanzas..

2. Asimismo, podrá acceder quien se encuentre en alguno de los siguientes supuestos:

a) Estar en posesión de un título universitario oficial español o de otro país integrante del Espacio Europeo de Educación Superior, que habilite para el acceso al máster de acuerdo con lo establecido en el artículo 16 del RD 1393/2007, y superar un mínimo de 300 créditos ECTS en el conjunto de estudios universitarios oficiales, de los cuales por lo menos 60 deberán ser de nivel de máster .

b) Estar en posesión de un título oficial español de graduado o graduada, cuya duración, conforme normas de derecho comunitario, sea de por lo menos 300 créditos ECTS. Dichos titulados deberán cursar con carácter obligatorio los complementos de formación requeridos por el programa, excepto que el plan de estudios del correspondiente título de grado incluya créditos de formación en investigación equivalentes en valor formativo a los créditos en investigación procedentes de estudios de máster .

c) Los titulados universitarios que, tras obtener plaza en formación en la correspondiente prueba de acceso a plazas de formación sanitaria especializada, superen con evaluación positiva por lo menos dos años de formación de un programa para la obtención del título oficial de alguna de las especialidades en ciencias de la salud.

d) Estar en posesión de un título obtenido conforme a sistemas educativos extranjeros, sin necesidad de su homologación, tras la comprobación por la Universidad de que éste acredita un nivel de formación equivalente a la del título oficial español de máster universitario y que faculta en el país expedidor del título para el acceso a estudios de doctorado. Esta admisión no implicará, en ningún caso, la homologación del título previo del cual esté en posesión el interesado ni su reconocimiento para otros efectos que el del acceso a enseñanzas de doctorado.

e) Estar en posesión de otro título español de doctor obtenido conforme a anteriores ordenaciones universitarias.

f) Estar en posesión de un título universitario oficial que haya obtenido la correspondencia al nivel 3 del Marco Español de Cualificaciones para la Educación Superior, de acuerdo con el procedimiento establecido en el Real Decreto 967/2014, de 21 de noviembre, por el que se establecen los requisitos y el procedimiento para la homologación y declaración de equivalencia a titulación y a nivel académico universitario oficial y para la convalidación de estudios extranjeros de Educación Superior, y el procedimiento para determinar la correspondencia a los niveles del Marco Español de Cualificaciones para la Educación Superior de los títulos oficiales de Arquitecto, Ingeniero, Licenciado, Arquitecto Técnico, Ingeniero Técnico y Diplomado.

3. Los doctorandos que iniciaran su programa de doctorado conforme a anteriores ordenaciones universitarias podrán acceder a las enseñanzas de doctorado, luego de su admisión de acuerdo con el establecido en el Reglamento de estudos de doctorado de la USC. En todo caso deberán reunir los requisitos establecidos con carácter general en dicho Reglamento para acceder a los estudios de doctorado.

4. Podrán acceder a los estudios de doctorado los licenciados, arquitectos o ingenieros que posean el diploma de estudios avanzados obtenido de acuerdo con lo dispuesto en el Real decreto 778/1998, del 30 de abril, o alcancen la suficiencia investigadora regulada en el Real decreto 185/1985, del 23 de enero.

5. Podrán acceder a los estudios de doctorado los licenciados, arquitectos o ingenieros que posean un título de máster oficial conforme lo Real decreto 56/2005 o el Real decreto 1393/2007, modificado por el Real decreto 861/2010, o tengan superados 60 ECTS de estudios de máster oficial.

6. También podrán acceder los diplomados, ingenieros técnicos o arquitectos técnicos que acrediten tener 300 créditos ECTS superados en el conjunto de estudios universitarios oficiales, de los cuales, por lo menos 60, deberán ser de nivel de máster.

• Titulación de acceso (20%)

• Expediente académico (20%)

• Curriculum (20%)

• Experiencia profesional (20%)

• Experiencia investigadora (20%)

Aunque no es necesario acreditar el conocimiento de la lengua inglesa, se recomienda su conocimiento ya que para algunas de las actividades formativas se necesita dicho conocimiento. Por eso, en el grado de conocimiento del MCER es recomendable poseer el nivel B1 o B

El programa de doctorado podrá extinguirse por alguna de las siguientes causas:

Que no supere el proceso de renovación de la acreditación establecido en el artículo 10 del RD 99/2011.

• Que no acredite el cumplimiento de los requisitos establecidos por la normativa estatal o autonómica vigente.

• Que se formule una propuesta de extinción del programa al amparo de los procesos de revisión y mejora del título de acuerdo con el procedimiento aprobado por la universidad.

• Que concurra cualquier situación excepcional que impida el correcto desarrollo del programa de doctorado.

La extinción producirá los siguientes efectos:

• Comportará la pérdida de su carácter oficial y la baja en el RUCT.

• No se podrá matricular nuevo alumnado en el programa de doctorado.

• En cualquier caso todo el alumnado afectado deberá ser informado de la extinción y de las consecuencias en lo relativo al desarrollo de sus estudios.

La Universidad adoptará las medidas necesarias para garantizar los derechos académicos del estudiantado que esté cursando dichos estudios en los términos establecidos en la resolución de extinción del plan de estudio, y aprobará el procedimiento de extinción de los programas de doctorado en el seno de la universidad.

Cursos de formación avanzada

  • E1021A01

Cursos de formación

  • E1021A02

Estancias en centros de investigación

  • E1021A03

Asistencia a congresos científicos

  • E1021A04

Defensa del proyecto de tesis

  • E1021A05

No data available for the selected academic year.

Teachers Area
Francisco Javier Iglesias Piñeiro
Zoology
Sergio Rodriguez Roiloa
International Doctoral School
Teachers Area
Emilio V. Carral Vilariño
Ecology
Maria Teresa Rodriguez Lopez
Zoology
Jesus Dominguez Conde
Zoology
María Jose Vidal Malde
International Doctoral School
Andres Baselga Fraga
Zoology
Teachers Area
Teresa Cornide Paz
Botany
Mª Del Carmen Lopez Rodriguez
Botany
Maria Inmaculada Romero Bujan
Botany
Mª Jesús Aira Rodríguez
Botany
Francisco Javier Amigo Vazquez
Botany
Elvira Antonia Diaz Vizcaino
Botany
Santiago Ortiz Nuñez
Botany
Rosa Ana Vázquez Ruiz De Ocenda
Botany
Ramón Alberto Díaz Varela
Botany
Luis Miguel Serrano Perez
Botany
Teachers Area
Maria Celia Besteiro Rodriguez
Zoology
María Del Carmen Cobo Llovo
International Doctoral School
Teachers Area
Juan Angel Diaz Pazos
Zoology
Fernando Cobo Gradin
Zoology
Sandra Barca Bravo
International Doctoral School
Rufino Vieira Lanero
Zoology
Teachers Area
Pablo Ramil Rego
Botany
Joaquin Gimenez De Azcarate Cornide
Botany
Ignacio Garcia Gonzalez
Botany
Luis Miguel Serrano Perez
Botany

Como consta en los datos históricos de la Universidad de Santiago de Compostela, el programa “Biodiversidad y conservación del medio natural” ha mantenido durante años un considerable número de alumnos, la mayor parte de los cuales han culminado sus estudios con la presentación de trabajos de investigación tutelados, de tesis doctorales, y que actualmente ocupan puestos en la industria, la docencia y la investigación.

Las actividades humanas están causando, en todo el planeta, la devastación de comunidades biológicas. Las amenazas a la diversidad biológica no tiene precedentes, y nunca en la historia de la vida tantas especies habían estado amenazadas de extinción en un período de tiempo tan corto. Las próximas décadas decidirán que fracción de la diversidad del planeta sobrevivirá. Los esfuerzos actuales se centran en conocer la diversidad, salvar especies, establecer nuevas áreas de conservación y proteger los parques naturales existentes.

La formación de expertos en Biodiversidad y Conservación se entiende como un compromiso científico que quiere cubrir una necesidad para un territorio como Galicia de conocedores y evaluadores de su Medio Natural.

• Comprensión sistemática de un campo de estudio y dominio de las habilidades y métodos de investigación relacionados con dicho campo

• Capacidad de concebir, diseñar o crear, poner en práctica y adoptar un proceso sustancial de investigación o creación

• Capacidad para contribuir a la ampliación de las fronteras del conocimiento a través de una investigación original

• Capacidad de realizar un análisis crítico y de evaluación y síntesis de ideas nuevas y complejas

• Capacidad de comunicación con la comunidad académica y científica y con la sociedad en general acerca de sus ámbitos de conocimiento en los modos e idiomas de uso habitual en su comunidad científica internacional

• Capacidad de fomentar, en contextos académicos y profesionales, el avance científico, tecnológico, social, artístico o cultural dentro de una sociedad basada en el conocimiento.

• Capacidad para realizar un análisis crítico y de evaluación de biogeografía y biodiversidad de fauna y flora

• Capacidad para realizar un análisis crítico y de evaluación en la conservación y gestión de espacios naturales protegidos

• Capacidad para realizar un análisis de los recursos marinos

• Adquisición de habilidades en el análisis y resolución de problemas complejos en el ámbito de la observación del medio marino, terrestre y dulceacuícola

• Adquisición de habilidades en el análisis y resolución de problemas complejos en el ámbito del uso sostenible de los recursos naturales, relacionado con el medio marino, terrestre y dulceacuícola

• Adquisición de habilidades en el análisis y resolución de problemas complejos en el ámbito de la ingeniería y progreso tecnológico aplicados al medio natural referido a la manipulación genética, producción de semillas y transformación de productos pesqueros

The main objective of this Masters degree is to train professionals and researchers in aquaculture; professionals with a solid recognised training at job level and researchers whose training allows them to carry out their research, with cutting-edge technologies, while keeping abreast of problems in production processing.

No data available for the selected academic year.

Coordinator
Jesus Dominguez Conde

Secretary
Maria Inmaculada Romero Bujan

Vowels
Francisco Javier Amigo Vazquez
Fernando Cobo Gradin
Ignacio Garcia Gonzalez
Francisco Javier Iglesias Piñeiro

Indicator

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

ID-01
Offered Places

Number of places offered for each academic year. Provides information on the evolution of the offer of places associated with that program.

Scale info: Whole number

11,0

5,0

5,0

7,0

9,0

9,0

ID-03
New Enrollment

Number of newly enrolled students.

Scale info: Whole number

8,0

3,0

4,0

5,0

8,0

4,0

ID-06
Total Student Enrollment

Total number of students enrolled in the ordinary enrollment system

Scale info: Whole number

34,0

30,0

26,0

26,0

26,0

25,0

ID-07
Percentage of New Students Coming from Master's Studies

Percentage relationship between the number of new students coming from master's studies and the number of newly enrolled students after deducting the number of new students due to adaptation.

Scale info: Percentage with two decimal places

50,0

66,67

75,0

100,0

37,5

50,0

ID-08
Percentage of Students from Other Universities

Percentage relationship between the number of new students with access master's degrees from other universities and the number of newly enrolled students after deducting the number of new students due to adaptation

Scale info: Percentage with two decimal places

25,0

0,0

0,0

20,0

12,5

50,0

ID-09
Percentage of New Students from National Universities Outside SUG

Percentage relationship between the number of new students from other national universities, outside the SUG, and the total number of enrolled students

Scale info: Percentage with two decimal places

25,0

0,0

0,0

0,0

12,5

25,0

ID-10
Percentage of New Students from Other SUG Universities

Percentage relationship between the number of new students from other SUG universities and the number of newly enrolled students.

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

0,0

0,0

20,0

0,0

25,0

ID-11
Percentage of Foreign Students in the Total Enrollment

Percentage ratio of the number of foreign students (from outside Spain) to the total number of enrolled students.

Scale info: Percentage with two decimal places

17,65

13,33

15,38

15,38

30,77

28,00

ID-12
Percentage of Foreign Students from the EHEA

Percentage ratio of the number of foreign students in the EHEA to the total number of enrolled students.

Scale info: Percentage with two decimal places

2,94

3,33

0,0

0,0

3,85

0,0

ID-22
Percentage of Students by Admission Profile

Percentage of students according to entry profile

Scale info: Percentage with two decimal places

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

Indicator

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

ID-13
Percentage of New Students Requiring Bridging Courses

Percentage ratio of the number of new students who need additional training to the number of newly enrolled students, once the number of new students admitted for adaptation is discounted.

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

ID-14
Percentage of Full-Time Students

Percentage ratio of the number of full-time students to the total number of enrolled students. Note: Full-time students are considered those who have the same dedication throughout the academic year.

Scale info: Percentage with two decimal places

82,35

73,33

73,08

65,38

69,23

68,0

ID-15
Percentage of Part-Time Students

Percentage relationship between the number of part-time students and the total number of enrolled students. Note: Part-time students are considered those who have the same dedication throughout the academic year.

Scale info: Percentage with two decimal places

5,88

10,0

7,69

7,69

11,54

8,0

ID-16
Percentage of Students with Mixed Dedication

Percentage ratio of the number of students with mixed dedication to the total number of enrolled students. Note: Students with mixed dedication are considered those who alternate between full-time and part-time dedication during the same academic year.

Scale info: Percentage with two decimal places

11,76

16,67

19,23

26,92

19,23

24,0

Indicator

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

ID-17
Percentage of Students Undertaking Research Stays (Outgoing) Authorized by the CAPD

Percentage ratio of the number of students doing research stays on the number of students enrolled full-time

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

4,55

0,0

5,88

22,22

0,0

ID-19
Percentage of Students Participating in Mobility Programs (Incoming)

Percentage ratio of the number of students participating in mobility programs (incoming) over the number of students enrolled full-time

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

ID-21
Percentage of Students with Scholarships or Predoctoral Contracts (FPI, FPU, Xunta, etc.)

Percentage ratio of the number of students with a scholarship or pre-doctoral contract (FPI, FPU, Xunta,...) to the number of students enrolled full-time.

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

13,64

21,05

23,53

27,78

29,41

Indicator

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

ID-24
Ratio of Theses Defended under Co-Supervision Regime

Percentage ratio of the number of theses defended under co-direction to the total number of theses defended.

Scale info: Rational number with two decimal places

1,0

0,8

0,0

1,0

0,0

0,5

ID-25
Total number of six-year periods

Total number of six-year terms.

Scale info: Whole number

59,0

61,0

63,0

52,0

47,0

50,0

ID-26
Average number of six-year periods per PDI

Average number of sexenios per PDI.

Scale info: Rational number with two decimal places

2,1071

2,3462

2,52

2,3636

2,2381

2,381

ID-27
Percentage of PDI with six-year periods

Percentage ratio of the number of POIs with six-year terms over the number of POIs with the option of six-year terms.

Scale info: Percentage with two decimal places

78,57

84,62

80,0

81,82

80,95

80,95

ID-28
Percentage of PDI with active six-year periods

Percentage ratio of the number of PDI with six-year-olds living on the number of PDI with option to six-year-olds.

Scale info: Percentage with two decimal places

42,86

46,15

52,0

59,09

57,14

47,62

ID-29
Percentage of Foreign Professors in the Total Program Faculty

Percentage ratio of the number of foreign thesis supervisors to the total number of thesis supervisors

Scale info: Percentage with two decimal places

5,13

5,13

4,65

4,55

7,14

4,17

ID-30
Percentage of International Experts in Thesis Committees

Percentage ratio of the number of foreign members of the courts to the total number of members of the courts

Scale info: Percentage with two decimal places

6,67

6,67

0,0

0,0

0,0

17,02

Indicator

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

ID-31
Number of Defended Theses

Number of theses defended

Scale info: Whole number

5,0

5,0

3,0

4,0

3,0

2,0

ID-32
Percentage of Theses Completed Full-Time

Percentage ratio of the number of full-time theses over the total number of theses defended.

Scale info: Percentage with two decimal places

100,0

100,0

100,0

100,0

33,33

100,0

ID-33
Percentage of Theses Completed Part-Time

Percentage ratio of the number of part-time theses on or total defended theses.

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

0,0

0,0

0,0

66,67

0,0

ID-34
Percentage of Theses Completed with Mixed Dedication

Percentage ratio of the number of theses completed with mixed dedication on the total number of theses defended

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

ID-35
Number of Theses Presented in Galician

Number of theses presented in Galician

Scale info: Whole number

0,0

0,0

0,0

0,0

1,0

0,0

ID-36
Number of Theses Presented in Spanish

Number of theses presented in Spanish

Scale info: Whole number

4,0

4,0

3,0

4,0

1,0

2,0

ID-37
Number of Theses Presented in Other Languages

Number of theses presented in another language

Scale info: Whole number

1,0

1,0

0,0

0,0

1,0

0,0

ID-38
Average Duration of Studies for Full-Time Students

Average duration (in years) of full-time studies

Scale info: Whole number

2,5699

3,9452

4,274

4,1911

-

4,9315

ID-39
Average Duration of Studies for Part-Time Students

Average duration (in years) of part-time studies.

Scale info: Whole number

2,9726

-

-

-

5,0055

5,5068

ID-40
Percentage of Doctoral Students Defending Their Thesis Without Requesting an Extension

Percentage ratio of the number of students defending the thesis without an extension on the total number of theses defended.

Scale info: Percentage with two decimal places

100,0

40,0

33,33

25,0

0,0

0,0

ID-43
Percentage of Theses with International Mention

Percentage ratio of the number of theses that achieve the "cum laude" qualification over the total number of theses defended

Scale info: Percentage with two decimal places

80,0

80,0

100,0

100,0

100,0

50,0

ID-44
Percentage of Theses with International Mention

Percentage ratio of the number of theses with international mention over the total number of defended theses

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

20,0

0,0

0,0

0,0

0,0

ID-45
Percentage of Program Dropouts

Percentage ratio of the number of students who did not enroll or defend their thesis in the academic year to the total number of students enrolled in the previous year, after deducting the number of students who defended their thesis in the academic year and students who have been granted a temporary leave of absence.

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

24,14

3,7

63,64

26,32

9,52

The contents of this page were updated on 07.07.2023.