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Doctoral Programme in Statistics and Operations Research

Modality
In-person
Branch of knowledge
Science
School(s)
International PhD School
Avenida das Ciencias, 6, 15782
Santiago de Compostela
Campus
Santiago de Compostela
Contact
pd.estatisticaeio [at] usc.es

Statistics and operations research are of great importance today as part of mathematics and as necessary disciplines for the understanding and development of other areas such as Economics, Engineering or Medicine, among others.

Duration: 3 academic years
RUCT code: 5600813
Seats number: 8

Title coordinator:
Julio Gonzalez Diaz
julio.gonzalez [at] usc.es

Coordinator university:
University of Santiago de Compostela

Partaker universities:
University of Santiago de Compostela University of A Coruña University of Vigo

Xunta de Galicia title implantation authorization date:
05/12/2013

BOE publication date:
11/03/2014

Last accreditation date:
01/03/2022

ISCED codes:
(462) Estadística
(0542) Estadística

La estadística y la investigación operativa son hoy de gran importancia como parte de las matemáticas y como disciplinas necesarias para la comprensión y el avance de otras ramas como la Economía, la Ingeniería o la Medicina, entre otras. Este Doctorado en Estadística e Investigación Operativa pretende proporcionar una sólida formación en el ámbito de la estadística y de la investigación operativa, capaz de adaptarse a las necesidades de la sociedad actual. Asimismo se pretende fomentar la formación continua de los profesionales en el área de la estadística y la investigación operativa y la interconexión entre las diversas parcelas del área merced a la colaboración en el Doctorado de profesores pertenecientes a diferentes líneas y grupos de investigación.

Este Doctorado se adecúa a los objetivos estratégicos de la Universidad en tanto en cuanto persigue la obtención de la excelencia investigadora y la transferencia de la tecnología y los conocimientos de la Universidad a la sociedad en particular al mundo de la empresa que es donde las aportaciones de la Estadística y la Investigación Operativa deben ser tenidas en cuenta.

This Doctoral Programme in Statistics and Operations Research aims to provide solid training in the field of statistics and operations research, capable of adapting to the needs of today's society. It also seeks to promote the continuous training of professionals in the area of statistics and operations research and the interconnection between the different sections in the field, thanks to the collaboration of professors from different lines and research groups. This Doctoral Programme is suited to the strategic objectives of the University because it seeks research excellence and the transfer of technology and knowledge from the University to society. Specifically, it is in the world of business, where the contributions of statistics and operations research should be taken into account.

In general, the Master's studies that provides access to the Doctoral Programme without supplementary training is the Master in Statistical Techniques offered by USC, UDC and Uvigo. Access to the programme without supplementary training is open to students with research competence or with the Diploma of Advanced Studies obtained through the previous doctoral programmes in statistics and operations research from the three participating universities.

In the case of students who have completed a master's degree different to the above, the Programme's Academic Committee (DPAC) will consider the possibility of requiring supplementary training (up to 15 ECTS credits) on a case-by-case basis, if in their previous training students did not complete at least 60 ECTS in the Master's level area in Statistics and Operations Research at Master level.

In the case of students who did not complete a master's course, will require a master's level training equivalence of at least 60 ECTS preferably in the area of Statistics and Operations Research. This equivalency will be determined by the DPAC.

To be admitted to this doctoral program, it is necessary get more than 12 points according to the following criteria:

  • Academic transcript: up to 10 points
  • Personal interview: up to 10 points

De forma general los estudios de Máster que permitirán el ingreso a este programa de doctorado sin complementos de formación será el Master en Técnicas Estadísticas ofertado por la USC, UDC y UVigo.

También tendrán en el programa acceso sin complementos los estudiantes con suficiencia investigadora o con el título de DEA obtenidos a través de los programas anteriores de Doctorado en Estadística e Investigación Operativa en las tres universidades participantes (USC, UDC y UVigo).

En el caso de alumnos que hayan realizado algún Máster distinto del anterior, la Comisión Académica del Programa de Doctorado (CAPD) evaluará de forma individualizada cada caso y se considerará la posibilidad de exigirles complementos de formación (hasta 15 ECTS) cuando en su formación anterior no hayan cursado al menos 60 ECTS en el área de Estadística e Investigación Operativa de nivel de Máster según el juicio de la CAPD.

En el caso de alumnos que no hayan realizado Máster se necesitará una equivalencia de formación en nivel de Máster de al menos 60 ECTS preferentemente en el área de Estadística e Investigación Operativa. Esta equivalencia será determinada por la CAPD.

Access

1. Con carácter general, para el acceso a un programa oficial de doctorado será necesario estar en posesión de los títulos oficiales españoles de Grado, o equivalente, y de Máster universitario, o equivalente, siempre que se hayan superado, al menos, 300 créditos ECTS en el conjunto de estas dos enseñanzas..

2. Asimismo, podrá acceder quien se encuentre en alguno de los siguientes supuestos:

a) Estar en posesión de un título universitario oficial español o de otro país integrante del Espacio Europeo de Educación Superior, que habilite para el acceso al máster de acuerdo con lo establecido en el artículo 16 del RD 1393/2007, y superar un mínimo de 300 créditos ECTS en el conjunto de estudios universitarios oficiales, de los cuales por lo menos 60 deberán ser de nivel de máster .

b) Estar en posesión de un título oficial español de graduado o graduada, cuya duración, conforme normas de derecho comunitario, sea de por lo menos 300 créditos ECTS. Dichos titulados deberán cursar con carácter obligatorio los complementos de formación requeridos por el programa, excepto que el plan de estudios del correspondiente título de grado incluya créditos de formación en investigación equivalentes en valor formativo a los créditos en investigación procedentes de estudios de máster .

c) Los titulados universitarios que, tras obtener plaza en formación en la correspondiente prueba de acceso a plazas de formación sanitaria especializada, superen con evaluación positiva por lo menos dos años de formación de un programa para la obtención del título oficial de alguna de las especialidades en ciencias de la salud.

d) Estar en posesión de un título obtenido conforme a sistemas educativos extranjeros, sin necesidad de su homologación, tras la comprobación por la Universidad de que éste acredita un nivel de formación equivalente a la del título oficial español de máster universitario y que faculta en el país expedidor del título para el acceso a estudios de doctorado. Esta admisión no implicará, en ningún caso, la homologación del título previo del cual esté en posesión el interesado ni su reconocimiento para otros efectos que el del acceso a enseñanzas de doctorado.

e) Estar en posesión de otro título español de doctor obtenido conforme a anteriores ordenaciones universitarias.

f) Estar en posesión de un título universitario oficial que haya obtenido la correspondencia al nivel 3 del Marco Español de Cualificaciones para la Educación Superior, de acuerdo con el procedimiento establecido en el Real Decreto 967/2014, de 21 de noviembre, por el que se establecen los requisitos y el procedimiento para la homologación y declaración de equivalencia a titulación y a nivel académico universitario oficial y para la convalidación de estudios extranjeros de Educación Superior, y el procedimiento para determinar la correspondencia a los niveles del Marco Español de Cualificaciones para la Educación Superior de los títulos oficiales de Arquitecto, Ingeniero, Licenciado, Arquitecto Técnico, Ingeniero Técnico y Diplomado.

3. Los doctorandos que iniciaran su programa de doctorado conforme a anteriores ordenaciones universitarias podrán acceder a las enseñanzas de doctorado, luego de su admisión de acuerdo con el establecido en el Reglamento de estudos de doctorado de la USC. En todo caso deberán reunir los requisitos establecidos con carácter general en dicho Reglamento para acceder a los estudios de doctorado.

4. Podrán acceder a los estudios de doctorado los licenciados, arquitectos o ingenieros que posean el diploma de estudios avanzados obtenido de acuerdo con lo dispuesto en el Real decreto 778/1998, del 30 de abril, o alcancen la suficiencia investigadora regulada en el Real decreto 185/1985, del 23 de enero.

5. Podrán acceder a los estudios de doctorado los licenciados, arquitectos o ingenieros que posean un título de máster oficial conforme lo Real decreto 56/2005 o el Real decreto 1393/2007, modificado por el Real decreto 861/2010, o tengan superados 60 ECTS de estudios de máster oficial.

6. También podrán acceder los diplomados, ingenieros técnicos o arquitectos técnicos que acrediten tener 300 créditos ECTS superados en el conjunto de estudios universitarios oficiales, de los cuales, por lo menos 60, deberán ser de nivel de máster.

Tener una puntuación superior a 12 puntos de acuerdo con los siguientes criterios:

• Expediente académico (hasta 10 puntos)

• Entrevista personal (hasta 10 puntos).

La entrevista personal se realizará ante la CAPD para juzgar la valía del candidato y su adecuación a alguna de las líneas de investigación disponibles en el programa de Doctorado. Para facilitar este requisito a los futuros estudiantes, la CAPD hará públicas en la página web las líneas de investigación abiertas y disponibles y asimismo facilitará el contacto, con carácter previo a esta entrevista, entre los futuros candidatos y los promotores de dichas líneas de investigación.

El programa de doctorado podrá extinguirse por alguna de las siguientes causas:

Que no supere el proceso de renovación de la acreditación establecido en el artículo 10 del RD 99/2011.

• Que no acredite el cumplimiento de los requisitos establecidos por la normativa estatal o autonómica vigente.

• Que se formule una propuesta de extinción del programa al amparo de los procesos de revisión y mejora del título de acuerdo con el procedimiento aprobado por la universidad.

• Que concurra cualquier situación excepcional que impida el correcto desarrollo del programa de doctorado.

La extinción producirá los siguientes efectos:

• Comportará la pérdida de su carácter oficial y la baja en el RUCT.

• No se podrá matricular nuevo alumnado en el programa de doctorado.

• En cualquier caso todo el alumnado afectado deberá ser informado de la extinción y de las consecuencias en lo relativo al desarrollo de sus estudios.

La Universidad adoptará las medidas necesarias para garantizar los derechos académicos del estudiantado que esté cursando dichos estudios en los términos establecidos en la resolución de extinción del plan de estudio, y aprobará el procedimiento de extinción de los programas de doctorado en el seno de la universidad.

Materias del máster universitario en técnicas estadísticas

  • E1061A01

Materias de otros másters

  • E1061A02

Cursos del programa de formación e innovación docente

  • E1061A03

Seminarios de investigación

  • E1061A04

Cursos de formación transversales

  • E1061A05

Asistencia y participación activa en congresos

  • E1061A06
Teachers Area
Manuel Febrero Bande
Statistics and Operations Research
Wenceslao Gonzalez Manteiga
Statistics and Operations Research
María José Lombardía Cortiña
International Doctoral School
Luis Alberto Ramil Novo
Statistics and Operations Research
Cesar Andres Sanchez Sellero
Statistics and Operations Research
José Antonio Vilar Fernández
International Doctoral School
Jacobo De Uña Álvarez
International Doctoral School
María Del Carmen Iglesias Pérez
International Doctoral School
Ricardo José Cao Abad
International Doctoral School
María Amalia Jacome Pumar
International Doctoral School
Rubén Fernández Casal
International Doctoral School
Beatriz Pateiro Lopez
Statistics and Operations Research
Rosa María Crujeiras Casais
Statistics and Operations Research
Alberto Rodriguez Casal
Statistics and Operations Research
Paula Saavedra Nieves
Statistics and Operations Research
Germán Aneiros Perez
International Doctoral School
Javier Roca Pardiñas
International Doctoral School
Juan Carlos Pardo Fernández
International Doctoral School
Mario Francisco Fernández
International Doctoral School
Ana Perez González
International Doctoral School
Mercedes Conde Amboage
Statistics and Operations Research
Maria Isabel Borrajo Garcia
Statistics and Operations Research
Jose Ameijeiras Alonso
Statistics and Operations Research
Juan Manuel Vilar Fernández
International Doctoral School
Salvador Naya Fernández
International Doctoral School
Antonio Vaamonde Liste
International Doctoral School
Alejandro Quintela Del Río
International Doctoral School
Javier Tarrio Saavedra
International Doctoral School
Teachers Area
Balbina Virginia Casas Mendez
Statistics and Operations Research
Jose Maria Alonso Meijide
Statistics and Operations Research
Ignacio Garcia Jurado
International Doctoral School
Julio Gonzalez Diaz
Statistics and Operations Research
Silvia María Lorenzo Freire
International Doctoral School
Maria Luisa Carpente Rodríguez
International Doctoral School
Leticia Lorenzo Picado
International Doctoral School
Juan José Vidal Puga
International Doctoral School
Gustavo Bergantiños Cid
International Doctoral School
María Estela Sánchez Rodríguez
International Doctoral School
Maria Gloria Fiestras Janeiro
International Doctoral School

La estadística y la investigación operativa son hoy de gran importancia como parte de las matemáticas y como disciplinas necesarias para la comprensión y el avance de otras ramas como la Economía, la Ingeniería o la Medicina, entre otras. Este Doctorado en Estadística e Investigación Operativa pretende proporcionar una sólida formación en el ámbito de la estadística y de la investigación operativa, capaz de adaptarse a las necesidades de la sociedad actual. Asimismo se pretende fomentar la formación continua de los profesionales en el área de la estadística y la investigación operativa y la interconexión entre las diversas parcelas del área merced a la colaboración en el Doctorado de profesores pertenecientes a diferentes líneas y grupos de investigación.

Este Doctorado se adecúa a los objetivos estratégicos de la Universidad en tanto en cuanto persigue la obtención de la excelencia investigadora y la transferencia de la tecnología y los conocimientos de la Universidad a la sociedad en particular al mundo de la empresa que es donde las aportaciones de la Estadística y la Investigación Operativa deben ser tenidas en cuenta.

• Comprensión sistemática de un campo de estudio y dominio de las habilidades y métodos de investigación relacionados con dicho campo

• Capacidad de concebir, diseñar o crear, po

ner en práctica y adoptar un proceso sustancial de investigación o creación
• Capacidad para contribuir a la ampliación de las fronteras del conocimiento a través de una investigación original

• Capacidad de realizar un análisis crítico y de evaluación y síntesis de ideas nuevas y complejas

• Capacidad de comunicación con la comunidad académica y científica y con la sociedad en general acerca de sus ámbitos de conocimiento en los modos e idiomas de uso habitual en su comunidad científica internacional

• Capacidad de fomentar, en contextos académicos y profesionales, el avance científico, tecnológico, social, artístico o cultural dentro de una sociedad basada en el conocimiento.

• Capacidad de integración en grupos de trabajo multidisciplinares desarrollando modelos innovadores de la Estadística y la Investigación Operativa

• Detección de ámbitos de nueva aplicación para los modelos de la Estadística y la Investigación Operativa

• Capacidad para liderar proyectos de investigación en el ámbito de la Estadística y la Investigación Operativa

• Capacidad para implementar o transferir soluciones innovadoras en el ámbito de la Estadística y la Investigación Operativa.

The main objective of this Masters degree is to train professionals and researchers in aquaculture; professionals with a solid recognised training at job level and researchers whose training allows them to carry out their research, with cutting-edge technologies, while keeping abreast of problems in production processing.

No data available for the selected academic year.

Coordinator
Julio Gonzalez Diaz

Vowels
Wenceslao Gonzalez Manteiga
Rosa María Crujeiras Casais
Alberto Rodriguez Casal

Indicator

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

ID-01
Offered Places

Number of places offered for each academic year. Provides information on the evolution of the offer of places associated with that program.

Scale info: Whole number

8,0

8,0

8,0

8,0

8,0

8,0

ID-03
New Enrollment

Number of newly enrolled students.

Scale info: Whole number

4,0

4,0

1,0

2,0

4,0

2,0

ID-06
Total Student Enrollment

Total number of students enrolled in the ordinary enrollment system

Scale info: Whole number

15,0

16,0

14,0

15,0

17,0

16,0

ID-07
Percentage of New Students Coming from Master's Studies

Percentage relationship between the number of new students coming from master's studies and the number of newly enrolled students after deducting the number of new students due to adaptation.

Scale info: Percentage with two decimal places

100,0

75,0

100,0

0,0

75,0

100,0

ID-08
Percentage of Students from Other Universities

Percentage relationship between the number of new students with access master's degrees from other universities and the number of newly enrolled students after deducting the number of new students due to adaptation

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

0,0

0,0

0,0

25,0

0,0

ID-09
Percentage of New Students from National Universities Outside SUG

Percentage relationship between the number of new students from other national universities, outside the SUG, and the total number of enrolled students

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

0,0

0,0

0,0

25,0

0,0

ID-10
Percentage of New Students from Other SUG Universities

Percentage relationship between the number of new students from other SUG universities and the number of newly enrolled students.

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

ID-11
Percentage of Foreign Students in the Total Enrollment

Percentage ratio of the number of foreign students (from outside Spain) to the total number of enrolled students.

Scale info: Percentage with two decimal places

13,33

18,75

14,29

13,33

17,65

18,75

ID-12
Percentage of Foreign Students from the EHEA

Percentage ratio of the number of foreign students in the EHEA to the total number of enrolled students.

Scale info: Percentage with two decimal places

6,67

6,25

0,0

0,0

0,0

0,0

ID-22
Percentage of Students by Admission Profile

Percentage of students according to entry profile

Scale info: Percentage with two decimal places

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

Indicator

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

ID-13
Percentage of New Students Requiring Bridging Courses

Percentage ratio of the number of new students who need additional training to the number of newly enrolled students, once the number of new students admitted for adaptation is discounted.

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

ID-14
Percentage of Full-Time Students

Percentage ratio of the number of full-time students to the total number of enrolled students. Note: Full-time students are considered those who have the same dedication throughout the academic year.

Scale info: Percentage with two decimal places

60,0

56,25

57,14

66,67

70,59

81,25

ID-15
Percentage of Part-Time Students

Percentage relationship between the number of part-time students and the total number of enrolled students. Note: Part-time students are considered those who have the same dedication throughout the academic year.

Scale info: Percentage with two decimal places

6,67

12,5

14,29

13,33

11,76

6,25

ID-16
Percentage of Students with Mixed Dedication

Percentage ratio of the number of students with mixed dedication to the total number of enrolled students. Note: Students with mixed dedication are considered those who alternate between full-time and part-time dedication during the same academic year.

Scale info: Percentage with two decimal places

33,33

31,25

28,57

20,0

17,65

12,5

Indicator

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

ID-17
Percentage of Students Undertaking Research Stays (Outgoing) Authorized by the CAPD

Percentage ratio of the number of students doing research stays on the number of students enrolled full-time

Scale info: Percentage with two decimal places

11,11

22,22

12,5

20,0

16,67

0,0

ID-19
Percentage of Students Participating in Mobility Programs (Incoming)

Percentage ratio of the number of students participating in mobility programs (incoming) over the number of students enrolled full-time

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

ID-21
Percentage of Students with Scholarships or Predoctoral Contracts (FPI, FPU, Xunta, etc.)

Percentage ratio of the number of students with a scholarship or pre-doctoral contract (FPI, FPU, Xunta,...) to the number of students enrolled full-time.

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

88,89

100,0

80,0

83,33

38,46

Indicator

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

ID-24
Ratio of Theses Defended under Co-Supervision Regime

Percentage ratio of the number of theses defended under co-direction to the total number of theses defended.

Scale info: Rational number with two decimal places

1,0

0,5

1,0

0,5

0,0

1,0

ID-25
Total number of six-year periods

Total number of six-year terms.

Scale info: Whole number

27,0

26,0

35,0

33,0

34,0

30,0

ID-26
Average number of six-year periods per PDI

Average number of sexenios per PDI.

Scale info: Rational number with two decimal places

2,25

2,3636

3,1818

3,0

3,0909

2,7273

ID-27
Percentage of PDI with six-year periods

Percentage ratio of the number of POIs with six-year terms over the number of POIs with the option of six-year terms.

Scale info: Percentage with two decimal places

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

90,91

ID-28
Percentage of PDI with active six-year periods

Percentage ratio of the number of PDI with six-year-olds living on the number of PDI with option to six-year-olds.

Scale info: Percentage with two decimal places

91,67

72,73

90,91

100,0

90,91

81,82

ID-29
Percentage of Foreign Professors in the Total Program Faculty

Percentage ratio of the number of foreign thesis supervisors to the total number of thesis supervisors

Scale info: Percentage with two decimal places

10,53

9,09

8,7

0,0

7,69

7,69

ID-30
Percentage of International Experts in Thesis Committees

Percentage ratio of the number of foreign members of the courts to the total number of members of the courts

Scale info: Percentage with two decimal places

33,33

16,67

0,0

33,33

33,33

17,11

Indicator

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

ID-31
Number of Defended Theses

Number of theses defended

Scale info: Whole number

4,0

2,0

1,0

2,0

2,0

5,0

ID-32
Percentage of Theses Completed Full-Time

Percentage ratio of the number of full-time theses over the total number of theses defended.

Scale info: Percentage with two decimal places

100,0

100,0

0,0

100,0

100,0

100,0

ID-33
Percentage of Theses Completed Part-Time

Percentage ratio of the number of part-time theses on or total defended theses.

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

0,0

100,0

0,0

0,0

0,0

ID-34
Percentage of Theses Completed with Mixed Dedication

Percentage ratio of the number of theses completed with mixed dedication on the total number of theses defended

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

ID-35
Number of Theses Presented in Galician

Number of theses presented in Galician

Scale info: Whole number

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

ID-36
Number of Theses Presented in Spanish

Number of theses presented in Spanish

Scale info: Whole number

0,0

0,0

0,0

1,0

1,0

0,0

ID-37
Number of Theses Presented in Other Languages

Number of theses presented in another language

Scale info: Whole number

4,0

2,0

1,0

1,0

1,0

5,0

ID-38
Average Duration of Studies for Full-Time Students

Average duration (in years) of full-time studies

Scale info: Whole number

2,3137

4,9315

-

4,9315

3,937

4,4992

ID-39
Average Duration of Studies for Part-Time Students

Average duration (in years) of part-time studies.

Scale info: Whole number

-

2,7068

2,9589

5,4822

5,9151

-

ID-40
Percentage of Doctoral Students Defending Their Thesis Without Requesting an Extension

Percentage ratio of the number of students defending the thesis without an extension on the total number of theses defended.

Scale info: Percentage with two decimal places

100,0

50,0

100,0

0,0

0,0

0,0

ID-43
Percentage of Theses with International Mention

Percentage ratio of the number of theses that achieve the "cum laude" qualification over the total number of theses defended

Scale info: Percentage with two decimal places

100,0

50,0

100,0

100,0

100,0

100,0

ID-44
Percentage of Theses with International Mention

Percentage ratio of the number of theses with international mention over the total number of defended theses

Scale info: Percentage with two decimal places

75,0

0,0

0,0

50,0

50,0

80,0

ID-45
Percentage of Program Dropouts

Percentage ratio of the number of students who did not enroll or defend their thesis in the academic year to the total number of students enrolled in the previous year, after deducting the number of students who defended their thesis in the academic year and students who have been granted a temporary leave of absence.

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

0,0

40,0

0,0

0,0

7,69

The contents of this page were updated on 07.07.2023.