Skip to main content

Master in Law (Santiago de Compostela)

  • In extinction
Modality
In-person
Branch of knowledge
Social and Legal Sciences
School(s)
Faculty of Law
Avda. Dr. Ángel Echeverri, s/n, 15782
Santiago de Compostela
881814626 (Conserxaría)
881814658 (Decanato)
dereito.decanato [at] usc.gal
Campus
Santiago de Compostela
Coordinator
Lotario Vilaboy Lois
Contact
lotario.vilaboy [at] usc.es

According to regulations on controlling access to the legal profession in Spain, this master trains lawyers, not only to obtain the best results in exams to assess professional skills, but also with the primary goal of training professionals highly qualified in practical and ethical legal skills.

Duration: 2 academic years
RUCT code: 4313724
ECTS Number: 90
Seats number: 55

Dean or center director:
ANA MARIA GUDE FERNANDEZ

Title coordinator:
Lotario Vilaboy Lois
lotario.vilaboy [at] usc.es

Use languages:
Spanish, Galician

Coordinator university:
University of Santiago de Compostela

Partaker universities:
University of Santiago de Compostela

Xunta de Galicia title implantation authorization date:
Orde do 1/02/2013 (DOG do 12/02/2013)

BOE publication date:
06/03/2014

Last accreditation date:
22/01/2021

Regulations on controlling access to the legal profession in Spain are reflected in the Law on Access to the Professions of Lawyer and Solicitor, which focuses on regulating the conditions to obtain a professional law degree. This legal provision, together with its implementing regulations, highlights the importance of the practical training received by future lawyers in their advisory work, legal advice and defence of private and public rights of the parties in all legal cases, whilst demonstrating the shortfalls of obtaining a university degree for their comprehensive training.

As a result, it has a double profile: it will be valid as comprehensive specific training of the “training course” and the training period of “external internships” required by current regulations for access to vocational competence assessments that lead to the professional qualification as a lawyer; and, at the same time, it is configured as an official university master’s degree, and is included as such within the European Higher Education Area.

Créditos que deberá cursar el alumno para obtener la titulación:
Obligatorios 54
Optativos 0
Prácticas Externas OB 30
Trabajo Fin de Máster 6
Total 90

Civil law practice I

  • P3341105
  •  
  • Compulsory Credits
  •  
  •  
  • 6 Credits

Civil law practice II

  • P3341106
  •  
  • Compulsory Credits
  •  
  •  
  • 6 Credits

Commercial legal practice

  • P3341107
  •  
  • Compulsory Credits
  •  
  •  
  • 4,5 Credits

Labour law practice I

  • P3341108
  •  
  • Compulsory Credits
  •  
  •  
  • 3 Credits

Labour law practice II

  • P3341109
  •  
  • Compulsory Credits
  •  
  •  
  • 3 Credits

Administrative law practice I

  • P3341110
  •  
  • Compulsory Credits
  •  
  •  
  • 3 Credits

Administrative law practice II

  • P3341111
  •  
  • Compulsory Credits
  •  
  •  
  • 6 Credits

Criminal law practice I

  • P3341112
  •  
  • Compulsory Credits
  •  
  •  
  • 4,5 Credits

Criminal law practice II

  • P3341113
  •  
  • Compulsory Credits
  •  
  •  
  • 3 Credits

Tax law practice, constitutional, internatinal and from the European Union

  • P3341114
  •  
  • Compulsory Credits
  •  
  •  
  • 3 Credits

Master Dissertation

  • P3341119
  •  
  • Compulsory Credits
  •  
  • End of Degree Projects and End of Master's Degree Projects
  •  
  • 6 Credits

According to regulations on controlling access to the legal profession in Spain, this master trains lawyers, not only to obtain the best results in exams to assess professional skills, but also with the primary goal of training professionals highly qualified in practical and ethical legal skills.

No se contempla

Créditos que deberá cursar el alumno para obtener la titulación:
Obligatorios 54
Optativos 0
Prácticas Externas OB 30
Trabajo Fin de Máster 6
Total 90

Entre las acciones de apoyo y orientación a los estudiantes, tiene especial importancia la designación de un tutor del alumnado que va efectuar un seguimiento directo y continuado de todas las actividades que realicen y que, además, se configura como el cauce a través del cual se van a canalizar por los alumnos todas las dudas e incidentes que se les presenten. Esta designación de tutor se efectuará en todos y cada uno de los módulos que integran el “curso de formación” y para cada uno de los periodos de “prácticas externas” que integran el contenido formativo del Máster.

De una manera más concreta, cabe indicar que:
a) Periodo de realización de prácticas en administraciones públicas: designación de un tutor por cada alumno/s que realiza las prácticas en una determinada dependencia, además del coordinador del equipo de tutoría.
b) Periodo de realización de prácticas en juzgados: designación de un tutor por alumno/s designados en un mismo órgano judicial, además del coordinador del equipo de tutoría.
c) Periodo de realización de prácticas en despachos de abogados: designación de un tutor por cada alumno/s designados en un mismo despacho, además del coordinador del equipo de tutoría.
c) Periodo de realización de prácticas de aula: designación de un tutor por cada uno de los módulos.

En el caso de las materias del “curso de formación” la designación del tutor recaerá, como regla general, en alguno de los coordinadores de los módulos.

Access

Para acceder aos ensinos oficiais de Máster será necesario estar en posesión de:
A.1. Un título universitario oficial español.
A.2. Un título expedido por unha institución de educación superior pertencente a outro Estado integrante do Espazo Europeo de Educación Superior que faculte no mesmo para o acceso a ensinos de Máster.
A.3. Un título pertencente a un sistema educativo alleo ao Espazo Europeo de Educación, previa comprobación pola Universidade de que o citado título acredita un nivel de formación equivalente aos correspondentes títulos universitarios oficiais españois e faculta no país expedidor do título para o acceso a ensinos de posgrao.
A.4. Un título superior das Ensinanzas Artísticas Superiores do sistema educativo español.

Admission

Modalidad: criterios específicos

Titulaciones de acceso:

Titulados en Derecho

(Si quedan plazas vacantes en el campus de Santiago se ofrecerán a los alumnos que non obtuviesen plaza en Lugo)

Criterios de Selección

Expediente Académico ponderado: 50%
Currículo : 20%
Experiencia profesional no campo da titulación: 20%
Carta de motivación 10%

Información actualizada en cada convocatoria de matrícula

Modalidad: criterios específicos

Titulaciones de acceso:

Titulados en Derecho

(Si quedan plazas vacantes en el campus de Santiago se ofrecerán a los alumnos que non obtuviesen plaza en Lugo)

Criterios de Selección

Expediente Académico ponderado: 50%
Currículo : 20%
Experiencia profesional no campo da titulación: 20%
Carta de motivación 10%

Información actualizada en cada convocatoria de matrícula

1. Ability for teamwork and interpersonal relationships in a professional context.
2. Have capacity for initiative, creativity, leadership, adaptation to new situations and spirit of improvement.
3. Motivation for quality and professional excellence.
4. Capacity for organisation and planning.
5. Analyse ethical and deontological commitment from a solidarity perspective.
6. Ability to obtain and manage information.
7. Capacity for understanding, analysis and synthesis.
8. Problem solving ability.
9. Development of the principles of loyalty and confidentiality.
10. Ability to argue both orally and in writing, with fluent and technical language, using clear, precise, and understandable legal terms.
11. Development of a critical, logical and creative spirit.
12. Ability to manage information and communication technologies in carrying out work activity.

1. Conocer las técnicas dirigidas a la averiguación y establecimiento de los hechos en los distintos tipos de procedimiento, especialmente la producción de documentos, los interrogatorios y las pruebas periciales.
2. Conocer y ser capaz de integrar la defensa de los derechos de los clientes en el marco de los sistemas de tutela jurisdiccionales nacionales e internacionales.
3. Conocer y saber aplicar los derechos y deberes deontológicos profesionales en las relaciones del abogado con el cliente, las otras partes, el tribunal o autoridad pública y entre abogados.
4. Conocer y evaluar las distintas responsabilidades vinculadas al ejercicio de la actividad profesional, incluyendo el funcionamiento básico de la asistencia jurídica gratuita y la promoción de la responsabilidad del abogado.
5. Saber identificar los conflictos de intereses y conocer las técnicas para su resolución, establecer el alcance del secreto profesional y de la confidencialidad.
6. Desarrollar destrezas y habilidades para la elección de la estrategia correcta para la defensa de los derechos de los clientes teniendo en cuenta las exigencias de los distintos ámbitos de la práctica profesional.
7. Desarrollar destrezas que permitan al abogado mejorar la eficiencia se su trabajo y potenciar el funcionamiento global del equipo o institución en que lo desarrolla mediante el acceso a fuentes de información, el conocimiento de idiomas, le gestión del conocimiento y el manejo de técnicas y herramientas aplicadas.
8. Saber desarrollar trabajos profesionales en equipos específicos e interdisciplinares.
9. Familiarizarse con el funcionamiento y la problemática de instituciones relacionadas con el ejercicio de la profesión de abogado.
10. Recibir información actualizada sobre el desarrollo de la carrera profesional y las posibles líneas de actividad, así como acerca de los instrumentos para su gestión.
11. Dominio de la terminología jurídica más usual.
12. Dominio de la organización institucional y colegial de la abogacía española, autonómica y europea.
13. Conocimiento de las condiciones de acceso y ejercicio de la abogacía en España y en Europa y de las distintas modalidades de ejercicio profesional.
14. Dominio del funcionamiento de los servicios de turno de oficio, asistencia al detenido y de orientación jurídica.
15. Adquisición de nociones sobre recursos humanos, marketing, captación y fidelización de clientes, comunicación, dirección estratégica, gestión del tiempo, dirección de equipos, y otras relacionadas con la gestión del despacho.
16. Conocimiento y manejo de la legislación básica sobre protección de datos referida a los ficheros de los clientes del despacho.
17. Conocimiento de las distintas prestaciones de la Mutualidad General de la Abogacía Española, de las demás mutualidades profesionales de la abogacía y de la Seguridad Social, así como los requisitos de adscripción a cada una de esas modalidades.
18. Conocimiento de los fundamentos básicos del proyecto tecnológico de la abogacía y la presentación telemática de escritos judiciales.
19. Conocer las técnicas dirigidas a la averiguación y establecimiento de los hechos en los distintos tipos de procedimiento, especialmente la producción de documentos, los interrogatorios y las pruebas periciales.
20. Capacidad de análisis de textos jurídicos sobre las materias en cuestión para su correcta interpretación y aplicación.
21. Dominio de las técnicas jurídicas e investigadoras.
22. Capacidad para elaborar un trabajo de investigación

Mobility

La movilidad de los/as estudiantes está regulada a través del “Reglamento de intercambios interuniversitarios”. A través de la Oficina de Relaciones Exteriores se gestionan programas de intercambio tanto nacionales (SICUE), como europeos (ERASMUS) y extracomunitarios (intercambios con países de América Latina o países de habla inglesa): Portal Internacional

Internships

Las prácticas externas se desarrollarán en asesorías y gabinetes jurídicos de administraciones públicas, durante un total de 75 horas, en el segundo semestre; al igual que en órganos jurisdiccionales y fiscalías, durante un total de 75 horas, en el segundo semestre, y en despachos profesionales de abogados, durante un total de 600 horas, en el tercer semestre. En función de las disponibilidades de las instituciones receptoras de los alumnos, se procurará que las prácticas se realicen con continuidad durante un periodo de tiempo determinado.

A cada alumno se le asignará un tutor en la entidad colaboradora para la realización de las prácticas, que será designado por dicha entidad, el cual se encargará del seguimiento del aprendizaje del alumno. Los tutores deberán informar mensualmente de la actividad, evolución y rendimiento del estudiante. Al final del periodo de formación, cada tutor redactará una memoria explicativa de las actividades que se llevaron a cabo en el ejercicio de sus funciones, que deberá comprender, entre otros extremos, una referencia sucinta a las actividades programas y realizadas por el estudiante, a su evolución y a su calificación.

Con el Trabajo Fin de Máster, se pretende un doble carácter: como herramienta para comprobar la asimilación de los conocimientos, técnicas, habilidades y actitudes impartidas a lo largo del Máster y como medio para comprobar la capacidad de investigación, interdisciplinariedad, solución de problemas… del alumno. La Coordinación del Máster hará cada curso una oferta de trabajos, teniendo en cuenta los contenidos formativos incluidos en el plan de estudios y de tutores. Los alumnos seleccionarán el tema del trabajo dentro de esa oferta. El tutor/es será/n designado/s a cada alumno en función del contenido del trabajo y de la capacidad docente del profesorado. La evaluación se llevará a cabo sobre la base de un informe emitido por el tutor.

The teaching staff of the master’s "training course" comprises:

  • 40% university teaching staff.
  • 60% teaching staff belonging to the law profession and other relevant legal professions for training future lawyers.

The subjects of Introduction to Professional Practice and Duty Lawyer, Professional Code of Conduct and Liability Regime and Forensic Speaking and Writing will be taught entirely by teaching staff belonging to the law profession and other legal professions.

No information available at this time.

Indicator

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

Offer

IN01
Offered places

Number of places offered for each academic year.

Scale info: Whole number

80,0

80,0

80,0

80,0

60,0

55,0

Enrolment

IN02
Enrollment

Number of students enrolled in an academic year without counting students from incoming mobility programs.

Scale info: Whole number

141,0

132,0

108,0

114,0

109,0

101,0

IN03
Access enrollment

Number of students enrolling in a study plan for the first time. This includes students who transfer their transcripts, access by partial validation of foreign studies or who adapt from plans in extinction.

Scale info: Whole number

72,0

61,0

49,0

64,0

54,0

47,0

IN04
New enrollment by pre-registration

Number of students who enroll in the first year of a study plan for the first time, that is, not counting students who access through partial validation of foreign studies, transfers or adaptations from plans in extinction.

Scale info: Whole number

72,0

61,0

49,0

63,0

54,0

47,0

IN05
Variation in new enrollment by pre-registration

Relative variation rate of new admission enrollment by pre-registration.

Scale info: Percentage with two decimal places.

4,35

-15,28

-18,33

28,57

0,0

-

Admittance profile

IN08
Percentage of foreign students over total enrolled

Percentage of foreign students over enrolled students, excluding students enrolled in incoming mobility programs.

Scale info: Percentage with two decimal places

2,13

3,03

0,0

3,51

3,67

2,97

IN09
Percentage of national students from outside Galicia over total enrolled

Percentage of national students from outside Galicia on enrolled students, without counting students enrolled in incoming mobility programs.

Scale info: Percentage with two decimal places

5,67

5,3

6,48

7,02

3,67

6,93

IN13
Percentage of enrolled students who are USC graduates

Number of students enrolled in the master's program who graduated from USC.

Scale info: Percentage with two decimal places

-

-

-

65,79

79,82

69,31

Indicator

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

External mobility

IN18
Percentage of students received by USC from mobility programs over total enrolled

Number of students received at USC in that degree from other universities (mobility programs) divided by the number of students enrolled in the degree.

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Indicator

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

IN22
Percentage of graduates in an academic year who completed internships in companies or institutions during their studies

Percentage relationship between graduates of a degree in an academic year who have carried out internships in companies and institutions throughout their studies, out of the total number of students graduating in that degree and in that same academic year.

Scale info: Percentage with two decimal places

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

Indicator

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

Drop-out

IN41
Dropout rate under RD 1393/2007

Percentage relationship between students in a new admission cohort who should have obtained their degree in the previous academic year and who did not enroll in either that academic year or the previous one.

Scale info: Percentage with two decimal places

0,0

1,45

2,78

0,0

2,38

0,0

Assessment

IN36
Evaluation rate

Percentage relationship between the total number of ordinary credits for which the students applied and the total number of ordinary credits enrolled.

Scale info: Percentage with two decimal places

98,32

98,59

98,35

98,57

99,27

95,94

Average duration of studies

IN38
Average duration of studies

Average duration (in years) in which students take to complete the credits corresponding to the curriculum.

Scale info: Rational number with two decimal places

2,0

2,0147

2,0

2,0208

2,0

2,0

Efficiency of graduates

IN53
Efficiency rate (graduates' performance)

Percentage ratio between the total number of credits that a student passed during the degree in which he graduated and the total number of credits in which he enrolled.

Scale info: Percentage with two decimal places

99,28

99,5

99,75

99,24

99,57

99,05

Students per group

IN32
Average number of students per interactive teaching group

Relationship between the number of enrolled students and the number of interactive teaching groups.

Scale info: Rational number with two decimal places

26,2692

20,7619

21,4286

21,9524

27,3214

23,8929

IN55
Average number of students enrolled in mandatory and basic training courses per theoretical group (lectures)

Relationship between the number of students enrolled in compulsory basic education subjects and the number of theory groups in those subjects.

Scale info: Rational number with two decimal places

-

20,7619

21,4286

21,9524

27,3214

23,8929

Success

IN35
Success rate

Percentage ratio between the total number of ordinary credits that students have passed and the total number of ordinary credits for which they have applied.

Scale info: Percentage with two decimal places

99,95

99,9

99,48

100,0

99,91

99,37

IN50
Success rate of graduates

Percentage relationship between the total number of credits that a student passed throughout the degree from which he/she graduated and the total number of credits that he/she applied for.

Scale info: Percentage with two decimal places

99,28

99,5

99,75

99,79

100,0

99,66

Graduation

IN37
Graduation rate

Percentage ratio between students who completed their studies within the time provided for in the study plan or in an additional academic year and their entry cohort. It shows information on the degree of effectiveness of the students and the institution in relation to their academic activity.

Scale info: Percentage with two decimal places

98,77

97,1

93,06

96,67

95,24

98,18

Performance

IN34
Performance rate

Percentage relationship between the total number of ordinary credits that students passed and the total number of ordinary credits in which they enrolled.

Scale info: Percentage with two decimal places

98,27

98,49

97,84

98,57

99,18

95,34

Satisfaction

IN19
Students' satisfaction with external internships

Average rating of the student satisfaction survey with external internships.

Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00

4,47

4,3652

-

-

4,54

4,5556

IN20
Professional tutors' satisfaction with external internships

Average rating of the professional tutors' satisfaction survey with external internships.

Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00

4,2222

4,1146

-

-

4,57

-

IN23
Graduates' satisfaction with the public information available

Average rating of the graduate satisfaction survey with available public information.

Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00

3,1619

2,9706

-

-

-

-

IN33
Graduates' satisfaction with services

Average rating of the questions relating to satisfaction with the services of the graduate survey.

Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00

3,7095

3,6316

-

-

-

-

IN42
General satisfaction of graduates with the degree program

Average rating of questions regarding satisfaction with the degree in the graduate survey.

Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00

3,4498

3,6375

-

3,26

3,55

3,93

IN46
Students' satisfaction with the teaching received

Average rating of the student satisfaction survey with the teaching received.

Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00

4,07

4,28

4,16

4,14

4,14

4,12

IN47
Teachers' satisfaction with the teaching provided

Average rating of the teacher satisfaction survey with the teaching provided.

Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00

4,0682

4,4119

4,4761

4,2424

4,2736

4,2912

IN48
Response rate to the satisfaction survey

Percentage of response to the satisfaction survey by students.

Scale info: Percentage with two decimal places

85,2941

96,3636

82,0

93,2203

96,6102

83,0189

Indicator

2017-2018

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

2022-2023

IN24
Percentage of Teaching and Research Staff (PDI) with six-year research periods

Percentage relationship between the PDI with six years and the total PDI with teaching in the degree and which can have six years

Scale info: Percentage with two decimal places

76,47

77,42

100,0

92,59

100,0

100,0

IN25
Percentage of PDI with a PhD over total PDI

Percentage ratio between the doctoral PDI and the total PDI with teaching in the title.

Scale info: Percentage with two decimal places

80,95

77,5

85,71

84,62

95,24

95,24

IN26
Percentage of civil servant PDI over total PDI

Percentage relationship between the official PDI and the total PDI with teaching in the degree.

Scale info: Percentage with two decimal places

54,76

52,5

38,1

41,03

57,14

61,9

The contents of this page were updated on 06.05.2024.