Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Centro Facultade de Xeografía e Historia
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Sen docencia (En extinción)
Matrícula: Non matriculable (Só plans en extinción)
O alumnado saberá e comprenderá:
1. A estrutura diacrónica xeral da Historia Medieval e os procesos de continuidade e cambio nas distintas etapas do medievo
2. Os fundamentos e coñecementos básicos de índole política, socioeconómica, relixiosa e cultural das sociedades medievais
3. O carácter interdisciplinar nos estudios das ciencias sociais e humanidades
Introdución á Idade Media
Bloque 1. Inicios da Idade Media (ss. IV-VII)
1. Crise e transformacións do Baixo Imperio Romano. Migracións e asentamento dos pobos xermánicos
2. Evolución política, económica e social da Europa occidental
3. Relixión e cultura entre os séculos IV e VII
Bloque 2. Alta Idade Media (ss. VIII-X)
4. Os espazos políticos europeos. Formación e desenvolvemento do reino franco
5. Economía e sociedade nos séculos VIII-X
6. Relixión e cultura na Alta Idade Media
Bloque 3. Plena Idade Media (ss. XI-XIII)
7. A expansión da Plena Idade Media: a madurez da sociedade feudal
8. Pontificado Romano, Imperio xermánico e monarquías feudais
9. Igrexa e cultura: clérigos, monxes e herexías. Das escolas ás Universidades
Bloque 4. Baixa Idade Media (ss. XIV-XV)
10. Crise e renovación socioeconómica na Baixa Idade Media
11. As transformacións políticas baixomedievais
12. Igrexa e cultura na Baixa Idade Media
Bibliografía básica
Álvarez Palenzuela, V.Á. (coord.) (2013), Historia universal de la Edad Media, Barcelona: Ariel.
Bartlett, R. (2003), La formación de Europa. Conquista, colonización y cambio cultural, 950-1350, València: PUV.
Baschet, J. (2009), La civilización feudal. Europa del año mil a la colonización de América, México: Fondo de Cultura económica.
Blockmans, W., Hoppenbrouwers, P. (2007), Introduction to medieval Europe, 300-1550, London: Routledge.
Claramunt, S., Portela, E., González, M., Mitre, E. (2014), Historia de la Edad Media, Barcelona: Ariel, 2014.
Donado Vara, J., Echevarría Arsuaga, A. (2014), Historia Medieval I (siglos V-XII), Madrid: Ed. Universitaria Ramón Areces - UNED.
Duby, G. (2007), Atlas histórico mundial, Barcelona: Larousse.
Echevarría Arsuaga, A., Rodríguez García, J.M. (2013), Atlas histórico de la Edad Media, Madrid: UNED, Editorial Universitaria Ramón Areces.
García de Cortázar, J.Á. (2014), Historia religiosa del occidente medieval (313-1464), Madrid: Akal.
García de Cortázar, J.Á., Sesma Muñoz, J.A. (2014), Manual de historia Medieval, Madrid: Alianza.
Le Goff, J. (1999), La civilización del occidente medieval, Barcelona: Paidós.
MacKay, A., Ditchburn, D. (eds.) (1999), Atlas de Europa Medieval, Madrid, Cátedra.
Nieto Soria, J.M. (coord.) (2016), Europa en la Edad Media, Madrid: Akal.
The New Cambridge Medieval History, Cambridge: Cambridge University Press, 1995-2005.
Wickham, C. (2017), Europa en la Edad Media. Una nueva interpretación, Barcelona: Crítica.
Bibliografía complementaria
Arias Guillén, F. (2024), Las cruzadas. La guerra santa cristiana, Madrid: Catarata.
Bois, G. (2006), La gran depresión medieval: siglos XIV-XV. El precedente de una crisis sistémica, Madrid: Biblioteca Nueva.
Bühler, J. (2005), La cultura en la Edad Media. El primer renacimiento de Occidente, Barcelona: Círculo Latino.
Cabrera, E. (2012), Historia de Bizancio, Barcelona: Ariel.
Echevarría Arsuaga, A., Martín Viso, M. (2019), La Península Ibérica en la Edad Media (700-1250), Madrid: Universidad Nacional de Educaicón a Distancia.
Flori, J. (2003), La guerra santa. La formación de la idea de cruzada en el Occidente cristiano, Granada- Madrid: Universidad de Granada - Trotta.
Huizinga, J. (2005), El otoño de la Edad Media. Estudios sobre la forma de la vida y del espíritu durante los siglos XIV y XV en Francia y los Países Bajos, Madrid: Alianza.
Le Goff, J. (2004), Mercaderes y banqueros en la Edad Media, Madrid: Alianza.
Lewis, D.L. (2009), El crisol de Dios: el Islam y la construcción de Europa (570-1215), Barcelona: Paidós.
Manzano Moreno, E. (2010), Historia de España. Vol. 2: Épocas medievales, Barcelona – Madrid: Crítica- Marcial Pons.
McCormick, M. (2005), Orígenes de la economía europea. Viajeros y comerciantes en la Alta Edad Media, Barcelona: Crítica.
McKitterick, R. (2002), La Alta Edad Media. Europa 400-1000, Crítica: Barcelona.
Wickham, C. (2008), Una historia nueva de la Alta Edad Media. Europa y el mundo mediterráneo. 400-800, Barcelona: Crítica.
Wickham, C. (2023), The Donkey and the Boat. Reinterpreting the Mediterranean Economy, 950-1180, Oxford: Oxford University Press.
Competencias específicas
O alumnado será capaz de:
CE-1 Propor, analizar, validar e interpretar modelos de situacións reais sinxelas, utilizando as ferramentas historiográficas.
CE-2 Adquirir competencias informacionais na materia usando as novas tecnoloxías.
CE-3 Tomar conciencia da importancia de desenvolver a capacidade de iniciativa e a autocrítica.
CE-4 Tomar conciencia de que o saber histórico é una disciplina en permanente construción
CE-5 Explicar en termos históricos a diversidade que presenta a sociedade medieval.
Competencias transversais
O alumnado será capaz de:
CT-1 Localizar e seleccionar dunha forma crítica a información que se precise a nivel de bibliografía e de fontes históricas.
CT-2 Elaborar con rigor un traballo de síntese histórica, seleccionando, xerarquizando e organizando de forma axeitada e crítica a información e os materiais dispoñibles.
CT-3 Elaborar por escrito e expor oralmente contidos históricos co rigor conceptual e as formalidades de presentación propias da ciencia histórica.
CT-4 Desenvolver a capacidade de argumentación lóxica no debate.
CT-5 Organizarse e traballar en equipo, achegando información, análise e argumentacións
Ao tratarse dunha materia sen docencia por pertencer a un plan en extinción, recoméndase ao alumnado o traballo coa bibliografía básica e complementaria e a consulta de posibles dúbidas en titorías concertadas coa profesora responsable da avaliación da materia.
Ao tratarse dunha materia sen docencia por pertencer a un plan en extinción, o 100% da avaliación farase por medio dun exame escrito na data oficial fixada pola facultade.
A materia ten unha carga lectiva de 6 créditos ECTS, que equivalen a 150 horas de traballo persoal.
- Traballar coa bibliografía básica e complementaria e acudir a titorías en caso de dúbidas.
- Ter ou adquirir coñecementos básicos de Historia, de latín e de linguas modernas.
- Esta materia está estreitamente relacionada cas de Historia e Cultura Antiga, Historia e Cultura da Época Moderna, Literatura e Arte no mundo Antigo e Medieval, Historia da Arte Románica e Historia da Arte Gótica
Mariña Bermudez Beloso
- Departamento
- Historia
- Área
- Historia Medieval
- Teléfono
- 881812620
- Correo electrónico
- marinha.bermudez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Axudante Doutor LOU
19.12.2024 09:00-11:30 | Grupo de exame | Aula 05 |
16.06.2025 09:30-12:00 | Grupo de exame | Aula 05 |