Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 2.25 Clase Expositiva: 30 Clase Interactiva: 6 Total: 38.25
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Campus Lugo
Áreas: Escola Universitaria de Enfermaría [L]
Centro Escola Universitaria de Enfermaría
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
Os novos avances no coñecemento científico fan que as causas das enfermidades sexan formuladas con maior frecuencia a nivel molecular. O estudo desta materia ha de servir ao alumno para:
1.Comprender as bases bioquímicas do funcionamento celular, incluíndo a estrutura e clasificación das biomoléculas
2. Entender as formas de obtención da enerxía necesaria para o mantemento das funcións vitais do organismo humano.
3. Analizar os roteiros metabólicos que o organismo humano utiliza para a síntese e degradación de biomoléculas.
4. Coñecer as reaccións enzimáticas e os seus mecanismos de control dos roteiros metabólicos básicos
5. Comprender as bases bioquímicas implicadas nas alteracións metabólicas
6. Adquirir coñecemento sobre as bases celulares e moleculares da inmunoloxía e os tipos de inmunidade.
7. Recoñecer as respostas do organismo fronte á infección e a súa regulación
8. Coñecer o uso e a indicación de produtos sanitarios vinculados aos coidados de enfermería relacionados con probas bioquímicas ou inmunolóxicas
9. Recoñecer e empregar a terminoloxía relacionada coa materia na bibliografía ou calquera outro tipo de texto de carácter sanitario.
10. Desenvolver no alumnado a capacidade de aprendizaxe autónoma así como a súa capacidade de razoamento, argumentación e memorización.
CLASES EXPOSITIVAS: as clases expositivas desenvolveranse en 30 sesións dunha hora cada unha.
Bloque I:Biomoléculas
1. Hidratos de carbono e lípidos. Propiedades, composición e clasificación. Estrutura e función.
2. Aminoácidos e proteínas. Propiedades, composición e clasificación. Estrutura e función.
3. Enzimas. Clasificación. Coenzimas. Especificidade. Centro activo e mecanismo de catálisis. Regulación e inhibición enzimática.Vitaminas.
Bloque II: Metabolismo
4. Bioenerxética e metabolismo oxidativo. Conceptos básicos e integración do metabolismo. Catabolismo. Anabolismo. Vías metabólicas. Reaccións de oxidación-redución. Compostos fosforilados de alta enerxía.
5. Glicólise. Fases e balance enerxético. Regulación. Vías de incorporación de fructosa e galactosa. Destinos do piruvato.
6. Ciclo do ácido cítrico. Fontes e destinos do acetil Coenzima A. Reaccións do ciclo do ácido cítrico. Roteiros anapleróticos. Regulación. Ciclo de Cori.
7. Cadea de transporte electrónico e fosforilación oxidativa. Reoxidación do NADH citoplasmático.
8. Gluconeogénese. Fases e balance enerxético.Regulamento.
9. Biosíntese e degradación do glicóxeno. Regulamento.
10. Roteiro das pentosas fosfato.Regulamento.
11. Catabolismo de ácidos graxos: Fontes e mobilización de ácidos graxos. Oxidación de ácidos graxos. Balance enerxético.Corpos cetónicos.
12.Biosíntese de lípidos: Síntese de ácidos graxos, triglicéridos e colesterol. Regulación e almacenamento. Metabolismo das lipoproteínas
13.Metabolismo dos aminoácidos: Transaminación. Desaminación. Transporte de nitróxeno. Ciclo da urea. Roteiros de degradación dos aminoácidos.Biosíntese de aminoácidos.
14. Metabolismo dos nucleótidos: Síntese de purinas e regulación. Síntese de pirimidinas e regulación. Catabolismo de nucleótidos.
Bloque III: Tecidos especializados e a súa función
15. Integración do metabolismo.Regulación hormonal.Especialización tisular. Función do fígado no metabolismo.
16. Xeneralidades do sistema inmune: Tipos de inmunidade. Inmunoglobulinas. Modulación da resposta inmune. Inmunodepresión. Inmunoterapia. Autoinmunidad. Alerxias e hipersensibilidade.
17. Técnicas de detección de antíxeno, test rápidos.
18. Interpretación básica de ensaios bioquímicos.
19.Casos clínicos.
CLASES de LABORATORIO/docencia interactiva: as clases desenvolveranse en 3 sesións de dúas horas cada unha. O profesor guiará o estudante na aprendizaxe práctica do alumno en situacións de relevancia clínica.
CLASE de TUTORIA GRUPAL: unha única sesión de dúas horas para a exposición oral dos traballos dos alumnos, relacionados coa materia de Bioquímica
Bibliografía básica:
BIOQUÍMICA MÉDICA. 5ª Edición – 2019. Baynes, J. W. e Dominiczak, M. H. – Editorial: Elsevier
BIOQUÍMICA. curso básico. 2ª Edición – 2014. Tymoczko, J. L.; Berg, J.M.; Stryer, L. – Editorial: Reverté
LEHNINGER PRINCIPIOS DE BIOQUÍMICA. 7ª Edición- 2018. Nelson, D. L. e Cox, M.M. – Editorial OMEGA
Bibliografía complementaria:
BIOQUIMICA. Con aplicacións clínicas. 7ª ed-2015. Stryer, L.; Berg, J. M.; Tymoczko, J. L. – Ed. Reverté
BIOQUÍMICA: conceptos esenciais. 3ª ed-2021. Feduchi Canosa, E – Editorial Médica Panamericana.
INMUNOLOGÍA BÁSICA: funcións e trastornos do sistema inmunitario. 5ª ed. Abbas, A. K.; Lichtman, A. H.; e Pillai, S. – Editorial Elsevier
PRINCIPIOS DE BIOQUÍMICA CLÍNICA E PATOLOXÍA MOLECULAR. 3ª Edición – 2019. Alvaro González Hernández – Editorial Elsevier
Webgrafía
Lab Test en liña. ( https:// labtestsonline.es/achega-de-esta-web)
Páxina web da Sociedade Española de Química Clínica ( SEQC), en constante actualización e de consulta gratuíta. Trátase da versión en español da homónima avalada pola American AssociationforClinicalChemistry ( AACC). Dispón de información sobre as probas do laboratorio en diferentes escenarios fisiolóxicos e patolóxica. Útil como guía clínica de consulta das probas diagnósticas que ofrece un laboratorio clínico.
Biblioteca da USC:
https://www.usc.gal/gl/servizos/biblioteca/
Modelos moleculares en movemento e interactivos con textos explicados:
https:// biomodel. uah.es/
Revista de medicina clínica:
https:// medicinaclinica. org/ index. php/ rmc/ about
Páxina da sociedade española de erros innatos do metabolismo
https:// seeim. org/
Asociación española para o estudo de erros conxénitos do metabolismo.
https:// aecom. com.es/
Recursos de ensino ofrecidos na páxina da Sociedade Española de Bioquímica e Bioloxía Molecular
https://web2020. sebbm.es/web/é/ divulgacion/ rincon-profesor-ciencias/recursos-educativos- on- line
Segundo a ORDE CIN/2134/2008(*) e o Libro Blanco entrega ANECA do Título Grao en Enfermería(**)
Coñecer e identificar a estrutura e función do corpo humano*
Comprender as bases moleculares e fisiolóxicas das células e o tecidos*
Coñecemento relevante e capacidade para aplicar a ciencia básico e vitalicio**
Coñecemento relevante e capacidade para aplicar resolución de problemas e toma de decisións**.
COMPETENCIAS BÁSICAS: CB1, CB2, CB3, CB5
COMPETENCIAS XERAIS: CG1, CG6, CG7, CG9
COMPETENCIAS TRANSVERSAIS: CT1, CT2, CT7, CT8, CT11, CT12, CT13, CT14, CT16, CT17
COMPETENCIAS ESPECÍFICAS: CE1
COMPETENCIAS INTERPERSOAIS:
Habilidades de comunicación
Habilidades interpersoais
Capacidade para traballar en equipo
DOCENCIA EXPOSITIVA
A docencia expositiva está concibida para potenciar a aprendizaxe autónoma dos estudantes. Nas clases teóricas o profesor expoñerá mediante presentación e vídeos os aspectos máis relevantes de cada tema, facendo fincapé coa súa relación clínica, axudando aos alumnos para alcanzar os obxectivos da materia.
LABORATORIO
Realizaranse prácticas de laboratorio/seminarios sobre temas relacionados cos contidos teóricos da materia e discutiranse aspectos clínicos. O profesor guiará e orientará ao estudante no proceso de aprendizaxe. Neste ensino utilizarase o encerado, medios audiovisuais, o espazo virtual da materia (Campus Virtual da USC).
TITORÍAS GRUPAIS
Nestas clases de titoría os alumnos realizarán traballos en grupos sobre temas relacionados coa materia que terán que expoñer.
A plataforma virtual da USC (CURSO VIRTUAL) servirá como soporte e complemento da docencia teórico-práctica e como un elemento importante de comunicación co alumno. Nela poñeranse ao dispor dos alumnos os recursos teóricos e prácticos, necesarios para o estudo da materia.
A asistencia á docencia teórica, titorías grupais e laboratorios é obrigatoria.
1. A avaliación nas dúas convocatorias do curso académico consistirá en dous partes: parte teórica e parte interactiva (docencia interactiva de laboratorio, un traballo grupal, e asistencia/participación activa en clase).
2. O exame teórico supoñerá o 70% da cualificación final (máximo de 7 puntos). O exame será de tipo mixto, con preguntas tipo test para cubrir todas as partes fundamentais da materia, e con preguntas curtas e concretas, que permitan valorar o desenvolvemento dun razoamento e a asimilación da materia.
3. A avaliación interactiva supoñerá o 30% (máximo de 3 puntos) da nota final e á súa vez está dividido en tres apartados por partes iguais:
As clases interactivas de laboratorio (máximo 1 punto da nota final) para a súa avaliación terase en conta o traballo desenvolvido polo alumno no laboratorio e os resultados obtidos polo mesmo mediante unha memoria ou unha proba . O alumno non poderá superar a materia de Bioquímica se non realiza as prácticas de laboratorio.
O traballo en grupo (máximo 1 punto da nota final). Os alumnos realizarán un traballo grupal que debe ser exposto oralmente e logo clasificado polo profesor.
A asistencia e participación activa en clase (máximo 1 punto da nota final) tamén será valorado ao longo do curso.
4. O plaxio e o uso indebido das técnicas de copiado ou de novas tecnoloxías na realización de tarefas, probas ou exames será debidamente penalizado na avaliación
5. Na segunda convocatoria do curso académico, realizarase soamente o exame de teoría, conservándose a cualificación correspondente ás clases interactivas. A nota máxima sobre a que se cualificará esta parte do exame e o mínimo requirido será o mesmo descrito para a primeira convocatoria.
No caso de suspenso da materia, as notas das partes interactivas manteranse durante os catro cursos académicos seguintes.
6. O alumno debe obter cinco puntos sobre dez para aprobar a materia. Será necesario alcanzar, polo menos, o 50% da cualificación na avaliación da docencia expositiva.
Tempo de estudo e traballo persoal
1. Horas de traballo presencial na aula.
Docencia expositiva na aula..................................30 horas
Docencia interactiva laboratorio………………………………6 horas
Docencia titorías grupais ……………........................2.25 horas
2. Horas de traballo persoal do estudante, non presencial.
Estudo individual............................................54.25 horas
Elaboración de traballos, procuras, etc...............20 horas
TOTAL. (1+2)......................................... .....112.5 horas
Recoméndase a utilización da bibliografía para o estudo do temario, así como o manexo de distintas fontes de información na elaboración dos traballos. Tamén é importante a participación do alumno nas clases e o uso das horas de titoría para recibir orientación ou resolver calquera dúbida.
Aconséllase o estudo continuado, que facilitará o proceso de aprendizaxe, favorecendo unha mellor comprensión e asimilación de conceptos.
Tamén se suxire o uso da USC virtual xa que os alumnos poden consultar directamente co profesor as súas dúbidas mediante un correo electrónico. Ademais, nesta páxina iranse incluíndo aqueles materiais que poden axudar ao alumno para superar a materia, esquemas, resumos, así como as cuestións e problemas a resolver para fomentar a comprensión do material.
Margarita María Seijas Vázquez
Coordinador/a- Departamento
- Campus Lugo
- Área
- Escola Universitaria de Enfermaría [L]
- Correo electrónico
- margarita.seijas [at] usc.es
- Categoría
- Non Aplicable
Martes | |||
---|---|---|---|
10:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | AULA 4 |
11:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | AULA 4 |
12:00-13:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | AULA 4 |
Mércores | |||
10:00-11:00 | Grupo /CLIL_01 | Castelán | AULA 4 |
11:00-12:00 | Grupo /CLIL_03 | Castelán | AULA 4 |
12:00-13:00 | Grupo /CLIL_02 | Castelán | AULA 4 |
22.05.2025 20:00-22:00 | Grupo /CLE_01 | AULA 4 |
09.07.2025 20:00-22:00 | Grupo /CLE_01 | AULA 4 |