Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 25 Clase Interactiva: 23 Total: 51
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Campus Lugo
Áreas: Escola Universitaria de Enfermaría [L]
Centro Escola Universitaria de Enfermaría
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
O estudante:
-Aplica o proceso de enfermaría para proporcionar e garantir o benestar, a calidade e a seguridade das persoas atendidas.
- Identifica as necesidades asistenciais derivadas de problemas de saúde do Aparato Dixestivo en adultos e no contexto da Enfermería Médico-Cirúrxica.
- Coñece os trastornos de saúde do Aparato Dixestivo en adultos, identificando as manifestacións que aparecen nas súas diferentes fases.
- Analiza os datos recollidos na valoración, prioriza os problemas do paciente adulto, establece e executa o plan asistencial e realiza a súa avaliación.
- Realiza as técnicas e procedementos propios da Enfermaría Médico-Cirúrxica e os relacionados cos coidados en trastornos do Aparato Dixestivo, establecendo unha relación terapéutica cos pacientes e familiares.
- Selecciona as intervencións encamiñadas a tratar ou previr problemas derivados de desviacións de saúde relacionadas con alteracións do Aparato Dixestivo e da enfermaría médico-cirúrxica.
- Basea as intervencións de enfermaría na evidencia científica e nos medios dispoñibles.
- Desenvolve aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía.
UNIDADE TEMÁTICA 1. INTRODUCIÓN Á ENFERMARÍA MÉDICO-CIRÚRXICA
Tema 1. Valoración do paciente médico-cirúrxico.
Tema 2. Área cirúrxica. Coidados de enfermaría no preoperatorio, perioperatorio e posoperatorio.
Tema 3. Balance hidroelectrolítico. hemorraxia e hemostase. choque. Desempeño de enfermería.
Tema 4. Respostas metabólicas á agresión. Inflamación. infeccións cirúrxicas. Resposta inmune á cirurxía. Dor post-cirúrxica aguda. Desempeño de enfermería.
Tema 5. Lesións das partes brandas. feridas. O proceso normal e anormal dá cura. Xestión de Enfermaría. Drenaxes.
Tema 6. Queimaduras. Úlceras por presión. Valoración clínica. Tratamento e coidados específicos de enfermaría.
Tema 7. Cancro. Aspectos xerais dos tumores.
UNIDADE TEMÁTICA 2: ALTERACIÓNS DO APARELLO DIXESTIVO E COIDADOS DE ENFERMARÍA.
Tema 1. Aparello dixestivo: rendemento de enfermería. Avaliación, diagnóstico e planificación.
Tema 2. Esófago: memoria anatómica e alteracións máis frecuentes (etioloxía, signos e síntomas, tratamentos e coidados de enfermaría).
Tema 3. Estómago: memoria anatómica e alteracións máis frecuentes (etioloxía, signos e síntomas, tratamentos e coidados de enfermaría).
Tema 4. Intestino: memoria anatómica e alteracións máis frecuentes (etioloxía, signos e síntomas, tratamentos e coidados de enfermaría).
Tema 5. Fígado: memoria anatómica, síndromes hepáticas, alteracións máis frecuentes (etioloxía, signos e síntomas, tratamentos e coidados de enfermaría) e transplante hepático.
Tema 6. Vías biliares: memoria anatómica, síndromes biliares e alteracións máis frecuentes (etioloxía, signos e síntomas, tratamentos e coidados de enfermaría).
Tema 7. Páncreas: memoria anatómica, alteracións máis frecuentes (etioloxía, signos e síntomas, tratamentos e coidados de enfermaría) e transplante de páncreas.
BLOQUE TEMÁTICO 1. INTRODUCIÓN Á ENFERMARÍA MÉDICO-CIRÚRXICA
-Fernández Aedo I, dir. Manual práctico de enfermería quirúrgica. Bilbao: Servizo de Redacción da Universidade do País Vasco: Euskal Herrico Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua, D.L.; 2017.
- C. Smeltzer, G Bare, L. Hinkle, H. Cheever; Brunner e Suddarth. Enfermería Médico-Cirúrxica. Wolters Kluwer Health: 12ª ed; 2016.
-Brunner e Suddarth. Manual de Enfermería Médica Cirúrxica. McGraw-Hill Interamericano; 2011.
-Pamela L. Swearingen; Manual de Enfermería Médico-Cirúrxica. Intervencións de enfermaría e tratamentos interdisciplinares; Ed Elsevier 2008 .
-Morillo Rodríguez J, Fernández Ayuso D. Enfermería Clínica I e II. Atención xeral e especialidades médicas cirúrxico. Elsevier. 2016 -Chocarro L, Venturini C. Guía de procedementos prácticos en enfermaría médico-cirúrxica. Elsevier. 2006.
BLOQUE TEMÁTICO 2: ALTERACIÓNS DO APARELLO DIXESTIVO E COIDADOS DE ENFERMARÍA.
-Gil ER, Rovira Gil E, DAE. Atención a pacientes con trastornos dixestivos [Internet]. S.l.: Divulgación de Avances en Enfermaría (DAE, SL); 2015 Dispoñible en: https://univcomplutensedemadrid.on.worldcat.org.
- Sleisenger e Fordtran. Enfermidades dixestivas e hepáticas: fisiopatoloxía, diagnóstico e tratamento. 11ª edición. España, Elsevier España; 2021.
-Pastrana Delgado J, García de Casasola Sánchez G. Fisiopatoloxía básica e patoloxía xeral para as ciencias da saúde. Barcelona. Elsevier; 2013. -Carpenito LJ, Gómez T, González Mejorada S, Mauri Hernández ME. Manual de diagnóstico de enfermería. 2018.
-Caballero Plasencia AM. Manual de patoloxía digestiva. Granada: Editorial Universidade de Granada; 2003.
-Morillo Rodríguez J, Fernández Ayuso D. Enfermería Clínica I e II. Atención xeral e especialidades médico-cirúrxicas. Elsevier. 2016 -Chocarro L, Venturini C. Guía de procedementos prácticos en enfermaría médico-cirúrxica. Elsevier. 2006.
-Otero. O. O mundo revolucionario dos probióticos. Que son, como funcionan e para que serven? Barcelona: Anímase; 2022.
-García-Orea B. Dime o que comes e vouche dicir que bacterias tes. Barcelona: Grijalbo; 2020.
COMPLEMENTARIA:
Catálogo de recursos electrónicos da biblioteca da USC.
RECURSOS WEB:
-Pubmed: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/
-Cinahl: https://www.ebscohost.com/nursing/products/cinahl-databases/cinahl-comp…
-Dialnet: https://dialnet. unirioja.es/ Asociación Española de Nomenclatura, Taxonomía e Diagnóstico de Enfermaría: https://www.aentde.com/ AEEQ.
-Asociación Española de Enfermería Cirúrgica. http://www.aeeq.net AEEED
-Asociación Española de Enfermería Endoscópica Dixestiva. http://www.aeeed.com/ SEEO
-Sociedade Española de Enfermería Oncolóxica. http://www.seeo.org/
-AEEVH: Asociación Española de Enfermería Vascular e de Feridas: https://www.aeev.net/
-Sociedade Española de Neumoloxía e Cirurxía Torácica (SEPAR). https://www.separ.es
-Foro de úlceras. https://ulcerasfora.sergas.gal/?idioma=es
-GNEAUPP. http://gneaupp.info
COMPETENCIAS DE XERAIS:
GC5. Deseñar sistemas de atención dirixidos a persoas, familias ou colectivos, avaliando o seu impacto e establecendo as modificacións oportunas.
GC9. Promover estilos de vida saudables, de autocoidado, apoiando o mantemento de condutas preventivas e terapéuticas.
GC10. Protexer a saúde e o benestar das persoas, familias ou colectivos atendidos, garantindo a súa seguridade.
GC11. Establecer unha comunicación eficaz con pacientes, familiares, grupos sociais e iguais e promover a educación para a saúde.
GC17. Realizar coidados de enfermaría baseados na atención sanitaria integral, que implique a cooperación multiprofesional, a integración de procesos e a continuidade asistencial.
COMPETENCIAS TRANSVERSAIS:
CT1. Capacidade para aplicar os coñecementos á práctica.
CT2. Capacidade de traballo en equipo.
CT5. Capacidade para resolver problemas.
CT14. Habilidades de xestión da información (capacidade para buscar e analizar información de diversas fontes).
CT16.Habilidades de investigación.
COMPETENCIAS ESPECÍFICAS:
CE13.Aplicar o proceso de enfermaría para proporcionar e garantir o benestar, a calidade e a seguridade das persoas atendidas.
CE17.Comprender os trastornos da saúde do adulto, identificando as manifestacións que aparecen nas súas diferentes fases. Identificar as necesidades asistenciais derivadas de problemas de saúde. Analizar os datos recollidos na valoración, priorizar os problemas do paciente adulto, establecer e executar o plan asistencial e realizar a súa avaliación. Realizar técnicas e procedementos de coidados de enfermaría, establecendo unha relación terapéutica cos pacientes e os seus familiares. Seleccionar intervencións dirixidas a tratar ou previr problemas derivados de desviacións de saúde. Ter unha actitude de cooperación cos distintos membros do equipo.
DOCENCIA EXPOSITIVA: (25 horas) O profesor explicará os contidos co apoio de recursos dixitais.
DOCENCIA INTERACTIVA: (16 horas de seminarios e 7 horas de laboratorio).
A ensinanza interactiva pretende reforzar e ampliar os contidos da docencia expositiva mediante a participación e o traballo autónomo do alumno.
Incluirá metodoloxías docentes como a presentación e discusión de casos clínicos, o uso de simuladores, a realización de técnicas e procedementos, a elaboración de plans de coidados de Enfermaría centrados nas alteracións incluídas nos contidos da materia.
As ferramentas facilitadas pola USC servirán para o seguimento da materia e para a comunicación co alumnado.
O proceso de avaliación realizarase de forma continua e global utilizando os seguintes criterios e ferramentas:
DOCENCIA EXPOSITIVA: o dominio dos coñecementos teóricos da materia avaliarase mediante probas obxectivas. Terá un valor na nota final do 60 ou 70 %.
DOCENCIA INTERACTIVA: Valorarase a actitude, participación, capacidade de traballo en equipo, calidade e adecuación das tarefas presentadas. A avaliación pode incluír evidencias obxectivas. Terá un valor na nota final do 30-40%.
CONSIDERACIONS XERAIS
-A impartición desta titulación é presencial e a asistencia ás clases está regulada pola normativa da USC.
-Para superar a materia será necesario acadar un mínimo de 5 puntos sobre 10 na avaliación das ensinanzas expositivas e un mínimo de 5 puntos sobre 10 na avaliación da docencia interactiva. A avaliación da docencia interactiva en caso de non acadar a dita puntuación en cada unha das partes, a materia non sería superada.
-A exención da docencia aplicarase (nos casos que determine o centro e previa solicitude ao órgano correspondente) nas clases expositivas, pero non nas interactivas.
-Nos casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o disposto na USC "Normativa de avaliación do rendemento académico do alumnado e revisión de títulos".
Como parte da avaliación da docencia interactiva poderase realizar unha proba práctica obxectiva.
A materia consta de 6 ECTS.
Cada crédito ECTS equivale a 25 horas, das cales 16,5 corresponden ao traballo autónomo do alumno, polo que o tempo de estudo e traballo persoal asignado é de 99 horas.
-Xestión da bibliografía recomendada.
-Adquisición e elaboración de información complementaria.
-Utilización de titorías para responder preguntas ou recibir orientación.
-Coherencia no estudo e seguemento da materia, para mellorar o proceso de aprendizaxe, favorecendo unha mellor comprensión e asimilación dos conceptos.
É obrigatorio o uso de ferramentas de comunicación institucional (correo electrónico da USC, campus virtual, etc.).
José Luis Rodríguez López
- Departamento
- Campus Lugo
- Área
- Escola Universitaria de Enfermaría [L]
- Correo electrónico
- joseluis.rodriguez [at] usc.es
- Categoría
- Non Aplicable
Iria Ferreiro López
Coordinador/a- Departamento
- Campus Lugo
- Área
- Escola Universitaria de Enfermaría [L]
- Correo electrónico
- i.ferreiro.lopez [at] usc.es
- Categoría
- Non Aplicable
Luns | |||
---|---|---|---|
16:00-17:00 | Grupo /CLE_01 | Galego | AULA 5 |
18:00-19:00 | Grupo /CLIS_01 | Galego | ESCOLA DE ENFERMERÍA LUGO - AULA Nº 1 -A |
19:00-20:00 | Grupo /CLIS_02 | Galego | ESCOLA DE ENFERMERÍA LUGO - AULA Nº 1 -A |
Mércores | |||
16:00-17:00 | Grupo /CLE_01 | Galego | AULA 5 |
18:00-19:00 | Grupo /CLIS_01 | Galego | AULA 5 |
19:00-20:00 | Grupo /CLIS_02 | Galego | AULA 5 |
20.01.2025 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | AULA 5 |
20.06.2025 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | AULA 5 |