Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Psicoloxía Clínica e Psicobioloxía
Áreas: Personalidade, Avaliación e Tratamentos Psicolóxicos
Centro Facultade de Psicoloxía
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
XERAIS:
1) Potenciar unha aprendizaxe significativa e funcional dos principais conceptos, principios, teorías e procedementos que configuran o corpo teórico da Psicoloxía da Personalidade.
2) Incidir na vertente aplicada dos desenvolvementos teóricos e metodolóxicos da Psicoloxía da Personalidade; trátase de superar o mero exercicio académico de presentar o status quo da disciplina para —sen renunciar a el— penetrar de cheo nas súas implicacións clínicas.
ESPECÍFICOS:
1) Afondar no qué, cómo e para qué da Psicoloxía da Personalidade; máis especificamente, esbozaranse as distintas “facianas” da disciplina, desenvolverase o concepto, presentaranse as distintas unidades de análise (¿que coñecemos cando coñecemos a unha persoa?).
2) Presentar as coordenadas, teóricas e empíricas, nas que se asenta a predición e explicación da conduta; máis concretamente, despois dun percorrido polos desenvolvementos históricos da Psicoloxía da Personalidade, desenvolveranse exhaustivamente os principais enfoques teóricos e dimensións empíricas que constitúen os piares de análise da personalidade e diferenzas individuais.
3) Potenciar a orientación cara á aplicación, redescubrindo vellos temas que volven interesar e avanzando no xurdimento de novas tendencias encamiñadas a dar resposta aos problemas reais sentidos e vividos pola sociedade. A emoción, o estrés, a conduta desviada e a saúde constituirán, a este respecto, os argumentos dunha disciplina orientada, cada vez máis, cara á aplicación.
PROGRAMA DE TEORÍA
Bloque I . Sobre o qué, o cómo e o para qué da Psicoloxía da Personalidade
Tema 1. Esbozando as distintas facianas da Psicoloxía da Personalidade: unha introdución necesaria
Tema 2. A personalidade: un paseo histórico e conceptual
Bloque II. Un obxectivo común: a explicación e predición da conduta.
Tema 3. ¿Que coñecemos cando coñecemos a unha persoa?: o tema das unidades de análise na Psicoloxía da Personalidade
Tema 4. Os "ter": algunhas propostas paradigmáticas do primeiro nivel
Tema 5. Mirando cara ao futuro: os proxectos persoais
Tema 6. O pasado reconstruído, o presente percibido e o futuro anticipado: a historia de vida
Bloque III. A orientación cara á aplicación: redescubrimento de vellos temas e xurdimento de novas tendencias
Tema 7. Personalidade, emocións, e saúde: o interese do aplicado
Tema 8. Estrés e personalidade: unha cuestión contemporánea.
Tema 9. O protagonismo do persoal noutras problemáticas psicosociais: delincuencia, drogas e adicción a compra.
A modo de epílogo:
¿onde estamos e cara a onde imos?
PROGRAMA DE PRÁCTICAS E SEMINARIOS
SEMINARIO. O trazo como unidade básica da personalidade
PRÁCTICA 1. Acordo na realización de xuízos acerca da personalidade
PRÁCTICA 2. Análise de proxectos persoais
PRÁCTICA 3. A historia de vida
PRÁCTICA 4. O estudo do “self”
PRÁCTICA 5. Motivación de logro
PRÁCTICA 6. Estratexias de afrontamento ao estrés
PRÁCTICA 1. Relacións persoais
SEMINARIO. Optimismo e saúde
SEMINARIO. Variables personais e un exemplo de problemática psicosocial
BIBLIOGRAFIA
TEORÍA
* AVIA, M.D. y SANCHEZ BERNARDOS, M.L. (1995). Personalidad: aspectos cognitivos y sociales. Madrid: Pirámide.
* BERMUDEZ, J., PEREZ, A.M. y SANJUAN, P. (2003). Psicología de la Personalidad (Tomos I y II) Madrid: UNED
* CARVER, Ch. y SCHEIER, M.F. (1997). Teorías de la Personalidad. Méjico: Prentice Hall.
* LARSEN, R.J. y BUSS, D.M. (2005). Psicología de la Personalidad. México: MGraw-Hill.
* FEIST, J. FEIST, G.J. (2007). Teorías de la personalidad. Madrid: McGraw-Hill
* FIERRO, A. (1996). Manual de Psicología de la Personalidad. Barcelona: Paidós.
* MORENO, B. (2007). Psicología de la Personalidad. Procesos. Madrid: Thomson.
* PELECHANO, V. (Coord.) (1996). Psicología de la personalidad I. Teorías. Barcelona: Ariel
* PELECHANO, V. (2000). Psicología sistemática de la personalidad. Barcelona: Ariel.
* PERVIN, L.A. (1998). La ciencia de la personalidad. Madrid: McGraw-Hill Interamericana.
* PERVIN, L.A. y JOHN, O.P. (1999). Personalidad: Teoría e investigación. México: Manual Moderno.
PRÁCTICAS
OTERO LÓPEZ, J.M. y cols. (2002): Psicología de la Personalidad. Manual de Prácticas. Barcelona: Ariel.
LECTURAS COMPLEMENTARIAS
* AVIA, M.D. y VAZQUEZ, C. (1998). Optimismo inteligente. Madrid: Alianza.
* OTERO-LÓPEZ, J.M. (2000). Carta de un Personólogo. En M.D. Avia, Cartas a un joven psicólogo. Madrid: Alianza Editorial.
* OTERO-LÓPEZ, J.M. y cols. (1997). Lecturas de Psicología de la Personalidad. Santiago de Compostela.
* SANZ, J. (2000). Carta de un Psicólogo de la Personalidad. En M.D. Avia, Cartas a un joven psicólogo. Madrid: Alianza Editorial.
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA
*AVIA, M.D. (2000). Cartas a un joven psicólogo. Madrid: Alianza Editorial.
*BRODY, N. y EHRLICHMAN, H. (2000). Psicología de la Personalidad. Madrid: Prentice-Hall.
*CLONINGER, S.C. (2003). Teorías de la Personalidad. Madrid: Prentice-Hall.
* LIEBERT, R. M. y SPIEGLER, M.D. (2000). Personalidad. Madrid: Thompson.
* MIRON, L. y OTERO-LOPEZ, J.M. (2005). Jóvenes delincuentes. Barcelona: Ariel.
* OTERO-LOPEZ, J.M. (1997). Droga y Delincuencia. Un acercamiento a la realidad. Madrid: Pirámide.
*OTERO-LOPEZ, J.M. y cols. (2000). Psicología de la personalidad. Guía Didáctica. Santiago de Compostela. Tórculo.
* OTERO-LOPEZ, J.M. y VILLARDEFRANCOS, E. (2009). Adicción a la compra, Materialismo y Satisfacción con la vida. Relatos, vidas, compras. Granada: GEU.
* OTERO-LOPEZ, J.M. y cols. (2012). Estrés laboral y burnout en profesores de enseñanza secundaria. Madrid: Díaz de Santos.
* PELECHANO, V. (1993). Personalidad: un enfoque histórico-conceptual. Valencia: Promolibro.
* SCHULTZ, D.P. y SCHULTZ, S.E. (2003). Teorías de la personalidad. Madrid: Thomson
* TOUS, J.M. (1996). Psicología de la Personalidad. Diferencias individuales: biológicas y cognitivas en el procesamiento de la información. Barcelona: EUB.
COÑECER E COMPRENDER...
1. As funcións, características, contribucións e limitacións dos distintos modelos teóricos da Psicoloxía
2. As leis básicas dos distintos procesos psicolóxicos
5. Os principios psicosociais que interveñen no comportamento dos individuos e no funcionamento dos grupos e das organizacións
RELACIONADAS CON LAS HABILIDADES Y DESTREZAS (saber facer)
8. Identificar as necesidades e demandas dos destinatarios nos diferentes campos de aplicación e establecer as metas da actuación psicolóxica
10. Promover a saúde e a calidade de vida, a través dos métodos propios da profesión, nos individuos, grupos, comunidades e organizacións nos distintos ámbitos e contextos: educativo, clínico e da saúde, do traballo e as organizacións, grupal e comunitaria
11. Seleccionar e administrar técnicas e instrumentos propios e específicos da Psicoloxía
14. Elaborar informes psicolóxicos en distintos ámbitos de actuación, dirixidos aos destinatarios e a outros profesionais
15. Axustarse ás obrigas deontolóxicas da Psicoloxía
COMPETENCIAS DA MATERIA
- Habilidade no manexo da terminoloxía psicolóxica en xeral e da disciplina en particular.
- Ser capaz de desenvolver unha actitude reflexiva ante as principais controversias que salpican a disciplina.
- Potenciar o coñecemento crítico das principais unidades e desenvolvementos teóricos que conforman a disciplina.
- Ser capaz de desenvolver unha visión global e integradora dos vellos temas e as novas tendencias.
- Saber relacionar os contidos teóricos coa dimensión práctica-aplicada.
- Ser capaz de axuizar de forma coherente o pasado, o presente e as tendencias de futuro da disciplina.
As clases teóricas versan sobre o contido do temario e consisten na exposición de temas e comentarios de textos. O método máis frecuentemente utilizado é o de “clase maxistral”; aínda que, na medida do posible, realízanse tamén “grupos de discusión”, co que se potencia a participación activa do alumno. Ademais dos temas teóricos, o alumno deberá realizar unha serie de lecturas sobre aspectos importantes dalgúns temas (fixaranse ao comezo do curso).
As clases prácticas consistirán no desenvolvemento das distintas unidades, sempre baixo a estrita supervisión do profesor. A maioría das clases levaranse a cabo en sesións presenciais na aula (con asistencia obrigatoria) e outra parte realizarase de forma remota, de maneira asíncrona, a través da aula virtual da materia Estas prácticas están en perfecta simbiose cos contidos desenvolvidos na teoría e dan adecuada cobertura aos distintos temas e tópicos da disciplina. Levaranse a cabo asimesmo seminarios que posibiliten afondar nalgunhas cuestións de interese da disciplina.
* Avaliación da materia
• Avaliarase tanto a teoría coma as restantes actividades (prácticas, seminarios, lecturas, traballos complementarios)
* Avaliación da teoría:
• Avaliarase no exame final na data que fixe o Decanato.
* Avaliación das prácticas, seminarios e outros traballos.
• Tanto a asistencia como a realización das prácticas son obrigatorias (condición necesaria para aprobar a materia).
Avaliarase, asimesmo, a participación nos seminarios e realización doutros traballos.
* Cálculo de Notas:
• A cualificación obtida nos exames teóricos equivale ao 60% da nota, mentres que o 40% restante outórgaselle ás restantes actividades (o alumno deberá aprobar ambas as partes independentemente —é dicir, o alumno, para aprobar, deberá alcanzar polo menos un 3 na teoría e un 2 nas outras actividades–).
.
*Implicación activa na dinámica da clase
* Seguemento continuado de clases e outras actividades
* Manexar, a nivel usuario, bases de datos relevantes en Psicoloxía
Jose Manuel Otero Lopez
Coordinador/a- Departamento
- Psicoloxía Clínica e Psicobioloxía
- Área
- Personalidade, Avaliación e Tratamentos Psicolóxicos
- Teléfono
- 881813882
- Correo electrónico
- josemanuel.otero.lopez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Maria Cristina Castro Bolaño
- Departamento
- Psicoloxía Clínica e Psicobioloxía
- Área
- Personalidade, Avaliación e Tratamentos Psicolóxicos
- Teléfono
- 881813888
- Correo electrónico
- mariacristina.castro [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Estrella Romero Triñanes
- Departamento
- Psicoloxía Clínica e Psicobioloxía
- Área
- Personalidade, Avaliación e Tratamentos Psicolóxicos
- Teléfono
- 881813921
- Correo electrónico
- estrella.romero [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Maria Álvarez Voces
- Departamento
- Psicoloxía Clínica e Psicobioloxía
- Área
- Personalidade, Avaliación e Tratamentos Psicolóxicos
- Teléfono
- 881813904
- Correo electrónico
- mariaalvarez.voces [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Ministerio
Sara Piñeiro Dosil
- Departamento
- Psicoloxía Clínica e Psicobioloxía
- Área
- Personalidade, Avaliación e Tratamentos Psicolóxicos
- Teléfono
- 881813904
- Correo electrónico
- sarapineiro.dosil [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Xunta
Mércores | |||
---|---|---|---|
09:00-10:15 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 2 |
10:15-11:30 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula 1 |
Venres | |||
09:00-10:15 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula 1 |
10:15-11:30 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 2 |
05.06.2025 09:30-12:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 2 |
05.06.2025 09:30-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2 |
05.06.2025 09:30-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 3 |
05.06.2025 09:30-12:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 3 |
05.06.2025 09:30-12:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 6 |
05.06.2025 09:30-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 6 |
05.06.2025 09:30-12:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 7 |
05.06.2025 09:30-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 7 |
03.07.2025 09:30-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 3 |
03.07.2025 09:30-12:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 3 |
03.07.2025 09:30-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 6 |
03.07.2025 09:30-12:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 6 |
03.07.2025 09:30-12:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 7 |
03.07.2025 09:30-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 7 |