Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 51
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Ciencias da Comunicación
Áreas: Xornalismo
Centro Facultade de Ciencias da Comunicación
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
1. Estudo da redacción para os medios de comunicación.
2. Estudo do valor da actualidade como elemento central do discurso informativo.
3. Estudo e capacitación na tecnoloxía, a análise e a expresión en medios de comunicación.
4. Teoría e técnica do tratamento da mensaxe xornalística e as súas variantes por soportes e por modalidade expresiva.
Elementos do estilo xornalístico e técnicas de expresión e redacción.
5. A construción integral da mensaxe xornalística de acordo coa ética e a deontoloxía profesional.
CONTIDOS TEÓRICOS
TEMA 1. Elementos da cultura xornalística: o sistema comunicativo e a industria cultural
1.1. Como funciona a sociedade. Quen é quen. O papel dos medios de comunicación
1.2. O ecosistema informativo galego. Prensa, axencias, radio, televisión e novos medios. Actores periféricos no campo xornalístico 1.3. O ecosistema informativo europeo. Prensa, axencias, radio, televisión e novos medios. Actores periféricos no campo xornalístico 1.4.Teorías do discurso: dos medios como espello e dos medios como construtores do real
TEMA 2. A redacción xornalística hoxe
2.1. Os xornalistas e a súa actividade
2.2. Ética e deontoloxía xornalística
2.3. O secreto profesional
2.4. Normas de obrigado cumprimento: os libros de estilo
TEMA 3. A noticia: na procura dunha definición actual
3.1. Como nacen as noticias
3.2. Valores noticia ou criterios de “noticiabilidade”
3.3. Tipos de noticias
3.4. Información e propaganda
TEMA 4. Compoñentes da noticia
4.1. Os " topoi" e a "lei do interese decrecente"
4.2. Estrutura das noticias
4.3. A redacción do texto por parte do profesional
4.4. O texto, o contexto e o usuario
TEMA 5. O lid/ lead/entrada
5.1. Funcións e definición
5.2. Orixe histórica e proxección actual
5.3. Tipoloxías
5.4. Normas para redactar un bo lid/ lead/entrada
5.5. Claves para diferenciar o lid/ lead/entrada da entradilla
TEMA 6. O corpo da noticia.
6.1. A articulación de cada unidade informativa
6.2. A noticia tipo: comezo-desenvolvemento ou explicación-contextualización ou background
6.3. Unicidade e multiplicidade na noticia: a cuestión dos subtemas 6.4. Modelo segundo as tipoloxías das noticias
TEMA 7. A titulación
7.1. Orixe e funcións
7.2. A cabeza de titulación e os seus elementos
7.3. Clasificación, estilos e técnicas de titulación
7.4. Consellos para unha boa titulación
TEMA 8. As fontes informativas no relato
8.1. Definición e clasificación
8.2. Localización, usos e atribución
8.3. Recollida, selección e verificación: o paradigma das tres fontes 8.4. A súa función na construción das mensaxes
TEMA 9. Valoración das noticias
9.1. Proceso de selección e axenda temática
9.2. Práctica profesional e sedimentación de rutinas
9.3. Organización da redacción e produción da información
9.4. Elementos para unha elección e xerarquización actual na planificación informativa dos produtos
9.5. Presentación gráfica da noticia. A identidade das noticias e a imaxe segundo os soportes
TEMA 10. A trama entre información, interpretación e opinión
10.1. Tipoloxía dos textos informativos
10.2. O tratamento dos materiais nos medios informativos
10.3. O papel dos principios editoriais
10.4. Os xornalistas e o seu papel nas redes sociais
10.5. O papel do xornalista na sociedade actual
TEMA 11. A influencia das tecnoloxías actuais na construción das mensaxes
11.1. Características das ferramentas actuais e aplicación na industria dos medios de comunicación
11.2. O impacto social da innovación tecnolóxica nas redaccións
11.3. Os cibermedios e os novos modelos de organización das redaccións
11.4. Tecnoloxías actuais e participación dos usuarios na construción das mensaxes
11.5 A influencia dos diversos soportes na mensaxe. O risco da manipulación
11.6. A mensaxe adaptada aos diferentes soportes de comunicación
TEMA 12. A influencia das técnicas e estilos literarios no xornalismo escrito
12.1. Novo xornalismo e narración de non-ficción
12.2. O retorno da subxectividade aos medios
12.3. A figura dos escritores nos medios
12.4. Tendencias nos territorios fronteirizos de xornalismo e literatura
* Prácticas de campo (o programa presentarase durante o curso, segundo dispoñibilidade económica)
CONTIDOS PRÁCTICOS
Os contidos prácticos centrais xirarán ao redor da redacción de noticias para os medios de comunicación. O alumno elaborará pezas informativas para todos os soportes, para o que deberá contar con materiais funxibles e produtos de apoio para elaborar pezas multimedia, de realidade virtual e de xestión de bases de datos. Traballará con software para produtos multimedia e con hardware existente nas aulas de informática para producir textos, sons, imaxes e vídeos. Pode precisar apoio para algunha peza de estudio. A peza final editarase e difundirase. Estes contidos prácticos están relacionados cos contidos teóricos.
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA
Armentia, J.I & Caminos, J.M (2003). Fundamentos de periodismo impreso. Ariel.
Diezhandino, M.P. (2009). El quehacer periodístico ante el desafío digital. Criterio noticioso. Pearson.
Fontcuberta, M. (2011). La noticia. Pistas para percibir el mundo. Ediciones Paidós. (Nova edición revisada e ampliada).
López, X.&García Orosa, B. (2009). Construíndo a realidade. Edicións Lea.
Lyon, W. (2014). La escritura transparente. Cómo contar historias. Libros del K.O.
Núñez Ladevéze, L. -coordinador- (2015): Periodismo en la red: Géneros, estilos y normas. Editorial Universitas.
Pallás, José (2021). Redacción web. Manual de redacción "SEO". Independently published.
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA
Díaz Noci, J.&Salaverría, R. (2003). Manual de Redacción Ciberperiodística. Ariel.
Diezhandino, P. -Coord.- (2012). El periodista en la encrucijada. Ariel. Colección Telefónica.
Martínez Albertos, J.L. (2002). Curso general de redacción periodística. Editorial Paraninfo.
Roitberg, G& Piccato, F. -Comps.- (2015). Periodismo disruptivo. La Crujía Ediciones.
Sampedro, V. (2014). El cuarto poder en red. Icaria
CON.2 - Coñecer os principios do xornalismo e da comunicación para desenvolverse de forma profesional e ética.
CON.5 - Distinguir as diferentes formas de xestionar a complexidade no contexto comunicativo.
CON.6 - Identificar os referentes que lle permitirán a construción dun pensamento crítico aplicado ao xornalismo.
HAB.1 - Aplicar as técnicas de expresión oral, escrita, audiovisual e multimedia para a elaboración de información
xornalística.
HAB.2 - Analizar o estado dos procesos comunicativos e das organizacións mediáticas para tomar decisións
e propoñer solucións nos seus diferentes ámbitos.
HAB.3 - Manexar os medios, as tecnoloxías, as ferramentas e as plataformas actuais para o desenvolvemento da
actividade xornalística.
HAB.5 - Transmitir información eficiente a un público tanto especializado como non especializado.
HAB.6 - Aplicar técnicas para a xestión da intelixencia emocional no exercicio do xornalismo.
COM.3 - Deseñar e desenvolver proxectos xornalísticos en distintos medios, soportes e contexto.
COM.5 - Elixir e aplicar con criterio coñecementos e habilidades que alimenten o desenvolvemento das capacidades
creativas, a iniciativa e o espírito emprendedor.
COM.6 - Aplicar os coñecementos e as habilidades adquiridas dunha forma profesional e ética no ámbito da
Comunicación, tendo como referente os principios e valores democráticos e os Obxectivos de Desenvolvemento
Sostible.
Clase maxistral: sesión expositiva impartida polo/a docente
Resolución de problemas: realización de actividades dirixidas, xeralmente dirixidas a obter un resultado concreto (solución ou análise)
Presentación na aula: exposición baseada no estudo dun caso, problema ou situación contextualizada
Estudos de casos: análises e exposición de medios, produtos, estratexias ou proxectos de referencia no contexto da materia
Debate: discusión organizada sobre un tema ou pregunta
Seminario: sesión interactiva e grupal para o traballo guiado polo/a docente, especialmente enfocado na resolución de exercicios, análises de textos e casos, así como o deseño de estratexias e proxectos
Prácticas na Aula Informática: sesión interactiva e grupal nunha contorna equipada con computadores
Estudo previo: revisión e análise de materiais docentes antes da sesión presencial co/o docente
Traballo tutelado: tutorización de actividades
Foros de discusión - traballo en grupo: dinámicas interactivas de argumentación e/o elaboración cooperativa coa intervención dun grupo de persoas
Asistencia a conferencias ou outros eventos: presencia en actos de carácter divulgativo nos que interveñen persoas expertas ou asistencia a espazos de divulgación especializada como exposición.
Prácticas Laboratorio: sesión interactiva e grupal nunha contorna equipada con material técnico específico (estudo de radio, de televisión, de fotografía, salas de edición, estudio virtual etc.)/ etc.)
Prácticas de campo: actividades académicas realizadas fóra da Facultade e guiadas polo/a docente, como as visitas a empresas e institucións no contexto da materia
Proba de coñecrementos teóricos: 40 %
Actividades de evaluación continua: 10 %
Exercicios prácticos: 50%
O sistema de avaliación contempla que é imprescindible ter aprobada a parte teórica e a parte práctica para superar a materia.
No caso de plaxio ou uso indebido das tecnoloxías na realización de tarefas ou probas: “Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión das cualificacións”.
De acordo coa normativa de permanencia vixente na USC para os estudantes de Grao e Máster (art. 5.2), a mera asistencia, así como a participación en calquera das actividades realizadas nas clases interactivas, serán obxecto de avaliación e, por conseguinte, a nota final do/a estudante que os cumprimente en ningún caso será de “Non Presentado”.
Réxime para o alumnado con exención de docencia:
Nesta materia non se pode eximir a asistencia ás aulas expositivas nin interactivas porque a explicación da teoría está directamente vencellada cos exercicios prácticos programados. Incluso é posible que, nalgún caso, nas clases expositivas sexa necesario explicar as características e o funcionamento dos exercicios prácticos.
• Docencia teórica: 24 horas
• Docencia interactiva: 24 horas
• Titorización en grupo reducido: 3 horas
• Probas de avaliación: 3 horas
• Traballo persoal do alumnado: 96 horas
Seguimento da actualidade nos medios de comunicación, seguimento das actividades programadas e seguimento do material que se actualizará na páxina da materia (www.novosmedios.org/periodismo) e na plataforma do campus virtual da USC.
A planificación das exposicións e debates organizarase nas dúas primeiras semanas de clase.
Xose Lopez Garcia
Coordinador/a- Departamento
- Ciencias da Comunicación
- Área
- Xornalismo
- Teléfono
- 881816536
- Correo electrónico
- xose.lopez.garcia [at] usc.gal
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Hermenegildo José Casas García
- Departamento
- Ciencias da Comunicación
- Área
- Xornalismo
- Correo electrónico
- j.casas [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Universidade LOU
Hermenegildo José Casas García
- Departamento
- Ciencias da Comunicación
- Área
- Xornalismo
- Correo electrónico
- j.casas [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Universidade LOSU
Beatriz Gutierrez Caneda
- Departamento
- Ciencias da Comunicación
- Área
- Xornalismo
- Correo electrónico
- beatriz.gutierrez.caneda [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Xunta
Mércores | |||
---|---|---|---|
10:00-11:00 | Expositivo 1 | Galego | Aula 1 |
Xoves | |||
13:00-14:00 | Expositivo 1 | Galego | Aula 1 |
Venres | |||
12:00-13:00 | Expositivo 1 | Galego | Aula 1 |
19.05.2025 10:00-14:00 | Expositivo 1 | Aula 1 |
19.05.2025 10:00-14:00 | Expositivo 1 | Aula 2 |
23.06.2025 10:00-14:00 | Expositivo 1 | Aula 2 |