Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Ciencia Política e Socioloxía
Áreas: Socioloxía
Centro Facultade de Ciencias Económicas e Empresariais
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
Ao tratarse dunha materia introdutoria e de segundo curso, o principal obxectivo é a aprendizaxe do sistema de conceptos fundamentais e básicos da Socioloxía e a familiarización cos mesmos. Trátase de proporcionar ao alumno de Economía as ferramentas e elementos esenciais que lle faciliten a análise da Sociedade e das diversas formas de relación entre a Economía e a Sociedade.
A materia implica pois, un primeiro achegamento ás nocións habituais no modo de pensar sociolóxico, ás perspectivas desde as que se analizan os diferentes ámbitos do comportamento social humano e aos autores máis relevantes na materia, non só clásicos (Marx, Durkheim, Simmel, Weber, Schumpeter) senón tamén actuais.
No programa abordaranse os seguintes temas e conceptos fundamentais para introducir o alumno de Economía na Socioloxía como ciencia social. O alumnado dispoñerá ademais dunha guía docente máis detallada na que se xustifican cada un dos temas e apartados e na que se especificará máis en detalle o desenvolvemento do temario e as leccións.
En xeral, contará cun abano temático que abordará, con organizacións que se presentarán en cada guía docente, os seguintes coñecementos e ferramentas:
PRIMEIRO BLOQUE: OBXECTO E MÉTODO DA SOCIOLOXÍA
1.Obxecto da Socioloxía. A Socioloxía e o coñecemento científico
2.A Socioloxía Económica e outras Ciencias sociais
3.Métodoloxía e técnicas de investigación social e a súa aplicación no análise sociolóxico da economía
SEGUNDO BLOQUE: ESTRUTURA SOCIAL, CULTURA, PODER, DESIGUADADE E MEDIO-AMBIENTE
4. A Socioloxía e a natureza social do home. Acción social, interacción e feitos sociais. A cultura, a estrutura social e a desigualdade. A natureza socializada. Interese deste segundo bloque para o análise sociolóxico da vida económica.
5. A cultura. Elementos da cultura. A diversidade cultural.
6.Os proceso de socialización e de control. Tipos e mecanismos de socialización. Os axentes de socialización. Normas, tolerancia e control social. Desviación e anomia.
7. A estrutura e os cambios sociais. A estrutura demográfica e as súas transformacións. Os procesos de urbanización. As redes sociais: papel que desempeñan. As formas de cambio social e de conflito.
8. A estratificación social e as clases sociais. Teorías clásicas e achegas recentes. Mobilidade social e Pobreza. O papel do Estado e os réximes de benestar.
9. A natureza socializada, a economía e o medio-ambiente. A construción social e política dos costes medio-ambientais. As estratexias de evasión, a deslocalizacion industrial e o green-washing. A Socioloxía económica ante os novos retos da Economía circular e o quecemento global.
TERCEIRO BLOQUE: AS INSTITUCIÓNS COMO FORMAS DE REGULACIÓN
10. As institucións sociais: o papel que desempeñan na vida económica e social. Tipos.
10.1 A relixión, a familia, a educación e a Ciencia.
10.2 A racionalización da empresa, os mercados e a economía. As profesións e ocupacións
10.3 A publicidade, a opinión pública e os medios de comunicación
11.O Significado sociolóxico da globalización.
BÁSICA
-Berger, P., Introducción a la Sociología, Ed. Limusa, Madrid, 2011.
-Giddens, A., Sociología, Alianza editorial, Madrid, 2014
-Herranz, R., La Sociología de los Mercados Internos de Trabajo, CES, Madrid, 2007
-Inghan, G., Capitalismo, Alianza Editorial, Madrid, 2010
-Portes, A., Sociología Económica. Una introducción sistemática, CIS, Madrid, 2013.
-Santana Turégano, M. Ángel: ¿Homo economicus u homo sociologicus? Introducción a la sociología para la economía, la empresa y las finanzas, Aula Magna- McGraw Hill, Madrid, 2022.
COMPLEMENTARIA
-Berger, P. La construcción social de la realidad. Amorrortu.
-Carabaña, J. y A. de Francisco. Teorías contemporáneas de las clases sociales. Ed. Pablo Iglesias. Madrid
-Castells, M., La Era de la Información. Economía, sociedad y cultura, Vol. 1, La Sociedad Red, Alianza Editorial, Madrid, 2000
-Crompton. R. Clase y estratificación. Madrid. Tecnos,
-De Francisco, A, Sociología y cambio social. Ariel Barcelona.
-Durkheim. De la división del trabajo social, Ed. Akal
-Durkheim, E. El suicidio. Akal. Madrid
-Etzioni, A., La dimensión moral. Hacia una nueva economía, Ediciones Palabra, Madrid.
-Feito Alonso, R. Estructura social contemporánea Las clases sociales en el países industrializados. Ed. S.XXI. México,
-Fernández Enguita, M., Economía y Sociología. Para un análisis sociológico de la realidad económica. Ed. Centro de Investigaciones Sociológicas, Madrid, 1998.
-Goffman. La presentación de la persona en la vida cotidiana. Ed. Amorrortu. Buenos Aires.
-Gonzalez, J.J. y Requena, M., Tres Décadas de cambio social en España, Alianza editorial, Madrid
-Granovetter, M., Acción económica y estructura social: el problema de la incrustación, en Requena Santos, F., Análisis de redes sociales, Centro de Investigaciones Sociológicas, Madrid, 2003.
-Herranz, R. La Sociología de los Mercados Internos de Trabajo, Madrid, CES, 2007
-Herranz, R. George Simmel y la Sociología Económica: el mercado, las formas sociales y el análisis estratégico, PAPERS, Revista de Sociología, nº 87, 2008
-Sen. Desarrollo y Libertad. Ed. Planeta. Barcelona.
-Inghan, G. Capitalismo Alianza Editorial. Madrid
-Portes, A. Economic Sociology, A Sysematic Inquiry, Princeton University Press.
-Swedberg , R. y Smelser, N. Handbook of Economic Sociology. Princeton University Press.
-Sztompka, P, Sociología del cambio social. Alianza. Madrid.
-Weeks, J.R.. Sociología de la población. Alanza Editorial. Madrid,
-Weber, M., La ética protestante y el espirítu del capitalismo. Ed. Península. Barcelona.
-Weber, M., Economía y sociedad, FCE México
-Willians, R.. Sociología de la cultura, Ed. Paidos.
•Competencias Xerais
- Achegar a Socioloxía a un alumnado que conecta por primeira vez coa disciplina
- Proporcionar ao estudantado unha visión xeral dos puntos centrais da disciplina, así como o enfoque dos distintos marcos teóricos e a metodoloxía de investigación.
- Promover que o alumno adquira a perspectiva sociolóxica necesaria para profundar no coñecemento e a práctica da disciplina no contexto da economía e doutras Ciencias Sociais.
- Explicar o papel do individuo na vida social y socio-económica
-Coñecer a entorno social e cultural na que ten lugar a vida económica.
- Comprender os elementos centrais da estrutura social e a súa relación coas grandes tendencias da economía.
• Competencias especificas
- Motivar ao alumno cara a Socioloxía práctica mediante unha serie de actividades que acompañarán a cada tema
- Promover a análise crítica no coñecemento dos marcos teóricos e metodolóxicos desde onde se elaboran as respostas ás preguntas fundamentais da Socioloxía, observando a súa utilidade para incorporalos aos estudios socio-económicos e situar a economía no seu contexto social, político y cultural.
- Desenvolver a capacidade de traballo individual, aprendendo a analizar información, identificar as ideas máis importantes e que son relevantes para os estudos socio-económicos
-Familiarizarse cos sistemas de indicadores sociais e socio-económico.
- Fomentar a capacidade de traballo en equipo, aprendendo a distribuír tarefas, negociar a achega de responsabilidades respectivas.
Nas clases expositivas nas que se introducirán e explicaran os contidos teóricos e metodolóxicos esenciais da materia, preséntanse e discútense coa participación activa do estudantado os elementos e casos da realidade económica e social que que afectan a ditos contidos. Ao comezo do curso, o alumnado disporá do material didáctico e das referencias bibliográficas seleccionadas e de lectura obrigatoria para poder participar activamente na súa preparación de acordo coas orientación e o apoio do equipo docente.
No caso das clases interactivas o alumnado deberá presentar e comentar, seguindo os criterios establecidos polo/a profesor/a, un conxunto de materiais, incluíndo elementos audiovisuais, informes ou lecturas e textos. Nestes, amplíanse, ilústranse ou ben aplícanse os contidos teóricos e metodolóxicos esenciais da materia. Esta tarefa completarase mediante debates socioloxicamente fundados sobre temas de actualidade e outras actividades e tarefas, así como diferentes probas que permitan avaliar a comprensión dos materias traballados.
De xeito xeral, a cualificación obtida como consecuencia da participación nas clases expositivas e interactivas, xunto coa realización dos distintos traballos e tarefas a realizar nas mesmas, pesará un 40% da nota final.
A asistencia, participación e entrega dos traballos é condición para avaliar o exame final. Dito exame respecto dos contidos teóricos do curso afectará ó 60% restante da nota nesta materia.
Para a superación da mesma será necesario obter polo menos a metade da puntuación da parte interactiva e unha terceira parte da puntuación do exame.
A relación específica das diferentes actividades avaliables ao longo do curso e o xeito no que se controlarán, así como as avaliacións para situación específicas (dispensa asistencia, necesidades de titorización individual ou outras) indicaranse nas guías docentes correspondentes a cada un dos grupos da materia (quenda de mañá ou tarde) que se publicarán na aula virtual.
Nos casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas, aplicarase o disposto na normativa para avaliar o rendemento académico dos estudantes e para revisar as cualificacións. O alumnado repetidor deberá de realizar as mesmas actividades e tarefas que de primeira matrícula.
Horas docentes e recomendacións de estudo e traballo asociadas
Clases expositivas: 17 horas de docencia (estímase unha recomendación dunhas 34 horas de estudo individual do alumnado)
Clases interactivas: 31 horas de docencia (estímase unha recomendación dunhas 62 horas de estudo individual do alumnado)
Titorías: 3 horas (e outras tantas destinadas a aplicar o abordado nas titorías).
Total: 51 horas de clase e 99 de traballo persoal do alumnado
O seguimento das clases e a realización das lecturas e das tarefas definidas. Así mesmo, recomendaranse durante o transcurso da docencia distintos materias audiovisuais e lecturas que axudan a complementar e ampliar os contidos abordados e que serán de traballo voluntario non avaliable pero altamente aconsellables.
É tamén importante tratar de manterse actualizado dos eventos socioeconómicos ou sociopolíticos actuais posto que a materia ten unha vocación de conectar teoría e praxe para o que se empregarán os casos ou exemplos máis recentes (incluídos aqueles que acontezan durante o propio curso).
Maria Amparo Novo Vazquez
- Departamento
- Ciencia Política e Socioloxía
- Área
- Socioloxía
- Correo electrónico
- amparo.novo [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Axudante Doutor LOU
Bran Barral Buceta
Coordinador/a- Departamento
- Ciencia Política e Socioloxía
- Área
- Socioloxía
- Correo electrónico
- bran.barral.buceta [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Axudante Doutor LOU
Mércores | |||
---|---|---|---|
13:00-14:30 | Grupo /CLE_01 | Galego | Aula 24 |
17:00-18:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula 24 |
Xoves | |||
10:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Galego | Aula 24 |
Venres | |||
17:00-18:30 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula 24 |
20.05.2025 10:00-13:00 | Grupo /CLIS_01 | Aula C |
20.05.2025 10:00-13:00 | Grupo /CLIS_04 | Aula C |
20.05.2025 10:00-13:00 | Grupo /CLE_02 | Aula C |
20.05.2025 10:00-13:00 | Grupo /CLIS_03 | Aula C |
20.05.2025 10:00-13:00 | Grupo /CLE_01 | Aula C |
20.05.2025 10:00-13:00 | Grupo /CLIS_02 | Aula C |
14.07.2025 12:00-15:00 | Grupo /CLE_01 | Aula C |
14.07.2025 12:00-15:00 | Grupo /CLIS_02 | Aula C |
14.07.2025 12:00-15:00 | Grupo /CLIS_01 | Aula C |
14.07.2025 12:00-15:00 | Grupo /CLIS_04 | Aula C |
14.07.2025 12:00-15:00 | Grupo /CLE_02 | Aula C |
14.07.2025 12:00-15:00 | Grupo /CLIS_03 | Aula C |