Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 51
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Ciencias da Comunicación
Áreas: Xornalismo
Centro Facultade de Ciencias da Comunicación
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
1. Estudo da composición e estrutura do ecosistema comunicativo e informativo.
2. Estudo de conceptos básicos do entorno macroeconómico e do entorno industrial da comunicación e das estruturas informativas.
3.Estudo dos fundamentos para a análise dos entornos económicos, políticos, sociais e tecnolóxicos dos negocios da comunicación e a cultura.
4. Análise de indicadores para o estudo das industrias culturais e da comunicación.
Contidos teóricos
Tema 1. Aproximación ao concepto teórico das industrias culturais e creativas.
1.1 Que son as Industrias Culturais e Creativas. A cultura como concepto. As industrias culturais: orixe, correntes de estudo e contextualización.
1.2As industrias creativas. Sistemas de clasificación das industrias culturais e creativas.
Tema 2. Economía das industrias culturais, mediáticas e das estruturas informativas.
2.1 Economía da cultura e da insdustria mediática: definición e ámbitos. Valor simbólico da cultura e a comunicación. Medición estatística da cultura.
2.2 Cadea de valor e fases do ciclo cultural. Os bens e servizos culturais. Financiamento e fiscalidade.
Tema 3. Indicadores e modelos para o estudo das industrias culturais e da comunicación.
3.1 Industrias culturais e creativas.
3.2 Industrias mediáticas.
Tema 4. Composición e estrutura do ecosistema comunicativo e informativo.
4.1 Transnacionalización e globalización das industrias culturais. Medios globais: orixe e evolución.
4.2 Consumo das industrias mediáticas.
4.3 Novas formas de organización: concentración empresarial e conglomerados mediáticos. Sistema mediático en España e Galicia.
Tema 5. Ámbito legal das industrias culturais e creativas.
5.1 Entornos económicos, políticos, sociais e tecnolóxicos dos negocios da comunicación e a cultura
5.2Os marcos de regulación e autorregulación. Propiedade intelectual: dereitos de autor.
5.3 Políticas culturais e de comunicación.
Tema 6. As industrias culturais no contexto dixital
6.1 Impacto tecnolóxico nas industrias culturais e creativas.
6.2 Desafíos das industrias culturais no actual sistema comunicativo.
Contidos prácticos
1. Proxecto grupal de análise en profundidade dunha industria cultural ou mediática en base a dez indicadores.
2. Estudo de caso de dez medios de comunicación en relación coa industria cultural e creativa.
Bibliografía básica
Castells M. (2001). La galaxia Internet. Barcelona: Plaza&Janes.
electrónico. Bilbao: Universidad del País Vasco.
Bustamante, E. (ed). (2011). Industrias creativas. Amenazas sobre la cultura digital. Barcelona. Gedisa.
Consello da Cultura Galega (2022). Barómetro da cultura galega 2022. Santiago de Compostela.
Eagleton, T. (2017). Cultura: una fuerza peligrosa. Barcelona: Taurus.
Fernández Mallo, A. (2018). Teoría general de la basura. Madrid: Galaxia Gutenberg.
Hesmondhalgh, D. (2019). The Cultural Industries. London: Sage Publications.
Observatorio de la Cultura (2021). La cultura en España 2020. Madrid: La Fábrica.
Throsby, D. (2011). Economía y Cultura. Cambridge University Press.
Towse, R. e Navarrate Hernández, T. (eds.) (2020). Handbook of cultural economics. Edward Elgar.
Bibliografía complementaria
Adorno, T. e Horkheimer, M. (1994). Dialéctica de la Ilustración. Trotta. Madrid.
Alcudia, M.; Legorburu, J. e Barceló, T. (Coords.) (2012). Convergencia de medios. Nuevos desafíos para una comunicación global. Madrid: CEU Ediciones.
Álvarez Monzonillo, J.M. (1993). La industria cinematográfica española 1980-1993. Madrid: Fundesco /Ministerio de Cultura.
Amador, J. C. (2015). Aprendizaje transmedia en la era de la convergencia cultural interactiva. Educación y ciudad, (25), 11-24.
Campbell, P. (2018). Persistent Creativity: Making the Case for Art, Culture and the Creative Industries. London: Palgrave.
Cebrián Herreros, M.; Maestro, J. e Rubio, A.L. (eds) (2011). Industrias culturales. El modelo nórdico como referencia para España. Zamora: Comunicación Social.
Cho, R.; Liu, J.: e Ho, M. (2018). What are the concerns? Looking back on 15 years of research in cultural and creative industries. International Journal of Cultural Policy 24(1): 25–44.
Consello da Cultura Galega (2023). 40 anos de cultura galega en estatísticas. Santiago de Compostela.
Davies, R. e Sigthorsson, G. (2013). Introducing the creative industries: From theory to practice. London: SAGE.
Delgado Porras, A (2015). Propiedad intelectual. Madrid. Civitas.
De Beukelaer, C. e Spence, K.M. (2019). Global Cultural Economy. Routledge.
De la Ville, V.I., Garnier, P. e Brougère, G. (2021). Cultural and Creative Industries of Childhood and Youth. An interdisciplinary exploration of new frontiers. Peter Lang.
Deresiewicz, W. (2021). La muerte del artista. Madrid: Capitan Swing.
Díaz Nosty, B. (1989-1999-2001).Informe Anual de la Comunicación. Barcelona: Zeta.
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Freixanes, V.F. e Meixide, A (ed). (2010). O capital da cultura. Unha achega ás industrias culturais de Galicia. Santiago de Compostela: Fundación Caixa Galicia.
Fundación Alternativas (2023). Informe sobre el estado de la cultura en España 2023. https://fundacionalternativas.org/wp-content/uploads/2023/11/ICE_2023_E…
Hallin, D.C. e Mancini, P. (2004): Comparing media systems. Three models of media and politics. Nueva York: Cambridge University Press.
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Kiriya, I., Kompatsiaris, P. e Mylonas Y. (eds.) (2020). The industrialization of creativity and its limits. Springer.
Lobato, R. (2019). Netflix Nations: The Geography of Digital Distribution. New York: New York University Press.
Masip, P.; López, X.; Díaz Noci, J.; Bella, M.; Salaverría, R. e Meso, K. (2022). “Pasado, presente y futuro de la enseñanza universitaria del ciberperiodismo: métodos y tendencias”. El profesional de la información, vol. 31, nº1.
Mattelart, A. (2005). Diversidad cultural y mundialización. Barcelona. Paidós Comunicación.
Nivón Bolán, E. (2018). Gestión cultural y teoría de la cultura. Barcelona: Gedisa.
Olsson, T. (2013). Producing the internet. Critical perspective of social media. Nordicom: Gothenburg.
Otmazgin, N. e Ben-Ari, E. (2020). Creative context: creativity and innovation in the media and cultural industries. Springer.
Peris Ortiz, M., Cabrera Flores, M.R. e Serrano Santoyo, A. (2018). Cultural and Creative Industries. A path entrepreneuriship and innovation. Springer.
Reig, R. (2011). Los dueños del periodismo. Claves de la estructura mediática mundial y de España. Barcelona: Gedisa.
Sicilliano, M. (2020). The Ambivalence of Work in Cultural Industries. New York: Columbia University Press.
Shlesinger, P. (2008). “El debate sobre las industrias creativas y el papel de la investigación académica”. Ponencia en Congreso Internacional Fundacional de la Asociación Española de Investigación en Comunicación: I+C: Investigar a comunicación. Santiago de Compostela.
Tether, B., e Benaim, M. (2014). A review of the existing definitions of the cultural and Ccreative Industries. A Cre8tv.eu Project deliverable DEL:1.0.1.
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VV.AA. (2002). Comunicación y Cultura en la era digital. Madrid: Fundación Alternativas.
Zallo, R., (2013). Estructuras de la comunicación y la cultura. Gedisa: Barcelona.
CON.1 - Comprender o contexto social, político, económico, xurídico e cultural no que se desenvolve o xornalismo.
CON.6 - Identificar os referentes que lle permitirán a construción dun pensamento crítico aplicado ao xornalismo.
HAB.2 - Analizar o estado dos procesos comunicativos e das organización mediáticas para tomar decisións e propoñer solucións nos seus diferentes ámbitos.
COM.3 - Deseñar e desenvolver proxectos xornalísticos en distintos medios, soportes e contexto.
• Vinte e catro sesións maxistrais de unha horas de duración. docente desenvolverá a exposición dos contidos teóricos, co apoio de material gráfico e a entrega de documentación ao alumnado para fixar os contidos a partir de exemplos prácticos. Buscarase a participación activa e dinámica do alumnado nas clases teóricas, a través da reflexión, o argumento e o debate. Así mesmo, propiciarase a indagación arredor dos conceptos teóricos sobre os que xira a materia.
• Doce seminarios. Estas aulas serán dedicadas á análise conxunta de exemplos prácticos relacionados cos contidos teóricos explicados esa semana nas clases maxistrais.
• Dez estudos de caso de medios de comunicación. Estas tarefas terán carácter individual.
• Aprendizaxe baseada en proxectos. Elaboración dun estudo grupal para a análise en profundidade dunha industria cultural, creativa ou mediática.
Probas de coñecementos:50%
Exercicios prácticos:50%
Segunda oportunidade: a avaliación será a mesma que na primeira.
• O sistema de avaliación contempla que é imprescindible ter aprobada a parte teórica e a parte práctica para superar a materia.
• No caso de plaxio ou uso indebido das tecnoloxías na realización de tarefas ou probas: “Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión das cualificacións”.
• De acordo coa normativa de permanencia vixente na USC para os estudantes de Grao e Máster (art. 5.2), a mera asistencia, así como a participación en calquera das actividades realizadas nas clases interactivas, serán obxecto de avaliación e, por conseguinte, a nota final do/a estudante que os cumprimente en ningún caso será de “Non Presentado”.
• Réxime para o alumnado con exención de docencia:
Nesta materia non se pode eximir a asistencia ás aulas interactivas porque require exercicios individuais e/ou en grupo que implican a utilización de material técnico da facultade e a colaboración entre varios alumnos, así como a presenza na aula do/a profesor/a para comprobar a súa evolución. Ademais, é necesaria a utilización dos espazos específicos da facultade onde se imparten os laboratorios.
• Docencia teórica: 24 horas
• Docencia interactiva: 24 horas
• Titorización en grupo reducido: 3 horas
• Probas de avaliación: 3 horas
• Traballo persoal do alumnado: 96 horas
O seguimento da materia obriga á atención permanente de información sobre o macrosector nos medios, dende as iniciativas lexislativas e os movementos empresariais ata os informes de comportamento e de consumos.
Recoméndase un achegamento a estas cuestións dende a óptica económica e empresarial, sen perder de vista a influencia no deseño de produtos. Tamén se aconsella ao alumnado seguir os documentos que a docente colgará no Campus Virtual como material complementario.
A organización da aprendizaxe baseada en proxectos e os estudos de caso farase nas dúas primeiras semanas de clase.
Tania Fernandez Lombao
Coordinador/a- Departamento
- Ciencias da Comunicación
- Área
- Xornalismo
- Correo electrónico
- tania.fernandez.lombao [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Axudante Doutor LOSU
Martes | |||
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11:00-12:00 | Expositivo 1 | Galego | Aula 2 |
Xoves | |||
12:00-13:00 | Expositivo 1 | Galego | Aula 2 |
Venres | |||
10:00-11:00 | Expositivo 1 | Galego | Aula 2 |
10.01.2025 10:00-14:00 | Expositivo 1 | Aula 3 |
10.01.2025 10:00-14:00 | Expositivo 1 | Aula 4 |
11.06.2025 16:00-20:00 | Expositivo 1 | Aula 1 |