Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 90 Clase Expositiva: 45 Clase Interactiva: 15 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Xeografía
Áreas: Xeografía Física
Centro Escola Politécnica Superior de Enxeñaría
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
Comprender os enfoques sistémicos, a súa terminoloxía e conceptualización. Comprender de maneira integrada o funcionamento da paisaxe, destacando as interaccións que se producen entre os diferentes elementos que o organizan.
Profundar nas técnicas e metodoloxía que permiten analizar a paisaxe desde o enfoque sistémico. Aproximar ao alumno á dimensión aplicada dos estudos de paisaxe, e dos medios naturais do globo, prestando especial atención ás aplicacións relacionadas coa ordenación territorial. Coñecer a diversidade e complexidade de medios existentes no Globo, a súa interacción co Home, e as problemáticas derivadas.
A memoria de Ttulo contempla para ista materia os seguintes contidos:
Teoría Xeral de Sistemas.
O Medio como sistema.
Fundamentos e evolución do concepto de Paisaxe.
As estruturas da Ecoloxía da Paisaxe.
Os medios ecoxeográficos do globo.
A dimensión temporal: paleopaisaxes.
Definición de Unidades de Paisaxe ou Unidades Ambientais.
Interacción entre o medio e o home.
Análise dinámica: progresión, regresión e equilibrio.
Cartografía das unidades ecoxeográficas.
Estes contidos desenvolveranse a través do seguinte programa:
1.Introdución aos medios naturais como sistemas (2 h)
2.Os grandes sistemas morfodinámicos:
2.1. O control estrutural e litolóxico das formas do relevo (4 h)
2.2 Procesos sedimentarios (4 h)
2.3 Grandes sistemas zonais (glaciares e periglaciares, medios áridos…) (4 h)
2.4 Procesos xeomorfológicos: ladeiras, fluviais e costeiros (4 h)
2.5 O papel da vexetación nos procesos xeomorfológicos (3 h)
8. Escalas temporais na evolución da paisaxe
8.1 Cambios ambientais Pleistoceno- Holocenos (5 h)
8.2 A acción antrópica na paisaxe (5 h)
9. Análise de unidades ecoxeográficas
10. Definición e cartografía de unidades ambientais (7 h)
11. Cartografía evolutiva (7 h)
Sesións Interactivas
1. Estudo de casos (6 h)
2. Análise SIX de unidades ecoxeográficas (9 h)
Bielza De Ory (Ed.) (1993): Geografía General I. Introducción y Geografía Física. Taurus, Madrid.
Goudie, A.S. (Ed) 2002. Encyclopedia of global change : environmental change and human society. Oxford University. 2 vols.
Gutierrez Elorza. M. (2008): Geomorfología. Ed. Prentice Hall. Madrid.
Lopez Bermudez, F.; Rubio Recio, J.M.; Cuadrat, J.M. (1992): Geografía Física. Cátedra, Madrid.
Muñoz Jiménez, J. (1992): Geomorfología General. Ed. Síntesis. Madrid
Pedraza Gilsanz, J. (1996): Geomorfología. Principios; Métodos y Aplicaciones. Ed. Rueda. Madrid.
Tarbuck, E.J.; Lutgens, F.K. 2008. Ciencias de la Tierra. Una introducción a la Geología Física. Pearson-Prentice Hall. 709 pp.
Bertrand, C. e Bertrand,G. (2006): Geografía del Medio Ambiente. El sistema GTP: Geosistema, territorio y paisaje. Universidad de Granada, Granada.
Burel, F. e Baudry, J. (2002): Ecología del Paisaje. Conceptos, métodos y aplicaciones. Ediciones Mundi- Prensa, Madrid.
Castroviejo, M. (Coord.) (1991): Prácticas para la planificación de Espacios Naturales.ICONA, Madrid.
Forman, R.T.T. (1995): Land mosaic. The ecology of landscapes and regions. Cambridge University Press, Cambridge.
Forman, R.T.T. e Godron, M. (1986): Landscape ecology. John Wiley & Sons, New York.
González Bernáldez, F. (1981): Ecología y paisaje, Blume Ediciones, Madrid.
Meaza Rodríguez, G. (Coord.) (2000): Medodología y práctica de la Biogeografía. Ediciones del Serbal, Barcelona.
Básicas e Xerais
CG2 - Coñecer os sistemas de información e representación da paisaxe.
CG5 - Coñecemento en materias básicas, científicas e tecnolóxicas que permitan unha aprendizaxe continua, así como unha capacidade de adaptación a novas situacións.
CG6 - Coñecer os problemas físicos e ambientais; os factores hidrolóxicos e climáticos; a edafoloxía e a calidade vexetal que determinan a paisaxe.
CG7 - Coñecer as organizacións, os actores, normativas e procedementos para plasmar os proxectos de paisaxe e estudos ambientais.
CG8 - Comprender as relacións entre o territorio, a cultura, a economía, o clima, as persoas e as edificacións .
CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
Transversais
CT1 - Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. Capacidade de análise e síntese. Capacidade para o razoamento e a argumentación. Capacidade para elaborar e presentar un texto organizado e comprensible. Capacidade para realizar unha exposición en público de forma clara, concisa e coherente.
CT2 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. Habilidade no manexo de tecnoloxías da información e da comunicación (TIC). Capacidade para obter información adecuada, diversa e actualizada. Utilización de información bibliográfica e da internet.
CT3 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía respectuosa coa cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero. Capacidade para traballar en grupo e abarcar situacións problemáticas de forma colectiva.
CT4 - Adquirir habilidades para a vida. e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables.
CT5 - Estimular a capacidade para traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social.
CT6 - Capacidade de xestionar tempos e recursos: desenvolver plans, priorizar, actividades. identificar as críticas, establecer prazos e cumprilos. Capacidade de traballo individual, con actitude autocrítica.
CT7 - Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultura da sociedade.
CT8 - Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
Específicas
CE53 - Coñecementos de ecogeografía: teoría xeral dos sistemas; estrutura ecolóxica e modelos; análise dinámica; unidades de paisaxe e cartografía.
CE54 - Coñecemento adecuado das fases de construción e secuencias no deseño do proxecto paisaxístico. CE55 - Coñecemento adecuado da ecoloxía, a sustentabilidade e os principios de conservación de recursos enerxéticos e
ambientais.
CE56 - Capacidade para comprender e anticipar as consecuencias sociais, culturais e ecolóxicas.
CE57 - Coñecemento sobre a xestión social da paisaxe, ideoloxías, preservación e calidade ambiental.
CE58 - Coñecemento adecuado dos Sistemas de Información Xeográfica
CE59 - Deseño, produción e difusión da cartografía básica e temática. Implementación, xestión e explotación de Sistemas de Información Xeográfica.
A docencia articúlase en
- Clases expositivas centradas na explicación de conceptos, técnicas e métodos de traballo.
- Clases interactiva centradas no uso das fontes, técnicas e ferramentas, incluíndo o uso de cartografía e manexo de SIX. As clases interactivas distribuiranse esencialmente en Estudo de Casos e Solución de Problemas
- A materia inclúe polo menos unha Práctica de Campo a realizar nas datas oficiais na que se aplicarán os contidos teóricos sobre o terreo. A asistencia ás Prácticas de Campo será obrigatoria, salvo xustificación.
Entrega de prácticas encargadas nas clases interactivas e na Práctica de Campo (40 %) (Competencias avaliadas: CG2, CG5, CG6, CG8, CB1, CB5, Ct1, Ct2, Ct3. CT4. CT5. CT6. CT7. CT8,
Traballo final aplicando os conceptos e técnicas aprendidas (60%) (competencias avaliadas: CB2, CB3, CB4, CE53, CE54, CE55, CE56, CE57, CE58, CE59)
Na 2ª Oportunidade, poderase concorrer soamente coa parte suspensa (Prácticas ou Traballo final).
No caso de que sexa concedida oficialmente dispénsaa de asistencia ás aulas, o alumnado terá que facer un traballo específico, acordado co profesor.
O sistema de avaliación será idéntico para os alumnos que repitan a materia (Entrega de Prácticas 40%, Traballo final (60%)
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recolleito na Normativa de Avaliación do rendimento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
A superación da materia precisa dun tempo de dedicación por parte do alumno equivalente ao total de horas prácticas e teóricas na aula.
As prácticas teñen un marcado carácter secuencial e de aprendizaxe progresiva, polo que se recomenda a asistencia regular a clase.
Ramon Blanco Chao
Coordinador/a- Departamento
- Xeografía
- Área
- Xeografía Física
- Teléfono
- 881812675
- Correo electrónico
- ramon.blanco [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Maricarmen Tapia Gomez
- Departamento
- Xeografía
- Área
- Xeografía Humana
- Correo electrónico
- maricarmen.tapia [at] usc.es
- Categoría
- Investigador/a Distinguido/a