Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 51 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 9 Clase Interactiva: 12 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Historia
Áreas: Historia Antiga
Centro Facultade de Xeografía e Historia
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
O objetivo da materia é que o alumno coñeza as principais transformacións (territoriais, xurídicas, culturais, etc) que os pobos indíxenas sofren tras a súa inclusión no Imperio romano. O límite espacial que se establece é o Imperio de Occidente, o más cercano, pero tamén o que presenta unhas características específicas diferentes da parte oriental. Non se estudará una provincia concreta, senon que se tratará de expoñer os cambios que o Estado romano considera fundamental realizar para a integración das comunidades indíxenas. No referido a límites temporais, vanse tratar as transformacións que se producen a partir da integración destes pobos dentro do Estado romano, cando os cambios estructurais son máis relevantes, quer dicir, desde a época tardorrepublicana ata a etapa altoimperial.
Preténdese que o alumno sexa capaz de analisar os distintos tipos de fontes utilizadas na historia antiga (literarias, epigráficas e arqueolóxicas) e establecer, no seu caso, unha interrelación. O desenvolvemento da sua capacidade crítica ante la información obtida polas fontes, así como as interpretacións actuais das transformacións que aquí se verán.
1. O concepto de romanización.
2. Os cambios xurídicos: As transformacións administrativas do territorio. A perda da soberanía e da capacidade normativa. O novo réxime xurídico da terra: cambios na propiedade e na fiscalidade.
3. A creación de novas identidades colectivas e elementos de cohesión social.
4. Os axentes da romanización. A asimilación das elites e as súas novas funcións.
5. Os cambios na agricultura: A influencia da literatura agronómica e a expansión dos modelos de explotación agraria italianos nas provincias.
6. As correntes de intercambio e o papel do Estado na economía: A annona e a expansión de cultivos como a viña e a Oliveira.
7. A romanización do agro a través da transformación da paisaxe: as modificacións do hábitat: transformación dos asentamentos indíxenas (oppida e celtic farms) e a emerxencia dos nuevos asentamentos: cidades, vici e villae. Os catastros romanos. A romanización socioeconómica e cultural vista a través do rexistro arqueolóxico e a transformación da cultura material.
Actas de los coloquios sobre lenguas y culturas prehispánicas (Paleohispánicas) de la Península Ibérica
AA.VV., Opposition et résistences a l’Empire, Entretiens de la Fondation Hardt XXXIII 1987.
ALARCAO, J. de, Portugal Romano, Lisboa 1973.
BLÁZQUEZ, J. M.: Economía de la Hispania Romana. Bilbao, 1978.
BLÁZQUEZ, J.Mª, ALVAR, J., (edd.), La romanización en Occidente, Madrid 1996.
BRAUND, : The friendly king. Londres 1985.
DERKS, T., Gods, temples and ritual practices: the transformation of religious ideas and values in Roma Gaul, Amsterdam 1998.
DRINKWATER, J.F. Roman Gaul. Londres 1983.
FINLEY, M. I. : La economía antigua. Méjico.
FISHWICK, D., The Imperial cult in the latin West, Leiden 1987.
GARNSEY, P.; SALLER, R.: El imperio romano. Sociedad. Economía. Cultura. Barcelona, 1987
HASEBROEK, J.: Il pensiero imperialistico nell'Antichità. Milan, 1984: II: Stato e commerzio nella Grecia Antica.
JONGMAN, W.: Economy and society of Pompei. Amsterdam, 1991
KEHOE, D. P.: The Economy of agriculture on roman imperial estates in North Africa. Göttingen, 1993
KOLENDO, J.: L'agricoltura dell'Italia romana. Tecniche agrarie e progreso economico della tarda Repubblica al principato. Roma, 1980.
MARTINO DE, F.: Historia económica de la Roma Antigua, I y II. Madrid, 1985.
MILLET, M., The romanization of Britain, Cambridge 1990.
REMESAL, J.: La annona militaris y la exportación de aceite bético a Germania. Madrid, 1986.
RIVET, A.L.F. Town and country in Roman Britain. Londres 1978.
ROLDÁN, J.M., Hispania y el ejército romano. Contribución a la Historia social de la España Antigua, Salamanca 1974.
ROSTOVTZEFF, M.. I., Historia social y económica del Imperio Romano
Madrid 1981
SALWAY: Roman Britain, Londres 1993.
THOMPSON, E.A.: The Early Germans. Oxford 1965
TOZZI, G.: Economistas griegos y romanos. Méjico.
WACHER, J. The towns of Roman Britain. Londres 2000.
WILKES, D., Roman Dalmatia
WOOLF, G., Becoming Roman: The origin of provincial civilization in Gaul, Cambridge 1998.
Preténdese que o alumno adquira uns coñecementos básicos sobre a romanización e as súas manifestacións. Debe adquirir vocabulario e conceptos específicos, así como manexar axeitadamente os distintos tipos de fontes utilizadas na historia antiga (literarias, epigráficas e arqueolóxicas). Por último debe ser capaz de completar esa información coa investigación actual, de modo que poida analizar, sintetizar e criticar os datos obtidos e contrastalos cos estudos actuais para obter as axeitadas conclusións.
Cronograma orientativo (dependendo do calendario escolar):
7 setembro Presentación da materia.
14 setembro Os cambios xurídicos: As transformacións administrativas do territorio. A perda da soberanía e da capacidade normativa
21 setembro O novo réxime xurídico da terra: cambios na propiedade e na fiscalidade.
28 setembro Debate dossier artículos especializados.
5 outubro Os axentes da romanización. A asimilación das elites e as súas novas funcións. A creación de novas identidades colectivas e elementos de cohesión social
19 outubro Comentario dossier documentos
26 outubro Exposición guiones de los trabajos
2 noviembre Presentación e introducción aos problemas de analise da economía antiga
9 noviembre Exposición da evolución das controversias sobre a economía grega e romana
16 noviembre O papel da agricultura na economía greco-romana
23 noviembre A perspectiva dos agrónomos: os autores latinos republicanos e augusteos: Catón, Varrón, Verxilio
30 noviembre Os autores da época post augustea:,Columela, Plinio o Vello, Plinio o Novo
7 diciembre Os problemas de organización do territorio: os catastros
14 y 21 diciembre Exposicións dos traballos
Ademáis da participación activa ns análisis das fontes que se fará nas clases, será fundamental a realización dun traballo sobre un tema relacionado có curso pero de libre elección por parte do alumno.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na "Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións"
Avaliación continua mediante:
• seguimento do trabajo do alumno nal aula, o laboratorio, as salidas de campo, os seminarios e as tutorías.
• entrega e/ou exposición de traballos, resultados, informes, etc.
Avaliación do proceso de aprendizaxe mediante:
• O proceso de avaliación será de avaliación contínua, a través da valoración do traballo na aula, os seminarios e os traballos encomendados ao longo da impartición dos contidos do seminario. Ben a través de exposicións na aula, ou no el caso de non presencialidade, la avaliación das actividades escritas que a través da aula virtual se expliciten
• Os exámenes escritos ou orais, prevén como último recurso a fin de que mediante a resolución de actividades ou casos prácticos o alumno amose a comprensión dos contidos, sobre todo se se trata de estudantes que non asistan ou non poidan seguir polos medios telemáticos no caso de non presencialidade o desenvolvemento do curso
• A segunda oportunidad avaliaráse seguindo os mismos criterios
• No caso de alumnos con dispensa de asistencia, elaboraráse un programa de actividades que permita seguir oprogreso nos contidos da materia e traballos ou comentarios que permitan expresar ao alumno o grao de asimilación da mesma. Iso permitirá facer unha avaliación contínua.
Sistema de calificación: expresado mediante calificación final numérica de 0 a 10 segundo a lexislación vigente (Real Decreto 1125/2003 de 5 de septiembre; BOE 18 de septiembre).
Preparación de clases prácticas: 20 horas
Elaboración de traballos: 30 horas
Lecturas: 10 horas
Outras actividades: 10
Total de horas de actividade non presencial: 50
Recoméndase iniciar o traballo o antes posible, de modo que se poida elaborar coa profundidade necesaria, tendo en conta o volume de fontes antigas e bibliografía actual que se manexarán.
A materia impartirase en galego (Prof. M. Villanueva Acuña) e castelán (Profa. Mª Dolores Dopico Caínzos)
"En caso de fraude académica, tal e como se define no artigo 42 do Regulamento polo que se establecen as normas de convivencia da Universidade de Santiago de Compostela e de conformidade co disposto no artigo 11. g) da Lei de convivencia universitaria, aplicaranse as sancións previstas pola normativa. Entre os comportamentos premeditados tendentes a falsear os resultados dun exame ou traballo inclúense o plaxio e o emprego non consentido de ferramentas de Intelixencia Artificial"
Manuel Villanueva Acuña
Coordinador/a- Departamento
- Historia
- Área
- Historia Antiga
- Teléfono
- 881812563
- Correo electrónico
- manuel.villanueva [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Maria Dolores Dopico Cainzos
- Departamento
- Historia
- Área
- Historia Antiga
- Teléfono
- 881824730
- Correo electrónico
- mdolores.dopico [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Xoves | |||
---|---|---|---|
12:30-14:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán, Galego | Aula 15 |
15.01.2025 16:30-19:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 15 |
24.06.2025 09:00-11:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 15 |