Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 102 Horas de Titorías: 6 Clase Expositiva: 18 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Filoloxía Galega, Historia da Arte, Historia
Áreas: Filoloxía Románica, Historia da Arte, Historia Medieval
Centro Facultade de Filoloxía
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
• Adquirir un sentido do espazo medieval en relación co exercicio do poder, os intercambios económicos e culturais e as relacións sociais. Capacidade para poder recoñecer estes aspectos nas fontes.
• Integrar as fontes escritas na interpretación arqueolóxica da paisaxe como base para a explicación dos procesos de cambio social.
• Achegar ao estudante ao sentido do espazo xeográfico dos homes medievais e ás súas formas de localizar e delimitar territorios e lugares, orientarse e desprazarse e exercer un control político e administrativo sobre os mesmos.
• Analizar os mecanismos de propaganda e lexitimación do poder rexio e nobiliar, así coma os recursos simbólicos, en relación aos desenvolvementos artísticos iconográficos e arquitectónicos.
• Achegar ao estudante á interpretación dos textos literarios como fontes para o coñecemento dos feitos históricos.
• Relacionar a evolución histórica do feudalismo e as súas interpretacións historiográficas.
• Capacitar aos estudantes para establecer relacións recíprocas entre os principais eixos que configuran o Máster: histórico, artístico e lingüísticoliterario.
• Proporcionar aos estudantes os fundamentos metodolóxicos e críticos que lles permitan acceder ao exercicio da actividade investigadora cunha formación versátil e interdisciplinar.
• Dotar aos estudantes das destrezas fundamentais para aproveitar e aplicar os coñecementos adquiridos á correcta interpretación e difusión do legado cultural medieval.
1.- Lectura histórica e historiográfica do feudalismo (Israel Sanmartín Barros)
a) O feudalismo. Interpretacións e significados.
b) Os grades autores sobre o feudalismo e os sus debates.
c) As discusións no medievalismo hispano.
d) Os elementos esenciais das relacións feudais na práctica.
e) A utilización dol concepto de feudalismo na sociedade contemporánea.
2.- Memoria, poder, empresas artísticas: a imaxe, paradigma do monarca e do noble (Mª Dolores Fraga Sampedro)
a) Monarca e imaxe. Paradigmas e discursos visuais.
b) Nobreza, poder e memoria.
c) Poder en feminino. Raiñas e nobles na promoción artística
3.- Feudalismo, territorio e poder na literatura (Esther Corral Díaz)
a) A familia Plantagenet contra a monarquía capeta: Henrique II de Plantagenet e Leonor de Aquitania.
b) Bertran de Born: trobador, señor feudal e partícipe nas loitas do poder da familia Plantagenet.
1. Lectura histórica e historiográfica do feudalismo
Anderson, P., Transiciones de la antigüedad al feudalismo, Siglo XXI, Madrid, 1980.
Astarita, C, Del feudalismo al capitalismo : cambio social y político en Castilla y Europa occidental, 1250-1520, Valencia, 2005.
Aston, T.H. y Philpin, C.H.E. eds. El Debate Brenner : estructura de clases agraria y desarrollo económico en la Europa preindustrial, Crítica, Barcelona 1988
Bloch, M.(et al.), La Transición del esclavismo al feudalismo. Akal, Madrid, 1975.
Bonnassie, P., Del esclavismo al feudalismo en Europa occidental, Barcelona, 1992
Duby, G., Los Tres órdenes o Lo imaginario del feudalismo, Madrid, 1992.
Eco., U. (et al.), La Nueva edad media, Alianza, Madrid, 1974.
Ganshof, F. , El Feudalismo, Barcelona, Ariel,1963
García de Cortázar, J. A., Sociedad y organización del espacio en la España medieval, Granada, 2005.
Guerreau, A. El Feudalismo: un horizonte teórico, Barcelona, 1984
Gurievich, A., Las categorías de la cultura medieval, Madrid, 1990.
Hilton, R. (et al.), La Transición del feudalismo al capitalismo, Crítica, Barcelona, 1980.
Iradiel, P., Las Claves del feudalismo : 860-1500, Barcelona, 1991
Kriedte, P. Feudalismo tardío y capital mercantil : líneas maestras de la historia económica europea desde el sXVI hasta finales del XVIII, Barcelona, 1994.
Pallares Méndez, Mª C., Ilduara, una aristócrata del siglo X, Santiago
de Compostela, 2ª ed., 2004.
Pallares Méndez, Mª C. y Portela, E., "Para una lectura histórica del paisaje. La impronta medieval" en Pereira Menaut, G. y Portela, E.,(eds.), El territorio en la historia de Galicia. Organización y control. Siglos I-XXI, Santiago de Compostela, 2015.
Portela, E., y Pallares, Mª C., “La villa por dentro. Testimonios
galaicos de los siglos X y XI.” Studia Historica. Historia Medieval, 16 (1998), pp. 13-43.
Romero, J. L., La Revolución burguesa en el mundo feudal, Editorial Sudamericana, Buenos Aires, 1967.
Sarasa, E. y Serrano, E. (eds.), Estudios sobre señorío y feudalism. Homenaje a Julio Valdeón, Institución Fernando el Católico, Zaragoza, 2010.
Sweezy, P.M. (et al.), La Transición del feudalismo al capitalism, Ayuso, Madrid, 1976.
Toubert, P., Castillos, señores y campesinos, Barcelona, 1990.
Valdeón Baruque, J. El Feudalismo, Madrid, 1992
Wickham, Ch., Una historia nueva de la alta edad media, Barcelona, 2009
2.- Memoria, poder, empresas artísticas: a imaxe, paradigma do monarca e do noble
BIZARRI, H. O., “Sermones y espejos de príncipes castellanos”, Anuario de Estudios Medievales, 42/1, 2012, 163-181.
BLOCH, Marc, Les rois thaumaturges. Étude sur le caractère surnaturel attribué à la puissance royale particulière, Paris, Gallimard, 1983.
CASTELLANOS, S., Constantino : crear un emperador, Madrid, Sílex, 2010
CENDÓN FERNÁNDEZ, Marta, “La Lauda sepulcral del obispo Juan Fernández de Sotomayor (I) en la Catedral de Tuy”, en Ruta Cicloturística del Románico (14ª. 1996). XIV Ruta Cicloturística del Románico Internacional, [Pontevedra]: Fundación Cultural Rutas del Románico, D.L. 1995. Pp. 103-106.
CENDÓN FERNÁNDEZ, Marta, y BARRAL RIVADULLA, Dolores, “ A Imaxe do cabaleiro na Galicia do século XV”, en Historia nova II: contribución dos xóvenes historiadores de Galicia, [Santiago de Compostela]: Asociación Galega de Historiadores, 1994, pp. 27-43.
CHAO CASTRO, David, “Imágenes de poder de los reyes Trastámara de Castilla: el rey y la representación de su ‘Imago Maiestatis’ en la sigilografía, la numismática y la miniatura”, Images du pouvoir, pouvoir des images dans l’Espagne Médiévale (XI-XV siècle), e-Spania. Revue interdisciplinaire d’études hispaniques médiévales (revista digital: http://e-spania.revues.org/index15393.html), s.n., 2008, s.p.
CHAO CASTRO, David, “La imagen orante de Pedro I: ¿la importación de un modelo transpirenaico?”, en Las relaciones entre los reyes hispanos y las cortes europeas en la Baja Edad Media. El intercambio artístico. Actas del Simposio Internacional, León, 2009, pp. 103-126.
CHAO CASTRO, David, “Perfecto rey-caballero : esquemas iconográficos para los príncipes castellanos del medievo”, en Ghislaine Fournès et Elvezio Canonica, Le miroir du prince : écriture, transmission et réception en Espagne, XIIIe-XVIe siècles, Pessac : Presses universitaires de Bordeaux, 2011, pp. 261-283.
COLESANTI, Gema T., Blanca GARÍ, Nuria JORNET-BENITO (eds.), Clarisas y dominicas. Modelos de implantación, filiación, promoción y devoción en la Península Ibérica, Cerdeña, Nápoles y Sicilia, Firenze University Press, Florencia, diciembre de 2017.
FRAGA SAMPEDRO, Mª Dolores, “Un panegírico a la nobilitas: los sepulcros de Juan Rodríguez de Fonseca y María de Ulloa en la Colegiata de Toro / M. Dolores Fraga Sampedro”, en Boletín auriense 41/42 (2011/2012), 277-311.
GARCÍA-FERNÁNDEZ, Miguel y Silvia CERNADAS MARTÍNEZ (coords.), Reginae Iberiae. El poder regio femenino en los reinos medievales peninsulares, Santiago de Compostela, Universidade de Santiago de Compostela, Servizo de Publicacións e Intercambio Científico, 2015.
GARÍ, Blanca (ed), Redes femeninas : de promoción espiritual en los reinos peninsulares (s. XIII-XVI), Roma : Viella, cop. 2013
GRABAR, André, L'empereur dans l'art byzantin. Recherches sur l'art officiel de l'Empire d'Orient, Paris, Les Belles Lettres, 1936, pp. 8-296.
GRAÑA CID, Mª Mar, “¿Favoritas de la Corona? Los amores del rey y la promoción de la Orden de Santa Clara en Castilla (ss. XIII-XIV)”, en Anuario de Estudios Medievales 44, 1, 2014, 179-213.
GRAÑA CID, Mª Mar, “Catalina de Lancaster, la Orden de Predicadores y la reginalidad: las políticas conventuales”, en Edad Media. Revista de Historia 18, 2017, 75-100.
KANTOROWICZ, Ernst H., The King’s Two Bodies. A Study in Medieval Political Theology, Princeton, 1957.
LE GOFF, Jacques, Il re nell’Occidente medievale, Roma-Bari, Laterza, 2008.
LUCÍA GÓMEZ-CHACÓN, Diana, El monasterio de Santa María la Real de Nieva. Arte y reforma dominicana en Castilla en tiempos de Catalina de Lancaster y María de Aragón, (1392-1445), Madrid, Universidad Complutense de Madrid, 2015
MARTÍNEZ DE AGUIRRE, Javier, Arte y monarquía en Navarra (1328-1425), Pamplona 1987.
NIETO SORIA, José Manuel, Ceremonias de la realeza. Propaganda y legitimación en la Castilla Trastámara, Madrid, Ed. Nerea, 1993.
NIETO SORIA, José Manuel (dir.), Orígenes de la Monarquía Hispánica: propaganda y legitimación (ca. 1400-1520), Madrid, Dykinson, 1999.
NOGALES RINCÓN, David, “Rey, sepulcro y catedral. Patrones ideológicos y creación artística en torno al panteón regio en la Corona de castilla (1230-1516)”, en Mª Dolores Teijeira, Mª Victoria Herráez y Mª Concepción Cosmen (eds.): Reyes y prelados. La creación artística en los reinos de León y Castilla (1050-1500), León, 2014, pp. 257-282.
NÚÑEZ RODRÍGUEZ, Manuel: “Leonor de Aquitania en Fontevraud: la iconografía funeraria como expresión de poder”, en Eliseo Serrano Martín (coor), Muerte, religiosidad y cutura popular: siglos XIII-XVIII), Madrid, 1994, pp. 451-470.
NÚÑEZ RODRÍGUEZ, Manuel: “Cuando la historia se hace mito”, Quintana, 1, 2002, pp. 41-69.
PALLARES MÉNDEZ, María del Carmen, Historia das mulleres en Galicia. Idade Media, Santiago de Compostela : Xunta de Galicia, Secretaría Xeral de Igualdade; [A Lama, Pontevedra]: Nigratrea, 2011
PARDO DE GUEVARA Y VALDÉS, Eduardo (ed), Mujeres con poder en la Galicia medieval (siglos XIII-XV) : estudios, biografias y documentos, Santiago de Compostela : Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Instituto P. Sarmiento de Estudios Gallegos, 2017
RODRÍGUEZ DE LA PEÑA, Manuel Alejandro, Los Reyes sabios : Cultura y poder en la Antigüedad Tardía y la Alta Edad Media, Madrid : Actas, 2008.
RUCQUOI, Adeline, “De los reyes que no son taumaturgos: los fundamen tos de la realeza en España”, Temas medievales, 5, 1995, 163-186.
RUCQUOI, Adeline: Rex, sapientia, nobilitas: estudios sobre la Península Ibérica medieval, universidad de Granada, 2006.
SCHRAMM, Percy Ernst, Las insignias de la realeza en la Edad Media española, Madrid: Instituto de Estudios Políticos, 1960.
YARZA LUACES, J., La nobleza ante el rey. Los grandes linajes castellanos y el arte del siglo XV, Madrid, 2003.
3. Feudalismo, territorio e poder na literatura (Esther Corral Díaz)
AURELL, Martin, Aliénor d'Aquitaine, PUF, Paris, 2020.
AURELL, Martin, La vielle et l’épée. Troubadours et politique en Provence au XIIIe siècle, Paris, 1989.
AURELL, Martin e N.-Y. TONNERRE, Plantagenêts et capétiens: confrontations et héritages, Tourhout, Brepols, 2006.
ASPERTI, Stefano, 2002: «Testi poetici volgari di propaganda politica (secoli XII e XIII)», en La propaganda politica nel basso medioevo: Atti del XXXVIII Convegno storico internazionale (Todi, 2001), Spoleto: Centro Italiano di Studi sull’Alto Medioevo, pp. 533-59.
BOWIE, Colette. The Daughters of Henry II and Eleanor of Aquitaine. Turnhout: Brepols, 2014.
GOUIRAN, Gerard, L'amour et la guèrre: l'oeuvre de Bertran de Born, Aix-en-Provence, 1985.
GOUIRAN, Gerard, Le seigneur-troubadour d'Hautefort: l'oeuvre de Bertran de Born, Aix-en-Provence, 1987.
LAUFFRAY, Christine, Les plantagenêts, Lausanne, Rencontre, 1968.
MINELLA, Alain Gilles, Leonor de Aquitania: una figura de leyenda en la época de las cruzadas y los trovadores, Madrid, La esfera de los libros, 2007.
RIQUER, Martín de, Los trovadores, 3 vols, Barcelona: Ariel, 1975.
• Competencia para a compilación e manexo da bibliografía fundamental nos distintos aspectos desenvolvidos nas clases.
• Habilidade para a elaboración de traballos de investigación vinculados a algún dos campos de investigación propostos polos distintos profesores da materia.
• Familiarización co uso integrado dos rexistros escrito, artístico (iconográfico e arquitectónico) e arqueolóxico en orde á obtención de novo coñecemento histórico.
• Formación para que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións –e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan– a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades.
• Capacidade para situar en sincronía e diacronía os fenómenos sociais, estéticos e económicos dentro do contexto da Europa medieval, con xuízo para discernir as analogías e diferenzas que se producen nas diversas zonas obxecto de estudo.
• Dominio da terminoloxía específica aplicada á investigación nos estudos medievais.
A materia consta de 6 créditos ECTS, equivalentes a 150 horas de traballo do alumno. Deste conxunto, 75 horas (50%) dedicaranse a traballo dirixido polos profesores e as outras 75 horas (50%) a traballo libre por parte dos alumnos. As horas de traballo dirixido distribuiranse en 45 de actividades formativas presenciais (o que supón o 30% do traballo total) e 30 de actividades dirixidas non presenciais.
As actividades formativas presenciais que se realizarán son as seguintes:
1) Clases teóricas dedicadas á explicación e comprensión dos contidos obxecto de estudo. Esas clases serán impartidas polo profesor, pero nalgún caso solicitarase para as exposicións a colaboración dalgún alumno ou grupo de alumnos. Para as explicacións utilizaranse os recursos tecnolóxicos de apoio (audiovisuais e informáticos) oportunos.
2) Clases prácticas dedicadas á presentación, a análise e a discusión dun pequeno traballo realizado individualmente ou en grupo.
3) Titorías individuais ou en grupo reducido para o seguimento do proceso de aprendizaxe e para o seguimento, no seu momento, da elaboración do traballo.
As actividades formativas non presenciais incluirán:
1) Principalmente o traballo autónomo do alumno, que este organiza persoal e libremente para a correcta aprendizaxe dos coñecementos e competencias obxectivo da materia. Ese traballo necesariamente debe incluír síntese, estudo e asimilación da información recibida, lecturas complementarias e procura de nova información, elaboración de traballos, etc.
2) Preparación dalgunha exposición teórica ou dalgún exercicio práctico encomendados polo profesor, e lectura dalgún título bibliográfico recomendado.
3) Elaboración e redacción dun pequeno traballo de aplicación práctica dalgún aspecto tratado na materia.
Para avaliar os resultados da aprendizaxe utilizaranse os métodos e criterios que a continuación se detallan, e as cualificacións correspondentes indicaranse de acordo coa lexislación vixente:
1) Avaliación continua, para a que se valorará a participación activa e continuada do alumno nas actividades presenciais desenvolvidas. Suporá o 30% da cualificación total.
2) O traballo práctico suporá o 70% restante da cualificación total. Valorarase a calidade da redacción e do contido, que deberán reflectir o dominio dos principais rudimentos metodolóxicos e o coñecemento dos contidos básicos da materia. As datas límite de entrega de traballos serán o día 1 de xunio, na 1ª oportunidade, e o 16 de xuño na segunda oportunidade.
O alumnado ao que lle sexa concedida dispensa de asistencia a clase (segundo a Instrucción Nº 1/2017 da Secretaría Xeral sobre a dispensa de asistencia a clase en determinadas circunstancias), se avaliará cun traballo final e unha recensión bibliográfica por cada profesor/a.
Nestas tarefas que haberá de realizar o alumnado para a súa avaliación, e seguindo as indicacións da USC referidas ao plaxio e ao uso indebido das tecnoloxías, é preciso indicar que para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
A materia consta de 6 créditos ECTS, equivalentes a 150 horas de traballo do alumno. Deste conxunto, 75 horas (50%) dedicaranse a traballo dirixido polos profesores e as outras 75 horas (50%) a traballo libre por parte dos alumnos. As horas de traballo dirixido distribuiranse en 45 de actividades formativas presenciais (o que supón o 30% do traballo total) e 30 de actividades dirixidas non presenciais.
- Capacidade de ler nalgunha lingua estranxeira de uso común na produción científica
Maria Esther Corral Diaz
- Departamento
- Filoloxía Galega
- Área
- Filoloxía Románica
- Teléfono
- 881811792
- Correo electrónico
- esther.corral [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Maria Dolores Fraga Sampedro
Coordinador/a- Departamento
- Historia da Arte
- Área
- Historia da Arte
- Teléfono
- 881812598
- Correo electrónico
- mdolores.fraga [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Israel Sanmartín Barros
- Departamento
- Historia
- Área
- Historia Medieval
- Teléfono
- 881812621
- Correo electrónico
- israel.sanmartin [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Mércores | |||
---|---|---|---|
18:15-20:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán, Galego | Aula 3 da Facultade de Historia |