Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 51 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 9 Clase Interactiva: 12 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Centro Facultade de Xeografía e Historia
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Sen docencia (En extinción)
Matrícula: Non matriculable (Só plans en extinción)
- Aproximación ao patrimonio urbano como recurso de desenvolvemento
- Introdución á análise histórica da cidade e ao seu potencial como elemento dinamizador
- Suscitar unha metodoloxía para o uso social do patrimonio
- Planificación de rutas e itinerarios turísticos urbanas
Primeira parte:
Tema1. A cidade renacentista como recurso turístico: Ferrara.
Tema 2. A paisaxe romántica como recurso turístico: Sintra.
Tema 3. Analise de casos de actualidade.
Segunda parte:
Tema 1. Cidade e centro histórico de interese para o turismo.
Tema 2. A mirada do outro: viaxeiros e escritores, casos canarios.
Tema 3. Programas e itinerarios: a praza maior como centro: tres casos.
Tema 4. Relecturas culturais de cidades: exemplos iberoamericanos.
Tema 5. Cidade histórica e percorridos periféricos.
Tema 6. Núcleos en áreas rurales: a casacueva na paisaxe cultural.
Tema 7. Musealización do patrimonio prehispánico: Cueva Pintada. Espazos recualifiacdos.
Tema 8. Guía turística para unha comarca non turística. Guías raras
Terceira parte:
Tema 1. Aprendendo do patrimonio.
Tema 2. O gusto polas viaxes e as ruínas.
Tema 3. A visión dos arquitectos-viaxeiros.
Tema 4. Afinidades electivas.
Tema 5. As ruínas, pensamento do presente? E do futuro?
Parte primeira
BASSI, C. (2008). Perché Ferrara è bella. Guida alla comprensione della città, Ferrara.
CRUZ ALVES, J. (2006). “Iconografia e Imaginario”, en Joao CRUZ ALVES(coord), Cátalogo de la exposición: Luigi Manini: Imaginário y Método, Arquitectura y Cenografia (188‐222). Sintra: CulturSintra. (Sintra, 29 de Junho‐31 de outubro, 2006).
LUCKHURST, G; PEREIRA, D. (2007): “Dalla poetica della natura alla costruzione del paesaggio e del giardino. L´interpretazione di Luigi Manini”, en Gaia PICCAROLO e Giuliana RICCI (eds.), Catálogo exposición: Luigi Manini (1848‐ 1936) architetto e scenografo pittore e fotografo (87‐99). Milano: SilvanaEditoriale. (Crema, Citadellla della Cultura, 6 maggio‐8 luglio, 2007).
MARCIANO, A. F. (1991). L´età di Biagio Rossetti. Rinascimenti di casa d´Este. Ferrara-Roma.
MOURE PAZOS, I. (2014). “Las Villas de Luigi Manini en Sintra (1890‐1912)”, Ángulo Recto, Vol.6, (2), 101‐116
PEREIRA, D. (2012). “A cenografia oitocentista como fonte de cultura visual e de ideologia”, História da arte, (10), 147‐159.
ZEVI, B. (1997). Saper vedere la città. Ferrara di Biagio Rossetti “La prima città moderna europea”. Torino.
Partes segunda e terceira
BALLART, J., El patrimonio histórico y arqueológico. Valor y uso, Ariel Barcelona, 2006
CALLE VAQUERO, M. de, “las ciudades históricas como destinos turísticos. Patrimonio cvultural y sistema de acogida local, Turismo en ciudades históricas, pp, 116-123
CALLE VAQUERO, M. de y M. GARCIA HERNANDEZ, Ciudades históricas, patrimonio cultural y recurso turístico, Ería, 47 (1998), 249-266
CASTILLO, M.A. ed., Ciudades Históricas: conservación y desarrollo, Fundación Argentaria-Visor, Madrid, 2000.
CORBUSIER, LE : El viaje a Oriente. Murcia, 1984
FARIÑA TOJO, J., La protección del patrimonio urbano. Instrumentos normativos, Akal, eds, Madrid, 2000.
GOETHE, J.W.: Viaje a Italia. Ed. Edaf. Madrid, 1977
HERNANDEZ RAMÍREZ, J., “Los caminos del patrimonio. Rutas turísticas e itinerarios culturales”. Pasos, 9 (2011), pp. 225-236
LÓPEZ GARCÍA, Juan Sebastián (1992): “La Plaza Mayor en Canarias como espacio del poder”, en Documentos de Arquitectura Nacional y Americana (DANA), número 31/32, Instituto Argentino de Investigaciones de Historia de la Arquitectura y del Urbanismo, Resistencia, Argentina, pp.108-112.
LÓPEZ GARCÍA, Juan Sebastián (1993): “La arquitectura subterránea grancanaria en textos decimonónicos”, en IX Coloquio de Historia Canario-Americana (1990), tomo II, Cabildo Insular de Gran Canaria, Las Palmas de Gran Canaria, pp. 1243-1257.
LÓPEZ GARCÍA, Juan Sebastián (1996): “El texto de Glas (1764) y el Lanzarote histórico-artístico del siglo XVIII”, en VII Jornadas de Estudios sobre Fuerteventura y Lanzarote, tomo II, cabildos Insulares de Fuerteventura y Lanzarote, Puerto del Rosario, págs. 435-453.
LÓPEZ GARCÍA, Juan Sebastián (1999): “La Plaza en los Centros históricos de Canarias”, en X Conferencia Internacional de Centros Históricos y Patrimonio Edificado Iberoamericano, Consejo Académico Iberoamericano, Universidad de Camagüey, Camagüey, CD-R.
LÓPEZ GARCÍA, Juan Sebastián (Director) (2000 a): Guía turística y cultural del Norte de Gran Canaria, Mancomunidad del Norte de Gran Canaria, Instituto Canario de la Mujer, Fondo Social Europeo, Las Palmas de Gran Canaria, 183 pp.
LÓPEZ GARCÍA, Juan Sebastián (2000 b): “Imagen urbana y relecturas de la ciudad histórica en Iberoamérica. Algunos ejemplos”, en XIII Congreso Nacional de Historia del Arte. Ante el nuevo milenio: raíces culturales, proyección y actualidad del arte español, vol. II, Departamento de Historia del Arte, Universidad de Granada, Granada, pp. 811-821.
LÓPEZ GARCÍA, Juan Sebastián (2000 c): “La casa-grotta di Gran Canaria”, en L’altra architectura. Città, abitazione e patrimonio, Jaca Book, Milano, pp. 211-214, láms. 181-182. Versión española: “La casa-cueva en Gran Canaria”, en La otra arquitectura. Ciudad, vivienda y patrimonio, Lunwerg Editores, Ministerio de Fomento, Universidad de Alcalá, Junta de Andalucía, Barcelona, 2000, pp. 211-214, láms. 181-182.
LÓPEZ GARCÍA, Juan Sebastián (2003): “Patrimonio cultural y turismo. Manejo, relaciones y repercusiones en Canarias”, en Patrimonio Cultural y Turismo, cuaderno nº 6, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, CONACULTA, México D.F., pp. 163-171
LÓPEZ GARCÍA, Juan Sebastián (Director) (2004 a): Norte de Gran Canaria. Guía de Patrimonio Cultural y Turismo Sostenible, Mancomunidad del Norte de Gran Canaria, La Caja de Canarias, Las Palmas de Gran Canaria, 222 pp.
LÓPEZ GARCÍA, Juan Sebastián (2004 b): “Centro Histórico y Museo: La Cueva Pintada y la Ciudad de Gáldar (Gran Canaria)”, con José Ignacio Sáenz Sagasti, en VIII Simposio sobre Centros Históricos y Patrimonio Cultural de Canarias, Centro Internacional para la Conservación del Patrimonio, Villa de La Orotava, pp. 9-16.
LÓPEZ GARCÍA, Juan Sebastián (2005): “La Ciudad de Las Columnas”, en Aprendiendo de todos los libros, Exposición de la Biblioteca de la Escuela Técnica Superior de Arquitectura, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, Las Palmas de Gran Canaria, pp. 167-174.
LÓPEZ GARCÍA, Juan Sebastián (2006 a): “Itinerarios culturales y turísticos: una lectura integral de patrimonios diversos. Un modelo de aplicación”, en La Multiculturalidad en las Artes y en la Arquitectura, tomo II, XVI Congreso Nacional de Historia del Arte, CEHA, Anroart Ediciones, Gobierno de Canarias, Las Palmas de Gran Canaria, pp. 95-102.
LÓPEZ GARCÍA, Juan Sebastián (2006 b): “Centros Históricos litorales: valoración cultural y turismo en la Macaronesia (Azores, Canarias y Madeira)”, en El espacio litoral: turismos insulares, Sección de Urbanística, Dpto. de Arte, Ciudad y Territorio, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, pp. 315-329.
LÓPEZ GARCÍA, Juan Sebastián (2007): Catalogo de Bienes Culturales de las Aldeas Circundantes de La Antigua Guatemala., con Manuel Jesús Martín Hernández, Carlos Enrique Berdúo Samayoa y Héctor Orlando Morales Dávila, Viceconsejería de Emigración, Gobierno de Canarias, Santa Cruz de Tenerife.
LÓPEZ GARCÍA, Juan Sebastián (2008): “La casa cueva grancanaria: cuestión cultural y recursos”, en XV Congreso Nacional de Historia del Arte (CEHA), Universitat de les Illes Balears, Edicions UIB, vol. II, Palma, pp. 1263-1272 (segunda edición del artículo).
LÓPEZ GARCÍA, Juan Sebastián (2010): Centros Históricos de Canarias, Anroart Ediciones, Dirección General de Cooperación y Patrimonio Cultural del Gobierno de Canarias, Las Palmas de Gran Canaria.
LÓPEZ GARCÍA, Juan Sebastián (2012): Plan Maestro de La Antigua Guatemala. Ciudad Patrimonio de la humanidad, con Manuel Jesús Martín Hernández, Servicio de Publicaciones, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, Las Palmas de Gran Canaria
MAURE RUBIO, L.: “El viajero y las Ilustración: orígenes ideológicos en la recupercación de la antigüedad”. Goya. Madrid, 1993
RODRIGUEZ LLERA, R.: El arte itinerante. Universidad de Valladolid.Valladolid, 2005
ROSSI, A. : La arquitectura de la ciudad. Gustavo Gili, Barcelona, 1976.
RYKWERT, J. : Los primeros modernos. Gustavo Gili. Barcelona, 1982
SICA, P. : La imagen de la ciudad: de Esparta a Las Vegas. Gustavo Gili, Barcelona, 1977.
TROITIÑO VINUESA, M.A, Cascos Antiguos y Centros Históricos: problemas, políticas y dinámicas urbanas, MOPT, Madrid, 1992.
TROITIÑO VINUESA, M.A. y TROITIÑO TORRALBA, L., “Turismo y patrimonio en Castilla y Leon: las ciudades de Patrimonio de la Humanidad (Avila, Salamanca y Segovia) como destinos turísticos de referencia. Polígonos, revista de geografía, nº. 19, pp, 145-178
TROITIÑO VINUESA, M.A., “Turismo, patrimonio y recuperación urbana en ciudades y conjuntos históricos”, Patrimonio Cultural de España, nº, 6, pp. 147-185
UNAMUNO , Miguel de (1969): Por tierras de Portugal y España, Col. Austral, Espasa-Calpe, 1969.
USTARROZ, A.: La lección de las ruinas: presaencia del pensamiento griego y romano en la arquitectura. Barcelona. Fundación Caja de Arquitectos. 1997
1 - Capacitar para deseñar proxectos
3 - Desenvolver destrezas de xestión: capacidade de tomar decisións, motivación.
4 - Capacitar para aplicar o coñecemento á práctica
6 - Capacitar para traballar nun contexto internacional
7 - Capacitar para a adaptación a novas situacións
A realización dun traballo establecido polo profesorado ao comezo do curso en que se demostre a adquisición das competencias establecidas. Este traballo supoñerá o 100% da nota da materia. A extensión do traballo será de 10 páxinas (co aparello crítico e a bibliografía correspondente). A maiores poderán incluírse imaxes e outro material como anexos.
Dispensa.
O alumnado ao que lle sexa concedida dispénsaa de asistencia a clase (seguindo a Instrución Nº 1/2017 da Secretaría Xeral sobre dispénsaa de asistencia a clase en determinadas circunstancias), avaliarase cun traballo final específico que supoñerá o 100% da cualificación.
Sara Carreño López
- Departamento
- Historia da Arte
- Área
- Historia da Arte
- Correo electrónico
- sara.carreno [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Axudante Doutor LOU