Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 51 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 8 Clase Interactiva: 13 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Departamento externo vinculado ás titulacións, Produción Vexetal e Proxectos de Enxeñaría
Áreas: Área externa M.U en Xenómica e Xenética, Produción Vexetal
Centro Facultade de Veterinaria
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
Coñecer a metodoloxía e a tecnoloxía empregada nos estudios xenéticos e xenómicos da diversidade vexetal e a microbiota asociada
Interpretar a lexislación nacional e internacional no ámbito dos recursos fitoxenéticos
Revisar e interpretar as fontes de información sobre diversidade vexetal
Coñecer a diversidade xenética, a súa conservación e o seu uso en programas de mellora xenética e procesos produtivos
Adquirir coñecementos e habilidades nas áreas de Xenética e Produción Vexetal
Adquirir coñecemento da transformación xenética en plantas e a súa percepción social
1. Evolución e domesticación das especies vexetais cultivadas
2. Recursos fitoxenéticos
3. Aspectos legais dos recursos fitoxenéticos
4. Diversidade de cultivos agroalimentarios
5. Diversidade de especies forestais
6. Diversidade da microbiota asociada as especies cultivadas
7. Biotecnoloxía e conservación da diversidade
8. Transformación xenética de plantas
9. Percepción social de la biotecnoloxía aplicada a especies vexetais
10. Uso da biodiversidade en xenética e mellora vexetal
• TEMAS
TEMA 1: Evolución e domesticación das especies vexetais cultivadas. Os recursos fitoxenéticos e os seus aspectos normativos e legais.
TEMA 2: Diversidade de cultivos agroalimentarios. Uso da agrobiodiversidade en xenética e mellora
TEMA 3: Diversidade da microbiota asociada as especies cultivadas: rizobia
TEMA 4: Diversidade da microbiota asociada as especies cultivadas: micorrizas
TEMA 5: Diversidade de especies forestais. Biotecnoloxía, conservación da biodiversidade e uso en xenética e mellora vexetal
TEMA 6: Transformación xenética de plantas. Biotecnoloxía e sociedade
Bibliografía Básica:
Avila C., Atienza S., Cubero J.I. (Eds.). 2008. La adaptación al ambiente y los estreses abióticos en la mejora vegetal. SECH-SEG. Córdoba
Ballester A., Vieitez A.M. 2006. Producción forestal y biotecnología. Agricultura, 886: 518-522.
Cabrera-Ponce J.L. 2009. Transformacion genetica de plantas. II Congreso Internacional De Agrobiotecnologia. Monterrey, México.
Clemente A, De Ron AM (Coords.). 2016. Las legumbres. CSIC Colección Divulgación - Los libros de la Catarata. Madrid. ISBN 978-84-00-10164-0. 176 pp.
Cubero J.I. 2013. Introducción a la mejora genética vegetal. Mundiprensa
De Ron A.M., De la Cuadra C. 2010. La Biodiversidad a escala global: el Tratado Internacional de Recursos Fitogenéticos para la Agricultura y la Alimentación. Mol 10: 19-29.
De Ron A.M. 2000. As orixes da agricultura e a domesticación das plantas. Revista Galega do Ensino 27: 63-72
De Ron A.M., Rodiño A.P., López F., Tejada L, Mayo-Prieto S., Gutiérrez S., Casquero P.A. 2021. Uso de recursos biológicos efectivos en la prevención de enfermedades de las plantas cultivadas: el caso de la judía común y Trichoderma. Investigación 25: 12-17.
Duc G., Agrama H., Bao S., Berger J., Bourion V., De Ron A.M. et al. 2015. Breeding annual grain legumes for sustainable agriculture: new methods to approach complex traits and target new cultivar ideotypes. Critical Reviews Plant Sciences 34 (1-3): 381-411.
Gelvin S.B. 2003. Agrobacterium-mediated plant transformation: the biology behind the ‘‘Gene-Jockeying’’ tool. Microbiology and Molecular Biology Reviews 67:16–37.
Kazana V, Tsourgiannis L, Iakovoglou V, Stamatiou C, Alexandrov A. et al. 2015. Public attitudes towards the use of transgenic forest trees: A cross country pilot survey. iForest 9: 344-353.
Lichtfouse E. (Ed.). 2010. Sociology, organic farming, climate change and soil science. Sustainable Agriculture Reviews 3. Springer.
Martin I. 2001. Conservación de recursos fitogenéticos. Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación.
Newell, C.A. 2000. Plant transformation technology. Developments and Applications. Molecular Biotechnology 16: 53–65.
Pacurar D.I., Thordal-Christensen H., Pacurar M., Pamfil D., Botez C., Bellini C. 2011. Agrobacterium tumefaciens: From crown gall tumors to genetic transformation. Physiological and Molecular Plant Pathology 76: 76-81.
Rodiño A.P., De La Fuente M., De Ron A.M. et al. 2011. Variation for nodulation and plant yield of common bean genotypes and environmental effects on the genotype expression. Plant Soil 346: 349-361.
Rodiño A.P., Riveiro M., De Ron A.M. 2017. Colección de rhizobia de la MBG-CSIC y estudio de su eficiencia simbiótica con judía. Actas de la AEL 7: 75-92.
Ruiz de Galarreta J.I., Prohens J., Tierno R. (Eds.). 2016. Las variedades locales en la mejora genética de plantas, Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco, Vitoria. España.
Sánchez C., Martínez M.T., Vidal N., San-José M.C., Valladares S., Vieitez A. 2008. Preservation of Quercus robur germplasm by storage of embryogenic cultures derived from mature trees and RAPD analyses of genetic stability. Cryoletters 29 (6): 493-504.
Valladares S., Sánchez C., Martínez M.T., Ballester A., Vieitez A.M. 2006. Plant regeneration through somatic embryogenesis from tissues of mature oak trees. True-to-type conformity of plantlets by RAPD analysis. Plant Cell Reports, 25: 879-886.
Vidal N., Mallón R., Valladares S., Meijomín, A.M., Vieitez A.M. 2010. Regeneration of transgenic plants by Agrobacterium-mediated transformation of somatic embryos of juvenile and mature Quercus robur. Plant Cell Reports 29: 1411-1422.
Vidal N., Vieitez A.M., Fernández M.R., Cuenca B., Ballester A. 2010. Establishment of cryopreserved gene banks of European chestnut and cork oak. European Journal of Forest Research, 129: 635-643.
Vidal N., Viéitez A.M., Fernández M.R., Cuenca B. 2009. Desarrollo de bancos de germoplasma de castaño y alcornoque mediante crioconservación de ápices caulinares y embriones somáticos. Revista Academia Galega das Ciencias, 27: 107-129.
Vieitez A.M., Sánchez M.C., García-Nimo M.L., Ballester A. 2007. Protocol for micropropagation of Castanea sativa. En: Prototcolos for Micropropagation of Woody trees and Fruits. 299-312. Jain S.M., Haggman J. (eds). Springer.
Vieitez A.M., Ballester A., Viéitez M.L., San José C. et al. 1987. Propagación de plantas leñosas por cultivo “in vitro”. Diputación de Pontevedra
Outros recursos para consulta:
Bioversity International:
http://www.bioversityinternational.org/
Centro de Investigación Forestal (CIFOR-INIA):
http://www.inia.es
Centro Nacional de Recursos Fitogenéticos (CRF-INIA):
http://wwwx.inia.es/coleccionescrf/BancoCRF.asp
Centro para la Investigación Forestal Internacional (CIFOR):
http://www.cifor.org/es/
Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT):
https://www.recursoscientificos.fecyt.es/
CGIAR:
http://www.cgiar.org
European Association for Research on Plant Breeding (EUCARPIA):
https://www.eucarpia.org/
European Cooperative Program for Plant Genetic Resources (ECPGR):
http://www.ecpgr.cgiar.org/
Frontiers in Plant Science:
http://journal.frontiersin.org/journal/plant-science
Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura (FAO):
http://www.fao.org/home/es/
Recursos biolóxicos: coleccións de xermoplasma de legumes e de rizobios da Misión Biolóxica de Galicia-CSIC
Competencias Básicas:
CB6
CB8
CB10
Competencias Xerais:
CG01
CG04
CG05
Competencias Específicas:
CE02
CE03
CE06
Competencias Transversais:
CT01
CT02
CT03
CT04
CT05
CT06
CT07
Clases teóricas:
• Lección maxistral para cada tema na que se presentan os contidos, suscítanse cuestións para debate e propóñense diferentes actividades de aprendizaxe
• Sesións nas que se establecen debates para profundar na comprensión dos contidos do tema e e discútense exercicios e traballos propostos como actividade individual
Clases prácticas e seminarios:
• Resolución de problemas e casos prácticos dos distintos contidos da materia
• Prácticas de simulación en computador (TIC - presenciais e en liña)
• Análise e discusión de bibliografía sobre diferentes contidos da materia
• Proba escrita e probas prácticas: Avaliarase mediante unha proba escrita a adquisición dos principais conceptos teóricos (60% da cualificación da materia) e prácticos (20% da cualificación da materia) adquiridos por parte do alumnado (80% da cualificación na materia). Poderá incluír preguntas test e/ou preguntas curtas e/ou temas.
• Avaliación continua: Avaliarase de maneira continua tanto a actitude do alumnado nas clases teóricas e prácticas como a calidade e claridade de exposición dos traballos presentados (20% da cualificación da materia)
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o establecido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión das cualificacións.
Nesta materia, non procede dispensa de asistencia a clases.
Horas presenciais: 24
Expositivas: 7
Interactivas de Laboratorio (prácticas): 7
Interactivas de Seminario: 5
Titorías personalizadas: 3
Exame: 2
Horas de traballo do alumnado: 51
Maria Jesus Sainz Oses
Coordinador/a- Departamento
- Produción Vexetal e Proxectos de Enxeñaría
- Área
- Produción Vexetal
- Correo electrónico
- mj.sainz [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade