Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 51 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 8 Clase Interactiva: 13 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Departamento externo vinculado ás titulacións
Áreas: Área externa M.U en Xenómica e Xenética
Centro Facultade de Veterinaria
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
Coñecer a lexislación europea e nacional relacionada coa rastreabilidade e etiquetaxe dos alimentos
Coñecer as bases xenéticas que permitiron o desenvolvemento de métodos de identificación de especies e poboacións
Coñecer a metodoloxía e tecnoloxía empregadas para identificar e autenticar especies en alimentos
Coñecer as diferentes bases de datos con información xenética de diferentes organismos e aprender a xestionarlos
Coñecer as novas tecnoloxías para a obtención de datos xenéticos para identificar e coñecer a historia dun alimento
1. Introdución: os alimentos, a trazabilidad e o etiquetado (aspectos relacionados coa necesidade de identificar ingredientes e alimentos nun mercado cada vez máis globalizado).
2. Lexislación alimentaria (Europea e nacional): seguridade e calidade, con énfasis en aspectos de trazabilidad e etiquetado.
3. Autenticidad de alimentos. Recoñecemento e valorización de especies (variedades, poboacións) .
4. Bases xenéticas para a trazabilidad e autenticidad: concepto de especie, poboacións, stocks. Tipos de marcadores moleculares para asignación taxonómica.
5. Métodos de control de trazabilidad: orixe xeográfica, identificación de individuos, identificación de razas, identificación de xénero
6. Autentificación de especies: principais métodos baseados en análises de proteínas
7. Autentificación de especies: principais métodos baseados en análises de ADN mediante PCR
8. Autentificación de especies: principais métodos baseados en análises de ADN mediante secuenciación
9. Autentificación de especies: principais métodos baseados en análises de ADN mediante sondas de ADN
10. Detección de alérgenos mediante métodos moleculares
11. Detección de ingredientes en produtos procesados
• TEMAS
TEMA 1. Introdución: alimentos, trazabilidade e etiquetaxe (aspectos relacionados coa necesidade de identificar ingredientes e alimentos nun mercado cada vez máis globalizado).
TEMA 2. Lexislación alimentaria (europea e nacional): seguridade e calidade, con énfase en aspectos de rastreabilidade e etiquetaxe.
TEMA 3. Autenticación de especies: métodos principais baseados na análise de proteínas.
TEMA 4. Autenticación de especies: principais métodos baseados na análise de ADN por PCR.
TEMA 5. Detección de ingredientes e alérxenos en produtos procesados.
TEMA 6. Uso de métodos rápidos de autenticidade.
TEMA 7. Bases xenéticas para a rastreabilidade e autenticidade: concepto de especies, poboacións, stocks. Tipos de marcadores moleculares para asignación taxonómica.
TEMA 8. Métodos de control de trazabilidade: orixe xeográfica, identificación de individuos, identificación de razas, identificación de xénero.
TEMA 9. Autenticación de especies: principais métodos baseados na análise do ADN por secuenciación.
TEMA 10. Aplicacións da secuenciación masiva á rastreabilidade xenética dos alimentos.
Bibliografía básica:
Corrado G. 2016. Advances in DNA typing in the agro-food supply chain. Trends in Food Science & Technology 52: 80-89.
Diaz-Sanchez S, Hanning I, Pendleton S, D’Souza D. 2013. Next-generation sequencing: The future of molecular genetics in poultry production and food safety. Poultry Science 92: 562-572.
Giusti A, Tinacci L, Sotelo CG, Marchetti M, Guidi A, Zheng W, Armani A. 2017. Seafood identification in multispecies products: assessment of 16srRNA, cytb and COI universal primer efficiency as preliminary analytical step for setting up metabarcoding Next Generation Sequencing (NGS) techniques. Journal of Agricultural and Food Chemistry 65: 2902-2912.
Griffiths A.M., Sotelo C.G., Mendes R., Pérez-Martín R.I., Schröder U., Shorten M., et al. 2014. Current methods for seafood authenticity testing in Europe: Is there a need for harmonisation? Food Control, 45: 95-100.
Helyar S.J., Lloyd H.A.D., de Bruyn M., Leake J., Bennett N., Carvalho G R. 2014. Fish product mislabelling: failings of traceability in the production chain and implications for illegal, unreported and unregulated (IUU) fishing. PLoS One, 9(6): e98691–7.
Leal M.C., Pimentel T., Ricardo F., Rosa R., Calado R. 2015. Seafood traceability: current needs, available tools, and biotechnological challenges for origin certification. Trends in Biotechnology, 33(6): 331–336.
Miller D.D., Mariani S. 2010. Smoke, mirrors and mislabeled cod: poor transparency in the European seafood industry. Frontiers in Ecology and Environment, 8: 517-521.
Prayson B., McMahon J.T., Prayson R.A. 2012. Fast food hamburgers: what are we really eating? Annals of Diagnostic Pathology, 12: 406–409.
Primrose S., Woolfe M., Rollinson S. 2010. Food forensics: methods for determining the authenticity of foodstuffs. Trends in Food Science & Technology, 21(12): 582–590.
Quail MA, Smith M, Coupland P, Otto TD, Harris SR, Connor TR, et al. 2012. A tale of three next generation sequencing platforms: comparison of Ion Torrent, Pacific Biosciences and Illumina MiSeq sequencers. BMC Genomics 13: 341.
Bibliografía complementaria:
Será facilitada polos profesores ao longo da materia
Outros recursos para consulta:
• Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura (FAO): http://www.fao.org/home/es/
• Base de Datos FISH-BOL:
http://www.fishbol.org
• Base de Datos NCBI:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov
Competencias Básicas:
CB6 - Posuír e comprender coñecementos que proporcionan unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e / ou aplicación das ideas, a miúdo nun contexto de investigación
CB8 - Que os alumnos sexan capaces de integrar o coñecemento e afrontar a complexidade de facer xuízos a partir da información que, incompleta ou limitada, inclúe reflexións sobre responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e sentenzas.
CB10 - Que os alumnos teñan as destrezas de aprendizaxe que lles permitan seguir estudando de forma autogestionada ou autónoma.
Competencias Xerais:
CG01 - Capacidade para organizar e planificar o estudo e a experimentación nas áreas de coñecemento que interveñen
CG04 - Creatividade para xerar novas ideas e aplicalas no seu estudo actual e posterior.
CG05 - Capacidade para superar a frustración e en situacións de estrés.
Competencias Específicas:
CE02 - Conocer los métodos y tecnologías seguros para la aplicación de los nuevos desarrollos de la Genómica y la Genética en diversos sectores productivos.CE05 - Adquirir conocimientos y habilidades en el desarrollo del trabajo científico en las ciencias de la vida, al menos una de las siguientes áreas de conocimiento: Genética, Fisiología, Anatomía Patológica, Medicina Legal y Forense, Producción Animal, Producción Vegetal.
Competencias Específicas:
CE02 - Conocer los métodos y tecnologías seguros para la aplicación de los nuevos desarrollos de la Genómica y la Genética en diversos sectores productivos.CE05 - Adquirir conocimientos y habilidades en el desarrollo del trabajo científico en las ciencias de la vida, al menos una de las siguientes áreas de conocimiento: Genética, Fisiología, Anatomía Patológica, Medicina Legal y Forense, Producción Animal, Producción Vegetal
Competencias Transversais:
CT01 - Capacidade para comprender o significado e aplicación da perspectiva de xénero nos diferentes campos do coñecemento e a práctica profesional co obxectivo de lograr unha sociedade máis xusta e igualitaria.
CT02 - Capacidade para comunicarse oralmente e por escrito en lingua galega.
CT03 - Sostibilidade e compromiso ambiental. Uso equitativo, responsable e eficiente dos recursos.
CT04 - Capacidade para aprender e integrarse ao traballo en equipos multidisciplinares, cooperación e asociacións, incluída a esfera internacional.
CT05 - Capacidade de reflexión desde diferentes perspectivas do coñecemento.
CT06 - Capacidade para xestionar información, resolver problemas e tomar decisións.
Leccións: explicación (en persoa e / ou a través de contidos na aula virtual).
Lectura da análise de textos proporcionada polo profesor, en persoa e / ou nunha aula virtual.
Talleres / Seminarios en persoa ou nunha aula virtual.
Aprendizaxe colaborativa (traballo en grupo e / ou participación en foros de debate cara a cara ou virtual).
Actividades a través das TIC (equipos informáticos).
Desenvolvemento de traballos académicos e defensa cara a cara.
Tutoriais personalizados e en liña.
Traballo autónomo de estudantes non presenciais.
• Proba escrita: a adquisición dos principais conceptos teóricos por parte dos alumnos será avaliada mediante unha proba escrita (50% da nota da materia)
• Proba práctica: a través dun exame avalíanse os coñecementos adquiridos coa docencia práctica (20% da nota final da materia)
• Avaliación continua: a actitude dos alumnos nas clases teóricas e prácticas así como a calidade e claridade da presentación dos traballos presentados serán avaliados de forma continua (30% da nota da materia)
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
Horas presenciáis: 24
Expositivas: 7
Interactivas de Laboratorio (prácticas): 7
Interactivas de Seminario: 5
Titorías personalizadas: 3
Examen: 2
Horas de traballo do alumnado: 51
Estudar continuamente e traballar na bibliografía recomendada