Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 51 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 9 Clase Interactiva: 12 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Departamento externo vinculado ás titulacións, Enxeñaría Agroforestal
Áreas: Área externa M.U en Enerxías Renovables, Cambio Climático e Desenvolvemento Sustentable, Enxeñaría Hidráulica
Centro Facultade de Física
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
O alumno adquirirá coñecementos dos principios de funcionamiento da enerxía hidráulica así como da enerxía xeotérmica de alta, promedio, baixa e moi baixa entalpía. Coñecer as características e propiedades básicas dos elementos básicos de maior relevancia para unha instalación así como os procesos de producción asociados.
O alumno deberá ser capaz de seleccionar, dimensionar e expoñer instalacións de explotación de enerxía xeotérmica de moi baixa entalpía.
Fundamentos da enerxía hidráulica. Pre-deseño dunha central hidroeléctrica. Noticias alternativas, mini hidráulica e microhidráulica. Turbinas. Fundamentos da enerxía xeotérmica. Clasificación en función dos niveles entálpicos. Deseño de instalacions de baixa e moi baixa entalpía.
Estes contidos desenvolveranse segundo o temario que se presenta a continuación:
Bloque I. Enerxía Hidráulica
Tema 1. Introdución
Fundamentos. Potencial enerxético. Tipos de aproveitamentos.
Tema 2. Obra Civil
Tipos de centrais segundo a súa infraestrutura. Elementos da infraestrutura. Elementos de retención e almacenamento. Conducións hidráulicas.
Tema 3. Turbinas Hidráulicas
Introdución. Análise e deseño. Turbinas de acción. Turbinas de reacción. Outros tipos de turbinas.
Tema 4. Impacto Ambiental
Introdución. Impacto hidrolóxico. Impacto ecolóxico. Impacto social. Avaliación do impacto.
Bloque II. Enerxía Xeotérmica
Tema 1 CONCEPTOS XERALES
1.1 Enerxía xeotérmica e gradiente xeotérmico
1.2 Recursos e yacimientos xeotérmicos
Tema 2 SITUACIÓN ACTUAL
2.1 Contexto mundial
2.2 A enerxía xeotérmica na Unión Europea
2.3 A enerxía xeotérmica na España
Tema 3 USOS
3.1 Xeración de electricidade
3.2 Usos térmicos
3.3 Utilización en cascada
Tema 4 TECNOLOXÍAS E APLICACIONS
4.1 Tecnoloxías para centrais de xeneración de electricidade
4.2 Tecnoloxías para aproveitamento xeotérmico de baixa e moi baixa temperatura
Tema 5 FACTORES ECONÓMICOS, ADMINISTRATIVOS e MEDIOAMBIENTAIS
5.1 Aspectos económicos
5.2 Aspectos administrativos e normativos .
5.3 Aspectos medioambientais
6 VANTAXES DA ENERXÍA XEOTÉRMICA
6.1 Vantaxes medioambientais
6.2 Vantaxes socioeconómicos
- Aprovechamientos Hidroeléctricos, 2 volúmenes. Cuesta, L., Vallarino, E. (2000). Colegio de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos. Madrid.
- Ingeniería de ríos. J. P. Martin Vide. Ediciones UPC, Barcelona.
- Ingeniería Fluvial. Eduardo Martínez Marín. ETSICCP Madrid.
-Problemas de obras hidráulicas, F. Delgado, J. Delgado, 2ª, 2005, Grupo Editorial Universitario.
-IEA (International Energy Agency), Renewables for heating and cooling. IEA - International Energy Agency, 2007.
-Aula Hunosa, La innovación geotérmica, nuevos usos del agua de mina. Universidad de Oviedo, 2016.
-J. Sanchez Guzman, L. Sanz Lopez, and L. Ocaña Robles, “Evaluación del potencial de energía geotérmica. Estudio Técnico PER 2011-2020,” IDAE. p. 236, 2011.
-C. R. Chamorro, J. L. García-Cuesta, M. E. Mondéjar, and A. Pérez-Madrazo, “Enhanced geothermal systems in Europe: An estimation and comparison of the technical and sustainable potentials,” Energy, vol. 65, pp. 250–263, Feb. 2014.
IRENA, Renewable Power Generation Costs in 2017. 2018.
-G. W. Huttrer, “Geothermal heat pumps: An increasingly successful technology,” Renew. Energy, vol. 10, pp. 481–488, 1997.
OECD/IEA and IRENA, “Perspectives for the Energy Transition: Investment Needs for a Low-Carbon Energy System,” Int. Energy Agency, p. 204, 2017.
-O. Edenhofer, R. Pichs Madruga, and Y. Sokona, Renewable Energy Sources and Climate Change Mitigation (Special Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change), vol. 6, no. 4. 2012.
BÁSICAS Y XERAIS
CG03 - CapacidadE de realizar estudiOs de planificación e deseño de soluciÓns enerxéticas no campo das enerxías renovables e a sustentabilida e o cambio climático, ben sexan modelos de planificación ou para su aplicación a instalacións.
CB7 - Que os estudantes sexan capaces de aplicar os coñecementos adquiridos e sua capacidade de resolución de problemas en entornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplios (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
CB8 - Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuicios a partires dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexions sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas a la aplicación dos seus coñecementos e xuicios
CB10 - Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo en gran medida autodirixido ou autónomo.
TRANSVERSAIS
CT01 - Traballar eficazmente tanto en equipos interdisciplinares, como de forma autónoma e con iniciativa.
CT04 - Utilizar bibliografía e ferramentas de búsqueda de recursos bibliográficos xerais e específicos, incluíndo o acceso por Internet
CT05 - Ser capaz de interpretar textos, documentación, informes e artigo académicos en inglés.
CT10 - Capacidade de análise e de síntese
CT12 - Motivación hacia a calidade de procesos e técnicas de funcionamiento
ESPECÍFICAS
CE02 - Desenvolver habilidades no campo do deseño, implementación, explotación e mantenemento en instalacións enerxéticas
eficientes, renovables e sustentables, aplicando ferramentas de modelización, planificación e optimización
CE10 - Comprender e establecer metodoloxías para a diagnose, xestión e planificación enerxética sustentable a través da valorización de recursos enerxéticos propios en diferentes tipos de asentamento e aplicar este tipo de procedemiento en casos sinxelos.
Desenvolvemento do programa teórico en clases presenciais nas que se combinan clases expositivas, seminarios-coloquio, resolución de problemas e traballo de laboratorio tanto individual como en grupo. En paralelo, poderanse celebrar seminarios durante as titorías, noutras sesións co profesor e outras actividades formativas que poidan xurdir.
A parte teórica desenvólvese coa axuda de diferentes soportes audiovisuais que xeran unha proposta de contido atractiva e facilitan a súa comprensión. Durante o desenvolvemento da axenda poderanse utilizar programas informáticos e Internet.
Todas as tarefas do estudante (estudo, traballos, lecturas) serán guiadas polo persoal académico en titorías presenciais ou que se poidan realizar a través dos medios virtuais da USC.
As ferramentas dispoñibles na USC virtual empregaranse para proporcionar aos estudantes o material necesario para o desenvolvemento da materia (presentacións, notas, textos de apoio, bibliografía, vídeos, etc.) e para establecer comunicación. profesor-alumno fluente.
Recorrerase a un sistema de avaliación no que se terán en consideración diferentes aspectos relacionados non só cos coñecementos finais adquiridos, senón tamén co propio proceso de aprendizaxe. En particular, a nota final da materia terá en conta os seguintes aspectos:
1) Participación
Sistema de avaliación: asistencia, observación
Competencias: CB07 – CB10, CG03, CT01, CT04, CT05, CT10, CT12, CE02, CE10
Peso: 10%
2) Realización de traballos e/ou actividades
Sistema de avaliación: corrección de documento(s) entregado(s) e/o exposición
Competencias: CB07 – CB10, CG03, CT01, CT04, CT05, CT10, CT12, CE02, CE10
Peso: 40%
3) Proba(s) escrita(s)
Sistema de avaliación: exame escrito
Competencias: CB07 – CB10, CG03, CT10, CT12, CE02, CE10
Peso: 50%
Os alumnos que non se fixeron o exame ou non se someteron á avaliación doutra actividade obrigatoria obterán a nota de non presentado.Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas, será de aplicación o recollido na “Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións”.
Artigo 16. Realización fraudulenta de exercicios ou probas.
A realización fraudulenta dalgún exercicio ou proba esixida na avaliación dunha materia implicará a cualificación de suspenso na convocatoria correspondente, con independencia do proceso disciplinario que se poida seguir contra o alumno infractor. Considerarse fraudulenta, entre outras, a realización de traballos plaxiados ou obtidos de fontes accesibles ao público sen reelaboración ou reinterpretación e sen citas aos autores e das fontes.
De forma xeral, poderanse realizar diferentes probas para verificación obtención coñecementos téoricos/prácticos e adquisición de habilidades e actitudes.
A materia desenvolverase en 21 horas de clases maxistrais, laboratorio e seminarios, ademais de titorías e exame final. Estimase que o traballo persoal do alumnado é de aproximadamente 51 horas.
Sería recomendable un coñecemento básico de inglés. Tamén sería recomendable un coñecemento a nivel de usuario en informática para familiarizarse coas novas tecnoloxías á hora de dar calidade ás exposicións orais públicas, programas de tratamento de datos para analizar os datos obtidos no traballo de laboratorio, e navegación por Internet para ter o acceso mais directo e rápido á maior información posible.
Ivan Lopez Moreira
- Departamento
- Enxeñaría Agroforestal
- Área
- Enxeñaría Hidráulica
- Correo electrónico
- ivan.lopez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Axudante Doutor LOU
Rodrigo Carballo Sanchez
- Departamento
- Enxeñaría Agroforestal
- Área
- Enxeñaría Hidráulica
- Correo electrónico
- rodrigo.carballo [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Martes | |||
---|---|---|---|
18:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Galego | Aula 130 |
Mércores | |||
18:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Galego | Aula 130 |
Xoves | |||
16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Galego | Aula 130 |
21.05.2025 09:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula C |
08.07.2025 09:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula C |