Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 1 Clase Expositiva: 3 Clase Interactiva: 17 Total: 21
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Bioloxía Funcional, Zooloxía, Xenética e Antropoloxía Física
Áreas: Ecoloxía, Zooloxía
Centro Escola Técnica Superior de Enxeñaría
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
O estudantado deberá de adquirir a visión sistémica que posúen os ecosistemas acuáticos, así como as principais ferramentas existentes para coñecer da calidade biolóxica en ecosistemas acuáticos.
Obxectivos específicos, cognitivos e procedementais:
- Adquirir coñecementos básicos sobre o uso de organismos como biomonitores, que nos permitan determinar a calidade do medio; así como uns rudimentos sobre o seu uso.
- Adquirir coñecementos sobre a avaliación toxicolóxica e a medida da toxicidade. Adquirir as destrezas e habilidades necesarias para a comprensión dos resultados provenientes de biosensayos.
- Adquirir uns coñecementos básicos sobre o concepto de calidade biolóxica da DIRECTIVA 2000/60/CE. Adquirir as destrezas e habilidades necesarias para a comprensión dos resultados dos datos de composición e estrutura dalgunhas comunidades de @dicha directiva.
- Adquirir os coñecementos básicos sobre a diversidade biolóxica e a súa cuantificación, que permitan desenvolver ferramentas para a diagnose dos impactos sobre as comunidades biolóxicas.
Temario de clases Expositivas
TEMA 1 – Contexto e fundamentos da DMA (3 horas)
1. A Directiva Marco da auga: principios, obxectivos e implicacións na xestión integrada do recurso.
2. Tipoloxía das masas de auga e estado ecolóxico: definicións e criterios da DMA.
3. Indicadores físicos, químicos, hidromorfolóxicos e biolóxicos: panorama xeral.
4. Filosofía da avaliación ecolóxica: referencias, presións e toma de decisións.
TEMA 2 – Diversidade biolóxica e función ecolóxica (4 horas)
1. Diversidade biolóxica.
2. Medidas de diversidade biolóxica.
3. Establecemento de referencias e comparación de comunidades biolóxicas.
4. Análise estatística no ámbito da diversidade biolóxica.
TEMA 3 – Indicadores biolóxicos na DMA (3 horas)
1. Organismos como bioindicadores: criterios de selección, vantaxes e limitacións.
2. Tipos de indicadores empregados na DMA: fitoplancto, macrófitos, macroinvertebrados bentónicos e peces.
3. Introdución a índices biolóxicos utilizados en España (IBMWP, IHF, QBR): cálculo e significado.
TEMA 4 – Aplicación e integración de resultados (3 horas)
1. Deseño de seguimentos biolóxicos e toma de mostra: principios operativos e desafíos.
2. Interpretación dos resultados e o seu uso na planificación hidrolóxica.
3. Casos de estudo: exemplos reais de aplicación da DMA e mellora do estado ecolóxico.
Prácticas de computador (sesións de 1 hora)
1. Cálculo e interpretación de índices de calidade ecolóxica con datos simplificados.
2. Estimación do estado ecolóxico usando datos de macroinvertebrados.
3. Visualización gráfica da diversidade por masa de auga, tramo ou ano.
4. Análise de relacións entre presións ambientais e diversidade observada.
5. Cuantificación da diversidade biolóxica.
6. Caracterización de patróns espaciotemporales de diversidade biolóxica.
7. Resposta das comunidades a gradientes ambientais (riqueza de especies).
8. Resposta das comunidades a gradientes ambientais (composición da comunidade).
Seminarios (sesións de 1 hora)
1. Por que a diversidade biolóxica é un bo indicador? Discusión e exemplos.
2. Estudo de caso: seguimento de diversidade nun río afectado por verteduras urbanas.
3. Elaboración dun plan de mostraxe orientada a avaliar a calidade ecolóxica.
4. Interaccións entre diversidade, hábitat e presións: aprendizaxes para a restauración.
Titoría (1 hora)
Abordarase como enfrontarse ao estudo da materia. Empregaranse cuestionarios en liña sobre a materia impartida. Solucionaranse dúbidas xurdidas nos mesmos, así como sobre outros aspectos da materia.
Básica
• Newman M.C. 2014. Fundamentals of Ecotoxicology: The Science of Pollution, 4ªed. Ed. CRC Press. ISBN: 978-1466582293
• Magurran, A. E., & McGill, B. 2011. Biological diversity. Oxford University Press. ISBN: 978-0-19-958067-5
Complementaria
• Clements, W. y Newman M.C. 2002. Community Ecotoxicology. Ed. J.Wiley & Sons Ltd. UK. ISBN: 0-471-49519-0 (Acceso libre en: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/0470855150)
• Walker, C.H., Sibly, R.M., Hopkin, S.P. y Peakall, D.B. 2012. Principles of Ecotoxicology. 4ªEd CRC Press. ISBN: 9781439862667
• Connell, D., Lam, P., Richardson, B.Y. y Wu, R. 1999. Introduction to Ecotoxicology. Ed. Balckwell Sc. Londres. ISBN 0-632-03852-7.
• Newman, M.C. 2001. Population Ecotoxicology. Colección: Hierarchical Ecotoxicology. Ed. Wiley & Sons. UK. ISBN-10: 0471988189
• Tannenbaum, L.V. 2017. Ecological Risk Assessment: Innovative Field and Laboratory Studies. CRC Press 1ªed. ISBN: 1498786170
• Borcard, D., Gillet, F., & Legendre, P. 2011. Numerical Ecology with R. Springer New York, NY. ISBN: 978-3-319-71403-5
Esta materia contribúe a adquirir as competencias recollidas na memoria do título:
• CON5: Describir os fundamentos sobre a avaliación dos recursos hídricos e as principais ferramentas para a planificación hidrolóxica, a partir da Directiva Marco da auga, da lexislación e de marcos globais sobre asignación do recurso hídrico, incluíndo a compoñente ambiental. Demostrar que os servizos ecosistémicos vinculados á auga teñen un alto valor engadido e que as solucións baseadas na natureza permiten un enfoque sostible á xestión do recurso.
• HAB4: Analizar a Directiva Marco da auga e a Directiva de Inundacións da UE, as súas implicacións técnicas e a súa aplicación, a través da planificación hidrolóxica. Utilizar ferramentas informáticas para a resolución de problemas vinculados coa xestión da auga, no marco de ambas as directivas. Desenvolver medicións e análises de datos de interese hidrolóxico e vinculados ao estado das masas de auga. Avaliar o efecto do uso urbano sobre a súa conca hidrográfica e analizar as consecuencias da vertedura de augas (tratadas ou non) cara ás masas de auga receptoras, así como desenvolver estratexias de protección das zonas de xeración de auga superficial e subterránea nas concas, baixo o principio de recoñecemento e potenciación dos servizos ecosistémicos.
• COM4: Integrar as distintas fontes que xeran a oferta hídrica, e os usos que xeran a demanda, en sistemas ou balances que permitan unha adecuada xestión. Planificar o recurso hídrico na macroescala e na microescala, asignando a auga aos distintos usos, integrando as demandas ambientais e sociais.
Usarase a aula Virtual, como ferramenta de comunicación co estudantado ofrecéndolles información da programación docente ao longo do curso na aula e materiais complementarios para o estudo da materia (apuntamentos do profesor, así como artigos científico-técnicos), fomentando o estudo autónomo do estudante e o manexo de fontes bibliográficas. Ao comezo do curso facilitarase aos alumnos o seguinte material no campus virtual da materia:
1. Guía docente: a guía aprobada para a materia
2. Planificación diaria: unha guía onde se indicará a planificación detallada de actividades.
3. Presentacións: as presentacións-guía usadas polo profesor nas clases expositivas.
4. Material complementario: lexislación relevante, artigos científicos, ligazóns a páxinas web, etc. •
CLASES EXPOSITIVAS: realizarase uso de clases maxistral (exposición e discusión de temas) ao longo do curso para ilustrar os contidos teóricos e as aplicacións prácticas e onde o profesor tratará de facer fincapé nos aspectos máis destacados da estado da arte, e onde se verificará a asimilación de contidos por parte do estudantado. É por iso moi importante que o estudante vaia traballando o material de que dispón para promover a interacción profesor-estudante. Traballaranse as competencias CON5, HAB4 e COM4.
SEMINARIOS. Teñen como obxectivo esencial adquirir destrezas prácticas, saber como facer cálculos, aprender a describir, interpretar, e representar resultados da materia abordada. Traballaranse as competencias CON5, HAB4 e COM4.
PRÁCTICAS DE COMPUTADOR. Teñen como obxectivo esencial adquirir destrezas prácticas en relación a procesos de cálculo, mediante o uso do software R ou de follas de cálculo. Traballaranse as competencias CON5, HAB4 e COM4.
A cualificación do estudante virá dada polo seu rendemento no exame final e na avaliación continua (E.C.).
Exame final presencial
Consistirá en resolver cuestións teóricas, en forma de preguntas curtas e na resolución de casos prácticos sinxelos. 50% da puntuación final.
Avaliación continua (50% da puntuación final)
• Cuestionarios de seguimento: a realizar tras cada bloque temático de forma individual por vía telemática. Ponderación: 60% da E.C.; Data aproximada de realización: ao finalizar cada bloque temático (semanas 4, 9, 13 e 17).
• Traballo individual ou en equipo: presentación (por escrito ou exposición breve) de traballos de tipo bibliográfico ou sinxelos traballos prospectivos. Ponderación: 30% da E.C.; Data aproximada de entrega: semana 16.
• Comportamento proactivo na aula: preténdese valorar a actitude diaria de cada estudante, en especial: a) mostra de que segue ao día a materia e as discusións que se fan na aula; b) comentarios pertinentes sobre o tratado; c) motivación e actitude positiva en clase, entre outras. Ponderación: 10% da E.C.
Sistema de cualificación
Actividade % Valor mínimo (se procede)
Exame final 50% 4,0
Cuestionarios de seguimento 30% -
Traballo individual ou en equipo 15% -
Comportamento proactivo 5% -
En relación coa asistencia a clase, segundo o artigo 1 do REGULAMENTO DE ASISTENCIA A CLASE NAS ENSINANZAS OFICIAIS DE GRAO E #MÁSTER DÁ USC (aprobado en novembro 2024), a asistencia terá a seguinte incidencia:
a) Valorarase como un factor máis na avaliación continua.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recolleito na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
2ª Oportunidade
Para o estudantado que se presente á convocatoria extraordinaria (decembro/xaneiro), manteranse as cualificacións da avaliación continua obtidas durante o curso. Se non se realizaron as actividades de avaliación continua, o exame da convocatoria extraordinaria representará o 100% da cualificación.
Avaliación de competencias
A avaliación das competencias realizarase a través de -
Exame e cuestionarios: CON5, HAB4 e COM4.
- Traballos e titorías: CON5, HAB4 e COM4.
- Comportamento proactivo: CON5, HAB4 e COM4.
A materia ten unha carga de traballo equivalente a 3.0 ECTS. Por tanto, o tempo de dedicación será:
Traballo presencial:
13 horas de exposición
8 horas de prácticas de laboratorio
4 horas de seminario
1 hora de titoría
3 horas de exame
Traballo sen contacto:
46 horas de traballo persoal
- Asistir participativamente ás clases teóricas e prácticas.
- Realizar e entregar puntualmente os traballos pertencentes á avaliación continua.
- Analizar a bibliografía facilitada.
- Recoméndase ter coñecementos básicos de estatística e familiaridade coa contorna R.
Todos os contidos van estar dispoñibles na aula Virtual. A comunicación co estudantado farase a través da aula Virtual e de Teams.
A lingua prioritaria que se usará para impartir docencia será o castelán, aínda que se proporcionarán materiais complementarios en inglés cando sexa necesario.
Utilizaranse os seguintes programas informáticos: R (cos paquetes vegan, dplyr, ggplot2), Microsoft Excel e QGIS.
Anton Manoel Leira Campos
Coordinador/a- Departamento
- Bioloxía Funcional
- Área
- Ecoloxía
- Teléfono
- 881813235
- Correo electrónico
- manel.leira [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Andres Baselga Fraga
- Departamento
- Zooloxía, Xenética e Antropoloxía Física
- Área
- Zooloxía
- Teléfono
- 881813278
- Correo electrónico
- andres.baselga [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade