Este máster pretende formar especialistas en planificar e xestionar o territorio desde unha perspectiva multiescalar, abranguendo espazos urbanos, rurais, periurbanos e naturais. O seu obxectivo consiste en transmitir as habilidades necesarias para que os seus egresados sexan quen de liderar equipos de traballo para a ordenación territorial e o urbanismo. Isto comporta a elaboración de documentos de planificación (vinculantes ou indicativos) e o deseño de procesos participativos na liña do desenvolvemento territorial. Parte dun enfoque decididamente multidisciplinar e presta especial atención á sustentabilidade do territorio nas súas dimensións ambiental, económica e sociocultural.
Máster Universitario en Planificación e Xestión Territorial
Duration:
1 academic year
RUCT code: 4317431
ECTS Number: 60
Seats number: 13
Dean or center director:
ANTONIO MIGUEZ MACHO
Title coordinator:
Ines Sante Riveira
ines.sante [at] usc.es
Use languages:
Spanish, Galician
Coordinator university:
University of Santiago de Compostela
Partaker universities:
University of Santiago de Compostela
Xunta de Galicia title implantation authorization date:
Orde do 16/06/2020 (1/07/2020)
BOE publication date:
07/05/2021
Last accreditation date:
18/05/2020
Duration:
1 academic year
RUCT code: 4317431
ECTS Number: 60
Seats number: 13
Dean or center director:
ANTONIO MIGUEZ MACHO
Title coordinator:
Ines Sante Riveira
ines.sante [at] usc.es
Use languages:
Spanish, Galician
Coordinator university:
University of Santiago de Compostela
Partaker universities:
University of Santiago de Compostela
Xunta de Galicia title implantation authorization date:
Orde do 16/06/2020 (1/07/2020)
BOE publication date:
07/05/2021
Last accreditation date:
18/05/2020
Condiciones de terminación:
Obligatorias: 27
Optativas: 21
Prácticas externas 6
Trabajo fin de máster: 6
Total: 60
Este máster contempla tres especialidades:
-Especialidad en Planificación urbana y regional
-Especialidad en Tecnologías de la información y planificación ambiental
-Especialidad en Gestión de áreas rurales y de interés natural
Para obtener el título por una especialidad, el alumno debe cursar un mínimo de 15 créditos de asignaturas pertenecientes al módulo de dicha especialidad. El resto de créditos optativos puede cursarlos con materias del mismo o de los otros modulos de especialidad. Finalmente, si así lo desea, de no cumplir el requisito anterior, también podrá obtener el título sin especialidad.
Territorial planning guidelines and models
- P3431101
- Compulsory Credits
- First Semester
- 3 Credits
Urban planning
- P3431102
- Compulsory Credits
- First Semester
- 3 Credits
Territorial planning
- P3431103
- Compulsory Credits
- First Semester
- 3 Credits
Rural development policies
- P3431104
- Compulsory Credits
- First Semester
- 3 Credits
Endogenous development processes and natural and cultural heritage
- P3431105
- Compulsory Credits
- First Semester
- 3 Credits
Territorial analysis methods and techniques I
- P3431106
- Compulsory Credits
- First Semester
- 3 Credits
Territorial analysis methods and techniques II
- P3431107
- Compulsory Credits
- First Semester
- 3 Credits
Land management
- P3431108
- Compulsory Credits
- First Semester
- 3 Credits
Strategic planning
- P3431109
- Compulsory Credits
- First Semester
- 3 Credits
Research methodology
- P3431201
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Urban heritage planning and rehabilitation
- P3431202
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Planning and organization of metropolitan areas
- P3431203
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Sustainable mobility and transport
- P3431204
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Planning and management for cooperation and development
- P3431205
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Environmental planning and management of urbanized spaces
- P3431206
- Elective Credits
- First Semester
- 3 Credits
Planning and management of coastal and coastal spaces
- P3431207
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Planning and management of mountain spaces
- P3431208
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Research methodology
- P3431201
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Planning and management of protected area networks
- P3431209
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Biodiversity management
- P3431210
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Environmental economics
- P3431211
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Evaluation of plans and programs
- P3431212
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Remote sensing
- P3431213
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Geographic information systems applied to territorial planning
- P3431214
- Elective Credits
- First Semester
- 3 Credits
Spatial data infrastructure
- P3431215
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Research methodology
- P3431201
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Planning and management for cooperation and development
- P3431205
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Environmental planning and management of urbanized spaces
- P3431206
- Elective Credits
- First Semester
- 3 Credits
Planning and management of coastal and coastal spaces
- P3431207
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Planning and management of mountain spaces
- P3431208
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Planning and management of protected area networks
- P3431209
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Biodiversity management
- P3431210
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Environmental economics
- P3431211
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Evaluation of plans and programs
- P3431212
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
External internships
- P3431110
- Compulsory Credits
- Work Placements in Companies for Degrees and Master's Degrees
- 6 Credits
Master's thesis
- P3431111
- Compulsory Credits
- End of Degree Projects and End of Master's Degree Projects
- 6 Credits
Este programa está dirixido a titulados en tres grandes áreas: Arquitectura e Enxeñaría, Ciencias Sociais e Xurídicas e Ciencias. Na primeira, terán prioridade de acceso os titulados en Enxeñaría (Agrícola, Forestal, Civil), Paisaxe e Arquitectura; na segunda, os de Xeografía e Ordenación do Territorio. En función das súas preferencias formativas, os estudantes poderán optar por cursar unha das tres especialidades ofertadas:
- Planificación urbana e rexional;
- Tecnoloxías da información e planificación ambiental;
- Xestión de áreas rurais e de interese natural.
Condiciones de terminación:
Obligatorias: 27
Optativas: 21
Prácticas externas 6
Trabajo fin de máster: 6
Total: 60
Una vez que los estudiantes deciden estudiar en la USC, esta pone a su disposición todo un dispositivo de información y acogida para facilitar su inscripción, incorporación e integración como estudiante universitario.
En los primeros días de clase el coordinador del Máster organizará una o varias sesiones informativas para comunicar a los alumnos cuáles son los objetivos generales de la titulación, las competencias y destrezas que se alcanzarán con la formación ofrecida, así como para dar una visión general de la localización de recursos (aulas, bibliotecas), personas responsables y canales de comunicación.
También durante los primeros días de clase, y con el objeto de mantener abierta de forma dinámica una vía de comunicación permanente con los alumnos, la Comisión Académica nombrará un tutor para cada uno de los alumnos, que no tendrá que ser necesariamente su futuro director de Tesis, y cuyas funciones principales serán la de atender a su tutorando, derivando las cuestiones que éste le plantee a los cauces adecuados, y la de hacer un seguimiento que permita localizar posibles dificultades académicas con el adelanto suficiente para ser corregidas.
Cando se produza a suspensión dun título oficial, a USC garante o adecuado desenvolvemento efectivo das ensinanzas que iniciasen os seus estudantes ata a súa finalización. Para iso, o Consello de Goberno aproba os criterios relacionados, entre outros, coa admisión de matrículas de novo ingreso na titulación e coa supresión gradual da impartición da docencia.
Se o título extinguido é substituído por outro similar (modificando a natureza do título), a memoria da nova titulación fixará as condicións que faciliten aos/as estudantes a continuidade de estudos no novo título e as equivalencias entre as materias dun e doutro plan.
Access
Poderán acceder ás ensinanzas oficiais de máster:
1. As persoas que estean en posesión dun título universitario oficial español.
2. Aquelas que teñan un título expedido por unha institucion de educación superior do EEES que faculta no país expedidor do título para o acceso a ensinanzas de máster.
3. Os titulados conforme a sistemas educativos alleos ao EEES sen necesidade de homologación dos seus títulos, previa comprobación pola Universidade de que os ditos títulos acreditan un nivel de formación equivalente aos correspondentes títulos universitarios españois e que facultan no país expedidor do título para o acceso a ensinanzas de posgrao.
Admission
Modalidad: Criterios generales
Titulaciones de acceso por orden de preferencia:
1º Titulados en Ingeniería Agrícola, Ingeniería Forestal, Ingeniería Civil, Paisaje y Arquitectura; Grado o Licenciatura en Geografía y Ordenación del Territorio.
2º Otras titulaciones de la rama de Ingeniería y Arquitectura o de Ciencias Sociales y Jurídicas
3º Titulaciones de la rama de Ciencias.
Los alumnos procedentes de países de lengua diferente al gallego, portugués o español deberán acreditar el nivel de lengua gallega: Celga I, o española: B1.
De non poseer alguno de los títulos, la USC les realizará una prueba de nivel y, de no superarla, deberán modificar la matrícula de modo que solo podrán matricular un 25% de materias del 1º semestre, y asistir al mismo tiempo a un curso intensivo de gallego o español en el primer semestre hasta alcanzar el nivel requerido.
Información actualizada en cada convocatoria de matrícula
Modalidad: Criterios generales
Titulaciones de acceso por orden de preferencia:
1º Titulados en Ingeniería Agrícola, Ingeniería Forestal, Ingeniería Civil, Paisaje y Arquitectura; Grado o Licenciatura en Geografía y Ordenación del Territorio.
2º Otras titulaciones de la rama de Ingeniería y Arquitectura o de Ciencias Sociales y Jurídicas
3º Titulaciones de la rama de Ciencias.
Los alumnos procedentes de países de lengua diferente al gallego, portugués o español deberán acreditar el nivel de lengua gallega: Celga I, o española: B1.
De non poseer alguno de los títulos, la USC les realizará una prueba de nivel y, de no superarla, deberán modificar la matrícula de modo que solo podrán matricular un 25% de materias del 1º semestre, y asistir al mismo tiempo a un curso intensivo de gallego o español en el primer semestre hasta alcanzar el nivel requerido.
Información actualizada en cada convocatoria de matrícula
- Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación
- Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio
- Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios
- Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades
- Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
- Ability to search for and select useful information to solve complex problems, handling existing bibliographic and statistical sources with ease.
- Ability to maintain and extend well-founded theoretical approaches to tackle research problems in the field of geographical and territorial analysis.
- Ability to compile spatial information from different sources and integrate it into geospatial databases.
- Ability to plan and carry out research tasks in the field of territorial studies and analysis.
- Ability to develop a critical perspective on the different aspects that condition human use of the territory.
- Ability to approach problems from a holistic viewpoint that considers the environmental, social and economic effects of territorial decisions.
- Entender el marco legal e institucional de la planificación y gestión territorial.
- Conocer los principales instrumentos de ordenación y gestión territorial y las principales figuras de planeamiento en ordenación del territorio y urbanismo.
- Conocer los diferentes instrumentos de gestión de tierras.
- Capacidad para llevar a cabo procesos de análisis, evaluación y diagnóstico del territorio, del medio ambiente, del urbanismo, de los usos del suelo y de la propiedad de la tierra desde un punto de vista económico, social y ambiental.
- Formación para extraer, analizar y presentar la información necesaria para la toma de decisiones en la planificación y gestión territorial y ambiental.
- Conocimiento y uso crítico de la terminología especializada en planificación y gestión territorial y ambiental, y capacidad para la aplicación práctica de los conocimientos sobre planificación del territorio, en especial en el ámbito gallego.
- Preparación y redacción de informes de ordenación del territorio, planeamiento urbanístico y de gestión ambiental a través del análisis crítico, la evaluación y síntesis de ideas nuevas y complejas.
- Conocer las técnicas, herramientas y tecnologías que permiten realizar una planificación y gestión territorial eficiente y a diferentes escalas (regional, urbano, etc.).
- Capacidad para el diseño de políticas de planificación y gestión del uso del suelo, así como de propiedad de la tierra.
- Capacidad tanto para la resolución de problemas derivados de la infrautilización o ineficiencia en el uso del suelo como de su sobreexplotación o uso inadecuado.
- Capacidad para pensar y actuar como agente de desarrollo rural y local, considerando las personas y comunidades involucradas en las políticas y planes de desarrollo.
- Capacidades críticas necesarias para la actividad investigadora y la realización de una tesis doctoral en los ámbitos propios
- Capacidad analítica y de síntesis.
- Capacidad de búsqueda y selección de información.
- Capacidad de realizar una exposición en público y debatir con soltura sobre el tema que se está exponiendo.
- Conocimiento de las principales fuentes cartográficas y de información territorial.
- Manejo de los principales programas de software de Sistemas de Información Geográfica.
- Capacidad de trabajo en equipo y liderazgo, en entornos cooperativos, pluridisciplinares o de alto nivel competitivo.
- Capacidad de trabajo y de respuesta bajo condiciones adversas (dificultad de comunicación entre miembros de un equipo, plazos de entrega exiguos, falta de recursos, etc.)
- Adquisición de responsabilidad ambiental y social en la elaboración de políticas territoriales y en la implantación de planes y proyectos con incidencia territorial, así como en las soluciones técnicas adoptadas.
Mobility
La movilidad de los/as estudiantes está regulada a través del “Reglamento de intercambios interuniversitarios”. A través de la Oficina de Relaciones Exteriores se gestionan programas de intercambio tanto nacionales (SICUE), como europeos (ERASMUS) y extracomunitarios (intercambios con países de América Latina o países de habla inglesa):
Internships
La titulación incluye la realización de prácticas en empresa por un total de 6 créditos.
Los contenidos de cada práctica son potencialmente tan diversos como los contenidos del propio Máster, debido a la gran diversidad de convenios y empresas e instituciones en las que se podrán realizar las prácticas.
La evaluación de las prácticas se realizarán mediante el informe emitido por la empresa o institución de acogida y la memoria de actividades presentada por cada estudiante. La calificación final será establecida por el docente coordinador de las prácticas.
Este máster contempla la realización de un trabajo fin de máster de 6 créditos.
El alumnado será capaz de aplicar los conocimientos teóricos y prácticos a casos de estudios reales y a la resolución de problemas. El alumnado reforzará los conocimientos adquiridos, particularmente los conceptos, modelos y teorías, mediante su puesta en práctica.
Las competencias adquiridas son una síntesis del conjunto del máster, con mayor énfasis en las de carácter investigador. El alumnado podrá realizar una propuesta de hipótesis, definir objetivos, determinar la metodología de toma de datos, análisis e interpretación, realizar una revisión bibliográfica, elaborar conclusiones, redactar un documento científico o técnico y exponer y comunicar los resultados.
O corpo docente do programa procede de diferentes disciplinas científicas (Xeografía, Enxeñaría, Economía, Bioloxía) e está integrado en grupos de investigación recoñecidos como unidades de investigación competitivas pola Consellería de Educación, Universidade e Formación Profesional. Todo o equipo docente participa habitualmente en proxectos de investigación, así como en contratos e convenios con entidades públicas e privadas relacionados coa práctica da planificación territorial.
Indicator |
2018-2019 |
2019-2020 |
2020-2021 |
2021-2022 |
2022-2023 |
2023-2024 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Offer |
|||||||
IN01 Offered places Number of places offered for each academic year. Scale info: Whole number |
30 |
30 |
13,0 |
13,0 |
13,0 |
13,0 |
|
Enrolment |
|||||||
IN02 Enrollment Number of students enrolled in an academic year without counting students from incoming mobility programs. Scale info: Whole number |
14 |
25 |
17,0 |
21,0 |
30,0 |
32,0 |
|
IN03 Access enrollment Number of students enrolling in a study plan for the first time. This includes students who transfer their transcripts, access by partial validation of foreign studies or who adapt from plans in extinction. Scale info: Whole number |
8 |
19 |
17,0 |
11,0 |
15,0 |
17,0 |
|
IN04 New enrollment by pre-registration Number of students who enroll in the first year of a study plan for the first time, that is, not counting students who access through partial validation of foreign studies, transfers or adaptations from plans in extinction. Scale info: Whole number |
8 |
19 |
16,0 |
11,0 |
15,0 |
16,0 |
|
IN05 Variation in new enrollment by pre-registration Relative variation rate of new admission enrollment by pre-registration. Scale info: Percentage with two decimal places. |
14,29 |
137,5 |
- |
-31,25 |
- |
- |
|
Admittance profile |
|||||||
IN06 Average access grade by pre-registration Average entrance grade for pre-registration of students starting studies. Determines the entry profile. Scale info: Rational number with two decimal places. The range goes from 0 to the maximum value that can be obtained in each academic year for pre-registration (some historical values have been 10.00 points, 12.00 points or 14.00 points). |
7,31 |
7,46 |
7,3832 |
6,8816 |
6,6913 |
6,9888 |
|
IN08 Percentage of foreign students over total enrolled Percentage of foreign students over enrolled students, excluding students enrolled in incoming mobility programs. Scale info: Percentage with two decimal places |
0 |
28 |
0,0 |
9,52 |
16,67 |
28,13 |
|
IN09 Percentage of national students from outside Galicia over total enrolled Percentage of national students from outside Galicia on enrolled students, without counting students enrolled in incoming mobility programs. Scale info: Percentage with two decimal places |
7,14 |
16 |
0,0 |
19,05 |
10,0 |
9,38 |
|
IN13 Percentage of enrolled students who are USC graduates Number of students enrolled in the master's program who graduated from USC. Scale info: Percentage with two decimal places |
50 |
36 |
64,71 |
42,86 |
43,33 |
43,75 |
|
Adaptation to demand |
|||||||
IN12 Occupancy rate Number of new students entering through pre-registration divided by the places offered. Scale info: Percentage with two decimal places |
26,67 |
63,33 |
246,15 |
126,92 |
230,77 |
123,08 |
Indicator |
2018-2019 |
2019-2020 |
2020-2021 |
2021-2022 |
2022-2023 |
2023-2024 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
External mobility |
|||||||
IN18 Percentage of students received by USC from mobility programs over total enrolled Number of students received at USC in that degree from other universities (mobility programs) divided by the number of students enrolled in the degree. Scale info: Percentage with two decimal places |
0 |
0 |
0,0 |
0,0 |
3,33 |
0,0 |
Indicator |
2018-2019 |
2019-2020 |
2020-2021 |
2021-2022 |
2022-2023 |
2023-2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
IN22 Percentage of graduates in an academic year who completed internships in companies or institutions during their studies Percentage relationship between graduates of a degree in an academic year who have carried out internships in companies and institutions throughout their studies, out of the total number of students graduating in that degree and in that same academic year. Scale info: Percentage with two decimal places |
80 |
100 |
100,0 |
80,0 |
100,0 |
100,0 |
Indicator |
2018-2019 |
2019-2020 |
2020-2021 |
2021-2022 |
2022-2023 |
2023-2024 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Drop-out |
|||||||
IN41 Dropout rate under RD 1393/2007 Percentage relationship between students in a new admission cohort who should have obtained their degree in the previous academic year and who did not enroll in either that academic year or the previous one. Scale info: Percentage with two decimal places |
0 |
0 |
- |
0,0 |
0,0 |
26,67 |
|
Assessment |
|||||||
IN36 Evaluation rate Percentage relationship between the total number of ordinary credits for which the students applied and the total number of ordinary credits enrolled. Scale info: Percentage with two decimal places |
89,53 |
85,45 |
93,83 |
82,0 |
81,07 |
85,58 |
|
Average duration of studies |
|||||||
IN38 Average duration of studies Average duration (in years) in which students take to complete the credits corresponding to the curriculum. Scale info: Rational number with two decimal places |
1 |
1,36 |
1,0 |
1,4 |
1,4 |
1,5625 |
|
Efficiency of graduates |
|||||||
IN53 Efficiency rate (graduates' performance) Percentage ratio between the total number of credits that a student passed during the degree in which he graduated and the total number of credits in which he enrolled. Scale info: Percentage with two decimal places |
100 |
96,55 |
100,0 |
94,34 |
96,15 |
94,13 |
|
Students per group |
|||||||
IN32 Average number of students per interactive teaching group Relationship between the number of enrolled students and the number of interactive teaching groups. Scale info: Rational number with two decimal places |
6,32 |
13,8 |
13,6667 |
8,7692 |
12,2105 |
13,1818 |
|
IN55 Average number of students enrolled in mandatory and basic training courses per theoretical group (lectures) Relationship between the number of students enrolled in compulsory basic education subjects and the number of theory groups in those subjects. Scale info: Rational number with two decimal places |
8 |
18,2 |
20,4444 |
12,2 |
15,6667 |
18,2222 |
|
IN56 Average number of students enrolled in elective courses per theoretical group (lectures) Relationship between the number of students enrolled in optional subjects and the number of theory groups in those subjects. Scale info: Rational number with two decimal places |
4,44 |
9,4 |
9,6 |
6,625 |
9,1 |
9,6923 |
|
Success |
|||||||
IN35 Success rate Percentage ratio between the total number of ordinary credits that students have passed and the total number of ordinary credits for which they have applied. Scale info: Percentage with two decimal places |
100 |
98,76 |
98,62 |
98,54 |
98,83 |
100,0 |
|
IN50 Success rate of graduates Percentage relationship between the total number of credits that a student passed throughout the degree from which he/she graduated and the total number of credits that he/she applied for. Scale info: Percentage with two decimal places |
100 |
96,55 |
100,0 |
96,15 |
96,15 |
100,0 |
|
Graduation |
|||||||
IN37 Graduation rate Percentage ratio between students who completed their studies within the time provided for in the study plan or in an additional academic year and their entry cohort. It shows information on the degree of effectiveness of the students and the institution in relation to their academic activity. Scale info: Percentage with two decimal places |
71,43 |
87,5 |
- |
60,0 |
45,45 |
60,0 |
|
Performance |
|||||||
IN34 Performance rate Percentage relationship between the total number of ordinary credits that students passed and the total number of ordinary credits in which they enrolled. Scale info: Percentage with two decimal places |
89,53 |
84,39 |
92,53 |
80,8 |
80,13 |
85,58 |
|
Satisfaction |
|||||||
IN19 Students' satisfaction with external internships Average rating of the student satisfaction survey with external internships. Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00 |
4,02 |
- |
- |
- |
4,5833 |
3,9267 |
|
IN20 Professional tutors' satisfaction with external internships Average rating of the professional tutors' satisfaction survey with external internships. Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00 |
4,33 |
- |
- |
- |
- |
- |
|
IN23 Graduates' satisfaction with the public information available Average rating of the graduate satisfaction survey with available public information. Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00 |
3,2 |
- |
- |
- |
- |
- |
|
IN33 Graduates' satisfaction with services Average rating of the questions relating to satisfaction with the services of the graduate survey. Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00 |
4 |
- |
- |
- |
- |
- |
|
IN42 General satisfaction of graduates with the degree program Average rating of questions regarding satisfaction with the degree in the graduate survey. Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00 |
4 |
- |
- |
3,55 |
- |
- |
|
IN46 Students' satisfaction with the teaching received Average rating of the student satisfaction survey with the teaching received. Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00 |
4,1 |
4,49 |
- |
- |
3,83 |
4,27 |
|
IN47 Teachers' satisfaction with the teaching provided Average rating of the teacher satisfaction survey with the teaching provided. Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00 |
4,37 |
3,58 |
- |
- |
4,1167 |
3,9489 |
|
IN48 Response rate to the satisfaction survey Percentage of response to the satisfaction survey by students. Scale info: Percentage with two decimal places |
66,67 |
47,62 |
- |
- |
55,0 |
58,3333 |
Indicator |
2018-2019 |
2019-2020 |
2020-2021 |
2021-2022 |
2022-2023 |
2023-2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
IN24 Percentage of Teaching and Research Staff (PDI) with six-year research periods Percentage relationship between the PDI with six years and the total PDI with teaching in the degree and which can have six years Scale info: Percentage with two decimal places |
60 |
57,14 |
71,43 |
89,47 |
87,5 |
94,44 |
IN25 Percentage of PDI with a PhD over total PDI Percentage ratio between the doctoral PDI and the total PDI with teaching in the title. Scale info: Percentage with two decimal places |
72,73 |
80 |
89,47 |
92,59 |
82,61 |
91,3 |
IN26 Percentage of civil servant PDI over total PDI Percentage relationship between the official PDI and the total PDI with teaching in the degree. Scale info: Percentage with two decimal places |
55,56 |
63,64 |
47,37 |
48,15 |
47,83 |
56,52 |
Condiciones de terminación:
Obligatorias: 27
Optativas: 21
Prácticas externas 6
Trabajo fin de máster: 6
Total: 60
Este máster contempla tres especialidades:
-Especialidad en Planificación urbana y regional
-Especialidad en Tecnologías de la información y planificación ambiental
-Especialidad en Gestión de áreas rurales y de interés natural
Para obtener el título por una especialidad, el alumno debe cursar un mínimo de 15 créditos de asignaturas pertenecientes al módulo de dicha especialidad. El resto de créditos optativos puede cursarlos con materias del mismo o de los otros modulos de especialidad. Finalmente, si así lo desea, de no cumplir el requisito anterior, también podrá obtener el título sin especialidad.
Territorial planning guidelines and models
- P3431101
- Compulsory Credits
- First Semester
- 3 Credits
Urban planning
- P3431102
- Compulsory Credits
- First Semester
- 3 Credits
Territorial planning
- P3431103
- Compulsory Credits
- First Semester
- 3 Credits
Rural development policies
- P3431104
- Compulsory Credits
- First Semester
- 3 Credits
Endogenous development processes and natural and cultural heritage
- P3431105
- Compulsory Credits
- First Semester
- 3 Credits
Territorial analysis methods and techniques I
- P3431106
- Compulsory Credits
- First Semester
- 3 Credits
Territorial analysis methods and techniques II
- P3431107
- Compulsory Credits
- First Semester
- 3 Credits
Land management
- P3431108
- Compulsory Credits
- First Semester
- 3 Credits
Strategic planning
- P3431109
- Compulsory Credits
- First Semester
- 3 Credits
Research methodology
- P3431201
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Urban heritage planning and rehabilitation
- P3431202
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Planning and organization of metropolitan areas
- P3431203
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Sustainable mobility and transport
- P3431204
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Planning and management for cooperation and development
- P3431205
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Environmental planning and management of urbanized spaces
- P3431206
- Elective Credits
- First Semester
- 3 Credits
Planning and management of coastal and coastal spaces
- P3431207
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Planning and management of mountain spaces
- P3431208
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Research methodology
- P3431201
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Planning and management of protected area networks
- P3431209
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Biodiversity management
- P3431210
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Environmental economics
- P3431211
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Evaluation of plans and programs
- P3431212
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Remote sensing
- P3431213
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Geographic information systems applied to territorial planning
- P3431214
- Elective Credits
- First Semester
- 3 Credits
Spatial data infrastructure
- P3431215
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Research methodology
- P3431201
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Planning and management for cooperation and development
- P3431205
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Environmental planning and management of urbanized spaces
- P3431206
- Elective Credits
- First Semester
- 3 Credits
Planning and management of coastal and coastal spaces
- P3431207
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Planning and management of mountain spaces
- P3431208
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Planning and management of protected area networks
- P3431209
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Biodiversity management
- P3431210
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Environmental economics
- P3431211
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
Evaluation of plans and programs
- P3431212
- Elective Credits
- Second Semester
- 3 Credits
External internships
- P3431110
- Compulsory Credits
- Work Placements in Companies for Degrees and Master's Degrees
- 6 Credits
Master's thesis
- P3431111
- Compulsory Credits
- End of Degree Projects and End of Master's Degree Projects
- 6 Credits
Este programa está dirixido a titulados en tres grandes áreas: Arquitectura e Enxeñaría, Ciencias Sociais e Xurídicas e Ciencias. Na primeira, terán prioridade de acceso os titulados en Enxeñaría (Agrícola, Forestal, Civil), Paisaxe e Arquitectura; na segunda, os de Xeografía e Ordenación do Territorio. En función das súas preferencias formativas, os estudantes poderán optar por cursar unha das tres especialidades ofertadas:
- Planificación urbana e rexional;
- Tecnoloxías da información e planificación ambiental;
- Xestión de áreas rurais e de interese natural.
Condiciones de terminación:
Obligatorias: 27
Optativas: 21
Prácticas externas 6
Trabajo fin de máster: 6
Total: 60
Una vez que los estudiantes deciden estudiar en la USC, esta pone a su disposición todo un dispositivo de información y acogida para facilitar su inscripción, incorporación e integración como estudiante universitario.
En los primeros días de clase el coordinador del Máster organizará una o varias sesiones informativas para comunicar a los alumnos cuáles son los objetivos generales de la titulación, las competencias y destrezas que se alcanzarán con la formación ofrecida, así como para dar una visión general de la localización de recursos (aulas, bibliotecas), personas responsables y canales de comunicación.
También durante los primeros días de clase, y con el objeto de mantener abierta de forma dinámica una vía de comunicación permanente con los alumnos, la Comisión Académica nombrará un tutor para cada uno de los alumnos, que no tendrá que ser necesariamente su futuro director de Tesis, y cuyas funciones principales serán la de atender a su tutorando, derivando las cuestiones que éste le plantee a los cauces adecuados, y la de hacer un seguimiento que permita localizar posibles dificultades académicas con el adelanto suficiente para ser corregidas.
Cando se produza a suspensión dun título oficial, a USC garante o adecuado desenvolvemento efectivo das ensinanzas que iniciasen os seus estudantes ata a súa finalización. Para iso, o Consello de Goberno aproba os criterios relacionados, entre outros, coa admisión de matrículas de novo ingreso na titulación e coa supresión gradual da impartición da docencia.
Se o título extinguido é substituído por outro similar (modificando a natureza do título), a memoria da nova titulación fixará as condicións que faciliten aos/as estudantes a continuidade de estudos no novo título e as equivalencias entre as materias dun e doutro plan.
Access
Poderán acceder ás ensinanzas oficiais de máster:
1. As persoas que estean en posesión dun título universitario oficial español.
2. Aquelas que teñan un título expedido por unha institucion de educación superior do EEES que faculta no país expedidor do título para o acceso a ensinanzas de máster.
3. Os titulados conforme a sistemas educativos alleos ao EEES sen necesidade de homologación dos seus títulos, previa comprobación pola Universidade de que os ditos títulos acreditan un nivel de formación equivalente aos correspondentes títulos universitarios españois e que facultan no país expedidor do título para o acceso a ensinanzas de posgrao.
Admission
Modalidad: Criterios generales
Titulaciones de acceso por orden de preferencia:
1º Titulados en Ingeniería Agrícola, Ingeniería Forestal, Ingeniería Civil, Paisaje y Arquitectura; Grado o Licenciatura en Geografía y Ordenación del Territorio.
2º Otras titulaciones de la rama de Ingeniería y Arquitectura o de Ciencias Sociales y Jurídicas
3º Titulaciones de la rama de Ciencias.
Los alumnos procedentes de países de lengua diferente al gallego, portugués o español deberán acreditar el nivel de lengua gallega: Celga I, o española: B1.
De non poseer alguno de los títulos, la USC les realizará una prueba de nivel y, de no superarla, deberán modificar la matrícula de modo que solo podrán matricular un 25% de materias del 1º semestre, y asistir al mismo tiempo a un curso intensivo de gallego o español en el primer semestre hasta alcanzar el nivel requerido.
Información actualizada en cada convocatoria de matrícula
Modalidad: Criterios generales
Titulaciones de acceso por orden de preferencia:
1º Titulados en Ingeniería Agrícola, Ingeniería Forestal, Ingeniería Civil, Paisaje y Arquitectura; Grado o Licenciatura en Geografía y Ordenación del Territorio.
2º Otras titulaciones de la rama de Ingeniería y Arquitectura o de Ciencias Sociales y Jurídicas
3º Titulaciones de la rama de Ciencias.
Los alumnos procedentes de países de lengua diferente al gallego, portugués o español deberán acreditar el nivel de lengua gallega: Celga I, o española: B1.
De non poseer alguno de los títulos, la USC les realizará una prueba de nivel y, de no superarla, deberán modificar la matrícula de modo que solo podrán matricular un 25% de materias del 1º semestre, y asistir al mismo tiempo a un curso intensivo de gallego o español en el primer semestre hasta alcanzar el nivel requerido.
Información actualizada en cada convocatoria de matrícula
- Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación
- Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio
- Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios
- Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades
- Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
- Ability to search for and select useful information to solve complex problems, handling existing bibliographic and statistical sources with ease.
- Ability to maintain and extend well-founded theoretical approaches to tackle research problems in the field of geographical and territorial analysis.
- Ability to compile spatial information from different sources and integrate it into geospatial databases.
- Ability to plan and carry out research tasks in the field of territorial studies and analysis.
- Ability to develop a critical perspective on the different aspects that condition human use of the territory.
- Ability to approach problems from a holistic viewpoint that considers the environmental, social and economic effects of territorial decisions.
- Entender el marco legal e institucional de la planificación y gestión territorial.
- Conocer los principales instrumentos de ordenación y gestión territorial y las principales figuras de planeamiento en ordenación del territorio y urbanismo.
- Conocer los diferentes instrumentos de gestión de tierras.
- Capacidad para llevar a cabo procesos de análisis, evaluación y diagnóstico del territorio, del medio ambiente, del urbanismo, de los usos del suelo y de la propiedad de la tierra desde un punto de vista económico, social y ambiental.
- Formación para extraer, analizar y presentar la información necesaria para la toma de decisiones en la planificación y gestión territorial y ambiental.
- Conocimiento y uso crítico de la terminología especializada en planificación y gestión territorial y ambiental, y capacidad para la aplicación práctica de los conocimientos sobre planificación del territorio, en especial en el ámbito gallego.
- Preparación y redacción de informes de ordenación del territorio, planeamiento urbanístico y de gestión ambiental a través del análisis crítico, la evaluación y síntesis de ideas nuevas y complejas.
- Conocer las técnicas, herramientas y tecnologías que permiten realizar una planificación y gestión territorial eficiente y a diferentes escalas (regional, urbano, etc.).
- Capacidad para el diseño de políticas de planificación y gestión del uso del suelo, así como de propiedad de la tierra.
- Capacidad tanto para la resolución de problemas derivados de la infrautilización o ineficiencia en el uso del suelo como de su sobreexplotación o uso inadecuado.
- Capacidad para pensar y actuar como agente de desarrollo rural y local, considerando las personas y comunidades involucradas en las políticas y planes de desarrollo.
- Capacidades críticas necesarias para la actividad investigadora y la realización de una tesis doctoral en los ámbitos propios
- Capacidad analítica y de síntesis.
- Capacidad de búsqueda y selección de información.
- Capacidad de realizar una exposición en público y debatir con soltura sobre el tema que se está exponiendo.
- Conocimiento de las principales fuentes cartográficas y de información territorial.
- Manejo de los principales programas de software de Sistemas de Información Geográfica.
- Capacidad de trabajo en equipo y liderazgo, en entornos cooperativos, pluridisciplinares o de alto nivel competitivo.
- Capacidad de trabajo y de respuesta bajo condiciones adversas (dificultad de comunicación entre miembros de un equipo, plazos de entrega exiguos, falta de recursos, etc.)
- Adquisición de responsabilidad ambiental y social en la elaboración de políticas territoriales y en la implantación de planes y proyectos con incidencia territorial, así como en las soluciones técnicas adoptadas.
Mobility
La movilidad de los/as estudiantes está regulada a través del “Reglamento de intercambios interuniversitarios”. A través de la Oficina de Relaciones Exteriores se gestionan programas de intercambio tanto nacionales (SICUE), como europeos (ERASMUS) y extracomunitarios (intercambios con países de América Latina o países de habla inglesa):
Internships
La titulación incluye la realización de prácticas en empresa por un total de 6 créditos.
Los contenidos de cada práctica son potencialmente tan diversos como los contenidos del propio Máster, debido a la gran diversidad de convenios y empresas e instituciones en las que se podrán realizar las prácticas.
La evaluación de las prácticas se realizarán mediante el informe emitido por la empresa o institución de acogida y la memoria de actividades presentada por cada estudiante. La calificación final será establecida por el docente coordinador de las prácticas.
Este máster contempla la realización de un trabajo fin de máster de 6 créditos.
El alumnado será capaz de aplicar los conocimientos teóricos y prácticos a casos de estudios reales y a la resolución de problemas. El alumnado reforzará los conocimientos adquiridos, particularmente los conceptos, modelos y teorías, mediante su puesta en práctica.
Las competencias adquiridas son una síntesis del conjunto del máster, con mayor énfasis en las de carácter investigador. El alumnado podrá realizar una propuesta de hipótesis, definir objetivos, determinar la metodología de toma de datos, análisis e interpretación, realizar una revisión bibliográfica, elaborar conclusiones, redactar un documento científico o técnico y exponer y comunicar los resultados.
O corpo docente do programa procede de diferentes disciplinas científicas (Xeografía, Enxeñaría, Economía, Bioloxía) e está integrado en grupos de investigación recoñecidos como unidades de investigación competitivas pola Consellería de Educación, Universidade e Formación Profesional. Todo o equipo docente participa habitualmente en proxectos de investigación, así como en contratos e convenios con entidades públicas e privadas relacionados coa práctica da planificación territorial.
Indicator |
2018-2019 |
2019-2020 |
2020-2021 |
2021-2022 |
2022-2023 |
2023-2024 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Offer |
|||||||
IN01 Offered places Number of places offered for each academic year. Scale info: Whole number |
30 |
30 |
13,0 |
13,0 |
13,0 |
13,0 |
|
Enrolment |
|||||||
IN02 Enrollment Number of students enrolled in an academic year without counting students from incoming mobility programs. Scale info: Whole number |
14 |
25 |
17,0 |
21,0 |
30,0 |
32,0 |
|
IN03 Access enrollment Number of students enrolling in a study plan for the first time. This includes students who transfer their transcripts, access by partial validation of foreign studies or who adapt from plans in extinction. Scale info: Whole number |
8 |
19 |
17,0 |
11,0 |
15,0 |
17,0 |
|
IN04 New enrollment by pre-registration Number of students who enroll in the first year of a study plan for the first time, that is, not counting students who access through partial validation of foreign studies, transfers or adaptations from plans in extinction. Scale info: Whole number |
8 |
19 |
16,0 |
11,0 |
15,0 |
16,0 |
|
IN05 Variation in new enrollment by pre-registration Relative variation rate of new admission enrollment by pre-registration. Scale info: Percentage with two decimal places. |
14,29 |
137,5 |
- |
-31,25 |
- |
- |
|
Admittance profile |
|||||||
IN06 Average access grade by pre-registration Average entrance grade for pre-registration of students starting studies. Determines the entry profile. Scale info: Rational number with two decimal places. The range goes from 0 to the maximum value that can be obtained in each academic year for pre-registration (some historical values have been 10.00 points, 12.00 points or 14.00 points). |
7,31 |
7,46 |
7,3832 |
6,8816 |
6,6913 |
6,9888 |
|
IN08 Percentage of foreign students over total enrolled Percentage of foreign students over enrolled students, excluding students enrolled in incoming mobility programs. Scale info: Percentage with two decimal places |
0 |
28 |
0,0 |
9,52 |
16,67 |
28,13 |
|
IN09 Percentage of national students from outside Galicia over total enrolled Percentage of national students from outside Galicia on enrolled students, without counting students enrolled in incoming mobility programs. Scale info: Percentage with two decimal places |
7,14 |
16 |
0,0 |
19,05 |
10,0 |
9,38 |
|
IN13 Percentage of enrolled students who are USC graduates Number of students enrolled in the master's program who graduated from USC. Scale info: Percentage with two decimal places |
50 |
36 |
64,71 |
42,86 |
43,33 |
43,75 |
|
Adaptation to demand |
|||||||
IN12 Occupancy rate Number of new students entering through pre-registration divided by the places offered. Scale info: Percentage with two decimal places |
26,67 |
63,33 |
246,15 |
126,92 |
230,77 |
123,08 |
Indicator |
2018-2019 |
2019-2020 |
2020-2021 |
2021-2022 |
2022-2023 |
2023-2024 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
External mobility |
|||||||
IN18 Percentage of students received by USC from mobility programs over total enrolled Number of students received at USC in that degree from other universities (mobility programs) divided by the number of students enrolled in the degree. Scale info: Percentage with two decimal places |
0 |
0 |
0,0 |
0,0 |
3,33 |
0,0 |
Indicator |
2018-2019 |
2019-2020 |
2020-2021 |
2021-2022 |
2022-2023 |
2023-2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
IN22 Percentage of graduates in an academic year who completed internships in companies or institutions during their studies Percentage relationship between graduates of a degree in an academic year who have carried out internships in companies and institutions throughout their studies, out of the total number of students graduating in that degree and in that same academic year. Scale info: Percentage with two decimal places |
80 |
100 |
100,0 |
80,0 |
100,0 |
100,0 |
Indicator |
2018-2019 |
2019-2020 |
2020-2021 |
2021-2022 |
2022-2023 |
2023-2024 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Drop-out |
|||||||
IN41 Dropout rate under RD 1393/2007 Percentage relationship between students in a new admission cohort who should have obtained their degree in the previous academic year and who did not enroll in either that academic year or the previous one. Scale info: Percentage with two decimal places |
0 |
0 |
- |
0,0 |
0,0 |
26,67 |
|
Assessment |
|||||||
IN36 Evaluation rate Percentage relationship between the total number of ordinary credits for which the students applied and the total number of ordinary credits enrolled. Scale info: Percentage with two decimal places |
89,53 |
85,45 |
93,83 |
82,0 |
81,07 |
85,58 |
|
Average duration of studies |
|||||||
IN38 Average duration of studies Average duration (in years) in which students take to complete the credits corresponding to the curriculum. Scale info: Rational number with two decimal places |
1 |
1,36 |
1,0 |
1,4 |
1,4 |
1,5625 |
|
Efficiency of graduates |
|||||||
IN53 Efficiency rate (graduates' performance) Percentage ratio between the total number of credits that a student passed during the degree in which he graduated and the total number of credits in which he enrolled. Scale info: Percentage with two decimal places |
100 |
96,55 |
100,0 |
94,34 |
96,15 |
94,13 |
|
Students per group |
|||||||
IN32 Average number of students per interactive teaching group Relationship between the number of enrolled students and the number of interactive teaching groups. Scale info: Rational number with two decimal places |
6,32 |
13,8 |
13,6667 |
8,7692 |
12,2105 |
13,1818 |
|
IN55 Average number of students enrolled in mandatory and basic training courses per theoretical group (lectures) Relationship between the number of students enrolled in compulsory basic education subjects and the number of theory groups in those subjects. Scale info: Rational number with two decimal places |
8 |
18,2 |
20,4444 |
12,2 |
15,6667 |
18,2222 |
|
IN56 Average number of students enrolled in elective courses per theoretical group (lectures) Relationship between the number of students enrolled in optional subjects and the number of theory groups in those subjects. Scale info: Rational number with two decimal places |
4,44 |
9,4 |
9,6 |
6,625 |
9,1 |
9,6923 |
|
Success |
|||||||
IN35 Success rate Percentage ratio between the total number of ordinary credits that students have passed and the total number of ordinary credits for which they have applied. Scale info: Percentage with two decimal places |
100 |
98,76 |
98,62 |
98,54 |
98,83 |
100,0 |
|
IN50 Success rate of graduates Percentage relationship between the total number of credits that a student passed throughout the degree from which he/she graduated and the total number of credits that he/she applied for. Scale info: Percentage with two decimal places |
100 |
96,55 |
100,0 |
96,15 |
96,15 |
100,0 |
|
Graduation |
|||||||
IN37 Graduation rate Percentage ratio between students who completed their studies within the time provided for in the study plan or in an additional academic year and their entry cohort. It shows information on the degree of effectiveness of the students and the institution in relation to their academic activity. Scale info: Percentage with two decimal places |
71,43 |
87,5 |
- |
60,0 |
45,45 |
60,0 |
|
Performance |
|||||||
IN34 Performance rate Percentage relationship between the total number of ordinary credits that students passed and the total number of ordinary credits in which they enrolled. Scale info: Percentage with two decimal places |
89,53 |
84,39 |
92,53 |
80,8 |
80,13 |
85,58 |
|
Satisfaction |
|||||||
IN19 Students' satisfaction with external internships Average rating of the student satisfaction survey with external internships. Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00 |
4,02 |
- |
- |
- |
4,5833 |
3,9267 |
|
IN20 Professional tutors' satisfaction with external internships Average rating of the professional tutors' satisfaction survey with external internships. Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00 |
4,33 |
- |
- |
- |
- |
- |
|
IN23 Graduates' satisfaction with the public information available Average rating of the graduate satisfaction survey with available public information. Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00 |
3,2 |
- |
- |
- |
- |
- |
|
IN33 Graduates' satisfaction with services Average rating of the questions relating to satisfaction with the services of the graduate survey. Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00 |
4 |
- |
- |
- |
- |
- |
|
IN42 General satisfaction of graduates with the degree program Average rating of questions regarding satisfaction with the degree in the graduate survey. Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00 |
4 |
- |
- |
3,55 |
- |
- |
|
IN46 Students' satisfaction with the teaching received Average rating of the student satisfaction survey with the teaching received. Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00 |
4,1 |
4,49 |
- |
- |
3,83 |
4,27 |
|
IN47 Teachers' satisfaction with the teaching provided Average rating of the teacher satisfaction survey with the teaching provided. Scale info: Minimum 0.00, maximum 5.00 |
4,37 |
3,58 |
- |
- |
4,1167 |
3,9489 |
|
IN48 Response rate to the satisfaction survey Percentage of response to the satisfaction survey by students. Scale info: Percentage with two decimal places |
66,67 |
47,62 |
- |
- |
55,0 |
58,3333 |
Indicator |
2018-2019 |
2019-2020 |
2020-2021 |
2021-2022 |
2022-2023 |
2023-2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
IN24 Percentage of Teaching and Research Staff (PDI) with six-year research periods Percentage relationship between the PDI with six years and the total PDI with teaching in the degree and which can have six years Scale info: Percentage with two decimal places |
60 |
57,14 |
71,43 |
89,47 |
87,5 |
94,44 |
IN25 Percentage of PDI with a PhD over total PDI Percentage ratio between the doctoral PDI and the total PDI with teaching in the title. Scale info: Percentage with two decimal places |
72,73 |
80 |
89,47 |
92,59 |
82,61 |
91,3 |
IN26 Percentage of civil servant PDI over total PDI Percentage relationship between the official PDI and the total PDI with teaching in the degree. Scale info: Percentage with two decimal places |
55,56 |
63,64 |
47,37 |
48,15 |
47,83 |
56,52 |