Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Clase Expositiva: 25 Clase Interactiva Seminario: 5 Total: 30
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia ordinaria de Cuarto Ciclo
Departamentos: Departamento externo de 4º Ciclo
Áreas: Área externa de 4º Ciclo
Centro IV Ciclo
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | (Si)
XERAL: Promover e facilitar o uso do cinefórum como proceso formativo entre o alumnado do IV Ciclo.
ESPECÍFICO: Presentar, Visionar e Debater diferentes temáticas asociadas a unha/s película/s.
0. Introdución: O sentido da materia no Plan de Estudos.
1. Pedagoxía Mesoaxiológica: O cinema como medio para educar.
2. Análise de mostras fílmicas: Presentar, Visionar, Reflexionar e Debater.
Historia de España, cinema social, películas premiadas etc.)/ etc.) asociadas a diferentes temáticas.
ARASA, D. y ALMACELLAS, Mª Á. (2011). I Congreso Cine y Educación. Más allá del entretenimiento. El foco en el corazón. La educación de la afectividad a través del cine. Asociación CinemaNet. www.cinemanet.info/wp-content/uploads/2012/03/e-Book_FINAL.pdf
BUITRAGO RUBIRA, M. J. y PEREIRA DOMÍNGUEZ, M. C. (2016). Cine para educar en valores Revista Padres y Maestros (P&M), 366, 25-33. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5568494
CALVO IGLESIAS, E. y VERDEJO RODRÍGUEZ, A. (2018). Literatura y cine para visibilizar a las científicas. En: P. Membiela, N. Casado, Mª I. Cebreiros, y M. Vidal (Eds.). Nuevos desafíos en la enseñanza superior=Novos desafíos no ensino superior" (pp. 101-1105). Educación Editora. http://hdl.handle.net/10347/17014
CALVO IGLESIAS, E y VERDEJO RODRÍGUEZ, A. (2019). El cine, un recurso didáctico para la introducción de la perspectiva de género. Revista de Investigación Educativa Universitaria, 2(1), 58-73. http://hdl.handle.net/10347/31909
CARIDE GÓMEZ. J. A. y TRILLO ALONSO, F. (Dirs.) (2010). Dicionario Galego de Pedagoxía. Guías A-Z. Vigo: Xunta de Galicia e Editorial Galaxia.
CINE Y SALUD (2000). Guías Didácticas. Zaragoza. Gobierno de Aragón.
DIOS, M. (2001): Cine para convivir. ToxoSoutos.
FOLGAR DE LA CALLE, J. M. y MARTÍN SÁNCHEZ, R. (2008). Cine en feminino: As mulleres de I. Bollaín». SÉMATA, Ciencias Sociais e Humanidades, 20, 409-424. http://hdl.handle.net/10347/4535
GARCÍA ARIAS, T. (2020). Cine y educación. Una propuesta didáctica. Making of: Cuadernos de Cine y Educación, 150, 13-19.
GARCÍA PEDREIRA, R., y NEIRA RODRÍGUEZ, M. (2022). Mujeres delante y tras la pantalla en largometrajes de animación premiados. Con A De Animación, 15, 132-151. http://hdl.handle.net/10347/30544
GUTIÉRREZ, Mª C.; PEREIRA, M. C. y VALERO, L. F. (2006). El cine como instrumento de alfabetización emocional. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 18, 229-260. https://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/71874
GUTIÉRREZ, Mª C. Y PEREIRA, Mª C. (2014). ARRUGAS. FILMOTECA PADRES Y MAESTROS. REVISTA Padres y Maestros (P&M), 360, 1-4. http://revistas.upcomillas.es/index.php/padresymaestros/article/view/47…
GUTIÉRREZ, Mª C. y PEREIRA, Mª C. (2020). El Olivo. Filmoteca Padres y Maestros. Revista Padres y Maestros, (P&M), 384, 1-4. https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/15…
GUTIÉRREZ, M. C. y PEREIRA, C. (2023). El agente topo. Revista Padres y Maestros (P&M), 393, 42-45.
INSTITUTO PEDAGÓGICO PADRES Y MAESTROS (2003): Cine y Transversales. Treinta películas para trabajar en el aula. Mensajero.
LONGUEIRA MATOS, S., y PEREIRA DOMÍNGUEZ, C. (2014). El último concierto. Revista Padres y Maestros (P&M), 358, 1-4. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4789918
PEREIRA DOMÍNGUEZ, M. C. (2005a). Cine y Educación Social. En Revista de Educación. MEC. Número extraordinario. -Educación no formal, 338, 207-230.
PEREIRA DOMÍNGUEZ, M. C. (2005b). Los valores del cine de animación. Propuestas pedagógicas para padres y educadores. PPU.
PEREIRA DOMÍNGUEZ, M. C. (2007). Mesa Redonda-Cine-Fórum: Achegas desde o cine á educación social para a comprensión e a sensibilización cara aos esquecidos. Actas da 2ª Escola de Primaveira:”Educación Social e Servizos Sociais”. (pp. 99-120). Editorial Colexio de Educadoras e Educadores Sociais de Galicia (CEESG) [Publicación en formato libro e CD].
PEREIRA, M C. (2010). El cine como ámbito de educación: la educación “por” y “para” el cine. En J. M. Touriñán (Dir.) Artes y educación. Fundamentos de pedagogía mesoaxiológica (pp. 238-263). Netbiblo.
PEREIRA DOMÍNGUEZ, C. y VALERO IGLESIAS, L. F. (2006). El cine, una propuesta de intervención pedagógica para educar las emociones. En J. M Asensio; J García Carrasco; L Nuñez Cubero y J Larrosa (Coordinadores). La vida emocional. Las emociones y la formación de la identidad humana. Ariel. (ISBN 13: 978-84-344-2664-1) CD Rom (ISBN 10: 84-344-2664-1) (pp. 1-13). https://xenero.webs.uvigo.es/profesorado/2_carmen_pereira/kandahar_pere…
RAPOSO RIVAS, M. (2009) (Coord.). El cine en educación: realidades y propuestas para su utilización en el aula. Tórculo Artes Gráficas S.A.
RÍOS CARRATALÁ, J. A. (2002). Do escenario á pantalla: Modelos de adaptación e outras circunstancias», Boletín Galego de Literatura, 27, 211-222. http://hdl.handle.net/10347/1988
SOTELINO LOSADA, A., GUTIÉRREZ MOAR, M. del C. y ALONSO RUIDO, P. (2022). Pedagogía y cine: Dos pilares para desarrollar la inclusión educativa. Aula Abierta, 51(1), 85-92.
SOTELINO LOSADA, A.; GARCÍA ÁLVAREZ, J. y GODÁS OTERO, A. (2021). Cine, pedagogía e inclusión: tres ejes para la construcción de un proyecto de intervención socioeducativa. En M. A. Santos Rego, M. del M. Lorenzo Moledo, J. García Álvarez (Coords.) La educación en red. Realidades diversas, horizontes comunes: XVII Congreso Nacional y IX Iberoamericano de Pedagogía. Libro de Actas. (pp. 398-404). Universidad de Santiago de Compostela, Servizo de Publicacións e Intercambio Científico.
SABER: Coñecementos e contextualización do saber APTITUDES, COÑECEMENTO TÉCNICO sobre o cinema e o seu uso coma medio de ensino-aprendizaxe. (Cinefórum)
SABER FACER: SABERES PRÁCTICOS: Como realizar un cinefórum. HABILIDADES E DESTREZAS adquiridas coa presentación, visionado, reflexión e debate dunha/s mostra/s fílmica/s.
SABER SER E ESTAR: SER: Proxecto vital: actitudes, VALORES e CREENZAS intrapersonales vinculadas ás temáticas. ESTAR: COMPORTAMENTO INDIVIDUAL E GRUPAL. Grao de autonomía, participación. Competencias de desenvolvemento interpersoal: Motivación, autocrítica, traballo en equipo, …
A metodoloxía docente está adaptada ao modelo do Espazo Europeo de Educación Superior (EEES) con sesións de aula expositivas (teóricas) sobre cinema como recurso/medio (Pedagoxía Mesoaxiológica) e presentación das películas a visionar e interactivas (realización do cinefórum) como Prácticas de Aula) coa finalidade de que o alumnado asuma o protagonismo e a implicación no proceso de ensino-aprendizaxe onde a motivación e a participación activa son elementos fundamentais. A metodoloxía identifícase como o conxunto de oportunidades e condicións que se ofrecen aos estudantes para promover o seu proceso de ensino-aprendizaxe. Caracterizase por ser activa, participativa, colaborativa, cooperativa segundo requírano as actividades.
Abrirase unha e-aula no campus Virtual da USC na plataforma Moodle e crearemos ademáis un equipo de Microsoft Teams para atender ás necesidades de titoría e docencia en liña en caso de ser necesarios.
En correspondencia coas actividades programadas e co plan de traballo proposto, e en harmonía cos obxectivos, os contidos e a metodoloxía e os recursos dispoñibles, a avaliación dos estudantes estará baseada nas cualificacións que obterán nas contribucións escritas que realicen, participación e calidade das achegas nas sesións de clase teóricas e prácticas que se programen e nos traballos que se presenten.
O alumnado deberá: Acreditar a asistencia de, polo menos, o 80% das actividades presenciais programadas. A asistencia e participación activa nas clases terase en conta na nota final da materia (40% = 4.00 puntos como máximo) xunto á entrega das fichas cinematográficas individuais e grupais (Reflexión, debate e preguntas (60% = 6 puntos como máximo) que van asociadas á realización do cinefórum.
Tod@s l@s alumn@s teñen dereito a revisar os seus traballos, prácticas de aula e exames coas profesoras da materia.
3 créditos ECTS
Materia cuadrimestral-semestral 2h de clase á semana: Clases expositivas (O cinema como recurso e presentación de filmografías) e/o Clases interactivas (Prácticas de Aula: Realización do cinefórum)
Realización do traballo individual e grupal asociado ás mostras fílmicas
Titorías 6 h á semana
3 créditos ECTS
Materia cuadrimestral-semestral 2h de clase á semana: Clases expositivas (O cinema como recurso e presentación de filmografías) e/o Clases interactivas (Prácticas de Aula: Realización do cinefórum)
Realización do traballo individual e grupal asociado ás mostras fílmicas
Titorías 6 h á semana
ASISTENCIA A CLASE
O Consello de Goberno do 25 de marzo de 2010 aprobou a Normativa de asistencia a clase nos ensinos adaptados ao Espazo Europeo de Educación Superior (EEES)
(http://www.usc.es/export/sites/default/gl/normativa/descargas/normaasis…).
Na mesma expóñense os beneficios da asistencia a clase, entre eles facilita unha “mellor comprensión da materia, a adquisición de competencias en grupos e individuais, a aprendizaxe continua, a interacción directa con outros alumnos e alumnas ou a posibilidade dunha metodoloxía docente-discente máis participativa”.
Cabe lembrar que a USC é unha universidade presencial, polo que a asistencia a un mínimo do 80% das sesións de clase é obrigatoria.
RESPONSABILIDADE AMBIENTAL
En relación aos traballos persoais ou de grupo que se realicen para a materia ter en conta as seguintes indicacións:
- Evitar tapas de plástico ou outros envoltorios externos innecesarios.
- Sempre que sexa posible empregar grampas en lugar de encanutillados.
- Imprimir a dúas caras en calidade “aforro de tinta”.
- Non empregar folios en branco como separadores de capítulos ou partes.
- Evitar anexos que non teñan referencia directa cos temas desenvolvidos.
PERSPECTIVA DE XÉNERO
En atención a criterios de igualdade de Xénero no ámbito universitario, recoméndase facer un uso da linguaxe non sexista tanto no traballo cotián da aula como nos traballos académicos encomendados. Pódese obter información respecto diso na ligazón: http://www.usc.es/export/sites/default/gl/servizos/oix/descargas/lingua…
LINGUAXE INCLUSIVA
Uso da Guía para o emprego dunha linguaxe inclusiva da USC (2018). https://xornalistas.gal/web/uploads/novas_adxuntos/adxunto/fa5/5c013549…
COMUNICACIÓN INSTITUCIONAL NA USC
- A necesidade de que o alumnado empregue necesariamente o correo electrónico da USC (@rai.usc.es) na súa comunicación co profesorado.
UTILIZACIÓN DO MÓBIL NA aula
"Queda restrinxido o uso de teléfono móbil na aula ao seu emprego como instrumento de traballo seguindo as indicacións dadas polo/a docente, responsabilizándose ao alumnado das consecuencias legais e académicas que poidan derivarse dun emprego non adecuado do mesmo".
OUTRAS RECOMENDACIÓNS
- Obrigatoriedade de empregar as ferramentas tecnolóxicas institucionais: Campus Virtual, Microsoft Office 365, e outras facilitadas pola facultade e autorizadas como institucionais pola universidade (Lifesize etc.)/ etc.).
- Ter en conta que o proceso de ensino-aprendizaxe (clases e titorías) é un proceso privado, enténdese por privado un proceso de comunicación e intercambio entre o/a docente e o estudantado matriculado na materia.
- Entrega de traballos realizados polo alumnado será preferentemente a través da aula virtual.
Protección de datos: Seguirase a normativa de referencia que pode ser consultada en: https://www.usc.gal/es/politica-privacidade-proteccion-datos.
- #Ante a realización fraudulenta de exercicios/traballos ou probas (exames) indicar que “Para vos casos de realización fraudulenta de exercicios/traballos ou probas (exames) será de aplicación o recolleito na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións”.
María Del Carmen Gutierrez Moar
Coordinador/a- Departamento
- Departamento externo de 4º Ciclo
- Área
- Área externa de 4º Ciclo
- Teléfono
- 881813887
- Categoría
- Profesor/a área externa
María Del Pilar Riveiro López
- Departamento
- Departamento externo de 4º Ciclo
- Área
- Área externa de 4º Ciclo
- Categoría
- Profesional área externa_máx. 30 h
Belén Lourdes Seijas Rosende
- Departamento
- Departamento externo de 4º Ciclo
- Área
- Área externa de 4º Ciclo
- Correo electrónico
- belenlourdes.seijas [at] usc.es
- Categoría
- Profesional área externa_máx. 30 h