Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 51
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Historia
Áreas: Historia Contemporánea
Centro Facultade de Ciencias da Comunicación
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
1. Estudo das realidades do mundo contemporáneo nas súas dimensións política, económica e social.
2. Análise do contexto actual do mundo desde a perspectiva histórica, a partir da análise da documentación
audiovisual, impresa ou textual achegada polas fontes de índole informativa e xornalística.
3. Análise da visión histórica dos acontecementos e dos diversos contextos, referencias, tendencias e
posicionamentos dos axentes e as fontes.
CONTIDOS TEÓRICOS
TEMA 1. AS CONSECUENCIAS DA II GUERRA MUNDIAL E A NOVA ORDE INTERNACIONAL: A GUERRA FRÍA (1945-1989)
1.1 Os cambios políticos e o proxecto dunha nova orde internacional
1.2 Discrepancias e desconfianzas. A formación dos bloques
1.3 Estratexias, fases e principais conflictos da Guerra Fría
1.4 O fin do mundo bipolar e os cambios no contexto internacional
TEMA 2. EUROPA APÓS 1945: DEMOCRACIAS OCCIDENTAIS, DEMOCRACIAS POPULARES E ESTADOS DITATORIAIS
2.1 Democracia e crecemento económico en Occidente. As ditaduras do sur de Europa
2.2 Implantación do socialismo real e construcción das democracias populares
2.3 A disolución do bloque socialista e as transicións á democracia
2.4. Da CEE á UE
TEMA 3. DESCOLONIZACIÓN, TERCEIRO MUNDO E NOVAS POTENCIAS EMERXENTES: DA AMÉRICA LATINA A CHINA
3.1 A fin dos imperios coloniais: causas e etapas
3.2 A fisonomía do Terceiro Mundo: sistemas políticos, economía e ideoloxías
3.3 As novas potencias emerxentes
TEMA 4. RETOS E PERSPECTIVAS NA ERA DA GLOBALIZACIÓN (1990-2019)
4.1 Acción colectiva e novos movementos sociais
4.2 As guerras do século XXI
4.3 Os grandes desafíos (migracións, medio ambiente)
CONTIDOS PRÁCTICOS
Os contidos prácticos da materia coinciden cos puntos indicados nos contidos teóricos.
Os contidos prácticos incluen visionados de material audiovisual, comentarios de textos ou debates, co obxectivo de seguir as explicacións teóricas e integrar os diversos recursos e materiais documentais (bibliografía, textos, e mapas).
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA:
Aracil, R. & Olier, J., & Segura, A. (1995). El Mundo Actual. De la II Guerra Mundial a nuestros días. Universitat de Barcelona.
Aróstegui, J. (2004). La Historia vivida: sobre la Historia del Presente. Alianza Editorial.
Artola, M., & Pérez Ledesma, M. (2005). Contemporánea: la historia desde 1776. Alianza.
Díez Espinosa, J. R. (2006). Historia del Mundo Actual (Desde 1945 hasta nuestros días). Universidad de Valladolid.
Fontana, J. (2011). Por el bien del Imperio. Una historia del mundo desde 1945. Pasado y Presente.
Gaddis, J. L. (2008). La Guerra Fría. RBA.
Judt, T. (2006). Posguerra. Una Historia de Europa desde 1945. Taurus.
Mishra, P. (2017). La edad de la ira. Una historia del presente. Galaxia Gutenberg.
Montero, M. (2023). Historia del Presente. De la Guerra Fría al mundo de hoy. Pinolia.
Núñez Seixas, X. M. (2018). Las utopías pendientes. Una breve historia del mundo desde 1945. Crítica.
Rueda Laffond, J. C. (2016). Historia actual del mundo. De la posguerra a la cultura global. Síntesis.
Veiga, F. (2009). El desequilibrio como orden. Una historia de la posguerra fría, 1990-2008. Alianza.
Veiga, F., & Ucelay-Da Cal, E. & Duarte, A. (2006). La paz simulada. Una historia de la Guerra Fría, 1941-1991. Alianza.
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA:
Aldcroft, D. H. (2002). Historia de la Economía europea, 1914-2000. Crítica.
Anderson, P. (2012). El nuevo viejo mundo. Akal.
Bauman, Z. (2007). Miedo líquido. La sociedad contemporánea y sus temores. Paidós.
Dahrendorf, R. (2006). El recomienzo de la historia. De la caída del muro a la guerra de Irak. Katz.
Dumont, R. (2000). Democracia para África. Bellaterra.
Frieden, J. (2002). Capitalismo Global. El trasfondo económico de la historia del siglo XX. Crítica.
Hobsbawm, E. H. (1997). Historia del siglo XX. Crítica.
Hobsbawm, E. H. (2006). Guerra y paz en el siglo XXI. Crítica.
Huband, M. (2004). África después de la Guerra Fría. Paidós.
Jian, C. (2005). La China de Mao y la Guerra Fría. Paidós.
Leffler, M. P. (2008). La guerra después de la guerra: Estados Unidos, la Unión Soviética y la Guerra Fría. Crítica.
Mahbubani, K. (2014). El nuevo hemisferio asiático: el irresistible desplazamiento del poder global hacia el Oriente. Siglo XXI.
Mann, M. (2004). El imperio incoherente. Estados Unidos y el nuevo orden internacional. Paidós.
Mattelart, A. (2007). La mundialización de la comunicación. Paidós.
Mcneill, J. R. (2003). Algo nuevo bajo el sol. Historia medioambiental del mundo en el siglo XX. Alianza Editorial.
Oya, C., & Santamaría, A. (2007). Economía política del desarrollo en África. Akal.
Patterson, J. T. (2005). El gigante inquieto. Estados Unidos, de Nixon a G. W. Bush. Crítica.
Prashad, V. (2012) Las naciones oscuras. Una historia del Tercer Mundo. Península.
Prashad, V. (2013). Las naciones pobres: una posible historia global del Sur. Península.
Ramírez Ruíz, R.; Núñez de Prado-Clavell, S. & Debasa Navalpotro, F. (2017). Historia de Asia contemporánea y actual. Universitas.
Stonor, F. (2013). La CIA y la Guerra Fría cultural. Debate.
CON.1 - Comprender o contexto social, político, económico, xurídico e cultural no que se desenvolve o xornalismo.
CON.6 - Identificar os referentes que lle permitirán a construción dun pensamento crítico aplicado ao xornalismo.
HAB.2 - Analizar o estado dos procesos comunicativos e das organizacións mediáticas para tomar decisións
e propoñer solucións nos seus diferentes ámbitos.
COM.2 - Reunir, xestionar e interpretar información e datos relevantes dentro do ámbito do xornalismo para
elaborar argumentos sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
COM.5 - Elixir e aplicar con criterio coñecementos e habilidades que alimenten o desenvolvemento das capacidades
creativas, a iniciativa e o espírito emprendedor.
Clase maxistral.
Seminario.
Estudo previo.
Debate
Foros de discusión. Traballo en grupo
Probas de coñecementos: 50% da cualificación final.
Exercicios prácticos: 50% da cualificación final.
O sistema de avaliación contempla que é imprescindible ter aprobada a parte teórica e a parte práctica para superar a materia.
As/Os alumnas/os que suspendan a parte práctica terán que examinarse da mesma na 2ª oportunidade.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión das cualificacións.
De acordo coa normativa de permanencia vixente na USC para os estudantes de Grao e Máster (art. 5.2), a mera asistencia, así como a participación en calquera das actividades realizadas nas clases interactivas, serán obxecto de avaliación e, por conseguinte, a nota final do/a estudante que os cumprimente en ningún caso será de “Non Presentado”.
Os/as alumnos/as con dispensa concedida terán que facer o exame final da materia (50% da cualificación final), na data oficial, e deberán de realizar unha serie de traballos de carácter individual (lecturas, comentarios de texto, análises de datos, estudos de caso) que lle serán indicados polo profesor da materia ao obter a dispensa (50% da cualificación final).
Docencia teórica: 24 horas
Docencia interactiva seminario: 24 horas
Titorización en grupo reducido: 3 horas
Probas de avaliación: 3 horas
Traballo persoal do alumnado: 96 horas
-A recomendación básica é a lectura da bibliografía xeral ou especializada que proporciona o profesor co programa, pero tamén aquela máis específica que se fornece con cada tema para obter unha visión máis completa que a que é posible ofrecer nas clases expositivas.
- É conveniente, así mesmo, a realización persoal de comentarios de texto, cadros, gráficas, táboas estatísticas, etc., para obter un dominio nesas materias e unha mellor comprensión do contido da materia.
- Lectura de prensa de calidade e de revistas históricas.
- Consulta de atlas históricos e dicionarios de termos históricos.
- A asistencia regular a clase considérase imprescindible para conseguir un bo resultado para unha avaliación positiva.
- Aclarar con preguntas na clase, ou nas tutorías, as dúbidas que poidan xurdir durante o período de aprendizaxe ou no transcurso da resolución dos casos prácticos anteriormente mencionados.
Eduardo Rico Boquete
Coordinador/a- Departamento
- Historia
- Área
- Historia Contemporánea
- Teléfono
- 881812735
- Correo electrónico
- eduardo.rico [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Luns | |||
---|---|---|---|
11:00-12:00 | Expositivo 1 | Galego | Aula 1 |
Martes | |||
10:00-11:00 | Expositivo 1 | Galego | Aula 1 |
Venres | |||
11:00-12:00 | Expositivo 1 | Galego | Aula 1 |
09.01.2025 10:00-14:00 | Expositivo 1 | Aula 1 |
09.01.2025 10:00-14:00 | Expositivo 1 | Aula 2 |
10.06.2025 10:00-14:00 | Expositivo 1 | Aula 2 |